Ana içeriğe atla

PANDEMİ SÜRECİNDE HAVAYOLLARINDA EMNİYET

 

PANDEMİ SÜRECİNDE HAVAYOLLARINDA EMNİYET


27 Temmuz günü yayınlanan “Pandemi Sonrası Havayollarını BekleyenTehditler” yazımda da kısaca bahsettiğim konuları öneminden dolayı tekrarlamak ve bilhassa Havayolları üst yönetimlerin dikkatini çekmek amacıyla aşağıdaki konuları paylaşmak istiyorum.

Aralık 2019’dan bu yana dünyayı kasıp kavuran Covid-19 pandemisi tüm sektörlerle birlikte Havayollarında da kolayca sönümlenemeyecek zararlara yol açtı. Bir çok havayolu bugüne kadar hiç olmadığı kadar zarar açıkladılar. Çeşitli ekonomik tedbirler alırken tüm çalışanlarla birlikte uçuş ekipleri de bu dönemde ciddi kayıplar yaşadılar, hatta birkaç ay ücretsiz izine çıkarılanlar oldu.

21 Mart 2020 günü yayınlanan “Gökyüzünde Corona, Covid-19 Türbülansı” yazımda da yer verdiğim gibi bu türbülansın sadece işletmelerin çabalarıyla atlatılamayacağını, tüm çalışanların ve devletlerin desteği ile çözümlenebileceğini ifade etmiştim. Tabi ki bu ifademin içinde “ücretsiz izin- 0 maaş, personel çıkarılması” seçenekleri yoktu. Medyaya düşen haberlerden öğrendiğimize göre bu istenmeyen seçeneklerinin bir çok ülkenin havayollarında uygulandığı gerçeği söz konusudur.

3 ay gibi bir süre uçuştan ayrı kalmış uçuş ekiplerinin tekrar hatta dönebilmeleri için ulusal ve uluslararası kurallar olup tüm işletmeler buna uymakla yükümlüdür. Bunun aksi düşünülemez. Bu dönemde tekrar uçuşa başlanıldığında dünyanın bazı yerlerinde ölümlü kazalar yaşanmıştır. Bu kazaların raporları henüz paylaşılmamış olmasına rağmen ilk verilere göre pilot hatalarının açıkça görülüyor olması işletmelerin bu konuda çok daha duyarlı olması gereğini ortaya koymaktadır.

Uçuş ekiplerinin tekrar uçuşa dönmesi için zorunlu eğitimlerin yanısıra şirketlerde uçucu personelin moral durumlarının da uzman (psikolog) kişiler tarafından değerlendirmesi önem arz etmektedir. Bu süre zarfında psikolojik travma olarak kabul edilebilecek problemler yaşayan personele gerekli destek sağlanması ve hatta uçuş ekibi kurulurken bu konunun da değerlendirilmesi gerekebilecektir.

Pandemi sürecinde çeşitli ülkelerde uçuşların tekrar başlaması sonrasında iki havayolunda ölümlü kazalar yaşanmıştır. Ekip konfigürasyonuna bakıldığında pilotların tiplerinde oldukça tecrübeli olmalarına rağmen basit hatalar sonucu kazaların meydana geldiği görülmektedir.

Emniyetli operasyonun sürdürülmesi her ne kadar pilotların sorumluluğunda olmasına rağmen Yöneticilerin emniyet sorumluluğu asla göz ardı edilemez. Emniyet Yönetim Sistemlerinde kabul edilen “Organizasyon Kazası” gerçeği, işletmelerde sürdürülebilir emniyet seviyesinin sağlanması sorumluluğunu Yöneticilere vermiştir. Bu konuda verilecek tavizlerin istenmeyen kazalara sebep olabileceği asla unutulmamalıdır.

Tüm sektörümüze sağlıkla Emniyetli Uçuşlar dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı