Ana içeriğe atla

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi


Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi



Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi.

Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor.

Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu.



Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olmak üzere çok uluslu bir soruşturma ekibi, trajik uçak kazasının yerinde incelediler.

Kaza araştırmasında, pistten çıkmaya yol açan faktörlerin belirlenmesi için çaba sarf ediliyor. Kaza Araştırma Uzmanları aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok sayıda olasılığı inceliyorlar.

Uçak Bakımı: Periyodik bakımlar, onarımlar ve olası mekanik arızalar dahil olmak üzere uçağın bakım kayıtlarının kapsamlı bir incelemesi.

Pilot Eylemleri: Pilotun uçuş geçmişinin, eğitim kayıtlarının ve yaklaşma ve iniş sırasında alınan kararların analizi.

Hava Koşulları: Rüzgar, görüş mesafesi ve inişi etkilemiş olabilecek olumsuz hava koşulları dahil olmak üzere meteorolojik verilerin incelenmesi.

Pist Tasarımı ve Koşulları: Pistin uzunluğu, yüzey koşulları ve beton bariyerin tasarımı ve yerleşiminin ayrıntılı bir değerlendirmesi.

Uçağın üreticisi olan Boeing, soruşturmaya aktif olarak işbirliği yapıyor, teknik uzmanlık sağlıyor ve veri analizini destekliyor.

Bu yıkıcı kaza Güney Kore’yi sarstı ve ülke çapında havacılık emniyeti protokollerinin kapsamlı bir şekilde incelenmesini sağladı. Geçici Cumhurbaşkanı Choi Sang-mok, ölümcül kazayı ülke için bir “dönüm noktası” olarak nitelendirdi; havacılık emniyeti protokollerinin tamamen elden geçirilmesi için çağrı yaptı.

Güney Kore hükümeti, ulusal havayolları tarafından işletilen tüm Boeing 737-800 uçaklarının derhal denetlenmesini emretti.

Soruşturmaların bulguları, kazanın nedenlerinin anlaşılması ve gelecekteki başka kazaları önlenmesi için gerekli önlemlerin uygulanması açısından çok önem arz etmektedir.

Havacılık kazalarının hemen arkasından gerçek bilgilere ulaşılamadan bilhassa nedenlerine dair detaylı bilgi vermek çok yanlış bir habercilik olmaktadır. Detay vermek yerine sadece kaza ve oluş koşulları konusunda kamuoyunu bilgilendirmek yeterli olmalıdır. Kazanın üzerinden 3 gün geçmesine rağmen kazanın sebeplerine dair resmi bir açıklama yapılamamıştır.


Bu bilgiler çerçevesinde hala bilinen gerçekler doğrultusunda kazaya ilişkin görüşler sunulabilmektedir. Eldeki gerçek verilere göre özetleyecek olursak;

1. Jeju Air 2216 sefer sayılı B737-800 uçağı 29 Aralık 2024 günü 02.24 lokal saatte 181 yolcu ve mürettebatla Bangkok’dan(Tayland) kalkmış ve Güney Korenin Muan uluslararası havalimanına(Güney Kore) yaklaşık 4,5 saatlik bir uçuş sonrasında 08.54 lokal saatte (LT) 01 pisti için son yaklaşmaya gelmişti.

2. 08.57LT’da Uçuş mürettebatı kuleye uçağa kuş çarptığını ve motor problemi olduğunu belirterek Acil Durum (emergency) bildirirler ve inişten vaz geçerek pas geçerler.

3. Kule ile yapılan konuşma sonrası 19 pistine inişe karar verirler ve ikinci yaklaşmayı başlatırlar. Bu yaklaşmada uçağın iniş takımlarının açılmadığı görülmektedir.

4. Bu şekide uçak 19 pistine gövde üzerine iner ve pist içinde duramayarak pist uzantısı sonunda Alçalma ışıkları ve antenlerinin yer aldığı platforma çarparak parçalanır ve yanmaya başlar.

5. Uçaktan arka kuyruk kısmında bulunan 2 kabin memuru yaralı olarak kurtulur, 179 kişi yaşamını kaybeder.

Bu kısılı gerçek bilgiler ışığında;

1. Hava durumu iyi olup kazanın oluşumuna katkısı olmadığı değerlendirilmektedir

2. 01 pistine yapılan ilk yaklaşmada motora kuş girmesine rağmen inişe devam edilmemesinin sebebi anlaşılamamıştır. CVR ve FDR incelemesinde bunun sebebi tespit edilecektir.

3. Pas geçildiğinde mürettebatın uyguladığı acil durum kontrol listeleri bilgisine ulaşılacak olup yaşanan problem tam olarak anlaşılacaktır. İkinci yaklaşmada

iniş takımları hidrolik kaybı olmasına rağmen elle açılabilecek olmasına rağmen niçin açılamamıştır bilinememektedir.

4. Uçağın 19 pistinde ilk temas noktası durma mesafesi yönünden çok önemli olup FDR bilgisi olmadığı için bilinememektedir. Pist 2800m olup sorun teşkil edecek kısalıkta değildir.

5. Pist uzantısında Alçalma anten ve ışıklarının böylesi bir platform üzerinde inşa edilmesi çok ciddi bir tehdit olarak değerlendirilmektedir.

Kaza araştırma ekibi tüm şartlar, FDR ve CVR verilerini inceleyerek bu kazanın nedenlerini ortaya koyarak tekrarını önleyecek önerilerini Son kaza raporunda kamuoyu ile paylaşacaktır. Dileğimiz tüm havacılık sektörü kazadan çıkarılacak dersler doğrultusunda gereğini yapar ve başka kazalar önlenmiş olur.

Emniyetli Uçuşlar, Kazasız Sağlıklı Mutlu bir yıl dileriz

 

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...