Ana içeriğe atla

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor

 

EASA, ABD Sertifikalı Uçağı, emniyeti artırmak için tekrar gözden geçiriyor





Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı, ABD uçaklarının ve ürünlerinin sertifikasyonu için FAA’ya güvenme şeklindeki yerleşik uygulamadan uzaklaşmayı planlıyor ve uçuşa elverişliliklerinin kabulünde daha bağımsız bir rol üstleneceğini söyledi. EASA İcra Direktörü Patrick Ky, yeni uygulamanın Ekim 2018 ve Mart 2019’da Boeing 737 Max uçağının ölümlü kazalarından “öğrenilen birçok dersin” bu uçağın daha sonra dünya çapında uçuşunun durdurulmasının bir sonucu olarak ortaya çıktığını belirtti. Ky, Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Mayıs 2011’den bu yana AB ile ABD arasında yürürlükte olan ikili bir emniyet anlaşmasının, FAA onaylı projelerde EASA’nın giderek daha az katılımıyla sonuçlandığını söyledi.

Trajediler ve olanlar göz önüne alındığında, Max-8 ve -9’un onaylanmasında FAA’nın denetimsizliğine atıfta bulunarak, “Bu eğilimi durdurduk, kendi emniyet değerlendirmelerimiz için ABD projelerinin incelenmesinde katılım ve bağımsızlık seviyemizi artıracağız. Bu “Değişikliğin özellikle” ABD ürünlerine, aynı zamanda AB’nin ikili emniyet anlaşması yaptığı iki ülke olan Kanada ve Brezilya’da geliştirilen havacılık ürünlerine de uygulanacağını sözlerine ekledi.

Ky, öncelikle ABD, Brezilya ve Kanada’daki havacılık emniyeti düzenleyicileri tarafından onaylanan uçakların gelecekteki emniyeti açısından kritik bileşenlerini ve sistemlerini bağımsız olarak değerlendirme ve analiz etme yeni yaklaşımının daha fazla çaba gerektireceğini, ancak Avrupa Havacılık Emniyeti Düzenleyicisi olarak Avrupa vatandaşlarına güvence verilmesi işinin sorumlusu olduklarını söyledi.

Komite, EASA’nın bu hafta sonunda 737 Max 8 ve Max 9 Max’i muhtemelen yeniden onaylayacağını ve uçağın AB’de hizmete geri dönmesine izin vereceğini bildiren Ky’i davet etti. Uçağın emniyetli bir şekilde uçmaya uygun olduğuna inandığına dair önceki ifadeleri tekrarlasa da, uçağın hizmete dönüşü için kesin bir tarih vermedi, yalnızca EASA’nın ABD, Brezilya ve Kanada’nın sertifikasyonunu takip edecek bir sonraki yetkili olacağını söyledi. FAA, Brezilya’daki ANAC, Transport Canada ve EASA, Max’in yeniden sertifikalandırılmasıyla ilgili teknik işlerin çoğunu tamamladı. Ky, Çinli yetkililerin kendi işlerini yaptıklarını anladığını da sözlerine ekleyerek Max’i ne zaman ve nasıl hizmete sokacaklarına dair hiçbir fikirlerinin olmadığını söyledi.

EASA, geçen yıl 24 Kasım’da AB havayolları için uçuşa elverişlilik yönergesi ve üçüncü ülke operatörleri için Max’in AB’inde hizmete dönüşünü amaçlayan bir emniyet yönergesi yayınladı. 22 Aralık’ta sona eren bir halk istişaresi, çoğu metnin ifade ve anlaşılırlığıyla ilgili 38 yorum aldı ve ortak bir yanıt belgesi nihai AD ile aynı anda yayınlanacak.

Buna paralel olarak, EASA, Max’in yeniden hizmete girmesini desteklemek için gerçekleştirmeleri gereken çalışma konusunda AB’nin ulusal havacılık otoriteleri ile koordinasyon içinde çalışmaktadır. Bu çalışma, esas olarak pilot eğitim faaliyetlerinin ve EASA tarafından zorunlu kılınan her bir Max için teknik değişikliklerin uygulanmasının gözetimini içermektedir. Ky, bütün çalışmaların bu hafta içinde gerçekleşmesinin beklendiğini söyledi.

Max’in ölümlü kazalarından alınan bir başka ders, sertifikasyon süreci sırasında insan faktörlerine daha fazla odaklanılması gerektiğidir. Ky, EASA İnsan faktörü uzmanlarının, pilotların operasyonel duygularının ve eğitim gereksinimlerinin doğru bir şekilde dikkate alınmasını sağlamak için uçağın yapımında tasarımına mümkün olduğunca erken müdahale edeceklerini belirtti.

MAX kazaları, havacılık sektöründe denetim mekanizmalarının yetersiz olduğunu göstermesi açısından çok önem taşımaktadır. Bundan böyle sadece üretim esnasında değil, modifikasyonlar sonrasında da çok ciddi denetim süreçlerinin gerçekleştirileceğini değerlendirebiliriz.

Haberde yer alan bilgilere göre Şubat ayı içinde B737 MAX uçaklarının AB hava sahasında uçmaya başlayacağını öngörebiliriz.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...