Ana içeriğe atla

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor

 

Qatar Havayolları Kıdemli Pilotları Ayırıyor


Geçtiğimiz aylarda çoğu Körfez Ülkesinde büyük işten çıkarmalar görüldü. Bu eğilim şu anda Qatar Airways’de daha fazla pilotun işten çıkarılmasıyla devam etmekte.

Özet olarak Qatar Airways pilotları kovuyor denilebilir.

Qatar Airways bu hafta pilotlara son istihdam bildirimlerini gönderiyor. Bu bildirimlerin içeriği:

“Bu mektup, işgücü gereksinimimizin yakın zamanda gözden geçirilmesinin sonucunu size bildirmek için gönderilmiştir. Personel fazlalığı nedeniyle, şirketteki hizmetlerinizin artık gerekli olmadığını size bildirmekten üzüntü duyuyoruz.” bilgisi yer almaktaydı.

Bu bildirimleri alan pilotlara, sözleşme hükümlerine göre bildirim süresi yerine 90 günlük maaş alacakları söyleniyor. Bu pilotlar Katar’da çalışma vizesiyle bulundukları için, bu süre içerisinde başka bir vize bulamazlarsa haftalar içinde toplanıp ülkeyi terk etmeleri gerektiği anlamına gelmektedir.

60 yaş üstü pilotların işten çıkarılması

Bu kriz sırasında pilotların işten çıkarıldığını görmek beklenmedik bir durum olmasa da, talihsiz kısım, Qatar Airways’in içinde olduğu durumdur. Kesin kriterler bilinmemekle birlikte, Qatar Airways en azından kısmen, 10 yılı aşkın süredir havayolunda bulunan kaptanların işten çıkarılması seçeneklerini kullanacaktır.

Bu, Qatar Airways’in havayolunda kabin ekibine 15+ yıla sahip olanların işten çıkarma bildirimlerinde yer alan ve işten çıkarırken uyguladığı yaklaşıma benzemektedir.

Sendikalı bir havayolunda işten çıkarmalar genellikle kıdeme dayalı olarak gerçekleşir ve bu, havayoluna bağlılığı yansıttığı için birçok yönden adildir. Qatar Airways ise şirkete olan bağlılığı göz ardı ederek havayolunun maliyetini en aza indiren yaklaşımı benimsiyor ki, 60 yaşın üzerindekiler işten çıkarılıyor, çünkü gerçekçi bir şekilde zaten birkaç yıl içinde emekli olmak zorunda kalacaklar; bu nedenle azalan talep döneminde onları işte tutmak için hiçbir neden yoktur.

Daha çok genç pilot yerine bazı kıdemli kaptanları görevden alarak, havayolu, bu kıdemli kaptanlara daha fazla ödeme yapıldığı için para tasarrufu yapıyor.

Havayolu, bazı belirli filolardan pilotları işten çıkararak, farklı uçaklara gitmeye zorlanabilecek pilotlar için gereken yeniden eğitim miktarını en aza indirebilecektir.

Körfez ülkesi havayolları, dünyanın dört bir yanındaki pilotlara devasa jetlerle uçmaları ve iyi para kazanmaları için inanılmaz fırsatlar sunmaktadır. En azından herşeyin iyi gittiği dönemde durum böyleydi. Zaman kötüleşince işten çıkarılabilir ve ülkeyi terk etmeye zorlanabilirsin, artık haftalar içinde evine dönebilirsin.

Bir Körfez ülkesinde pilot olarak çalışmak, zaman iyi olduğunda harika bir iş olabilir, kötü zamanlarda ise tamamen farklı bir hikaye ile karşılaşmak olasıdır. Bir sendika olmadığı için havayolu, pilotları dilediği gibi işten çıkarmakta özgürdür. Bu, en uzun hizmete sahip (ve dolayısıyla en “pahalı”) pilotların işten çıkarılmasını içerebilir.

Dünyayı sarsan pandemi krizi tüm sektörlerde olduğu gibi havayollarında da çok ciddi zarara yol açarak çalışanların işlerini kaybetmelerine yol açmıştır. Öz sermayeleri güçlü şirketler bu dönemde işten çıkarma seçeneğini son çare olarak uygulamak üzere mücadeleye devam etmektedirler. Diğerlerinde ve bilhassa sendikal hakları olmayan ülke havayollarında yoğun olarak işten çıkarılma söz konusudur.

Kabul etmek lazım ki pandemi etkisi kısa sürede sonlanabilecek gibi görünmemektedir. Ama ortada bir gerçek var “1 veya 2 sene sonunda pandemi etkisi zayıflayıp insanlar seyahat etmeye başladıklarında” bu sefer pandemi döneminde acımasızca insanları işten çıkaran işletmelerin uçuş ekibi bulmaları çok kolay olmayacaktır. En azından yüksek maliyetler ödeyerek istihdam edebileceklerdir.

Bir an önce Dünyanın sağlığına kavuşarak tekrar iyi günlere dönmesini dileriz.

Sağlıklı, Emniyetli Uçuşlar

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı