Ana içeriğe atla

IATA 2021 Emniyet Raporu Yayınlandı

 

IATA 2021 Emniyet Raporu Yayınlandı


Havacılık sektörünün ne kadar emniyetli operasyon yaptığını ortaya koyan, detaylı analizler sunan IATA 2021 emniyet raporu yayınlandı. Raporda yer alan bilgilerin önemli bölümlerinin özeti aşağıda paylaşılmıştır.

2021’de 26 kaza olurken, 2020’de 35 kaza meydana geldi. Ancak ölümlü kaza sayısı 2020’de beş kazadan 2021’de yediye yükseldi. Kazalarda yaşamını kaybedenlerin sayısı 2020’de 132 iken 2021’de 121’e düştü.

COVID-19 pandemisi etkilerini desteklemek için alınan hükümet önlemlerine rağmen, havacılık endüstrisini ciddi şekilde etkilemeye devam ediyor ve operasyonlarda COVID öncesi seviyelere kıyasla önemli bir azalma ile sonuçlandı. 2021’de, 2020’ye kıyasla %16’lık bir artış sağlanmış bununla beraber 2019 rakamının %55 altında ve 25 milyonun biraz üzerinde uçuş gerçekleştirildi.

Sektörde kaza oranı, 2020’de milyon sektör başına 1,58 iken, 2021’de 1,01’e azalmış dolayısıyla küresel kaza oranında bir iyileşmeye sağlanmış oldu. 2021’in kaza oranı, son 10 yıldaki en düşük kaza oranını göstermektedir.

2021’deki toplam 26 uçak kazası ve 121 ölümden, IATA üyesi havayollarında sıfır ölümlü kaza yaşandı. 2021’de IATA üyesi havayolları, 1,01’e kıyasla milyon sektör başına 0,44 kaza ile endüstriden daha düşük bir eğilim göstermeye devam etti.

Son on yılda endüstri, ölümlü kaza oranları ve ölüm riskindeki 10 yıllık düşüş eğilimini sürdürdü. 2012 yılında, 416 ölümle sonuçlanan 15 ölümlü kaza meydana geldi. Son beş yılda, ticari uçaklar (yolcular ve kargo) için yılda ortalama yedi ölümlü kaza meydana geldi ve yıllık ortalama 207 ölümle sonuçlandı. IATA, sektördeki ölüm riskini sürekli olarak azaltmak için havacılık paydaşlarını desteklemeye ve buna odaklanmaya devam ediyor.

2021 Hava Aracı Kazaları

Kaza Sayısı: 26

Ölü Sayısı: 121

Kaza Oranı: 1.01 (1milyon uçuşta)

Kaza Kategorisi Sıklığı ve Ölüm Riski (2021)

Grafik, 1 milyon uçuş başına eşdeğer kaza kategorisi sıklığı ile tam kayıp sayısı olarak ölçülen ölüm riski arasındaki ilişkiyi göstermektedir. Balonun boyutu, her kategori için ölüm sayısının bir göstergesidir (görüntülenen değer). Grafikte, ölüm olmayan kazalar gösterilmemektedir

Ölü sayısına göre sıralanan 2021 kaza kategorileri (parantez içindeki kaza sayısı)

• Uçuşta kontrol kaybı (3) 75 ölüm

• Kontrollü uçuşta araziye çarpma (1) 32 ölüm

• Diğerleri (2) 14 ölüm

Ölümlü olmayan kazaların sıklığına göre 2021’deki en önemli kaza kategorileri şunlardı:

• İniş takımının açılmaması veya inişte kapanması (5)

• Kuyruk Çarpması (4)

• Uçuşta Hasar (3)

• Sert İniş (2)

• Pistte Çarpışma (2)

• Havaalanı Dışına İniş/Suya İniş (1)

• Diğer (1)

• Pist/Taksi Yolu Dışına Çıkma (0)

• Yerde Hasarlanma (0)

• Havada Çarpışma (0)

Pist Dışına Çıkış’ta 2021’de sıfır kaza yaşandı. Bu, IATA’nın tarihsel veri tabanına göre bir ilk olmuştur. Ayrıca, Yerde Hasarlanma, 15 yılı aşkın bir süredir ilk kez sıfır kaza olarak kayda girdi. Ancak bir önceki yıl LOC-I kazası yaşanmamışken 2021’de üç kaza meydana geldi ve 75 ölümle sonuçlandı.

Bölgelere göre kazalar göz önüne alındığında:

• Afrika (AFI) milyon sektör başına 5,66 kaza ile en yüksek kaza oranına sahipken, onu milyon sektör başına 4,07 kaza ile Bağımsız Devletler Topluluğu (1991 tarihinde Rusya, Ukrayna ve Belarus arasında imzalanan anlaşma ile kurulmuş devletler topluluğudur _BDT) izledi.

• CIS, AFI ve Asya-Pasifik (ASPAC) operatörleri 2021’de ölümlü kazalar yaşadılar. Bunlardan bir tanesi jet uçağı ve altısı ise turboprop uçaklar tarafından yaşandı. ASPAC operatörleri için jet uçak filolarında ölüm riski, 2020’de bildirilen 0,34’ten 0,33’e düştü. BDT için turboprop ölüm riski, 2020’de sıfırdan 31,90’a ve AFI için ise 6,10’dan 7,15’e yükseldi.

• 2021’deki ticari hava taşımacılığı kazalarının %31’i Kuzey Amerika (NAM) operatörlerini ve ardından toplam kazaların %19’u ile ASPAC operatörlerini içeriyordu.

• IATA üyeliği ve IATA üyesi olmayanlar için IOSA akreditasyonu, gelişmiş emniyet performansıyla güçlü bir ilişki kurmaya devam etti. 2021 yılında IOSA kayıtlı taşıyıcıların kaza oranı, IOSA olmayan taşıyıcıların oranından çok daha düşüktü. (0.45’e karşı 2.86).

• 2021’de milyon sektör başına jet uçaklarında gövde kayıp oranı, 2020’de 0.16’ya karşı 0.13 oldu. Orta Doğu ve Kuzey Afrika (MENA) operatörleri 2015’ten bu yana jet uçağı gövde kayıp kazasını sıfır olarak bildirdi.

• 2021’de milyon sektör başına turboprop gövde kayıp oranı 1.77 olarak gerçekleşirken bu oran 2020’de 1.59 idi. Avrupalı ve Kuzey Asyalı operatörler, sırasıyla 2014 ve 2015’ten bu yana turboprop gövde kaybı kazasını sıfır olarak bildirdiler.

Emniyet, havacılığın en yüksek önceliğidir. 1945 yılında, küresel havayolu endüstrisi, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’ni (IATA) oluşturmak için Küba’nın Havana kentinde bir araya geldi. IATA’nın üyelerini temsil etme, yönetme ve onlara hizmet etme misyonunun bir parçası olarak, birlik, emniyet bilgilerini toplamak, analiz etmek ve paylaşmak için havacılık paydaşlarıyla ortak çalışır. Ayrıca, endüstri deneyimi ve uzmanlığına sıkı sıkıya dayanan küresel emniyet standartlarını ve en iyi uygulamaları savunur. Bu çabada en önemli araç, şu anda 58. yayın yılına giren IATA’nın yıllık Emniyet Raporu’dur. Ticari havacılığın emniyet performansını, zorluklarını ve fırsatlarını takip eden kesin bir yıllıktır.

IATA Emniyet Raporu, 1964’ten bu yana IATA’nın amiral gemisi emniyet belgesidir. Rapor, sektöre, emniyet risklerini anlamak ve azaltıcı önlemler önermek için havacılık kazalarının analizinden elde edilen kritik bilgiler sağlar. 2021 Emniyet Raporu, 2022’nin başında hazırlanmış olup o zamanki endüstri bilgisine dayalı eğilimleri ve istatistikleri sunmaktadır.

IATA Emniyet Raporu, zaten üst seviyede olan emniyet sicilini daha da geliştirmek için her türlü çabanın gösterildiği çok değerli bir araçtır. Bu rapor endüstriye ücretsiz olarak sunulmaktadır.

SON ON YILIN UÇAK KAZALARI VE ÖLÜ SAYILARI

Bu bölümde, aşağıdaki kaza ölçütlerinin her biri için son 10 yıldaki yıllık kaza oranlarını sunar:

Tüm kazalar, ölüm riski, ölümlü kazalar ve Tam gövde kayıpları ile ölüm ve ölüm sayılarına ilişkin genel istatistikler yer almaktadır.

TÜM KAZALAR

“Tüm Kazalar”, can kaybı ve uçak hasarı açısından tüm kaza türlerini içeren en kapsamlı oran.

ÖLÜM RİSKİ

Ölüm Riski: Milyon sektör başına Tam Kayıp Eşdeğerİ (FLE).

Tam Kayıp Eşdeğeri;

Kazanın gerçekleştiği uçuştaki ölen yolcu sayısının aynı uçuştaki toplam yolcu sayısına oranı olarak hesaplanan, dolayısıyla 0-1 aralığında olan değere Kayıp Oranı ya da Kayıp Eşdeğeri (Loss Equivalent) denir.

Sadece 1 kaza durumunda Kayıp Eşdeğeri ile Tam Kayıp Eşdeğeri birbirine eşittir.

Birden fazla ölümlü kaza durumunda, kazaların Kayıp Eşdeğerleri toplanarak Tam Kayıp Eşdeğeri’ne ulaşılır.

Örneğin, 2 kazanın ilkinde toplam yolcu sayısı 100 ve vefat sayısı 50, ikincisinde yolcu sayısı 120 ve vefat sayısı 60 olsun. Bu durumda

FLE = 50 / 100 + 60 / 120 = 1 olur.

ÖLÜMLÜ KAZALAR

Ölümlü Kazalar, sonuç olarak uçaktaki en az bir kişinin hayatını kaybettiği kazalardır.

GÖVDE KAYBI

“Gövde Kaybı”, uçağın onarımın ötesinde hasar görmesi veya onarımla ilgili maliyetlerin uçağın ticari değerinin üzerinde olması anlamına gelir.

Rapor, 2020 ve 2017-2021’e kıyasla çeşitli alanlarda güçlü bir iyileşmeyi göstermektedir. Ayrıca;

• Toplam kaza sayısında, tüm kaza oranlarında ve ölümlerde azalma vardır,

• IATA Operasyonel Emniyet Denetimi (IOSA) kaydında IATA üyesi havayolları arasında ölümlü kaza yoktur,

• En az 15 yıl sonra ilk kez pist/taksi yolundan çıkma ve yer hasarı kazası yoktur.

269 sayfadan oluşan raporda IATA üyesi olan ve olmayan tüm havacılık sektöründe yaşanan kazaların(ölümlü-ölümsüz) meydana geliş ana sebepleri ve destekleyici unsurlar istatistiklerde ayrı ayrı gösterilmiştir. Dolayısıyla havayolu taşımacılığı yapan tüm işletmelerin bu detayları en iyi şekilde analiz ederek gelecekte aynı nedenlerle kaza yaşamamak için önlemleri almaları gerekecektir. Bu gözardı edildiği takdirde kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Tüm havacılık sektörüne emniyet açısından ışık tutan olağanüstü yararlı raporu hazırlayan ve ülkemiz bayrak taşıyıcı işletmesi THY’nın temsilcisi de bulunan Kaza Sınıflandırma Görev Gücü (The Accident Classification Task Force -ACTF) üyelerine içten teşekkür ederiz.

Not: ilgilenenler için IATA 2021 Emniyet Raporu ekte sunulmuştur

https://www.iata.org/contentassets/bd3288d6f2394d9ca3b8fa23548cb8bf/iata_safety_report_2021.pdf

 

Tüm Uçucularımıza Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı