Ana içeriğe atla

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor

 

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor





Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı, ABD uçaklarının ve ürünlerinin sertifikasyonu için FAA’ya güvenme şeklindeki yerleşik uygulamadan uzaklaşmayı planlıyor ve uçuşa elverişliliklerinin kabulünde daha bağımsız bir rol üstleneceğini söyledi. EASA İcra Direktörü Patrick Ky, yeni uygulamanın Ekim 2018 ve Mart 2019’da Boeing 737 Max uçağının ölümlü kazalarından “öğrenilen birçok dersin” bu uçağın daha sonra dünya çapında uçuşunun durdurulmasının bir sonucu olarak ortaya çıktığını belirtti. Ky, Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mayıs 2011’den bu yana AB ile ABD arasında yürürlükte olan ikili bir emniyet anlaşmasının, FAA onaylı projelerde EASA’nın giderek daha az katılımıyla sonuçlandığını söyledi.

Trajediler ve olanlar göz önüne alındığında, Max-8 ve -9’un onaylanmasında FAA’nın denetimsizliğine atıfta bulunarak, “Bu eğilimi durdurduk, kendi emniyet değerlendirmelerimiz için ABD projelerinin incelenmesinde katılım ve bağımsızlık seviyemizi artıracağız. Bu “Değişikliğin özellikle” ABD ürünlerine, aynı zamanda AB’nin ikili emniyet anlaşması yaptığı iki ülke olan Kanada ve Brezilya’da geliştirilen havacılık ürünlerine de uygulanacağını sözlerine ekledi.

Ky, öncelikle ABD, Brezilya ve Kanada’daki havacılık emniyeti düzenleyicileri tarafından onaylanan uçakların gelecekteki emniyeti açısından kritik bileşenlerini ve sistemlerini bağımsız olarak değerlendirme ve analiz etme yeni yaklaşımının daha fazla çaba gerektireceğini, ancak Avrupa Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi olarak Avrupa vatandaşlarına güvence verilmesi işinin sorumlusu olduklarını söyledi.

Komite, EASA’nın bu hafta sonunda 737 Max 8 ve Max 9 Max’i muhtemelen yeniden onaylayacağını ve uçağın AB’de hizmete geri dönmesine izin vereceğini bildiren Ky’i davet etti. Uçağın emniyetli bir şekilde uçmaya uygun olduğuna inandığına dair önceki ifadeleri tekrarlasa da, uçağın hizmete dönüşü için kesin bir tarih vermedi, yalnızca EASA’nın ABD, Brezilya ve Kanada’nın sertifikasyonunu takip edecek bir sonraki yetkili olacağını söyledi. FAA, Brezilya’daki ANAC, Transport Canada ve EASA, Max’in yeniden sertifikalandırılmasıyla ilgili teknik işlerin çoğunu tamamladı. Ky, Çinli yetkililerin kendi işlerini yaptıklarını anladığını da sözlerine ekleyerek Max’i ne zaman ve nasıl hizmete sokacaklarına dair hiçbir fikirlerinin olmadığını söyledi.

EASA, geçen yıl 24 Kasım’da AB havayolları için uçuşa elverişlilik yönergesi ve üçüncü ülke operatörleri için Max’in AB’inde hizmete dönüşünü amaçlayan bir emniyet yönergesi yayınladı. 22 Aralık’ta sona eren bir halk istişaresi, çoğu metnin ifade ve anlaşılırlığıyla ilgili 38 yorum aldı ve ortak bir yanıt belgesi nihai AD ile aynı anda yayınlanacak.

Buna paralel olarak, EASA, Max’in yeniden hizmete girmesini desteklemek için gerçekleştirmeleri gereken çalışma konusunda AB’nin ulusal havacılık otoriteleri ile koordinasyon içinde çalışmaktadır. Bu çalışma, esas olarak pilot eğitim faaliyetlerinin ve EASA tarafından zorunlu kılınan her bir Max için teknik değişikliklerin uygulanmasının gözetimini içermektedir. Ky, bütün çalışmaların bu hafta içinde gerçekleşmesinin beklendiğini söyledi.

Max’in ölümlü kazalarından alınan bir başka ders, sertifikasyon süreci sırasında insan faktörlerine daha fazla odaklanılması gerektiğidir. Ky, EASA İnsan faktörü uzmanlarının, pilotların operasyonel duygularının ve eğitim gereksinimlerinin doğru bir şekilde dikkate alınmasını sağlamak için uçağın yapımında tasarımına mümkün olduğunca erken müdahale edeceklerini belirtti.

MAX kazaları, havacılık sektöründe denetim mekanizmalarının yetersiz olduğunu göstermesi açısından çok önem taşımaktadır. Bundan böyle sadece üretim esnasında değil, modifikasyonlar sonrasında da çok ciddi denetim süreçlerinin gerçekleştirileceğini değerlendirebiliriz.

Haberde yer alan bilgilere göre Şubat ayı içinde B737 MAX uçaklarının AB hava sahasında uçmaya başlayacağını öngörebiliriz.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...