Ana içeriğe atla

American Airline’ın 737 MAX Uçağını Yeniden Uçuşa Başlatmasının Anahtarı “Uçabilir Halde Depolama” Stratejisidir

 

American Airline’ın 737 MAX Uçağını Yeniden Uçuşa Başlatmasının Anahtarı “Uçabilir Halde Depolama” Stratejisidir




American Airlines (AA), FAA’nın MAX uçağının uçuşa geri dönüşünü kısmen onaylamasından altı haftadan daha kısa bir süre sonra, havayolu şirketinin “uçulabilir halde depolama” uygulaması nedeniyle 29 Aralık’ta Boeing 737 MAX uçaklarını ticari uçuşa yeniden başlatmaya hazırlanıyor. Havayolunun üs bakım müdürü Erik Olund, havayolunun en yeni 737 ailesinden oluşan MAX uçakları için , küresel olarak filonun uçuşunun durdurulmasından bu yana son 20 ayda yaklaşık 64.000 çalışma saati harcandığını söyledi.

Her 737 MAX uçağı, CFM Leap-1B motorlarının çalıştırılması, elektrik sistemlerinin çalıştırılması, lastiklerin döndürülmesi ve hidrolik sistemin çalıştırılması dahil olmak üzere her 10 günde bir bakıma tabi tutuldu.

Her uçağın hizmete dönmesi için FAA tarafından zorunlu kılınan adımlar, FAA ve Boeing’in ayırma için sertifika gereksinimlerini karşılamadığını düşündüğü yatay stabiliser kontrol kablolarının yeniden düzenlenmesini içerir. Tulsa bakım üssünde görevli Boeing 737 müdür yardımcısı Roger Steele yaz aylarında Boeing tarafından sunulan ve FAA’nın Kasım ayında AD’ye dahil ettiği bir servis bültenine dayanarak başlattıkları değişikliklerin , uçak başına yaklaşık üç gün sürdüğünü söyledi.

AA’nın Tulsa tesisleri, uçağın uçuşunun durdurulması sürecinde MAX’larını mümkün olduğunca hizmete hazır hale getirmede önemli bir rol oynadı. Havayolunun 737 Max uçaklarından on dördü Nisan ayından itibaren Tulsa’ya geldi ve Tulsa’da kaldı. Diğer 10 tanesi, bir süre için Roswell’de park edildi. American Airlines’ın 24 737 MAX Uçağından hiçbiri uzun süreli depolama sürecine girmedi.

Düzenleyiciler, beş ayda meydana gelen iki ölümlü kazanın ardından Mart 2019’da 387 uçaklık MAX filosunun uçuşunu durdurdu. Kaza araştırmaları ve 737MAX ile ilgili incelemeler, düzenleyicilerin uçuş kontrol bilgisayar yazılımı güncellemeleri ve pilotlar için yeni eğitim gerektirmesine neden oldu.

20 Kasım’da yayınlanan bir FAA uçuşa elverişlilik direktifi (AD) gerekli adımları tamamladı ve havayollarının yazılımı güncellemeye başlamasının önünü açtı. Yazılım güncellemesi, sistemlerin güncellendiğinden ve çalıştığından emin olmak için yazılımın yüklenmesi için dört saat ve işlevsel testlerin gerçekleştirilmesi için yaklaşık altı saat süre gerektirecek. AA, mevcut MAX filosundaki yazılım güncellemelerini Ocak 2021’de tamamlamayı ümit ediyor.

Yazılım güncellemesinden sonra, her bir uçak, altı saatlik yer testi ve dört ila beş saatlik uçuş testi gerektiren operasyonel hazırlığa tabi tutulur. Her bir MAX’in iki hücum açısı sensörünün işlevsel kontrolleri de servise geri dönme işinin bir parçası olarak gereklidir.

Yeni, zorunlu simülatör eğitimleri de dahil olmak üzere AA 737 pilotları için MAX’a özel fark eğitimleri 2 Aralık’ta başladı ve 2021’in başlarına kadar sürmesi öngörülüyor.

AA bu ay filosuna 10 MAX uçağı daha eklemeyi planlıyor. Teslim alınacak bu uçaklar AD uyumlu olacaktır. Olund, Boeing’in uçakları AA teslim almadan önce modifiye edeceğini söylüyor. Olund, AA’ın normal müşteri kabul uçuşlarını yapacağını ve uçakları Tulsa bakım üssüne feribotla taşıyacağını, Tulsa Teknik tarafından bazı iç donanımlar gibi rutin teslimat sonrası değişiklikleri gerçekleştireceğini belirtmiştir.

Aviation Week’in haberine göre AA MAX uçaklarının uçuşunun durdurulmasından sonra geçen 20 ay içinde uçaklar kısa sürede uçabilecekmiş gibi bakımları yapılmış ve yayınlanan AD gereklerinin uygulaması yaz aylarında başlatılmıştır. Halen filosunda 24 MAX uçağı bulunan AA olabilecek en kısa sürede ticari uçuşlara başlayabilecek gibi görünmektedir.

Ülkemizde MAX uçağına sahip Havayolları tarafından bugüne kadar gelişmelere yönelik bilgi alınamamıştır. Her ne kadar pandemi sürecinde uçuşların azalması nedeniyle uçaklara acil olarak ihtiyaç hissedilmemesine rağmen onların bir an önce uçabilir hale getirilmesi oldukça önemlidir. Değişen dünyada yarının neler getireceği öngörülemez hale gelmiş durumda, dolayısıyla her türlü olasılığı hesaplayarak hazır olmak gerekecektir. Bu yüzden MAX uçaklarımızın en kısa sürede emniyetle uçabilir hale getirilmesi Havayollarımız için avantaj sağlayacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı