Ana içeriğe atla

PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

PK8803 A320 Kazası Ön Raporu değerlendirmesi

0

22 Mayıs 2020 günü gündüz saatlerinde 98 yolcu ve mürettebatla Karachi OPKC Havalimanına yaklaşma esnasında pas geçişi takiben her iki motorun durması sonucu piste kısa mesafe kala yerleşim yerine düşen A320 uçağında 2 yolcunun dışında tüm yolcu ve mürettebat yaşamını yitirmişti.

25 Mayıs 2020 günü yayınlanan yazımda edinilen bilgiler ışığında kazayla ilgili olasılıklar paylaşılmıştı. PIA ve Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi birimlerince yayınlanan kaza ön raporunda yer alan bilgiler doğrultusunda ilk yazımda varsayım olarak yer verdiğim bazı konuların kabul edilmiş gerçek bilgiye dönüştüğü değerlendirilmiştir. Dolayısı ile kazanın olası nedenleri konusunda aşağıdaki bilgilerin paylaşılmasının önemli olduğu değerlendirilmiştir.

1. İlk yaklaşma öncesi uçağın havalimanına konumuna göre oldukça yüksek ve süratli olduğu ve bu yüzden ATC tarafından 2 kez ikaz edildiği fakat uçuş ekibince bu durumun tehdit olarak değerlendirilmediği telsiz konuşmalarından anlaşılmaktadır.

2. 25L pisti için ILS’e girildiğinde uçağın konfigürasyonun uygun şekilde tesis edilmediği ve süratinin fazla olduğu ATC kayıtlarında belirtilmektedir. İstikrarlı yaklaşma kuralları gereklilikleri sağlanamamasına rağmen yaklaşmaya devam edilmiştir.

3. Pist üzerinde yaklaşık 200kts işari hava hızı ve iniş takımları kapalı olarak yaklaşırken ( pas geçiş başlatılmış ve bu durum rapor edilmiştir. Ekip tarafından kesinlikle herhangi bir acil durum(emergency) bildirimi yapılmamıştır.

4. Pas geçiş sonrasında yaklaşık 5 dk sonra ekip tarafından motorların kaybedildiği bildirilerek acil iniş talep edilmiş ve sonrasında MAYDAY çağrısı yapılmıştır.

5. Uçak istemsiz olarak alçalmaya devam ederek yerleşim yerine düşmüştür.

6. Yapılan kontrollerde pist üzerinde önce sol motorun sürtünme izi daha sonra da sağ motorun sürtünme izleri tespit edilmiştir.

7. Ekip tarafından acil durum bildirilmediği için iniş takımlarının açılmasının unutulduğu ve eğer otomatik ikaz sistemi tarafından iniş takımlarının açık olmadığı ikazı geldiyse bile dikkate alınmadığı değerlendirilmiştir.

8. Motorların piste sürtünmesi nedeniyle meydana gelen hasara bağlı olarak motorların kaybedildiği değerlendirilmiştir.

Genel Uçuş Emniyet kuralları gereği belli bir irtifaya kadar (500-1000ft AGL) istikrarlı yaklaşma gereksinimleri sağlanamaması halinde pas geçiş başlatılması gerekmektedir. Bu olayda uçağın iniş takımı açılmamış olmasına ve olması gereken süratin üzerinde olmasına rağmen yaklaşmaya devam edilmiştir. Buna benzer istikrarsız yaklaşmalara bağlı olarak birçok kaza meydana gelmiştir. Dolayısıyla olası ciddi olay ve kazaların önlenebilmesi için tüm pilotların ve havayolu işletmelerinin istikrarlı yaklaşma yapılması, başarısızlık halinde mutlaka gecikmeksizin pas geçilmesi konusunda çok hassas olmaları gerekmektedir. Emniyet Kültürünün ayrılmaz bir parçası olan kurallara uyulması konusu asla göz ardı edilmemelidir.

CVR ve FDR’ın kaza alanında bulunduğu ve incelenmek üzere Fransa’ya gönderileceği bilgisi ilgili makamlarca açıklanmıştır. Kaza araştırma uzmanlarınca bu bilgilere erişildiğinde olaya ilişkin kesin bilgiler ortaya çıkacak ve hazırlanacak raporda yer alacaktır. Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi ve PIA’nın kaza sonrasında gösterdikleri şeffaflık ve bilgilerin paylaşımı konusundaki davranışları tüm havacılık sektörüne örnek olacaktır.

Rapor yayınlandığında yukarıda olasılık olarak paylaştığımız hatalar gerçek olması halinde bu hataların nedenlerinin de mutlaka araştırılması ve tekrarının önlenmesi için tedbirlerin alınması gerekecektir. 2 ay gibi uzun bir süre uçmayan ekiplerin hata yapma olasılığı mutlaka dikkate alınarak değerlendirilmelidir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...