Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX sertifikasyon test uçuşları bugün başladı

Boeing 737 MAX sertifikasyon test uçuşları bugün başladı



ABD Federal Havacılık İdaresi ve Boeing işletmesinden pilotlar ve test mürettebat üyeleri, bugün 737 MAX için üç günlük bir sertifika test uçuşunu başlatmak üzere görevlendirildi.

Test uçuşu, Boeing’in şimdiye kadar ki en kötü kurumsal krizi ve hava yolculuğunun ve jet uçaklarına olan talebin azaldığı “yeni koronavirüs pandemisi” ile birleştiğinden çok daha önem arz etmektedir.

Beş ay içinde Etiyopya ve Endonezya’da 346 kişinin ölümüne neden olan iki ölümlü kaza sonrasında tarihinde en kısa sürede en fazla satış gerçekleştiren 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının ardından kazalar Kongre ve Adalet Bakanlığı tarafından soruşturulmaktadır.

FAA, Pazar günü ajans kurulunun ABD’li milletvekillerine test uçuşunun başlatılması için Boeing’in 737 MAX’e ilişkin emniyet sistemi değerlendirmesinin tamamlandığı bilgisini verdi. 737 MAX otomatik uçuş kontrol sisteminde Boeing tarafından yapılan değişiklik önerilerini de içeren test uçuşu için FAA test pilotlarının da katılımı ve birkaç saatlik uçuş öncesi kontrollerini içeren brifingden sonra, Test Uçuşu Ekibi Seattle yakınlarındaki Boeing Havalimanında test ekipmanlarıyla donatılmış 737 MAX 7 ile uçuşu başlatıldı.

Uçuş ekibi önceden hazırlanmış bir senaryoya bağlı kalarak Washington eyaleti hava sahasında keskin dönüş ve aşırı manevraları içeren uçuşu gerçekleştirdi. Planlama, Moses Lake’de yer alan Washington havalimanında iniş ve kalkışları da içeren üç günlük bir uçuşu kapsıyor.

Pilotlar ayrıca her iki kazaya neden olan stall önleme programını bilhassa devreye sokarak sistemin uygun çalışıp çalışmadığı kontrolünü gerçekleştirdi. Boeing tarafından bu açıklamalar için herhangi bir yorumda bulunulmadı.

FAA e-postasında uçuşun çok geniş bir çerçevede hava durumuna bağlı olarak acil durum manevralarını da içerek şekilde gerçekleştirileceği bilgisi yer almaktaydı. Ayrıca FAA test uçuşunun hizmete dönüş için son adım olmadığını, uçağın hizmete verilebilmesi için birkaç adımın daha söz konusu olduğunu söyledi.

Boeing bugüne gelinceye kadar Renton’da ki tesislerde yüzlerce saat simulator uçuşunun, buna ilaveten test uçuşunun yapılacağı B737 MAX 7 ile yüzlerce saat uçuş yapıldığı bilgisini verdi. Bugün başlayan test uçuşunda uygulanacak senaryonun en az bir kez uçulduğu belirtildi.

Test uçuşu sonrasında kaydedilen tüm parametreler tekrar gözden geçirilecek ve analiz sonrasında hazırlanan rapor FAA Başkanı Steve Dickson tarafından kişisel olarak imzalandıktan sonra tamamlanmış olacak.

Bu süreç tamamlandıktan sonra eğitim süreci başlatılacak ve bu süreç tamamlandıktan sonra ticari uçuşlara başlanabilecektir.

Bu süreç tamamlandıktan sonra Kanada ve diğer ilgili otoriteler ile de uzlaşı sağlanması söz konusu olacaktır. Dolayısı ile ticari uçuşlara başlanabilmesi bu yılın son dönemine sarkabilecektir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı