Ana içeriğe atla

Tokyo’daki Trajik Kaza Sonrası Otoritenin Emniyete Yönelik Aldığı Tedbirler Duyuruldu

 

Tokyo’daki Trajik Kaza Sonrası Otoritenin Emniyete Yönelik Aldığı Tedbirler Duyuruldu



2 Ocak’ta RJTT/Haneda’daki 34 R pistinde Airbus A350 ve Dash 8’in trajik çarpışmasının ardından Japonya, ülke genelindeki havalimanlarındaki ATC protokollerinde değişiklikler yapıldığını duyurdu.

Kazaya ilişkin detaylar beklenirken yetkililer yeni prosedürleri uygulamaya koymakta hızlı davrandılar. Yarın Japonya’ya uçacak ekipler için bunlar çok önemli.

Yetkililer, operatörlere, iniş veya piste girmeden önce pistin görsel olarak TEMİZ olup olmadığının uçuş mürettebatı tarafından kontrol edilmesini zorunlu kılmalarını talep etmektedir. Başka bir deyişle, yalnızca ATC’nin iznine güvenilmemesini vurguluyor.

Çok sayıda nedenden dolayı pilotların bir pistin boş olduğuna dair doğru bir değerlendirme yapması pratik veya mümkün olmayabilir. ATC’nin “Gecikmeksizin giriş kalkış serbest” talimatı pilota ne ifade etmelidir. Yaklaşmada uçak mı vardır? Yoksa piste araç mı girecektir? Dolayısıyla bu tip ifadeler yanlış anlaşılmalara sebep olabilecek ifadeler olup asla kullanılmamalıdır.

Ancak havacılık perspektifinden bakıldığında uçuşun bazı safhalarında gözlerin son savunma hattı olduğu asla unutulmamalıdır.

Kaza tutanaklarındaki ilk verilere göre, Dash 8 mürettebatının, pistin bekleme noktasına girildiğinde ‘1 numara’ ifadesinin kullanımını yanlış yorumlamış olabileceği değerlendirilmektedir.

“Kalışta 1 numarasınız” talimatı akıcı İngilizce konuşan biri için bunun anlamı oldukça basit görünebilir. Ancak Dash 8 ekibine göre bu, pistte bir numara olduğunuz anlamına gelebilir.

Dolayısıyla ATC artık uçaklara kalkış sırasındaki yerleri konusunda tavsiyede bulunmayacak.

Resmi notlarında artık bir uçağın piste girebileceğini ifade etmek için kullanılacak yalnızca dört ifadenin olduğu belirtilmekte olup. Bunlar:

• Kalkışa serbestsiniz.

• Piste girin ve bekleyin.

• Pisti kat ediş serbest.

• Pist üzerinden taksiye serbestsiniz

Başka bir talimat verilmesi halinde, bu standart olmayıp mutlaka karşılıklı mutabakat sağlanmalıdır.

Bunun dışında pilotların dışında kulede de operasyonun emniyetle devam ettirilebilmesi için yer radarlarının etkin bir şekilde kullanılması ve daha fazla personel ile kontrollerin sağlanması planlanacaktır. Bu şekilde pist ihlalleri önceden tespit edilebilecektir.

Haneda’da yaşanan olay ÇOK UCUZ ATLATILMIŞ bir kazadır. Tahliye başarısız olsaydı veya yangın çok daha çabuk tüm uçağı kaplasaydı bugün can kaybı en büyük kazalarından birini konuşuyor olacaktık. Bu olay bir kazaya dönüştüğü için tüm sektörün ve kamu oyunun bilgisi oldu. Halbuki hemen her ay belki de onlarca dünyanı bir çok meydanında buna benzer olaylar yaşanmaktadır.

Buna benzer bizden bir olayı paylaşmak isterim. Uçak gece şartlarında piste yaklaşmaktadır. Görüş şartları uygundur. Kule tarafından uçak inişe serbest kılınır ve son 200-300 feet’te PF olan ikinci pilot “pistte araç var galiba, pas geçiyorum” ikazı üzerine PM Kaptan “pas geç” der ve pas geçilerek ikinci yaklaşma ile emniyetle iniş yapılır. Alınan bilgiye göre yaklaşma esnasında pistte pist temizleme aracı pistte hareket halindedir. Bir pilotun dikkati sayesinde onlarca insan yaşama tutunmuştur.

Havacılıkta sürdürülebilir emniyetli operasyon için İhtiyaç duyulan şey, sektör paydaşlarının bunları uygulamaya koyması için zaman, para ve istekli olduğunu ortaya koymasıdır. Haneda kazası tüm sektöre ciddi bir ders olmalı buna benzer olay/kaza yaşanmaması için öngörülü davranılarak tüm önlemler yarın veya yakın gelecekte değil bugün alınmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...