Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX sertifikasyon test uçuşları bugün başladı

Boeing 737 MAX sertifikasyon test uçuşları bugün başladı



ABD Federal Havacılık İdaresi ve Boeing işletmesinden pilotlar ve test mürettebat üyeleri, bugün 737 MAX için üç günlük bir sertifika test uçuşunu başlatmak üzere görevlendirildi.

Test uçuşu, Boeing’in şimdiye kadar ki en kötü kurumsal krizi ve hava yolculuğunun ve jet uçaklarına olan talebin azaldığı “yeni koronavirüs pandemisi” ile birleştiğinden çok daha önem arz etmektedir.

Beş ay içinde Etiyopya ve Endonezya’da 346 kişinin ölümüne neden olan iki ölümlü kaza sonrasında tarihinde en kısa sürede en fazla satış gerçekleştiren 737 MAX’ın uçuşunun durdurulmasının ardından kazalar Kongre ve Adalet Bakanlığı tarafından soruşturulmaktadır.

FAA, Pazar günü ajans kurulunun ABD’li milletvekillerine test uçuşunun başlatılması için Boeing’in 737 MAX’e ilişkin emniyet sistemi değerlendirmesinin tamamlandığı bilgisini verdi. 737 MAX otomatik uçuş kontrol sisteminde Boeing tarafından yapılan değişiklik önerilerini de içeren test uçuşu için FAA test pilotlarının da katılımı ve birkaç saatlik uçuş öncesi kontrollerini içeren brifingden sonra, Test Uçuşu Ekibi Seattle yakınlarındaki Boeing Havalimanında test ekipmanlarıyla donatılmış 737 MAX 7 ile uçuşu başlatıldı.

Uçuş ekibi önceden hazırlanmış bir senaryoya bağlı kalarak Washington eyaleti hava sahasında keskin dönüş ve aşırı manevraları içeren uçuşu gerçekleştirdi. Planlama, Moses Lake’de yer alan Washington havalimanında iniş ve kalkışları da içeren üç günlük bir uçuşu kapsıyor.

Pilotlar ayrıca her iki kazaya neden olan stall önleme programını bilhassa devreye sokarak sistemin uygun çalışıp çalışmadığı kontrolünü gerçekleştirdi. Boeing tarafından bu açıklamalar için herhangi bir yorumda bulunulmadı.

FAA e-postasında uçuşun çok geniş bir çerçevede hava durumuna bağlı olarak acil durum manevralarını da içerek şekilde gerçekleştirileceği bilgisi yer almaktaydı. Ayrıca FAA test uçuşunun hizmete dönüş için son adım olmadığını, uçağın hizmete verilebilmesi için birkaç adımın daha söz konusu olduğunu söyledi.

Boeing bugüne gelinceye kadar Renton’da ki tesislerde yüzlerce saat simulator uçuşunun, buna ilaveten test uçuşunun yapılacağı B737 MAX 7 ile yüzlerce saat uçuş yapıldığı bilgisini verdi. Bugün başlayan test uçuşunda uygulanacak senaryonun en az bir kez uçulduğu belirtildi.

Test uçuşu sonrasında kaydedilen tüm parametreler tekrar gözden geçirilecek ve analiz sonrasında hazırlanan rapor FAA Başkanı Steve Dickson tarafından kişisel olarak imzalandıktan sonra tamamlanmış olacak.

Bu süreç tamamlandıktan sonra eğitim süreci başlatılacak ve bu süreç tamamlandıktan sonra ticari uçuşlara başlanabilecektir.

Bu süreç tamamlandıktan sonra Kanada ve diğer ilgili otoriteler ile de uzlaşı sağlanması söz konusu olacaktır. Dolayısı ile ticari uçuşlara başlanabilmesi bu yılın son dönemine sarkabilecektir.

Sağlıklı Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...