Ana içeriğe atla

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor

 

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor


Geçtiğimiz aylarda çoğu Körfez Ülkesinde büyük işten çıkarmalar görüldü. Bu eğilim şu anda Qatar Airways’de daha fazla pilotun işten çıkarılmasıyla devam etmekte.

Özet olarak Qatar Airways pilotları kovuyor denilebilir.

Qatar Airways bu hafta pilotlara son istihdam bildirimlerini gönderiyor. Bu bildirimlerin içeriği:

“Bu mektup, işgücü gereksinimimizin yakın zamanda gözden geçirilmesinin sonucunu size bildirmek için gönderilmiştir. Personel fazlalığı nedeniyle, şirketteki hizmetlerinizin artık gerekli olmadığını size bildirmekten üzüntü duyuyoruz.” bilgisi yer almaktaydı.

Bu bildirimleri alan pilotlara, sözleşme hükümlerine göre bildirim süresi yerine 90 günlük maaş alacakları söyleniyor. Bu pilotlar Katar’da çalışma vizesiyle bulundukları için, bu süre içerisinde başka bir vize bulamazlarsa haftalar içinde toplanıp ülkeyi terk etmeleri gerektiği anlamına gelmektedir.

60 yaş üstü pilotların işten çıkarılması

Bu kriz sırasında pilotların işten çıkarıldığını görmek beklenmedik bir durum olmasa da, talihsiz kısım, Qatar Airways’in içinde olduğu durumdur. Kesin kriterler bilinmemekle birlikte, Qatar Airways en azından kısmen, 10 yılı aşkın süredir havayolunda bulunan kaptanların işten çıkarılması seçeneklerini kullanacaktır.

Bu, Qatar Airways’in havayolunda kabin ekibine 15+ yıla sahip olanların işten çıkarma bildirimlerinde yer alan ve işten çıkarırken uyguladığı yaklaşıma benzemektedir.

Sendikalı bir havayolunda işten çıkarmalar genellikle kıdeme dayalı olarak gerçekleşir ve bu, havayoluna bağlılığı yansıttığı için birçok yönden adildir. Qatar Airways ise şirkete olan bağlılığı göz ardı ederek havayolunun maliyetini en aza indiren yaklaşımı benimsiyor ki, 60 yaşın üzerindekiler işten çıkarılıyor, çünkü gerçekçi bir şekilde zaten birkaç yıl içinde emekli olmak zorunda kalacaklar; bu nedenle azalan talep döneminde onları işte tutmak için hiçbir neden yoktur.

Daha çok genç pilot yerine bazı kıdemli kaptanları görevden alarak, havayolu, bu kıdemli kaptanlara daha fazla ödeme yapıldığı için para tasarrufu yapıyor.

Havayolu, bazı belirli filolardan pilotları işten çıkararak, farklı uçaklara gitmeye zorlanabilecek pilotlar için gereken yeniden eğitim miktarını en aza indirebilecektir.

Körfez ülkesi havayolları, dünyanın dört bir yanındaki pilotlara devasa jetlerle uçmaları ve iyi para kazanmaları için inanılmaz fırsatlar sunmaktadır. En azından herşeyin iyi gittiği dönemde durum böyleydi. Zaman kötüleşince işten çıkarılabilir ve ülkeyi terk etmeye zorlanabilirsin, artık haftalar içinde evine dönebilirsin.

Bir Körfez ülkesinde pilot olarak çalışmak, zaman iyi olduğunda harika bir iş olabilir, kötü zamanlarda ise tamamen farklı bir hikaye ile karşılaşmak olasıdır. Bir sendika olmadığı için havayolu, pilotları dilediği gibi işten çıkarmakta özgürdür. Bu, en uzun hizmete sahip (ve dolayısıyla en “pahalı”) pilotların işten çıkarılmasını içerebilir.

Dünyayı sarsan pandemi krizi tüm sektörlerde olduğu gibi havayollarında da çok ciddi zarara yol açarak çalışanların işlerini kaybetmelerine yol açmıştır. Öz sermayeleri güçlü şirketler bu dönemde işten çıkarma seçeneğini son çare olarak uygulamak üzere mücadeleye devam etmektedirler. Diğerlerinde ve bilhassa sendikal hakları olmayan ülke havayollarında yoğun olarak işten çıkarılma söz konusudur.

Kabul etmek lazım ki pandemi etkisi kısa sürede sonlanabilecek gibi görünmemektedir. Ama ortada bir gerçek var “1 veya 2 sene sonunda pandemi etkisi zayıflayıp insanlar seyahat etmeye başladıklarında” bu sefer pandemi döneminde acımasızca insanları işten çıkaran işletmelerin uçuş ekibi bulmaları çok kolay olmayacaktır. En azından yüksek maliyetler ödeyerek istihdam edebileceklerdir.

Bir an önce Dünyanın sağlığına kavuşarak tekrar iyi günlere dönmesini dileriz.

Sağlıklı, Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...