Ana içeriğe atla

Wagner Group’un lideri Prigozhin’in de içinde bulunduğu Rus tescilli Legacy 600, Tver’in yakınlarında düştü

 

Wagner Group’un lideri Prigozhin’in de içinde bulunduğu Rus tescilli Legacy 600, Tver’in yakınlarında düştü

0

Wagner Grubu başkanı Yevgeny Prigozhin’e bağlı bir Embraer Legacy 600, Çarşamba öğleden sonra Moskova’dan ayrıldıktan sonra Tver yakınlarında düştü.

• MLAT aracılığıyla takip edilmiş olup, az sayıda pozisyon bilgisi mevcuttur

• Dikey alçalma oranı verileri dikkat çekici bir düşüş göstermektedir

Bu uçak ADS-B ile donatılmış olmasına rağmen MLAT(Multilateration) tarafından takip ediliyordu; muhtemelen bölgedeki GNSS paraziti/karışıklığı nedeniyle. ADS-B’deki “D” bağımlı anlamına gelir, yani uygun konum raporlaması için bir GNSS kaynağından (GPS, GLONASS, vb.) alınan konum raporuna bağımlıdır. Bu olmadan uçak veri göndermeye devam eder ancak kesin konumunu göndermez. Uçaktan konum güncellemesi olmadığında Flightradar24, bölgedeki birden fazla alıcı tarafından alınan sinyalleri temel alarak uçağın konumunu hesaplamak için Multilateration (MLAT) özelliğini kullanmaktadır.

Flightradar24 ağındaki alıcılar uçaktan ilk olarak 14:46 UTC’de veri aldı. Uçak 28.000 feet seyir yüksekliğine tırmanırken 14:59 UTC’den 15:11 UTC’ye kadar pozisyonlar hesaplanabilmiştir.. Uçak 15:20:14 UTC’ye kadar veri aktarmaya devam etmiştir.

Uçak konum bilgisi göndermiyor olsa da yükseklik, hız, dikey hız ve otopilot kullanımına ait bilgiler gibi diğer veriler yayınlanmaktaydı. Uçuşun son anlarına dair bazı bilgiler bu verilerle sağlanmıştır.

15:10 UTC’de 28.000feet’te düz uçuşa geçtikten sonra, uçak 15:19 UTC’ye kadar sabit hızda düz uçuşa devam eder. Bir süre için maksimum irtifa 30.100feet’e çıkar sonrasında 27.500feet’e alçalır tekrar tırmanışa geçer ve 29.300feet irtifada kısa süre uçtuktan sonra tekrar 27.500feet’e alçalarak düz uçuşa geçer. Daha sonra yüksek bir düşey hız ile(yaklaşık 20.000feet/minute) alçalmaya başlar. 19.725feet yükseklikte 15:20:14 UTC’de veri alışı kesilir. Aşağıdaki yükseklik grafiği alınan yükseklik verilerinin son 32 saniyesini göstermektedir.

Aşağıdaki tablo, uçuş süresi boyunca uçağın rapor edilen dikey hızını feet/dakika cinsinden göstermektedir.

Şu ana kadar Flight24 tarafından yayınlanan bu gerçek bilgiler dışında veri bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu kısıtlı bilgiler doğrultusunda kazanın nedenleri konusunda yorum yapmak sadece zor değil aynı zamanda gerçek dışı bilgiyi paylaşmak olacaktır. Maalesef medyamızda bilhassa hava kazalarının hemen sonrasında havacılıkla ilgisi olsun olmasın kendisine soru sorulan kişiler havacılık kazaları konusunda uzmanmış ve ellerinde kesin veriler varmış gibi yorumlar yapmaktadır. Tavsiye ederim lütfen havacılık kazalarında daha hassas davransınlar.

Böylesi yayınlar insanları düşünceye sevk etmek ve korkuya düşürmekten öteye gidemez. Bu gibi durumlarla ilgili birkaç örnekle yazıma son vermek istiyorum.

Kazayı takiben birkaç saat sonra bir TV haber programında kendisine kazanın muhtemel sebebi konusunda sorulan soruya ilgili kişi “ Muhtemelki 2 motor birden durmuş olabilir” şeklinde bir yorumda bulundu. Öncelikle hava araçlarının tamamı (helikopterler dahil) tek motorlu dahi olsa motor durması halinde uygun acil durum uygulaması ile alçalmayı başlatır ve uygun alan bulduğu takdirde emniyetli inişi gerçekleştirebilir. Hele ki 2 motorlu bir uçağın her iki motorunun birden durması ihtimali göz ardı edilebilecek şekilde düşüktür. Buna rağmen böylesi durumlar için dahi gerekli acil durum eğitimleri yapılmaktadır.

Bu kazada uçak kontrolsüz bir şekilde düşmüştür, yani süzülme söz konusu değildir (yayınlanan videolar ve flight24 verileri). Dolayısıyla umuyoruz gerçek bir kaza raporu yayınlanır ve neden ortaya çıkar.

Böylesi kontrolsüz düşüşler herhangi bir nedenle uçakta ciddi parça kopmaları, veya füze ile uçağın vurulması halinde yaşanmıştır. Bunlara örnek 21 Aralık 1988 günü PanAm 108 sayılı seferi B747 uçağı İngilterede Lockerbie üzerinde uçakta meydana gelen patlama sonucu düşmüştür. 8 Ocak 2020’de Tahran’dan kalkan Ukrayna’ya ait B737 uçağı yerden atılan füze ile vurulmuş ve uçak düşmüştür. Bunlara benzer başka örnekler mevcuttur.

 

Güvenilir yarınlar, Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı