Ana içeriğe atla

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı

 

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı





Sriwijaya Air’in PK-CLC tescilli B 737-500 uçağı 9 Ocak 2021 günü Soekarno-Hatta (WIII)- Supadio (WIOO) tarifeli yolcu uçuşunda kalkışı takiben tırmanış esnasında denize düşmüş ve yolcu ve mürettebatın tamamı 62 kişi yaşamını kaybetmişti.

Komite Nasional Keselamatan Transportasi (KNKT) tarafından gerçekleştirilen kaza araştırmasına ait Ön Rapor 9 Şubat 2021 günü kamuoyu ile paylaşıldı. Ön raporda mürettebat, uçak ve yolcuya ilişkin gerçek bulgulara ve bunlara bağlı olarak ilgili taraflara yönlendirilen tavsiyelere ve emniyet önlemlerine yer verilmiştir. Kazanın nedenlerine ilişkin bilgilendirme yoktur. Yapılan araştırmada Uçuş Veri Kayıt cihazı(FDR) bulunmuş ve çözümlenmiş ama Kokpit Ses Kayıt Cihazı bulunmuş olmasına rağmen hasarlı olması ve kayıp parçalar nedeniyle ses kaydına ulaşılamamıştır.

Kazanın oluşuna yönelik önemli bulgular aşağıda sunulmuştur;

FDR verilerine göre, 14:38:42 LT’de, uçak 8.150 feet’i geçerken, sol motorun gaz kolunun azalma istikametinde hareket etmeye başladığı, sağ motorun gaz kolu pozisyonununda ise değişiklik olmadığı, ayrıca sol motor N1’nın azaldığı, ancak sağ motor N1’in aynı kaldığı görülmektedir.

14:38:51 LT’de, SJY182 pilotu, hava koşullarından kaçınmak için Hava trafik Kontrolöründen (ATC) 075 derece istikametin rota değişikliği talebi ATC tarafından kabul edilir.

FDR verilerine göre,14:39:47 LT’de, uçak 11.000ft’e tırmanış esnasında 10.600ft geçilirken sola dönüşte olduğu ve 046 dereceye uçtuğu tespit edilmiştir. Bu esnada sol motorun gaz kolu azalma istikametinde hareket etmeye devam etmekte, sağ motorun gaz kolunun durumunun değişmediği görülmektedir.

14:39:54 LT’de, ATC SJY182’ye 13.000 feet yüksekliğe tırmanış talimatı verir ve talimat 14:39:59 LT’de SJY182 pilotu tarafından tekrarlanır. Bu, uçuşta kaydedilen son radyo yayını olmuştur.

FDR verilerine göre, 14:40:05 LT’de uçağın irtifasının yaklaşık 10.900ft olduğu kaydedilmiş olup bu, uçak alçalmaya başlamadan önce FDR’de kaydedilen en yüksek irtifadır. AP sistemi devreden çıkar, yunuslama yaklaşık 4,5 ° burun yukarı pozisyonda ve uçak sola 45 ° ‘den fazla yatıştadır. Sağ motor gaz kolu sabit kalırken sol motorun gaz kolu azalma yönünde hareket etmektedir.

FDR verilerine göre, 14:40:10 LT’de, Autothrottle (A / T) sisteminin devreden çıktığı ve yunuslama durumunun 10 ° ‘den fazla burun aşağı durumda olduğu kaydedilmiştir. Yaklaşık 20 saniye sonra FDR kaydı durmuştur. ATC’nin uçağa yaptığı çağrılar cevapsız kalmış ve Saat 14:40:48 LT’de uçak radar görüntüsünden kaybolmuştur.

Yukarıdaki bulgular uçağın Uçuş Veri Kayıt cihazı ve ATC-Uçak arasındaki telsiz konuşmalarından tespit edilmiş gerçek verilerdir. Kaza araştırması ve analizi ilgili kuruluş tarafından sürdürülmekte olup kazaya neden olan gerçek bilgilerin Son Kaza Raporunda yer alacağı değerlendirilmektedir.

Raporun son bölümünde Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi ve Sriwijaya Air’e Emniyete yönelik saptama ve tavsiyelere yer verilmiştir.

Rapordan alınan bilgilere göre uçağın geçmişinde Autothrottle sistemi ve İkinci pilotun sürat gösterge arızalarının kaydedildiği ve bu arızaların uçuş öncesinde giderilerek kayıtların kapatıldığı bilgisi verilmiştir.

Bu kısıtlı verilerle kazanın nedenleri konusunda yorum yapılması söz konusu olamamıştır. FDR verilerine göre tırmanış esnasında Autothrottle sisteminde arıza meydana geldiği ama bu durumun kazaya neden olup olmadığı değerlendirilememiştir. CVR kayıtlarının bulunarak çözümlenmesi halinde kazanın nedenlerinin daha kolay tespiti söz konusu olabilecektir.

İlgilenenler için Kaza Ön Raporunun yer aldığı adres aşağıda paylaşılmıştır. http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/pre/2021/PK-CLC%20Preliminary%20Report.pdf

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı