Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı
18 Şubat 2024
18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı
ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi.
E195 kalkışta maksimum iniş ağırlığından fazla olduğundan 55 dakika beklemeyi takiben 03L pistine emniyetle inişini gerçekleştirdi.
Pilot ile kontrolör arasındaki konuşmalar yayınlandığından yaşanan olaya ilişkin değerlendirme yapma imkanı doğmuştur. Her şeye rağmen uçuş verileri elimizde olmadığından kesin bir değerlendirme yapmadan olasılıklara değinmek istiyorum. 106 yolcu ve full yakıt ile Embraer 195’in kalkışı için uygun flap kullanımı ile emniyetli kalkış yapılabileceği düşünülmektedir. Buna rağmen uygun flap ve güç uygulanmaması halinde bu olay kaçınılmazdı.
İlgili otorite tarafından ön rapor yayınlanması halinde detaylı değerlendirme ve bilgilendirme sizlerle tekrar paylaşılacaktır. İlgilenenler için olay öncesine air pilot-kontrolör konuşmaları değiştirilmeden aşağıda paylaşılmıştır.
Tüm pilotlarımıza planladıkları dışında bir talimat alındığında kokpit ekibi olarak yeniden değerlendirildikten sonra karar verilmesini tavsiye ederim. Unutulmamalı ki bazı kazalar ve ciddi olaylar “problem değil hallederiz” düşüncesiyle hareket edildiği için meydana gelmektedir.
Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza Araştırma Uzmanı
ATC-Pilot konuşmaları Çözümlemesi
Within the ATC recording the decisive communication is transcribed by The Aviation Herald:
Twr: Air Serbia 86C, Tower.
Twr: Air Serbia 86C, Tower.
radio: click sound
Twr: Are you familiar that you entered runway by Delta 5 Intersection?
Crew: Yes, TORA is two two, actually, sorry, TORA is ah One Two Seven Three Meters, I assume that is not enough
Twr: Okay, Calculate and call me, if you need you can commence backtrack and line up abeam Delta Six.
Crew: Okay, able to depart via Delta Five
Yorumlar
Yorum Gönder