Ana içeriğe atla

Tokyo’daki Trajik Kaza Sonrası Otoritenin Emniyete Yönelik Aldığı Tedbirler Duyuruldu

 

Tokyo’daki Trajik Kaza Sonrası Otoritenin Emniyete Yönelik Aldığı Tedbirler Duyuruldu



2 Ocak’ta RJTT/Haneda’daki 34 R pistinde Airbus A350 ve Dash 8’in trajik çarpışmasının ardından Japonya, ülke genelindeki havalimanlarındaki ATC protokollerinde değişiklikler yapıldığını duyurdu.

Kazaya ilişkin detaylar beklenirken yetkililer yeni prosedürleri uygulamaya koymakta hızlı davrandılar. Yarın Japonya’ya uçacak ekipler için bunlar çok önemli.

Yetkililer, operatörlere, iniş veya piste girmeden önce pistin görsel olarak TEMİZ olup olmadığının uçuş mürettebatı tarafından kontrol edilmesini zorunlu kılmalarını talep etmektedir. Başka bir deyişle, yalnızca ATC’nin iznine güvenilmemesini vurguluyor.

Çok sayıda nedenden dolayı pilotların bir pistin boş olduğuna dair doğru bir değerlendirme yapması pratik veya mümkün olmayabilir. ATC’nin “Gecikmeksizin giriş kalkış serbest” talimatı pilota ne ifade etmelidir. Yaklaşmada uçak mı vardır? Yoksa piste araç mı girecektir? Dolayısıyla bu tip ifadeler yanlış anlaşılmalara sebep olabilecek ifadeler olup asla kullanılmamalıdır.

Ancak havacılık perspektifinden bakıldığında uçuşun bazı safhalarında gözlerin son savunma hattı olduğu asla unutulmamalıdır.

Kaza tutanaklarındaki ilk verilere göre, Dash 8 mürettebatının, pistin bekleme noktasına girildiğinde ‘1 numara’ ifadesinin kullanımını yanlış yorumlamış olabileceği değerlendirilmektedir.

“Kalışta 1 numarasınız” talimatı akıcı İngilizce konuşan biri için bunun anlamı oldukça basit görünebilir. Ancak Dash 8 ekibine göre bu, pistte bir numara olduğunuz anlamına gelebilir.

Dolayısıyla ATC artık uçaklara kalkış sırasındaki yerleri konusunda tavsiyede bulunmayacak.

Resmi notlarında artık bir uçağın piste girebileceğini ifade etmek için kullanılacak yalnızca dört ifadenin olduğu belirtilmekte olup. Bunlar:

• Kalkışa serbestsiniz.

• Piste girin ve bekleyin.

• Pisti kat ediş serbest.

• Pist üzerinden taksiye serbestsiniz

Başka bir talimat verilmesi halinde, bu standart olmayıp mutlaka karşılıklı mutabakat sağlanmalıdır.

Bunun dışında pilotların dışında kulede de operasyonun emniyetle devam ettirilebilmesi için yer radarlarının etkin bir şekilde kullanılması ve daha fazla personel ile kontrollerin sağlanması planlanacaktır. Bu şekilde pist ihlalleri önceden tespit edilebilecektir.

Haneda’da yaşanan olay ÇOK UCUZ ATLATILMIŞ bir kazadır. Tahliye başarısız olsaydı veya yangın çok daha çabuk tüm uçağı kaplasaydı bugün can kaybı en büyük kazalarından birini konuşuyor olacaktık. Bu olay bir kazaya dönüştüğü için tüm sektörün ve kamu oyunun bilgisi oldu. Halbuki hemen her ay belki de onlarca dünyanı bir çok meydanında buna benzer olaylar yaşanmaktadır.

Buna benzer bizden bir olayı paylaşmak isterim. Uçak gece şartlarında piste yaklaşmaktadır. Görüş şartları uygundur. Kule tarafından uçak inişe serbest kılınır ve son 200-300 feet’te PF olan ikinci pilot “pistte araç var galiba, pas geçiyorum” ikazı üzerine PM Kaptan “pas geç” der ve pas geçilerek ikinci yaklaşma ile emniyetle iniş yapılır. Alınan bilgiye göre yaklaşma esnasında pistte pist temizleme aracı pistte hareket halindedir. Bir pilotun dikkati sayesinde onlarca insan yaşama tutunmuştur.

Havacılıkta sürdürülebilir emniyetli operasyon için İhtiyaç duyulan şey, sektör paydaşlarının bunları uygulamaya koyması için zaman, para ve istekli olduğunu ortaya koymasıdır. Haneda kazası tüm sektöre ciddi bir ders olmalı buna benzer olay/kaza yaşanmaması için öngörülü davranılarak tüm önlemler yarın veya yakın gelecekte değil bugün alınmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak