Ana içeriğe atla

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor

 

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor





Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı, ABD uçaklarının ve ürünlerinin sertifikasyonu için FAA’ya güvenme şeklindeki yerleşik uygulamadan uzaklaşmayı planlıyor ve uçuşa elverişliliklerinin kabulünde daha bağımsız bir rol üstleneceğini söyledi. EASA İcra Direktörü Patrick Ky, yeni uygulamanın Ekim 2018 ve Mart 2019’da Boeing 737 Max uçağının ölümlü kazalarından “öğrenilen birçok dersin” bu uçağın daha sonra dünya çapında uçuşunun durdurulmasının bir sonucu olarak ortaya çıktığını belirtti. Ky, Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mayıs 2011’den bu yana AB ile ABD arasında yürürlükte olan ikili bir emniyet anlaşmasının, FAA onaylı projelerde EASA’nın giderek daha az katılımıyla sonuçlandığını söyledi.

Trajediler ve olanlar göz önüne alındığında, Max-8 ve -9’un onaylanmasında FAA’nın denetimsizliğine atıfta bulunarak, “Bu eğilimi durdurduk, kendi emniyet değerlendirmelerimiz için ABD projelerinin incelenmesinde katılım ve bağımsızlık seviyemizi artıracağız. Bu “Değişikliğin özellikle” ABD ürünlerine, aynı zamanda AB’nin ikili emniyet anlaşması yaptığı iki ülke olan Kanada ve Brezilya’da geliştirilen havacılık ürünlerine de uygulanacağını sözlerine ekledi.

Ky, öncelikle ABD, Brezilya ve Kanada’daki havacılık emniyeti düzenleyicileri tarafından onaylanan uçakların gelecekteki emniyeti açısından kritik bileşenlerini ve sistemlerini bağımsız olarak değerlendirme ve analiz etme yeni yaklaşımının daha fazla çaba gerektireceğini, ancak Avrupa Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi olarak Avrupa vatandaşlarına güvence verilmesi işinin sorumlusu olduklarını söyledi.

Komite, EASA’nın bu hafta sonunda 737 Max 8 ve Max 9 Max’i muhtemelen yeniden onaylayacağını ve uçağın AB’de hizmete geri dönmesine izin vereceğini bildiren Ky’i davet etti. Uçağın emniyetli bir şekilde uçmaya uygun olduğuna inandığına dair önceki ifadeleri tekrarlasa da, uçağın hizmete dönüşü için kesin bir tarih vermedi, yalnızca EASA’nın ABD, Brezilya ve Kanada’nın sertifikasyonunu takip edecek bir sonraki yetkili olacağını söyledi. FAA, Brezilya’daki ANAC, Transport Canada ve EASA, Max’in yeniden sertifikalandırılmasıyla ilgili teknik işlerin çoğunu tamamladı. Ky, Çinli yetkililerin kendi işlerini yaptıklarını anladığını da sözlerine ekleyerek Max’i ne zaman ve nasıl hizmete sokacaklarına dair hiçbir fikirlerinin olmadığını söyledi.

EASA, geçen yıl 24 Kasım’da AB havayolları için uçuşa elverişlilik yönergesi ve üçüncü ülke operatörleri için Max’in AB’inde hizmete dönüşünü amaçlayan bir emniyet yönergesi yayınladı. 22 Aralık’ta sona eren bir halk istişaresi, çoğu metnin ifade ve anlaşılırlığıyla ilgili 38 yorum aldı ve ortak bir yanıt belgesi nihai AD ile aynı anda yayınlanacak.

Buna paralel olarak, EASA, Max’in yeniden hizmete girmesini desteklemek için gerçekleştirmeleri gereken çalışma konusunda AB’nin ulusal havacılık otoriteleri ile koordinasyon içinde çalışmaktadır. Bu çalışma, esas olarak pilot eğitim faaliyetlerinin ve EASA tarafından zorunlu kılınan her bir Max için teknik değişikliklerin uygulanmasının gözetimini içermektedir. Ky, bütün çalışmaların bu hafta içinde gerçekleşmesinin beklendiğini söyledi.

Max’in ölümlü kazalarından alınan bir başka ders, sertifikasyon süreci sırasında insan faktörlerine daha fazla odaklanılması gerektiğidir. Ky, EASA İnsan faktörü uzmanlarının, pilotların operasyonel duygularının ve eğitim gereksinimlerinin doğru bir şekilde dikkate alınmasını sağlamak için uçağın yapımında tasarımına mümkün olduğunca erken müdahale edeceklerini belirtti.

MAX kazaları, havacılık sektöründe denetim mekanizmalarının yetersiz olduğunu göstermesi açısından çok önem taşımaktadır. Bundan böyle sadece üretim esnasında değil, modifikasyonlar sonrasında da çok ciddi denetim süreçlerinin gerçekleştirileceğini değerlendirebiliriz.

Haberde yer alan bilgilere göre Şubat ayı içinde B737 MAX uçaklarının AB hava sahasında uçmaya başlayacağını öngörebiliriz.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı