Ana içeriğe atla

Kokpitte Dini Gerekliliklerin Yerine Getirilmesi ve Sürdürülebilir Uçuş Emniyeti

 

Kokpitte Dini Gerekliliklerin Yerine Getirilmesi ve Sürdürülebilir Uçuş Emniyeti

0

THY Operasyon El Kitabı 8.3.10.1 Uçuş Ekibi Üyeleri bölümü C maddesi aşağıdaki şekilde değişiklik yapılarak SHGM tarafından onaylanmıştır. Konuya ilişkin maddenin orijinali ve Türkçe ifadesi aşağıda sunulmuştur.

(C) Turkish Airlines recognizes the importance of flight crew members mental and physical well-being during flights. Therefore, flight crew members are permitted to take short breaks during non-critical phases of flight for light exercise, such as stretching and etc. Or meet the requirement of his beliefs, such as prayers and ect.in the flight crew compartment.

(C) Türk Hava Yolları, uçuş mürettebatının uçuş sırasında zihinsel ve fiziksel sağlığının öneminin bilincindedir. Bu nedenle, uçuş ekibi üyelerinin uçuşun kritik olmayan aşamalarında esneme vb. hafif egzersizler için kısa molalar vermelerine veya kokpitte dua vb. inançlarının gereklerini yerine getirmelerine izin verilmektedir.

Değişik disiplinlerde uçtuğum 41 sene içerisinde bu konuda hiçbir kimsenin şikayetini veya mağduriyetini duymadım. Dini gereklilikler ve inançlar kişi ile Tanrı arasında sürdürülen bir iletişim olmasına rağmen bu konunun niçin gündeme getirildiğini anlamak mümkün değildir.

Tüm havacılık sektöründe öncelikli ve bilhassa operasyonel emniyet konusunda çözüm bekleyen sorunların olduğu hepimizce bilinen bir gerçektir. Böyle olmasa ciddi olay ve kazalar söz konusu olmazdı. İşletmelerin emniyet birimlerinin öncelikli görevi işletmenin operasyonel süreçlerindeki tehditleri tespit ederek yapılacak risk değerlendirmeleri sonuçlarına göre gerekli önerileri Sorumlu Müdür adına işletmeye sunmak ve takip etmektir.

(C) maddesindeki “kritik olmayan safhasında” ifadesi çok önemli olup buna nasıl karar verilecektir. Havacılık sektöründe çalışan ve havacılık bilgi ve kültürüne sahip bazı kişiler “DÜZ UÇUŞ” safhası böyle değil mi diye sorduklarını hissediyorum.
Unutulmamalıdır ki düz uçuş safhasında çarpışan hava araçları vardır. Seyir seviyesinde “açık hava türbülansı” ile karşılaşılması nedeniyle uçuş ekibinden ve yolculardan birçok kişinin yaralandığı olaylar bilinen bir gerçektir. Uçaklarımızdaki göstergelerin bizlere sunduğu bilgilerin her iki pilot tarafından dikkatlice ve kesintisiz şekilde izlenmesi ve değerlendirilmesi sonucu bu tip hadiseler öncesinde gerekli önlemler alınarak (irtifa veya rota değişikliği, süratin azaltılması vb) çok daha sorunsuz atlatılabilmektedir.

Dolayısıyla “kritik olmayan safha” oldukça göreceli olup her bir uçuşta değişik safalar çok kritik olabilmektedir. Buna karar verecek olan kişi uçuşun Mesul Kaptanıdır. Yeri gelir bir uçuş boyunca her iki pilotun da bir su içecek zamanı bile olmaz. Böylesi bir durumda nasıl olurda dini gereklilikler öne çıkarılabilir.
C maddesinde yer alan ”kısa süreli dinlenmeler” ifadesinin amacı bilhassa belli sürenin üzerindeki uçuşlarda “Uçuş Emniyetinin sürdürülebilirliğinin devam ettirilmesi hatta arttırılmasını amaçlamaktadır. Dini gerekliliklerin yerine getirilmesinin uçuş emniyetine katkısı nasıl olacaktır mutlaka değerlendirilmelidir.

İslam dini gereklerinden ramazan ayında kokpit ekibinin oruç tutmasına yönelik bazı İslam ülkeleri sivil havacılık otoritelerince çalıştaylar yapılmış ve konuya ilişkin ciddi kararlar alınarak yürürlüğe konmuştur. Bunlardan bazıları örnek olarak aşağıda dikkatlerinize sunulmuştur.

Malezya Sivil Havacılık Otoritesi (CAAM)
Malezya Sivil Havacılık Otoritesi CAAM tarafından kokpit ekibinin ramazan ayında oruç tutmasına ilişkin risklerin ortaya konması için çalışma yapılmış ve aşağıdaki değerlendirme paylaşılmış ve yürürlüğe konmuştur. Alınan inisiyatif özet olarak aşağıdaki gibidir:

“Tüm operatörlere, orucun insan performansı üzerindeki etkileri, tıbbi uygunluk sağlanması konusunda havacılık personelini bilgilendirmeleri ve uçuş emniyetinin her zaman korunmasını sağlamak için bir Standart Operasyon Prosedürü oluşturmaları tavsiye edilmektedir.

Havacılık personelinin emniyet açısından kritik görev sırasında oruç tutmaya karar vermesi durumunda, bunun operasyonun emniyetini tehlikeye atmamasını sağlamaktan sorumludur. Havacılık personeli hipoglisemi semptomları yaşıyorsa emniyet açısından kritik görevleri üstlenmemelidir.

Orucun hipoglisemi ile yakından ilişkili olduğu ve pilotun iş göremez hale gelmesine neden olabileceği vurgulanmalıdır. Pilot inkapasitasyon (incapacitation) prosedürü ve kontrol listesi pilotu, bu durumun ortaya çıkması halinde durumu hızlı ve doğru bir şekilde ele almaya hazırlayacaktır. Oruç tutanlar görev başındayken mürettebatın geri kalanına bu durumu bildirmelidir.

Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi
Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi de konuya ilişkin çalıştay düzenlemiş orucun insan fizyolojisi üzerinde etkilerini ve bunun uçuş esnasında oluşturacağı tehditleri tespit ederek işletmeler tavsiyelerde bulunmuştur. Hatta bir adım daha öne giderek ülkenin yönetim işleyişinde yeri olan Ulema Konseyinin bilgisine başvurulmuştur.

Konsey kararlarında;
•Pilotların uçuş görevi sırasında oruç tutamayacağı,
• Bunların başka günlerde telafi edilebilmesi için işletmenin tedbir almasının uygun olacağı,
• Müslümanların oruç tutmamasını yasaklamanın yasak olduğu bilgilerine yer verilmiştir,
Endonezya Sivil havacılık Otoritesi işletmelere yayınladığı genelgede aşağıdaki konulara dikkat çekmiştir,
• SOP’de emniyetin ana öncelik haline getirilmesi,
• Emniyet açısından olumsuz etki yaratabilecek bir performans düşüklüğü tespit edildiğinde orucun açılmasının dikkate alınması,
• Durumsal Farkındalığın (SA) artırılması ve CRM gerekliliklerinin yerine getirilmesi,
• PIC’in uçuş öncesi brifingi yukarıda sayılan konuları mutlaka içermelidir.

Otoritelerin böylesi bir konu için talimatlara onay vermesi gelecekte bu konuya bağlı bazı problemler için de yeni onaylar veya uygulamaları devreye sokmasını gerektirebilecektir. Umuyoruz alınan bu karar gelecekte uçuş emniyetini zafiyete uğratacak sonuçlar doğurmaz. Dolayısıyla işletme yönetimlerinin konu hakkında yeniden risk değerlendirmesi yapmalarının uçuş emniyetini arttıracağı düşünülmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz.

 

Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı