Ana içeriğe atla

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor

 

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor


Geçtiğimiz aylarda çoğu Körfez Ülkesinde büyük işten çıkarmalar görüldü. Bu eğilim şu anda Qatar Airways’de daha fazla pilotun işten çıkarılmasıyla devam etmekte.

Özet olarak Qatar Airways pilotları kovuyor denilebilir.

Qatar Airways bu hafta pilotlara son istihdam bildirimlerini gönderiyor. Bu bildirimlerin içeriği:

“Bu mektup, işgücü gereksinimimizin yakın zamanda gözden geçirilmesinin sonucunu size bildirmek için gönderilmiştir. Personel fazlalığı nedeniyle, şirketteki hizmetlerinizin artık gerekli olmadığını size bildirmekten üzüntü duyuyoruz.” bilgisi yer almaktaydı.

Bu bildirimleri alan pilotlara, sözleşme hükümlerine göre bildirim süresi yerine 90 günlük maaş alacakları söyleniyor. Bu pilotlar Katar’da çalışma vizesiyle bulundukları için, bu süre içerisinde başka bir vize bulamazlarsa haftalar içinde toplanıp ülkeyi terk etmeleri gerektiği anlamına gelmektedir.

60 yaş üstü pilotların işten çıkarılması

Bu kriz sırasında pilotların işten çıkarıldığını görmek beklenmedik bir durum olmasa da, talihsiz kısım, Qatar Airways’in içinde olduğu durumdur. Kesin kriterler bilinmemekle birlikte, Qatar Airways en azından kısmen, 10 yılı aşkın süredir havayolunda bulunan kaptanların işten çıkarılması seçeneklerini kullanacaktır.

Bu, Qatar Airways’in havayolunda kabin ekibine 15+ yıla sahip olanların işten çıkarma bildirimlerinde yer alan ve işten çıkarırken uyguladığı yaklaşıma benzemektedir.

Sendikalı bir havayolunda işten çıkarmalar genellikle kıdeme dayalı olarak gerçekleşir ve bu, havayoluna bağlılığı yansıttığı için birçok yönden adildir. Qatar Airways ise şirkete olan bağlılığı göz ardı ederek havayolunun maliyetini en aza indiren yaklaşımı benimsiyor ki, 60 yaşın üzerindekiler işten çıkarılıyor, çünkü gerçekçi bir şekilde zaten birkaç yıl içinde emekli olmak zorunda kalacaklar; bu nedenle azalan talep döneminde onları işte tutmak için hiçbir neden yoktur.

Daha çok genç pilot yerine bazı kıdemli kaptanları görevden alarak, havayolu, bu kıdemli kaptanlara daha fazla ödeme yapıldığı için para tasarrufu yapıyor.

Havayolu, bazı belirli filolardan pilotları işten çıkararak, farklı uçaklara gitmeye zorlanabilecek pilotlar için gereken yeniden eğitim miktarını en aza indirebilecektir.

Körfez ülkesi havayolları, dünyanın dört bir yanındaki pilotlara devasa jetlerle uçmaları ve iyi para kazanmaları için inanılmaz fırsatlar sunmaktadır. En azından herşeyin iyi gittiği dönemde durum böyleydi. Zaman kötüleşince işten çıkarılabilir ve ülkeyi terk etmeye zorlanabilirsin, artık haftalar içinde evine dönebilirsin.

Bir Körfez ülkesinde pilot olarak çalışmak, zaman iyi olduğunda harika bir iş olabilir, kötü zamanlarda ise tamamen farklı bir hikaye ile karşılaşmak olasıdır. Bir sendika olmadığı için havayolu, pilotları dilediği gibi işten çıkarmakta özgürdür. Bu, en uzun hizmete sahip (ve dolayısıyla en “pahalı”) pilotların işten çıkarılmasını içerebilir.

Dünyayı sarsan pandemi krizi tüm sektörlerde olduğu gibi havayollarında da çok ciddi zarara yol açarak çalışanların işlerini kaybetmelerine yol açmıştır. Öz sermayeleri güçlü şirketler bu dönemde işten çıkarma seçeneğini son çare olarak uygulamak üzere mücadeleye devam etmektedirler. Diğerlerinde ve bilhassa sendikal hakları olmayan ülke havayollarında yoğun olarak işten çıkarılma söz konusudur.

Kabul etmek lazım ki pandemi etkisi kısa sürede sonlanabilecek gibi görünmemektedir. Ama ortada bir gerçek var “1 veya 2 sene sonunda pandemi etkisi zayıflayıp insanlar seyahat etmeye başladıklarında” bu sefer pandemi döneminde acımasızca insanları işten çıkaran işletmelerin uçuş ekibi bulmaları çok kolay olmayacaktır. En azından yüksek maliyetler ödeyerek istihdam edebileceklerdir.

Bir an önce Dünyanın sağlığına kavuşarak tekrar iyi günlere dönmesini dileriz.

Sağlıklı, Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...