Ana içeriğe atla

PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

0

22 Mayıs 2020 günü gündüz saatlerinde 98 yolcu ve mürettebatla Karachi OPKC Havalimanına yaklaşma esnasında pas geçişi takiben her iki motorun durması sonucu piste kısa mesafe kala yerleşim yerine düşen A320 uçağında 2 yolcunun dışında tüm yolcu ve mürettebat yaşamını yitirmişti.

25 Mayıs 2020 günü yayınlanan yazımda edinilen bilgiler ışığında kazayla ilgili olasılıklar paylaşılmıştı. PIA ve Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi birimlerince yayınlanan kaza ön raporunda yer alan bilgiler doğrultusunda ilk yazımda varsayım olarak yer verdiğim bazı konuların kabul edilmiş gerçek bilgiye dönüştüğü değerlendirilmiştir. Dolayısı ile kazanın olası nedenleri konusunda aşağıdaki bilgilerin paylaşılmasının önemli olduğu değerlendirilmiştir.

1. İlk yaklaşma öncesi uçağın havalimanına konumuna göre oldukça yüksek ve süratli olduğu ve bu yüzden ATC tarafından 2 kez ikaz edildiği fakat uçuş ekibince bu durumun tehdit olarak değerlendirilmediği telsiz konuşmalarından anlaşılmaktadır.

2. 25L pisti için ILS’e girildiğinde uçağın konfigürasyonun uygun şekilde tesis edilmediği ve süratinin fazla olduğu ATC kayıtlarında belirtilmektedir. İstikrarlı yaklaşma kuralları gereklilikleri sağlanamamasına rağmen yaklaşmaya devam edilmiştir.

3. Pist üzerinde yaklaşık 200kts işari hava hızı ve iniş takımları kapalı olarak yaklaşırken ( pas geçiş başlatılmış ve bu durum rapor edilmiştir. Ekip tarafından kesinlikle herhangi bir acil durum(emergency) bildirimi yapılmamıştır.

4. Pas geçiş sonrasında yaklaşık 5 dk sonra ekip tarafından motorların kaybedildiği bildirilerek acil iniş talep edilmiş ve sonrasında MAYDAY çağrısı yapılmıştır.

5. Uçak istemsiz olarak alçalmaya devam ederek yerleşim yerine düşmüştür.

6. Yapılan kontrollerde pist üzerinde önce sol motorun sürtünme izi daha sonra da sağ motorun sürtünme izleri tespit edilmiştir.

7. Ekip tarafından acil durum bildirilmediği için iniş takımlarının açılmasının unutulduğu ve eğer otomatik ikaz sistemi tarafından iniş takımlarının açık olmadığı ikazı geldiyse bile dikkate alınmadığı değerlendirilmiştir.

8. Motorların piste sürtünmesi nedeniyle meydana gelen hasara bağlı olarak motorların kaybedildiği değerlendirilmiştir.

Genel Uçuş Emniyet kuralları gereği belli bir irtifaya kadar (500-1000ft AGL) istikrarlı yaklaşma gereksinimleri sağlanamaması halinde pas geçiş başlatılması gerekmektedir. Bu olayda uçağın iniş takımı açılmamış olmasına ve olması gereken süratin üzerinde olmasına rağmen yaklaşmaya devam edilmiştir. Buna benzer istikrarsız yaklaşmalara bağlı olarak birçok kaza meydana gelmiştir. Dolayısıyla olası ciddi olay ve kazaların önlenebilmesi için tüm pilotların ve havayolu işletmelerinin istikrarlı yaklaşma yapılması, başarısızlık halinde mutlaka gecikmeksizin pas geçilmesi konusunda çok hassas olmaları gerekmektedir. Emniyet Kültürünün ayrılmaz bir parçası olan kurallara uyulması konusu asla göz ardı edilmemelidir.

CVR ve FDR’ın kaza alanında bulunduğu ve incelenmek üzere Fransa’ya gönderileceği bilgisi ilgili makamlarca açıklanmıştır. Kaza araştırma uzmanlarınca bu bilgilere erişildiğinde olaya ilişkin kesin bilgiler ortaya çıkacak ve hazırlanacak raporda yer alacaktır. Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi ve PIA’nın kaza sonrasında gösterdikleri şeffaflık ve bilgilerin paylaşımı konusundaki davranışları tüm havacılık sektörüne örnek olacaktır.

Rapor yayınlandığında yukarıda olasılık olarak paylaştığımız hatalar gerçek olması halinde bu hataların nedenlerinin de mutlaka araştırılması ve tekrarının önlenmesi için tedbirlerin alınması gerekecektir. 2 ay gibi uzun bir süre uçmayan ekiplerin hata yapma olasılığı mutlaka dikkate alınarak değerlendirilmelidir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı