Ana içeriğe atla

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı

 

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı





Sriwijaya Air’in PK-CLC tescilli B 737-500 uçağı 9 Ocak 2021 günü Soekarno-Hatta (WIII)- Supadio (WIOO) tarifeli yolcu uçuşunda kalkışı takiben tırmanış esnasında denize düşmüş ve yolcu ve mürettebatın tamamı 62 kişi yaşamını kaybetmişti.

Komite Nasional Keselamatan Transportasi (KNKT) tarafından gerçekleştirilen kaza araştırmasına ait Ön Rapor 9 Şubat 2021 günü kamuoyu ile paylaşıldı. Ön raporda mürettebat, uçak ve yolcuya ilişkin gerçek bulgulara ve bunlara bağlı olarak ilgili taraflara yönlendirilen tavsiyelere ve emniyet önlemlerine yer verilmiştir. Kazanın nedenlerine ilişkin bilgilendirme yoktur. Yapılan araştırmada Uçuş Veri Kayıt cihazı(FDR) bulunmuş ve çözümlenmiş ama Kokpit Ses Kayıt Cihazı bulunmuş olmasına rağmen hasarlı olması ve kayıp parçalar nedeniyle ses kaydına ulaşılamamıştır.

Kazanın oluşuna yönelik önemli bulgular aşağıda sunulmuştur;

FDR verilerine göre, 14:38:42 LT’de, uçak 8.150 feet’i geçerken, sol motorun gaz kolunun azalma istikametinde hareket etmeye başladığı, sağ motorun gaz kolu pozisyonununda ise değişiklik olmadığı, ayrıca sol motor N1’nın azaldığı, ancak sağ motor N1’in aynı kaldığı görülmektedir.

14:38:51 LT’de, SJY182 pilotu, hava koşullarından kaçınmak için Hava trafik Kontrolöründen (ATC) 075 derece istikametin rota değişikliği talebi ATC tarafından kabul edilir.

FDR verilerine göre,14:39:47 LT’de, uçak 11.000ft’e tırmanış esnasında 10.600ft geçilirken sola dönüşte olduğu ve 046 dereceye uçtuğu tespit edilmiştir. Bu esnada sol motorun gaz kolu azalma istikametinde hareket etmeye devam etmekte, sağ motorun gaz kolunun durumunun değişmediği görülmektedir.

14:39:54 LT’de, ATC SJY182’ye 13.000 feet yüksekliğe tırmanış talimatı verir ve talimat 14:39:59 LT’de SJY182 pilotu tarafından tekrarlanır. Bu, uçuşta kaydedilen son radyo yayını olmuştur.

FDR verilerine göre, 14:40:05 LT’de uçağın irtifasının yaklaşık 10.900ft olduğu kaydedilmiş olup bu, uçak alçalmaya başlamadan önce FDR’de kaydedilen en yüksek irtifadır. AP sistemi devreden çıkar, yunuslama yaklaşık 4,5 ° burun yukarı pozisyonda ve uçak sola 45 ° ‘den fazla yatıştadır. Sağ motor gaz kolu sabit kalırken sol motorun gaz kolu azalma yönünde hareket etmektedir.

FDR verilerine göre, 14:40:10 LT’de, Autothrottle (A / T) sisteminin devreden çıktığı ve yunuslama durumunun 10 ° ‘den fazla burun aşağı durumda olduğu kaydedilmiştir. Yaklaşık 20 saniye sonra FDR kaydı durmuştur. ATC’nin uçağa yaptığı çağrılar cevapsız kalmış ve Saat 14:40:48 LT’de uçak radar görüntüsünden kaybolmuştur.

Yukarıdaki bulgular uçağın Uçuş Veri Kayıt cihazı ve ATC-Uçak arasındaki telsiz konuşmalarından tespit edilmiş gerçek verilerdir. Kaza araştırması ve analizi ilgili kuruluş tarafından sürdürülmekte olup kazaya neden olan gerçek bilgilerin Son Kaza Raporunda yer alacağı değerlendirilmektedir.

Raporun son bölümünde Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi ve Sriwijaya Air’e Emniyete yönelik saptama ve tavsiyelere yer verilmiştir.

Rapordan alınan bilgilere göre uçağın geçmişinde Autothrottle sistemi ve İkinci pilotun sürat gösterge arızalarının kaydedildiği ve bu arızaların uçuş öncesinde giderilerek kayıtların kapatıldığı bilgisi verilmiştir.

Bu kısıtlı verilerle kazanın nedenleri konusunda yorum yapılması söz konusu olamamıştır. FDR verilerine göre tırmanış esnasında Autothrottle sisteminde arıza meydana geldiği ama bu durumun kazaya neden olup olmadığı değerlendirilememiştir. CVR kayıtlarının bulunarak çözümlenmesi halinde kazanın nedenlerinin daha kolay tespiti söz konusu olabilecektir.

İlgilenenler için Kaza Ön Raporunun yer aldığı adres aşağıda paylaşılmıştır. http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/pre/2021/PK-CLC%20Preliminary%20Report.pdf

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...