Ana içeriğe atla

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde

 

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde




15 Nisan 2021 tarihi ülkemiz sivil havacılık sektöründe yine unutulmayacak bir gün olarak yerini alacak.

Hizmete verilmesinden 18 ay sonra 5 ay arayla 2 ölümlü kaza yaşayan Boeing 737-8 MAX uçaklarının tamamının uçuşları 13 Mart 2019 günü durdurulmuştu.

Bu karar çerçevesinde Ülkemiz havayolu işletmelerinden THY ve Corendon havayollarının envanterinde bulunan MAX uçakları da 13 Şubat 2019 ‘dan bu yana uçuştan alınmışlardı.

Aradan geçen yaklaşık iki sene içersinde FAA, EASA ve diğer birçok havacılık otoritesinin katkılarıyla mutabakat sağlanan iyileştirmeler Boeing tarafından yerine getirilerek Kasım 2020’de FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanarak Max uçağı tekrar hizmete sunuldu. Bu tarihi takip eden süreçte ülkemizde de iyileştirme faaliyetleri sürdürülürken 1 Nisan 2021 günü Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yayınladığı bülten gerekliliklerinin yerine getirilmesini takiben MAX uçaklarının yolculu uçuşlarına müsade etti.

Bugün yani 15 Nisan 2021 günü saat 10:00’da kalkacak olan TK2138 İstanbul Ankara uçuşu için TC-LCA kuyruk isimli B737-8 MAX uçağında yerimizi aldık ve 10:09’da 36 pistinden kalkış gerçekleştirildi. 45 dakika süren uçuşun sonunda 10.54’de Ankara Esenboğa havalimanı 21R pistine iniş gerçekleştirildi.

Parçalı bulutlu ve sakin bir havada mükemmel bir uçuş olduğunu söyleyebilirim. Üç sene evvel aktif uçuş hayatını bitirmiş ve yaklaşık 2 senedir uçağa binmemiş eski bir pilot olarak büyük keyif aldım. İyileştirmelerin sürdürüldüğü 20 ay boyunca bağımsız havacılar Sitesinde 110 kez Max uçaklarına ilişkin yazılarım yayınlandı. MAX sürecini çok yakından takip eden eski bir pilot ve hala hazırda aktif kaza inceleme uzmanı olarak potansiyel hava yolu yolcularına “hiç çekinmeden Max uçaklarıyla uçarak keyfini çıkarın” derim. Uçuş sonrasında MAX uçağının yolculu ilk seferinin kaptanları ile konuştuğumda iyileştirilmiş haliyle MAX uçaklarının en az diğer uçaklar kadar emniyetli olduğunu bilhassa vurguladılar. Kendilerine ve kabin ekibine bu unutulmaz uçuşta emekleri için teşekkürler.

Uçuşa katılan THY Genel Müdürü Bilal Ekşi bey ile yaptığımız söyleşide ilk yolculu uçuşta yolcu sayısının bilhassa Ankara İstanbul seferinde tamamen dolu olmasının yolcunun uçağa güvenini göstermesi açısından önemli olduğunu konuştuk. THY Filosunda bulunan toplam 12 MAX uçağından 2 tanesinin uçuşta olduğunu(TC-LCA ve TC-LCE) ve diğerlerinin de gerekli kontrol süreçlerinin devam ettiğini ve kısa süre içinde onlarında uçmaya başlayacakları bilgisini verdi. Ayrıca MAX uçaklarında tespit edilen Elektrik güç sistemindeki arızanın filodaki uçaklarda söz konusu olmadığını, yeni teslim alınacak uçakların bazılarında etkili olduğunu ve onlarında Boeing tarafından gerekli iyileştirmenin uygulanmasından sonra teslim alınacağını söyledi. İlgisi nedeniyle Sayın Bilal Ekşi Bey’ e teşekkür ederim.

Max uçak kullanıcılarına hayırlı olsun dileklerimle gelecekte de tüm uçuşlarında sağlıkla emniyetli uçuşlar dilerim.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı



Eyup Turşucu kimdir? 

Isparta’nın Yalvaç kasabasında 1953 yılında doğan Eyup Turşucu 1973 yılında Kara Harp Okulundan Tank Teğmen olarak mezun oldu. 1974 yılında Tank Subay okulunu bitirdikten sonra 20 Temmuz 1974 Kıbrıs Barış Harekatına katıldı.

1977 yılında Kara Havacılık Okulundan Helikopter Pilot olarak mezun oldu. 1980-1987 yılları arasında Kara Havacılık Okulunda Uçuş Öğretmeni ve Alet Uçuş ve Kontrol Öğretmeni olarak görev yaptı. 1987 yılında istifa ederek Devlet Hava Meydanları İşletmesine girerek helikopter pilotu ve aynı dönemde ek görev olarak Sivil Havacılık Genel Müdürülüğünde Uzman olarak görev yaptı. Bu dönemde AÜ’de iş idaresi bölümünü bitirerek Gazi üniversitesinde işletme Yüksek lisans programını tamamladı

1995 yılında DHMİ’den emekli olarak Ankara’da kurulu SKY LINE Havacılık ve Bakım Merkezi Genel Müdürü olarak çalıştı ve 1988 yılında ayrılarak THY A.O’na B737 pilotu olarak göreve başladı. Bu dönemde Uçuş Emniyet biriminde Emniyet kontrol pilotu ve Son 5 yıl Uçuş Operasyon Emniyet Müdürü olarak görev yaparak Ağustos 2018’de emekli oldu.

Kaza İnceleme Uzmanı olarak havacılık sektöründe yaşanan olayları takip eden Eyup Turşucu, Bağımsız Havacılar sitesinde havacılık olayları ve kazaları konusunda makaleler yazarak sektör ilgililerini bilgilendirmektedir

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...