Ana içeriğe atla

IATA 2020 Emniyet Raporu Yayınlandı

 

IATA 2020 Emniyet Raporu Yayınlandı



Havacılık sektörünün ne kadar emniyetli operasyon yaptığını ortaya koyan derinliğine analizler sunan IATA 2020 Emniyet raporu yayınlandı. Raporda yer alan bilgilerin önemli bölümlerinin özeti aşağıda paylaşılmıştır.

2019’da yaşanan 52 kazaya karşı 2020’de 38 kaza meydana geldi. Ölümlü kaza sayısı ise 2019’da sekiz kaza iken 2020’de bu sayı beşe düştü. Kazalarda yaşamını kaybeden sayısı 2019’da 240 kişiden 2020’de 132’ye düştü. Bu sayıya ticari uçak kazalarından kaynaklanan tüm ölümler dahil olup sadece yasadışı eylemler hariç tutulmuştur.

Küresel COVID-19 salgını, 2020’de havacılık endüstrisi üzerinde ciddi bir etki yarattı ve gerçekleştirilen ticari uçuşların sayısında önemli bir düşüşe neden oldu. Geçen yıl 22 milyondan fazla uçuş gerçekleştirildi, bu sayı 1990’larda yapılanla hemen hemen aynı. Dünya çapında takip edilen ticari uçuşlar, COVID-19’un yayılmasını kontrol etmek için hükümet ve sağlık yetkilileri tarafından uygulanan seyahat kısıtlamaları nedeniyle 2019’a kıyasla yaklaşık% 53 düştü. Sonuç olarak 2020’de 2019’a kıyasla daha düşük kaza sayısıyla bile sektör, 2020’de küresel kaza oranında 2019’da milyon sektör başına 1,11’den 2020’de 1,71’e yükselen bir artışa tanık oldu. ortalama oran (2016-2020) önceki beş yıllık dönemin (2011-2015) oranından daha düşüktü ve milyon sektör başına 2,24 kazaya karşılık 1,38. Milyon sektör başına Jet uçaklarında tam kayıp oranı 2020’de 0,21 iken 2019’da 0,15 olmuştu.

2020’de en çok ölümle sonuçlanan kazalar arasında Mayıs ayında bir yerleşim alanına düşen, 97 yolcu ve mürettebatın (yerde bir kişi dahil) ölümüne sebep olan bir uçak ve Ağustos ayında 21 yolcu ve mürettebatın öldüğü bir pist üzerinde meydana gelen uçak kazası vardı. Ölüm riski 2019’da 0,09 iken 2020’de 0,13 idi.

8 Ocak 2020’de dünya, Tahran İmam Humeyni Uluslararası Havalimanı’ndan kalkıştan dakikalar sonra Ukrayna Uluslararası Havayolları 752 sefer sayılı uçağın düşürülmesiyle şok edici bir trajedi yaşadı. Uçaktakilerin tamamı 176 kişi öldü. MH17’ye(Malezya HY’nın Ukrayna hava sahasında düşürülmesi) benzer şekilde, bu, çatışma bölgelerinde nelerin yanlış gidebileceğinin başka bir trajik örneği olmuştur. Olay, yasadışı bir eylem olarak kabul edilmiş ve bu nedenle, bu rapora değil, havacılık güvenliği istatistiklerine dahil edilmiştir.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayollarında 2020’deki 38 uçak kazasında meydana gelen 132 ölüm vakasından 100’ü ölümle sonuçlanan iki ölümlü kazada gerçekleşti. 2020’de IATA üyesi havayollarının beş yıllık kaza ortalaması milyon sektör başına 0.83 iken bu oran tüm sektör ortalaması 1,71 olan sektör ortalamasından daha düşük eğilim göstermeye devam etti. 2020’de IATA Operasyonel Emniyet Denetimi (IOSA) kayıtlı taşıyıcılar için tüm yıllık kaza oranı, IOSA olmayan taşıyıcıların oranından daha düşüktür. (1.20 – 3.29).

Son on yılda endüstri, 10 yıllık ölümcül kaza oranlarını ve ölüm riskini azaltma eğilimini sürdürdü. 2011 yılında 492 ölümle sonuçlanan 22 ölümlü kaza oldu. Son beş yılda, ticari uçaklarda (yolcu ve kargo) yılda ortalama sekiz ölümlü kaza meydana geldi ve bu da yılda 222 ölümle sonuçlandı. Havacılık, 2017 yılında yalnızca 19 ölümle ve ölümlü yolcu uçağı kazası olmadan rekor düzeyde en güvenli yılını yaşadı. IATA, endüstri ölüm riskini sürekli olarak azaltmak için havacılık paydaşlarını desteklemeye odaklanmaya devam ediyor.

Ölüm sayısına göre sıralanan 2020 kaza kategorileri şunlardır:

• Uçuş Sırasında Hasar (2) 104 ölüm

• Pist / Taksi yolu dışına çıkma (2) 24 ölüm

• Kontrollü uçuşta araziye çarpma (1) 4 ölüm

2020 yılında kaza sıklığına göre listelenen ilk beş kaza kategorisi (ölümlü olanlar dahil) şunlardır:

• Pist / Taksi Yolu Dışına Çıkma (9)

• Sert İniş (7)

• İniş Takımlarının Açılmaması/ Katlanması(6)

• Uçuş Sırasında Hasarlanma (5)

• Yerde Hasarlanma (3)

Bölgeye göre kazaların değerlendirilmesi:

• Kuzey Asya (NASIA) operatörleri 2020’de sıfır kaza yaptı

• 2020’deki ticari hava taşımacılığı kazalarının% 29’u Kuzey Amerika (NAM) operatörlerini, ardından toplam kazaların% 18’iyle AsiaPacific (ASPAC) operatörlerini içeriyordu.

• Afrika (AFI), milyon sektör başına 22,27 kaza ile en yüksek kaza oranı ile en üst sırada yer aldı.

• IATA üyesi olmayanlar için IATA üyeliği ve IOS  akreditasyonu, gelişmiş emniyet performansı ile güçlü bir korelasyon sürdürdü.

Kabin Emniyeti:

Rapor Bulguları ve IATA Önleme Stratejileri:

IATA EMNİYET RAPORU 2020 YÖNETİCİ ÖZETİ

• 2020 yılındaki 24 yolcu uçağı kazasından 16’sında kabin ekibinin de etkisi olduğu diğer sekiz kazada ise önemli bir kabin etkisi olmadığı tespit edilmiştir.

• Her kaza için kabin ekibinin hazırlanma süresi, tamamlanan kabin hazırlığı seviyesi ve tahliye veya kabini terk ediş yöntemi değerlendirildi. Bunun tespit edildiği yerlerde, kazaların% 80’inde kabin ekibinin herhangi bir ilave kabin hazırlığı yapmayı düşünmesine zaman kalmadığı tespit edildi.

• IATA, yıl boyunca kabin operasyonları ve COVID-19 sağlık önlemleriyle ilgili kılavuz belgelerini yayınladı. Bunlar, IATA aracılığıyla tanımlanan risklerin ve azaltmaların sunulduğu bu raporda özetlenmiştir.

• Yıl sona erdiğinde, birçok havayolu, yolcuların uçakta maske ve yüz siperliği konusunda süregelen sorunları bildirdi. Bu rapor, bu konudaki bazı gözlem ve önerileri içermektedir.

Raporda B737 MAX kazalarına ayrı bir yer verildi.

B737 MAX

18 Kasım 2020’de, ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), uçuş yasağını kaldırdı ve Uçuşa Elverişlilik Direktifi (AD) ve tasarım değişikliklerini, pilot eğitim gereksinimlerini ve operatörlerin Boeing’in 737 MAX’ın uçuş öncesinde tamamlaması gereken koruma bakım faaliyetlerini belirten diğer destekleyici belgeleri yayınladı. Tasarım değişiklikleri arasında bir yazılım güncellemesi, kabloların kokpitten yatay stabiliser trim motoruna doğru ayrılması, Uçak Uçuş El Kitabı(AFM) güncellemeleri veHücum Açısı (AoA) sensör sistemlerinin test edilmesi yer alıyor. Güncellenen prosedürlerin pilot eğitimi için, uçuş simülatöründe (FFS) her mürettebat için iki saat gerektirecektir.

İkinci sırada düzenleyici kurum olan ANAC (Brezilya Ulusal Sivil Havacılık Dairesi), 25 Kasım’da uçuş durdurma yasağını kaldırdı. 9 Aralık’ta Brezilya GOL Havayolları, uçuşların durdurulmasından sonra B737 MAX uçuşunu ücretli yolcularla gerçekleştiren ilk havayolu oldu. Yıl sonuna kadar, hizmete geri dönen ve dünya çapında aktif olarak ticari yolcu uçuşları gerçekleştiren 19 uçak vardı. Ocak 2021’in sonunda, hem Transport Canada hem de Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ilgili AD’lerini ve uçuşların serbest bırakıldığı talimatlarını yayınladı. Diğer yetkililer, o tarihten bu yana uçuşun durdurulması ve hava sahası kısıtlamalarını kademeli olarak kaldırmaktalar.

2021’in ilk yarısında, IATA MAX Görev Gücü, geri kalan devletlerin, uçağı yeniden hizmete sokmak için gerekli olan operatör faaliyetlerinin yanı sıra, uçuşa serbest kılma ve hava sahasını MAX’a açma konusundaki ilerlemelerini izleyecek. Korumanın kaldırılması ve önerilen hafifletmeler dahil olmak üzere, uçağın tekrar hizmete sokulmasıyla belirlenen tüm sorunlar veya riskler, uygun şekilde daha geniş olarak MAX kullanıcılarına iletilecektir.

IATA Operasyonel Emniyet Denetimi (IOSA), IOSA denetçilerinin B737 MAX operatörlerinin uygulanabilir AD’leri ve mürettebat eğitimi ve diğer operasyonel gereksinimleri uyguladığından emin olmak için denetim prosedürlerini uyarlamıştır. Ek olarak, IOSA’ya kayıtlı operatörlerden, her 60 günde bir, B737 MAX’ın hizmete dönmesiyle ilgili bilgileri içeren bir “Operatör Anketi” sunmaları istenmiştir. Anketler, ortak havayolları ve düzenleyiciler tarafından talep edilebilir ve havayolunun yetkilendirmesi üzerine sunulur.

2020 yılına ait hazırlanan istatistik tablolarından en önemli olanlar aşağıda sunulmuştur.

TÜM KAZALAR

“Tüm Kazalar”, can kaybı ve uçak hasarı açısından tüm kaza türlerini içeren en kapsamlı oran.





 



ÖLÜM RİSKİ

Ölüm Riski: Milyon sektör başına Tam Kayıp Eşdeğeri (FLE- Full Loss Equivalent).

ÖLÜMLÜ KAZALAR

Ölümlü Kazalar, sonuç olarak uçaktaki en az bir kişinin hayatını kaybettiği kazalardı.

GÖVDE KAYBI

“Gövde Kaybı”, uçağın onarımın ötesinde hasar görmesi veya onarımla ilgili maliyetlerin uçağın ticari değerinin üzerinde olması anlamına gelir.



Rapordan da görüleceği üzere geçmiş yıllara göre uçuş sektör sayısı daha düşük olmasına rağmen kaza ve ölüm oranlarında artış olduğu görülmektedir. Kaza raporları henüz yayınlanmamasına rağmen ön raporlarda yer alan bilgilere göre pandemi nedeniyle uçuşların durdurulması nedeniyle pilotların yeteneklerinde meydana gelen zayıflamanın etkilediğinin tespiti söz konusudur.

Not: ilgilenenler için  IATA 2020 Emniyet Raporu ekte sunulmuştur. ( file:///C:/Users/user/Downloads/IATA%202020%20Safety%20Report%20(1).pdf)

Tüm Uçucularımıza Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...