Ana içeriğe atla

Wagner Group’un lideri Prigozhin’in de içinde bulunduğu Rus tescilli Legacy 600, Tver’in yakınlarında düştü

 

Wagner Group’un lideri Prigozhin’in de içinde bulunduğu Rus tescilli Legacy 600, Tver’in yakınlarında düştü

0

Wagner Grubu başkanı Yevgeny Prigozhin’e bağlı bir Embraer Legacy 600, Çarşamba öğleden sonra Moskova’dan ayrıldıktan sonra Tver yakınlarında düştü.

• MLAT aracılığıyla takip edilmiş olup, az sayıda pozisyon bilgisi mevcuttur

• Dikey alçalma oranı verileri dikkat çekici bir düşüş göstermektedir

Bu uçak ADS-B ile donatılmış olmasına rağmen MLAT(Multilateration) tarafından takip ediliyordu; muhtemelen bölgedeki GNSS paraziti/karışıklığı nedeniyle. ADS-B’deki “D” bağımlı anlamına gelir, yani uygun konum raporlaması için bir GNSS kaynağından (GPS, GLONASS, vb.) alınan konum raporuna bağımlıdır. Bu olmadan uçak veri göndermeye devam eder ancak kesin konumunu göndermez. Uçaktan konum güncellemesi olmadığında Flightradar24, bölgedeki birden fazla alıcı tarafından alınan sinyalleri temel alarak uçağın konumunu hesaplamak için Multilateration (MLAT) özelliğini kullanmaktadır.

Flightradar24 ağındaki alıcılar uçaktan ilk olarak 14:46 UTC’de veri aldı. Uçak 28.000 feet seyir yüksekliğine tırmanırken 14:59 UTC’den 15:11 UTC’ye kadar pozisyonlar hesaplanabilmiştir.. Uçak 15:20:14 UTC’ye kadar veri aktarmaya devam etmiştir.

Uçak konum bilgisi göndermiyor olsa da yükseklik, hız, dikey hız ve otopilot kullanımına ait bilgiler gibi diğer veriler yayınlanmaktaydı. Uçuşun son anlarına dair bazı bilgiler bu verilerle sağlanmıştır.

15:10 UTC’de 28.000feet’te düz uçuşa geçtikten sonra, uçak 15:19 UTC’ye kadar sabit hızda düz uçuşa devam eder. Bir süre için maksimum irtifa 30.100feet’e çıkar sonrasında 27.500feet’e alçalır tekrar tırmanışa geçer ve 29.300feet irtifada kısa süre uçtuktan sonra tekrar 27.500feet’e alçalarak düz uçuşa geçer. Daha sonra yüksek bir düşey hız ile(yaklaşık 20.000feet/minute) alçalmaya başlar. 19.725feet yükseklikte 15:20:14 UTC’de veri alışı kesilir. Aşağıdaki yükseklik grafiği alınan yükseklik verilerinin son 32 saniyesini göstermektedir.

Aşağıdaki tablo, uçuş süresi boyunca uçağın rapor edilen dikey hızını feet/dakika cinsinden göstermektedir.

Şu ana kadar Flight24 tarafından yayınlanan bu gerçek bilgiler dışında veri bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu kısıtlı bilgiler doğrultusunda kazanın nedenleri konusunda yorum yapmak sadece zor değil aynı zamanda gerçek dışı bilgiyi paylaşmak olacaktır. Maalesef medyamızda bilhassa hava kazalarının hemen sonrasında havacılıkla ilgisi olsun olmasın kendisine soru sorulan kişiler havacılık kazaları konusunda uzmanmış ve ellerinde kesin veriler varmış gibi yorumlar yapmaktadır. Tavsiye ederim lütfen havacılık kazalarında daha hassas davransınlar.

Böylesi yayınlar insanları düşünceye sevk etmek ve korkuya düşürmekten öteye gidemez. Bu gibi durumlarla ilgili birkaç örnekle yazıma son vermek istiyorum.

Kazayı takiben birkaç saat sonra bir TV haber programında kendisine kazanın muhtemel sebebi konusunda sorulan soruya ilgili kişi “ Muhtemelki 2 motor birden durmuş olabilir” şeklinde bir yorumda bulundu. Öncelikle hava araçlarının tamamı (helikopterler dahil) tek motorlu dahi olsa motor durması halinde uygun acil durum uygulaması ile alçalmayı başlatır ve uygun alan bulduğu takdirde emniyetli inişi gerçekleştirebilir. Hele ki 2 motorlu bir uçağın her iki motorunun birden durması ihtimali göz ardı edilebilecek şekilde düşüktür. Buna rağmen böylesi durumlar için dahi gerekli acil durum eğitimleri yapılmaktadır.

Bu kazada uçak kontrolsüz bir şekilde düşmüştür, yani süzülme söz konusu değildir (yayınlanan videolar ve flight24 verileri). Dolayısıyla umuyoruz gerçek bir kaza raporu yayınlanır ve neden ortaya çıkar.

Böylesi kontrolsüz düşüşler herhangi bir nedenle uçakta ciddi parça kopmaları, veya füze ile uçağın vurulması halinde yaşanmıştır. Bunlara örnek 21 Aralık 1988 günü PanAm 108 sayılı seferi B747 uçağı İngilterede Lockerbie üzerinde uçakta meydana gelen patlama sonucu düşmüştür. 8 Ocak 2020’de Tahran’dan kalkan Ukrayna’ya ait B737 uçağı yerden atılan füze ile vurulmuş ve uçak düşmüştür. Bunlara benzer başka örnekler mevcuttur.

 

Güvenilir yarınlar, Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...