Ana içeriğe atla

Türbülans

 Türbülans

Türbülans pilotlar için arzu edilmeyen, bazen kolayca öngörülemeyen, uçuş konforunu negatif olarak etkileyen bir hava hadisesidir. Seyahatlerinde havaya taşımacılığını kullanılan yolcular için ise türbülans rahatsız edici, korkutucu hatta zaman zaman keşke uçmasaydım dedirten bir olaydır.

En basit anlatımıyla atmosferdeki hava akımı değişiklikleri nedeniyle oluşan türbülans, pilotlar için günlük uçuşların ayrılmaz parçasıdır. Türbülans, hava akımındaki düzensiz ve karmaşık hareketlerdir.

Yazılarımdan hedef kitle genel olarak havacılık sektörü çalışanları olmasına rağmen bu kez yolculuklarında hava araçlarını kullanan yolculara hitap etmeyi arzu ettim.

Pilotlar ve kabin ekipleri yaşamları boyunca hemen her uçuşta çeşitli şiddetlerde türbülansla karşılaştıkları için genellikle ne yapacaklarını çok iyi bilir ve uygularlar. Açık Hava Türbülansı (Clear Air Turbulence_CAT) önceden tespit edilmesi zor olduğu için böylesi durumlarda sıkı tılı anlar yaşanmaktadır. Yolcuların bir çoğunda uçuş korkusu vardır. Diğerleri ise uçuşa alışık olmalarına rağmen uçakta sarsıntı başladığında kendilerini rahatlatacak bir anonsu beklerler ve çok haklıdırlar.

TÜRBÜLANS OLUŞUMU VE UÇAKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN GENEL AÇIKLAMASI

Atmosferdeki sıcaklık farklılıklarından oluşan “termal türbülans”, coğrafi engeller sebebiyle meydana gelen “mekanik türbülans” ve yüksek irtifadaki jet akımları gibi çeşitli sebeplerle ortaya çıkan “açık hava türbülansı” gibi çeşitleri mevcuttur.

Türbülans söz konusu olduğunda uçaklarda aşağıda görüldüğü şekilde etkileşimler söz konusu olur. Uçakta kontrolsüz olarak sağa sola yatışlar, irtifada yükselme ve alçalmalar söz konusudur.

Kamuoyumuzda havayolu ulaşımında çok söz edilen ama yanlış olarak kullanılan bir ifade vardır, “uçak hava boşluğuna düştü”. Önce bu ifadeyi düzelterek başlayalım. Havada boşluk diye bir şey yoktur. Yaşanan olay yukarıda sözünü ettiğimiz türbülansa yol açan oluşumlardır.

Termal türbülansa yol açan oluşum uçulan seviyedeki ısı farlılıklarıdır. Bu değişim büyüdükçe türbülans şiddeti artma eğilimindedir.

Uçulan seviyedeki rüzgar istikamet ve şiddetinde meydana gelen büyük değişikliler aynı şekilde türbülans oluşturur ve yolcuları rahatsız edecek kadar etkiler.

TÜRBÜLANS ŞİDDETİ

Uçuşların bir çoğunda çeşitli şiddetlerde türbülans söz konusu olabilir. Çok hafif türbülanslar da genellikle yolcular da rahatsız olmayabilirler ve böylesi durumlarda uçuş ekibi tarafından herhangi bir önlem alınmayabilir. Türbülansın raporlanmasında genellikle hafif, orta ve şiddetli olarak sınıflandırılır. Derece, hava aracı üzerindeki etkisine göre belirlenir.

Hafif türbülans, anlık olarak irtifa ve/veya uçağın durumda hafif değişikliklere veya hafif bir sarsıntıya neden olur. Yolcular emniyet kemerlerinde hafif bir gerginlik hissedebilirler.

Orta dereceli türbülans, hafif türbülansa benzer ancak biraz daha şiddetlidir. Ancak uçağın kontrolünde herhangi bir kontrolsüzlük söz konusu değil. Küçük irtifa değişiklikleri ve sarsıntı olabilir, Yolcular emniyet kemerlerinde belirgin bir gerginlik hissedecekler ve sabitlenmemiş nesneler yerinden ayrılabilir.

Şiddetli türbülans, uçağın süratinde, irtifa ve/veya uçağın durumunda büyük ve ani değişikliklere neden olur. Uçak bir an için kontrolden çıkabilir. Yolcular emniyet kemerlerinde zorlama hissedecektir.

TÜRBÜLANSIN NEDENLERİ

Türbülansın başlıca nedenleri;

1. Mekanik Türbülans. Hava ile yer arasındaki sürtünme, özellikle düzensiz arazi ve insan yapımı engeller, alt seviyelerde girdaplara ve dolayısıyla türbülansa neden olur. Bu girdap hareketinin yoğunluğu yüzey rüzgarının gücüne, yüzeyin doğasına ve havanın kararlığına bağlıdır. Rüzgar hızı ne kadar güçlü olursa (genellikle orta ve şiddetli türbülans için 20 knot veya daha yüksek bir yüzey rüzgarı gerekir), arazi ne kadar engebeli olursa ve hava ne kadar dengesiz olursa türbülans da o kadar büyük olur.

Güçlü rüzgarlarda hangarlar ve büyük binalar bile rüzgar yönünde belli bir mesafeye taşınabilen girdaplara neden olur. Kuvvetli rüzgarların genellikle birkaç dakika süren ani artışları fırtına olarak bilinir ve oldukça şiddetli türbülanslara sebep olurlar.

Bu türbülanslarla arazi yapısına bağlı olarak havaalanlarına yaklaşma esnasında ve kalkış sonrasında karşılaşılır.

2. Termal (Konvektif) Türbülans. Güneşin dünya yüzeyini dengesiz bir şekilde ısıttığı sıcak yaz günlerinde türbülans sıklıkla beklenebilir. Çorak zemin, kayalık ve kumlu alanlar gibi bazı yüzeyler çim kaplı alanlara göre daha hızlı, suya göre ise çok daha hızlı ısınır. İzole edilmiş konvektif akımlar bu nedenle sıcak havanın yükselmesi ve daha soğuk havanın alçalması ile harekete geçer ve bunlar, bir uçağın bu sahanın içine girip çıkması sırasında aşağı yukarı etkileşime sebep olabilir.

Termal türbülansın iniş yapılacak meydana yaklaşan bir uçağın uçuş yolu üzerinde belirgin bir etkisi olacaktır. Uçak, yaklaşma yolu boyunca zemin üzerinde harekete geçen, değişen yoğunluktaki konvektif akımlara maruz kalır. Bu akımlar bastırıcı veya kaldırıcı etkiler yapar ve bu da uçağın normal süzülme hatından sapmasına neden olabilir ve bunun sonucunda da pistin dışına çıkması veya pist önüne inmesi söz konusu olabilir.

3. Cephe Türbülansı, Sıcak havanın eğimli ön yüzey tarafından kaldırılması ve karşıt iki hava kütlesi arasındaki sürtünme, ön bölgede türbülansa neden olur. Bu türbülans, sıcak havanın nemli ve dengesiz olduğu durumlarda en çok belirgindir ve gök gürültülü fırtınaların gelişmesi durumunda son derece şiddetli olacaktır. Türbülans daha çok soğuk cephelerle ilişkilidir ancak daha az olasılıkla sıcak cephelerde de mevcut olabilir.

4. Rüzgar Kesilmesi. Rüzgar kayması, belirli bir yatay veya dikey mesafe boyunca rüzgar yönünde ve/veya rüzgar hızında meydana gelen değişikliktir. Rüzgâr kaymasının mevcut olduğu atmosferik koşullar arasında şunlar yer alır: çukurlar ve alçaklar boyunca ve jet akımı çevresinde sıcaklık değişimlerinin olduğu alanlar. Rüzgâr hızı ve yönündeki değişiklik belirginleştiğinde oldukça şiddetli türbülans beklenebilir. Açık Hava Türbülansı(CAT) genel olarak 7.000-12.000 m (23.000-39.000 ft) yüksek irtifalarda görülür. Daha düşük irtifalarda ise dağ sıralarının civarında da meydana gelebilir.

Buraya kadar havayolu taşımacılığını tercih eden yolcuların çoğunu rahatsız eden türbülans hakkında bilgileri paylaştık. Şimdi sıra pilotların uçuş boyunca rota boyunca türbülanslı bölgeleri ve muhtemel şiddetlerini nasıl öğrendiklerine ve türbülanstan kaçınma yöntemlerine kısaca değinelim.

TÜRBÜLANS VERİLERİ VE KAÇINMA YÖNTEMLERİ

Pilotlar uçuş öncesi hazırlığı sürecinde yapacakları uçuş için hazırlanmış uçuş planını alırlar ve dikkatli bir şekilde incelerler. Uçuş planında bir pilot için ihtiyacı olan tüm tehditler ve detay bilgiler yer almaktadır.

İstanbul Manchester uçuşunda ERKIR noktasında11 şiddetinde rüzgar kesilmesi belirtilmektedir.

Dolayısıyla pilotlar bu noktaya gelmeden önce aynı rotada uçup önlerinde olan uçağın pilotların ERKIR geçişinde herhangi bir rapor vermesi halinde buna uygun bir inisiyatif alırlar. Bunlar irtifa değişikliği, rota değişikliği veya türbülanstan asgari etkilenmek için “türbülans geçiş süratine” hızını düşürmek suretiyle bölgeyi geçmeyi planlarlar. Beklenen muhtemel bir türbülanslı bölgeye girmeden önce yolcuların hatta kabin ekibinin de yerlerine oturup bağlanmaları için anons edilir.

Kısa süre önce Singapur hava yollarının B777 uçağı Hint Okyanusu üzerinde şiddetli türbülanstan etkilenmiş yolculardan 1 kişi yaşamını kaybederken 20 den fazla yolcu yaralanmıştır. Yine kısa süre önce İstanbul-İzmir seferini yapan bir uçağımız şiddetli türbülansla karşılaşmış, hemen öncesinde pilot türbülans anonsu yapmasına rağmen ayakta olan kabin memuru tavana çarparak düşmüş bel kemiklerinden bir tanesi kırılmıştı.

Türbülans etkisiyle düşen uçak hiç rapor edilmemiştir. Bununla beraber türbülans esnasında ayakta olan veya oturuyor olmasına rağmen emniyet kemeri bağlı olmayan yolculardan yaralananlar hatta ölenler olabilmektedir. Değerli yolcularımıza uçuş esnasında oturdukları süre içinde emniyet kemerini hep bağlı tutmalarını öneririm. Emniyet kemeri her zaman hayat kurtarır. Bunu asla unutmayalım.

Emniyetli uçuşlar dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...