Ana içeriğe atla

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı

 

Sriwijaya Air, SJ182 Kazası Ön Raporu Yayınlandı





Sriwijaya Air’in PK-CLC tescilli B 737-500 uçağı 9 Ocak 2021 günü Soekarno-Hatta (WIII)- Supadio (WIOO) tarifeli yolcu uçuşunda kalkışı takiben tırmanış esnasında denize düşmüş ve yolcu ve mürettebatın tamamı 62 kişi yaşamını kaybetmişti.

Komite Nasional Keselamatan Transportasi (KNKT) tarafından gerçekleştirilen kaza araştırmasına ait Ön Rapor 9 Şubat 2021 günü kamuoyu ile paylaşıldı. Ön raporda mürettebat, uçak ve yolcuya ilişkin gerçek bulgulara ve bunlara bağlı olarak ilgili taraflara yönlendirilen tavsiyelere ve emniyet önlemlerine yer verilmiştir. Kazanın nedenlerine ilişkin bilgilendirme yoktur. Yapılan araştırmada Uçuş Veri Kayıt cihazı(FDR) bulunmuş ve çözümlenmiş ama Kokpit Ses Kayıt Cihazı bulunmuş olmasına rağmen hasarlı olması ve kayıp parçalar nedeniyle ses kaydına ulaşılamamıştır.

Kazanın oluşuna yönelik önemli bulgular aşağıda sunulmuştur;

FDR verilerine göre, 14:38:42 LT’de, uçak 8.150 feet’i geçerken, sol motorun gaz kolunun azalma istikametinde hareket etmeye başladığı, sağ motorun gaz kolu pozisyonununda ise değişiklik olmadığı, ayrıca sol motor N1’nın azaldığı, ancak sağ motor N1’in aynı kaldığı görülmektedir.

14:38:51 LT’de, SJY182 pilotu, hava koşullarından kaçınmak için Hava trafik Kontrolöründen (ATC) 075 derece istikametin rota değişikliği talebi ATC tarafından kabul edilir.

FDR verilerine göre,14:39:47 LT’de, uçak 11.000ft’e tırmanış esnasında 10.600ft geçilirken sola dönüşte olduğu ve 046 dereceye uçtuğu tespit edilmiştir. Bu esnada sol motorun gaz kolu azalma istikametinde hareket etmeye devam etmekte, sağ motorun gaz kolunun durumunun değişmediği görülmektedir.

14:39:54 LT’de, ATC SJY182’ye 13.000 feet yüksekliğe tırmanış talimatı verir ve talimat 14:39:59 LT’de SJY182 pilotu tarafından tekrarlanır. Bu, uçuşta kaydedilen son radyo yayını olmuştur.

FDR verilerine göre, 14:40:05 LT’de uçağın irtifasının yaklaşık 10.900ft olduğu kaydedilmiş olup bu, uçak alçalmaya başlamadan önce FDR’de kaydedilen en yüksek irtifadır. AP sistemi devreden çıkar, yunuslama yaklaşık 4,5 ° burun yukarı pozisyonda ve uçak sola 45 ° ‘den fazla yatıştadır. Sağ motor gaz kolu sabit kalırken sol motorun gaz kolu azalma yönünde hareket etmektedir.

FDR verilerine göre, 14:40:10 LT’de, Autothrottle (A / T) sisteminin devreden çıktığı ve yunuslama durumunun 10 ° ‘den fazla burun aşağı durumda olduğu kaydedilmiştir. Yaklaşık 20 saniye sonra FDR kaydı durmuştur. ATC’nin uçağa yaptığı çağrılar cevapsız kalmış ve Saat 14:40:48 LT’de uçak radar görüntüsünden kaybolmuştur.

Yukarıdaki bulgular uçağın Uçuş Veri Kayıt cihazı ve ATC-Uçak arasındaki telsiz konuşmalarından tespit edilmiş gerçek verilerdir. Kaza araştırması ve analizi ilgili kuruluş tarafından sürdürülmekte olup kazaya neden olan gerçek bilgilerin Son Kaza Raporunda yer alacağı değerlendirilmektedir.

Raporun son bölümünde Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi ve Sriwijaya Air’e Emniyete yönelik saptama ve tavsiyelere yer verilmiştir.

Rapordan alınan bilgilere göre uçağın geçmişinde Autothrottle sistemi ve İkinci pilotun sürat gösterge arızalarının kaydedildiği ve bu arızaların uçuş öncesinde giderilerek kayıtların kapatıldığı bilgisi verilmiştir.

Bu kısıtlı verilerle kazanın nedenleri konusunda yorum yapılması söz konusu olamamıştır. FDR verilerine göre tırmanış esnasında Autothrottle sisteminde arıza meydana geldiği ama bu durumun kazaya neden olup olmadığı değerlendirilememiştir. CVR kayıtlarının bulunarak çözümlenmesi halinde kazanın nedenlerinin daha kolay tespiti söz konusu olabilecektir.

İlgilenenler için Kaza Ön Raporunun yer aldığı adres aşağıda paylaşılmıştır. http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/pre/2021/PK-CLC%20Preliminary%20Report.pdf

 

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...