Ana içeriğe atla

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

 


Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu


Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir.

Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir .

Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre;

Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir.

Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak pistte duramadı. Tek ölüm yerdeki bir çiftçiydi. Kaza incelemesinde uçakta hidrolik arızası meydana geldiğini ortaya çıkardı, ancak mürettebat, özellikle frenleme, spoilerlar ve thrust reverserlerin hesaplamalarını tam olarak dikkate almadan inişi gerçekleştirdiği tespit edildi

Aralık 2011’deki kaza. bu sefer Yogyakarta’da ıslak piste iniş sonrasında duramayarak pist sonundan çıkan 737-300’ü (PK-CKM) içeriyordu. Uçak yüksek hızla iniş sonrasında, pistte durmayı başaramadı ve yumuşak zeminde durduğunda iniş takımı kırılmıştı. Pist sonundan çıkış, hiçbir kontrol listesinin kullanılmadığı istikrarsız bir yaklaşmanın nihayetinde meydana gelmişti. Pilot yorgunluğu da bu kazada bir faktör olarak kabul edildi.

6 ay sonra, Haziran 2012’de, Sriwijaya Air 737-400 (PK-CJV) uçağı, şiddetli yağmurda Pontianak’a indikten kısa bir süre sonra istikamet kontrolünü kaybetti. Uçak pist kenarından yumuşak zemine çıktı ve burun iniş takımının kırılmasına neden oldu. Uçak ayrıca kurtarma sırasında hasar gördü.

Mayıs 2017’de Sorong’dan kalkan 737-300 (PK-CJC) uçağı, fırtınalı havada Manokwari’ye inerken pistte duramayarak pist sonundan çıktı.

SJ182 kazasından önce, kaybedilen dört 737’nin ortalama yaşı 22.4 olduğundan(son kazada düşen uçak 26 yaşındaydı) uçaklar tekrar uçuşa verilmek yerine tamamen hizmetten alındı.

Havayolunun, 10 tanesi hizmette 17 tanesi depoda toplam 27 B737 uçağı bulunmaktadır. Ayrıca iki adet 737 Max 9 siparişi var. Kardeş taşıyıcısı Nam Air’in, altısı hizmette. beşi

depoda olmak üzere 11 737-500’e ve üçü hizmette ve ikisi depoda olmak üzere beş ATR 72-600’e sahiptir.

2020’nin başlarında Endonezya medyasında, Sriwijaya’nın filosunun yarısının yedek parça eksikliği nedeniyle uçamadığı bilgisi yer almıştı. Endonezya havacılık sektöründe yaşanan krize bağlı olarak Sriwijaya Air’de ciddi finansal sorunlar başlamış ve bu durum kurumsal yanlışlarla birleşince emniyet problemleri çözülemez duruma gelmiştir.

12 yıl içinde yaşanan 5 kaza sonrasında 5 uçağın kaybedilmesi oldukça dikkat çekicidir. İlk 4 kazanın iniş sonrası pist dışına çıkışla sonuçlanması işletmede ciddi ve detaylı tehditlerin belirlenerek risk analizi yapılmasını gerektirmektedir.

Kaza Ön Raporu yayınlandığında kazanın nedenleri ve alınacak dersler detaylı olarak sizlerle paylaşılacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...