Ana içeriğe atla

FAA, uçuştaki her Boeing 737 MAX’ı izlemek için uydu teknolojisini kullanıyor

 

FAA, uçuştaki her Boeing 737 MAX’ı izlemek için uydu teknolojisini kullanıyor




Boeing 737 MAX'ın Kanada'daki ilk ticari uçuşu için Calgary’den kalkışta

Federal Havacılık İdaresi (FAA), uçaktan uydular aracılığıyla veri akışı sağlayan bir teknolojiyi kullanarak, yeniden hizmete geri dönen MAX filosunun performansını kontrol etmek için dünya çapında her uçuşta her bir Boeing 737 MAX’ı izliyor.

FAA, sistemin “uçuşun tüm aşamalarında belirli parametrelerden sapmaları işaretleyeceğini ve FAA’nın havacılık emniyeti bölümünü uyaracağını” ve buna bağlı olarak emniyet mühendisleri ve müfettişleri, olayı daha ayrıntılı analiz etmek için erken bildirimi kullanacaklarını bildirdi.

346 kişinin ölümüne neden olan ve ticari filoyu 20 ay boyunca yere indiren iki MAX kazasının ardından, uçaklar gökyüzüne dönerken uçuştaki rutin sorunlar bile büyük dikkat çekecek ve hava yolcuları için endişe yaratacaktır.

Bilindiği gibi Boeing, 737 MAX kazasına bağlı dolandırıcılık suçlamalarını çözmek için 244 milyon dolarlık ceza ödeyecek

FAA, MAX’lerin performansını yakından takip etmek ve herhangi bir sorunu erken tespit etmeye çalışmak için verileri kullanıyor. Ajans daha önce tek bir uçak modelinin bu kadar gerçek zamanlı incelemesini yapmamıştı.

Uçaktaki MAX’leri izlemek ve her yarım saniyede bir uçaktan Atlantic City yakınlarındaki FAA Teknik Merkezi’ne veri akışını sağlayacak, Bağımlı Gözetim Yayını (ADS-B) adlı bir sistemi kullanmak için McLean, Virginia merkezli Aireon ile sözleşme yaptı.

ADS-B, radardan daha hassas bir izleme sistemi olup daha fazla veri iletir. okyanuslar, kutuplar, erişilemez dağ veya orman arazileri üzerinden uçakları izleyemeyen radarların aksine, Aireon’un uydu sistemi dünyayı kapsamaktadır.

Her yeni Airbus veya Boeing uçağı, her bir uçağın kimliğini, doğru GPS konumunu, yörüngesini, yer hızını, yüksekliğini ve dikey tırmanma veya alçalma oranını sürekli olarak yayınlayan bir ADS-B vericisi ile donatılmıştır. Ajansın kapsamı ilk 10 haftalık denemenin ardından uzattığı FAA ile MAX izleme sözleşmesi için, Aireon bir önceki gün yapılan tüm uçuşlarla ilgili günlük raporları sunacaktır. Her bir MAX uçağı için, kaç kez kalktığını, uçuşların süresini ve tespit edilen anormallikleri rapor edecektir.

Aireon’un amacı, nihayetinde dünyanın mevcut radar tabanlı hava trafik kontrol sistemlerini daha hassas ve küresel bir ADS-B sistemiyle değiştirmektir. Yatırımcıları arasında Kanada, İngiltere, İrlanda ve İtalya dahil dünyanın önde gelen hava seyrüsefer otoriteleri bulunmaktadır.

Bu yetkililerle yaptığı çalışmalar, hava trafik kontrolörlerinin Kuzey Atlantik boyunca uçan uçaklar arasındaki mesafeyi daraltmasına izin verdi. Kanadalı ve İngiliz hava trafik kontrolörleri, daha verimli bireysel uçak rotaları lehine, o okyanusta mevcut tanımlanmış izler sistemini kaldırmak için bir uygulamayı başlatıyorlar.

ADS-B, düşen bir uçağın kesin konumunu izlemek için de kullanılabilecektir. Mart 2014’te 239 kişiyle Boeing 777 – Malaysia Airlines Flight 370 – ortadan kaybolduğunda, jeti tam olarak bulmak için bu teknoloji küresel olarak yeterli değildi. Bu jet uçsuz bucaksız güney Hint Okyanusu’nda bir yere düştü ve hala kayıptır.

FAA henüz Aireon sistemini tam olarak kabullenmedi, ancak Kasım ayında, ajansın hava trafik kontrol otomasyonu, kaza incelemelerin de kullanılmak üzere hava sahası emniyet analizi de dahil olmak üzere uygulamaları değerlendirmesine izin vermek için Aireon’un gerçek zamanlı hava trafiği verilerine geniş erişim sağlayan stratejik bir ortaklık yapıldığını duyurdu. Bu ortaklığın bir sonucu olan MAX takibi, rutin işlemler hakkında bol miktarda veri sağlayacak ve olağandışı her veriye raporlarında yer verecektir.

Uzun yıllardır yukarıdaki amaçlarla kullanılmayan ADS-B sisteminin artık dünyanın her tarafını kapsıyor/ görüyor olması gelecekte yaşanabilecek kazalar için de daha süratle kaza bölgelerinin tespitinde yardımcı olacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza inceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...