Ana içeriğe atla

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi


Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi



Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi.

Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor.

Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu.



Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olmak üzere çok uluslu bir soruşturma ekibi, trajik uçak kazasının yerinde incelediler.

Kaza araştırmasında, pistten çıkmaya yol açan faktörlerin belirlenmesi için çaba sarf ediliyor. Kaza Araştırma Uzmanları aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok sayıda olasılığı inceliyorlar.

Uçak Bakımı: Periyodik bakımlar, onarımlar ve olası mekanik arızalar dahil olmak üzere uçağın bakım kayıtlarının kapsamlı bir incelemesi.

Pilot Eylemleri: Pilotun uçuş geçmişinin, eğitim kayıtlarının ve yaklaşma ve iniş sırasında alınan kararların analizi.

Hava Koşulları: Rüzgar, görüş mesafesi ve inişi etkilemiş olabilecek olumsuz hava koşulları dahil olmak üzere meteorolojik verilerin incelenmesi.

Pist Tasarımı ve Koşulları: Pistin uzunluğu, yüzey koşulları ve beton bariyerin tasarımı ve yerleşiminin ayrıntılı bir değerlendirmesi.

Uçağın üreticisi olan Boeing, soruşturmaya aktif olarak işbirliği yapıyor, teknik uzmanlık sağlıyor ve veri analizini destekliyor.

Bu yıkıcı kaza Güney Kore’yi sarstı ve ülke çapında havacılık emniyeti protokollerinin kapsamlı bir şekilde incelenmesini sağladı. Geçici Cumhurbaşkanı Choi Sang-mok, ölümcül kazayı ülke için bir “dönüm noktası” olarak nitelendirdi; havacılık emniyeti protokollerinin tamamen elden geçirilmesi için çağrı yaptı.

Güney Kore hükümeti, ulusal havayolları tarafından işletilen tüm Boeing 737-800 uçaklarının derhal denetlenmesini emretti.

Soruşturmaların bulguları, kazanın nedenlerinin anlaşılması ve gelecekteki başka kazaları önlenmesi için gerekli önlemlerin uygulanması açısından çok önem arz etmektedir.

Havacılık kazalarının hemen arkasından gerçek bilgilere ulaşılamadan bilhassa nedenlerine dair detaylı bilgi vermek çok yanlış bir habercilik olmaktadır. Detay vermek yerine sadece kaza ve oluş koşulları konusunda kamuoyunu bilgilendirmek yeterli olmalıdır. Kazanın üzerinden 3 gün geçmesine rağmen kazanın sebeplerine dair resmi bir açıklama yapılamamıştır.


Bu bilgiler çerçevesinde hala bilinen gerçekler doğrultusunda kazaya ilişkin görüşler sunulabilmektedir. Eldeki gerçek verilere göre özetleyecek olursak;

1. Jeju Air 2216 sefer sayılı B737-800 uçağı 29 Aralık 2024 günü 02.24 lokal saatte 181 yolcu ve mürettebatla Bangkok’dan(Tayland) kalkmış ve Güney Korenin Muan uluslararası havalimanına(Güney Kore) yaklaşık 4,5 saatlik bir uçuş sonrasında 08.54 lokal saatte (LT) 01 pisti için son yaklaşmaya gelmişti.

2. 08.57LT’da Uçuş mürettebatı kuleye uçağa kuş çarptığını ve motor problemi olduğunu belirterek Acil Durum (emergency) bildirirler ve inişten vaz geçerek pas geçerler.

3. Kule ile yapılan konuşma sonrası 19 pistine inişe karar verirler ve ikinci yaklaşmayı başlatırlar. Bu yaklaşmada uçağın iniş takımlarının açılmadığı görülmektedir.

4. Bu şekide uçak 19 pistine gövde üzerine iner ve pist içinde duramayarak pist uzantısı sonunda Alçalma ışıkları ve antenlerinin yer aldığı platforma çarparak parçalanır ve yanmaya başlar.

5. Uçaktan arka kuyruk kısmında bulunan 2 kabin memuru yaralı olarak kurtulur, 179 kişi yaşamını kaybeder.

Bu kısılı gerçek bilgiler ışığında;

1. Hava durumu iyi olup kazanın oluşumuna katkısı olmadığı değerlendirilmektedir

2. 01 pistine yapılan ilk yaklaşmada motora kuş girmesine rağmen inişe devam edilmemesinin sebebi anlaşılamamıştır. CVR ve FDR incelemesinde bunun sebebi tespit edilecektir.

3. Pas geçildiğinde mürettebatın uyguladığı acil durum kontrol listeleri bilgisine ulaşılacak olup yaşanan problem tam olarak anlaşılacaktır. İkinci yaklaşmada

iniş takımları hidrolik kaybı olmasına rağmen elle açılabilecek olmasına rağmen niçin açılamamıştır bilinememektedir.

4. Uçağın 19 pistinde ilk temas noktası durma mesafesi yönünden çok önemli olup FDR bilgisi olmadığı için bilinememektedir. Pist 2800m olup sorun teşkil edecek kısalıkta değildir.

5. Pist uzantısında Alçalma anten ve ışıklarının böylesi bir platform üzerinde inşa edilmesi çok ciddi bir tehdit olarak değerlendirilmektedir.

Kaza araştırma ekibi tüm şartlar, FDR ve CVR verilerini inceleyerek bu kazanın nedenlerini ortaya koyarak tekrarını önleyecek önerilerini Son kaza raporunda kamuoyu ile paylaşacaktır. Dileğimiz tüm havacılık sektörü kazadan çıkarılacak dersler doğrultusunda gereğini yapar ve başka kazalar önlenmiş olur.

Emniyetli Uçuşlar, Kazasız Sağlıklı Mutlu bir yıl dileriz

 

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...