Ana içeriğe atla

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

 


Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu


Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir.

Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir .

Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre;

Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir.

Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak pistte duramadı. Tek ölüm yerdeki bir çiftçiydi. Kaza incelemesinde uçakta hidrolik arızası meydana geldiğini ortaya çıkardı, ancak mürettebat, özellikle frenleme, spoilerlar ve thrust reverserlerin hesaplamalarını tam olarak dikkate almadan inişi gerçekleştirdiği tespit edildi

Aralık 2011’deki kaza. bu sefer Yogyakarta’da ıslak piste iniş sonrasında duramayarak pist sonundan çıkan 737-300’ü (PK-CKM) içeriyordu. Uçak yüksek hızla iniş sonrasında, pistte durmayı başaramadı ve yumuşak zeminde durduğunda iniş takımı kırılmıştı. Pist sonundan çıkış, hiçbir kontrol listesinin kullanılmadığı istikrarsız bir yaklaşmanın nihayetinde meydana gelmişti. Pilot yorgunluğu da bu kazada bir faktör olarak kabul edildi.

6 ay sonra, Haziran 2012’de, Sriwijaya Air 737-400 (PK-CJV) uçağı, şiddetli yağmurda Pontianak’a indikten kısa bir süre sonra istikamet kontrolünü kaybetti. Uçak pist kenarından yumuşak zemine çıktı ve burun iniş takımının kırılmasına neden oldu. Uçak ayrıca kurtarma sırasında hasar gördü.

Mayıs 2017’de Sorong’dan kalkan 737-300 (PK-CJC) uçağı, fırtınalı havada Manokwari’ye inerken pistte duramayarak pist sonundan çıktı.

SJ182 kazasından önce, kaybedilen dört 737’nin ortalama yaşı 22.4 olduğundan(son kazada düşen uçak 26 yaşındaydı) uçaklar tekrar uçuşa verilmek yerine tamamen hizmetten alındı.

Havayolunun, 10 tanesi hizmette 17 tanesi depoda toplam 27 B737 uçağı bulunmaktadır. Ayrıca iki adet 737 Max 9 siparişi var. Kardeş taşıyıcısı Nam Air’in, altısı hizmette. beşi

depoda olmak üzere 11 737-500’e ve üçü hizmette ve ikisi depoda olmak üzere beş ATR 72-600’e sahiptir.

2020’nin başlarında Endonezya medyasında, Sriwijaya’nın filosunun yarısının yedek parça eksikliği nedeniyle uçamadığı bilgisi yer almıştı. Endonezya havacılık sektöründe yaşanan krize bağlı olarak Sriwijaya Air’de ciddi finansal sorunlar başlamış ve bu durum kurumsal yanlışlarla birleşince emniyet problemleri çözülemez duruma gelmiştir.

12 yıl içinde yaşanan 5 kaza sonrasında 5 uçağın kaybedilmesi oldukça dikkat çekicidir. İlk 4 kazanın iniş sonrası pist dışına çıkışla sonuçlanması işletmede ciddi ve detaylı tehditlerin belirlenerek risk analizi yapılmasını gerektirmektedir.

Kaza Ön Raporu yayınlandığında kazanın nedenleri ve alınacak dersler detaylı olarak sizlerle paylaşılacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...