Ana içeriğe atla

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde

 

25 Ay sonra THY’nın B737 MAX uçağı tekrar Gökyüzünde




15 Nisan 2021 tarihi ülkemiz sivil havacılık sektöründe yine unutulmayacak bir gün olarak yerini alacak.

Hizmete verilmesinden 18 ay sonra 5 ay arayla 2 ölümlü kaza yaşayan Boeing 737-8 MAX uçaklarının tamamının uçuşları 13 Mart 2019 günü durdurulmuştu.

Bu karar çerçevesinde Ülkemiz havayolu işletmelerinden THY ve Corendon havayollarının envanterinde bulunan MAX uçakları da 13 Şubat 2019 ‘dan bu yana uçuştan alınmışlardı.

Aradan geçen yaklaşık iki sene içersinde FAA, EASA ve diğer birçok havacılık otoritesinin katkılarıyla mutabakat sağlanan iyileştirmeler Boeing tarafından yerine getirilerek Kasım 2020’de FAA tarafından uçuşa elverişlilik sertifikası onaylanarak Max uçağı tekrar hizmete sunuldu. Bu tarihi takip eden süreçte ülkemizde de iyileştirme faaliyetleri sürdürülürken 1 Nisan 2021 günü Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yayınladığı bülten gerekliliklerinin yerine getirilmesini takiben MAX uçaklarının yolculu uçuşlarına müsade etti.

Bugün yani 15 Nisan 2021 günü saat 10:00’da kalkacak olan TK2138 İstanbul Ankara uçuşu için TC-LCA kuyruk isimli B737-8 MAX uçağında yerimizi aldık ve 10:09’da 36 pistinden kalkış gerçekleştirildi. 45 dakika süren uçuşun sonunda 10.54’de Ankara Esenboğa havalimanı 21R pistine iniş gerçekleştirildi.

Parçalı bulutlu ve sakin bir havada mükemmel bir uçuş olduğunu söyleyebilirim. Üç sene evvel aktif uçuş hayatını bitirmiş ve yaklaşık 2 senedir uçağa binmemiş eski bir pilot olarak büyük keyif aldım. İyileştirmelerin sürdürüldüğü 20 ay boyunca bağımsız havacılar Sitesinde 110 kez Max uçaklarına ilişkin yazılarım yayınlandı. MAX sürecini çok yakından takip eden eski bir pilot ve hala hazırda aktif kaza inceleme uzmanı olarak potansiyel hava yolu yolcularına “hiç çekinmeden Max uçaklarıyla uçarak keyfini çıkarın” derim. Uçuş sonrasında MAX uçağının yolculu ilk seferinin kaptanları ile konuştuğumda iyileştirilmiş haliyle MAX uçaklarının en az diğer uçaklar kadar emniyetli olduğunu bilhassa vurguladılar. Kendilerine ve kabin ekibine bu unutulmaz uçuşta emekleri için teşekkürler.

Uçuşa katılan THY Genel Müdürü Bilal Ekşi bey ile yaptığımız söyleşide ilk yolculu uçuşta yolcu sayısının bilhassa Ankara İstanbul seferinde tamamen dolu olmasının yolcunun uçağa güvenini göstermesi açısından önemli olduğunu konuştuk. THY Filosunda bulunan toplam 12 MAX uçağından 2 tanesinin uçuşta olduğunu(TC-LCA ve TC-LCE) ve diğerlerinin de gerekli kontrol süreçlerinin devam ettiğini ve kısa süre içinde onlarında uçmaya başlayacakları bilgisini verdi. Ayrıca MAX uçaklarında tespit edilen Elektrik güç sistemindeki arızanın filodaki uçaklarda söz konusu olmadığını, yeni teslim alınacak uçakların bazılarında etkili olduğunu ve onlarında Boeing tarafından gerekli iyileştirmenin uygulanmasından sonra teslim alınacağını söyledi. İlgisi nedeniyle Sayın Bilal Ekşi Bey’ e teşekkür ederim.

Max uçak kullanıcılarına hayırlı olsun dileklerimle gelecekte de tüm uçuşlarında sağlıkla emniyetli uçuşlar dilerim.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı



Eyup Turşucu kimdir? 

Isparta’nın Yalvaç kasabasında 1953 yılında doğan Eyup Turşucu 1973 yılında Kara Harp Okulundan Tank Teğmen olarak mezun oldu. 1974 yılında Tank Subay okulunu bitirdikten sonra 20 Temmuz 1974 Kıbrıs Barış Harekatına katıldı.

1977 yılında Kara Havacılık Okulundan Helikopter Pilot olarak mezun oldu. 1980-1987 yılları arasında Kara Havacılık Okulunda Uçuş Öğretmeni ve Alet Uçuş ve Kontrol Öğretmeni olarak görev yaptı. 1987 yılında istifa ederek Devlet Hava Meydanları İşletmesine girerek helikopter pilotu ve aynı dönemde ek görev olarak Sivil Havacılık Genel Müdürülüğünde Uzman olarak görev yaptı. Bu dönemde AÜ’de iş idaresi bölümünü bitirerek Gazi üniversitesinde işletme Yüksek lisans programını tamamladı

1995 yılında DHMİ’den emekli olarak Ankara’da kurulu SKY LINE Havacılık ve Bakım Merkezi Genel Müdürü olarak çalıştı ve 1988 yılında ayrılarak THY A.O’na B737 pilotu olarak göreve başladı. Bu dönemde Uçuş Emniyet biriminde Emniyet kontrol pilotu ve Son 5 yıl Uçuş Operasyon Emniyet Müdürü olarak görev yaparak Ağustos 2018’de emekli oldu.

Kaza İnceleme Uzmanı olarak havacılık sektöründe yaşanan olayları takip eden Eyup Turşucu, Bağımsız Havacılar sitesinde havacılık olayları ve kazaları konusunda makaleler yazarak sektör ilgililerini bilgilendirmektedir

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı