Ana içeriğe atla

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde

 

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde




15 Nisan 2021 tarihi ülkemiz sivil havacılık sektöründe yine unutulmayacak bir gün olarak yerini alacak.

Hizmete verilmesinden 18 ay sonra 5 ay arayla 2 ölümlü kaza yaşayan Boeing 737-8 MAX uçaklarının tamamının uçuşları 13 Mart 2019 günü durdurulmuştu.

Bu karar çerçevesinde Ülkemiz havayolu işletmelerinden THY ve Corendon havayollarının envanterinde bulunan MAX uçakları da 13 Şubat 2019 ‘dan bu yana uçuştan alınmışlardı.

Aradan geçen yaklaşık iki sene içersinde FAA, EASA ve diğer birçok havacılık otoritesinin katkılarıyla mutabakat sağlanan iyileştirmeler Boeing tarafından yerine getirilerek Kasım 2020’de FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanarak Max uçağı tekrar hizmete sunuldu. Bu tarihi takip eden süreçte ülkemizde de iyileştirme faaliyetleri sürdürülürken 1 Nisan 2021 günü Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yayınladığı bülten gerekliliklerinin yerine getirilmesini takiben MAX uçaklarının yolculu uçuşlarına müsade etti.

Bugün yani 15 Nisan 2021 günü saat 10:00’da kalkacak olan TK2138 İstanbul Ankara uçuşu için TC-LCA kuyruk isimli B737-8 MAX uçağında yerimizi aldık ve 10:09’da 36 pistinden kalkış gerçekleştirildi. 45 dakika süren uçuşun sonunda 10.54’de Ankara Esenboğa havalimanı 21R pistine iniş gerçekleştirildi.

Parçalı bulutlu ve sakin bir havada mükemmel bir uçuş olduğunu söyleyebilirim. Üç sene evvel aktif uçuş hayatını bitirmiş ve yaklaşık 2 senedir uçağa binmemiş eski bir pilot olarak büyük keyif aldım. İyileştirmelerin sürdürüldüğü 20 ay boyunca bağımsız havacılar Sitesinde 110 kez Max uçaklarına ilişkin yazılarım yayınlandı. MAX sürecini çok yakından takip eden eski bir pilot ve hala hazırda aktif kaza inceleme uzmanı olarak potansiyel hava yolu yolcularına “hiç çekinmeden Max uçaklarıyla uçarak keyfini çıkarın” derim. Uçuş sonrasında MAX uçağının yolculu ilk seferinin kaptanları ile konuştuğumda iyileştirilmiş haliyle MAX uçaklarının en az diğer uçaklar kadar emniyetli olduğunu bilhassa vurguladılar. Kendilerine ve kabin ekibine bu unutulmaz uçuşta emekleri için teşekkürler.

Uçuşa katılan THY Genel Müdürü Bilal Ekşi bey ile yaptığımız söyleşide ilk yolculu uçuşta yolcu sayısının bilhassa Ankara İstanbul seferinde tamamen dolu olmasının yolcunun uçağa güvenini göstermesi açısından önemli olduğunu konuştuk. THY Filosunda bulunan toplam 12 MAX uçağından 2 tanesinin uçuşta olduğunu(TC-LCA ve TC-LCE) ve diğerlerinin de gerekli kontrol süreçlerinin devam ettiğini ve kısa süre içinde onlarında uçmaya başlayacakları bilgisini verdi. Ayrıca MAX uçaklarında tespit edilen Elektrik güç sistemindeki arızanın filodaki uçaklarda söz konusu olmadığını, yeni teslim alınacak uçakların bazılarında etkili olduğunu ve onlarında Boeing tarafından gerekli iyileştirmenin uygulanmasından sonra teslim alınacağını söyledi. İlgisi nedeniyle Sayın Bilal Ekşi Bey’ e teşekkür ederim.

Max uçak kullanıcılarına hayırlı olsun dileklerimle gelecekte de tüm uçuşlarında sağlıkla emniyetli uçuşlar dilerim.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı



Eyup Turşucu kimdir? 

Isparta’nın Yalvaç kasabasında 1953 yılında doğan Eyup Turşucu 1973 yılında Kara Harp Okulundan Tank Teğmen olarak mezun oldu. 1974 yılında Tank Subay okulunu bitirdikten sonra 20 Temmuz 1974 Kıbrıs Barış Harekatına katıldı.

1977 yılında Kara Havacılık Okulundan Helikopter Pilot olarak mezun oldu. 1980-1987 yılları arasında Kara Havacılık Okulunda Uçuş Öğretmeni ve Alet Uçuş ve Kontrol Öğretmeni olarak görev yaptı. 1987 yılında istifa ederek Devlet Hava Meydanları İşletmesine girerek helikopter pilotu ve aynı dönemde ek görev olarak Sivil Havacılık Genel Müdürülüğünde Uzman olarak görev yaptı. Bu dönemde AÜ’de iş idaresi bölümünü bitirerek Gazi üniversitesinde işletme Yüksek lisans programını tamamladı

1995 yılında DHMİ’den emekli olarak Ankara’da kurulu SKY LINE Havacılık ve Bakım Merkezi Genel Müdürü olarak çalıştı ve 1988 yılında ayrılarak THY A.O’na B737 pilotu olarak göreve başladı. Bu dönemde Uçuş Emniyet biriminde Emniyet kontrol pilotu ve Son 5 yıl Uçuş Operasyon Emniyet Müdürü olarak görev yaparak Ağustos 2018’de emekli oldu.

Kaza İnceleme Uzmanı olarak havacılık sektöründe yaşanan olayları takip eden Eyup Turşucu, Bağımsız Havacılar sitesinde havacılık olayları ve kazaları konusunda makaleler yazarak sektör ilgililerini bilgilendirmektedir

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...