Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı

 

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı





ATW’nin haberine göre, ABD federal büyük jürisi, eski Boeing 737 MAX baş teknik pilotu Mark Forkner’ı, modelin sertifikasyonu sırasında FAA yetkililerinden uçuş kontrol yazılımı değişiklikleri hakkında önemli bilgileri kasten sakladığını ve yazılımla bağlantılı iki ölümlü kazaya zemin hazırlamaya yardımcı olduğunu iddia ederek suçladı.

ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) tarafından 14 Ekim’de açıklanan iddianame, Forkner’ı 2017’de American Airlines ve Southwest Airlines’a bilerek yanlış bilgi (737 MAX eğitim belgeleri) göndermekle suçladı.

Davanın baş müfettişleri, Federal Soruşturma Bürosu’nun Chicago saha ofisleri ve ABD Ulaştırma Bakanlığı Genel Müfettişlik Ofisi, iddianamelerini, Forkner’ın Boeing’in 737 MAX’a eklediği manevra özellikleri artırma sistemi (MCAS) yazılımı hakkındaki bilgileri nasıl ele aldığı etrafında oluşturdu.

Revizyon D geliştirilirken, Forkner, 737 pilotlarının maliyetli, zaman alıcı simülatör eğitimleri olmadan MAX uçaklarına geçiş yapabilmesini sağlamaya yönelik odaklanmış bir çabanın parçası olarak, pilot eğitim dökümanlarından MCAS’a ilişkin tüm referansların kaldırılması için baskı yapıyordu. Bu, 737 Yeni Nesil ve 737 MAX’ın mümkün olduğunca benzer tutulmasını gerektiriyordu. Bunu dikkate alan Boeing, MCAS’ı pilotlar için şeffaf olacak şekilde tasarlamaya çalıştı ve MCAS ile ilgili bir arızayı ortak bir “Runaway Stabilizer” sorunu olarak kabul edeceklerini düşündü.

FAA, 737 MAX 8’i 8 Mart 2017’de sertifikalandırdı. Sertifikayı desteklemek için yayınlanan son FSB(Uçuş Servis Bülteni)’de MCAS’a yer verilmedi.

Teksas Kuzey Bölgesi için ABD Vekili Chad E. Meacham, “Boeing parasını kurtarmak için Forkner’ın düzenleyicilerden kritik bilgileri sakladığı iddia edildi” dedi. “FAA’yı yanlış yönlendirmek konusundaki seçimi ve davranışı,FAA’nın uçan halkı koruma yeteneğini engelledi ve 737 MAX uçuş kontrolleri hakkında bilgi sahibi olmayan bazı pilotları çaresiz bıraktı.”

Pilotların ve FAA mühendislerinin sistem hakkındaki bilgi eksikliği de dahil olmak üzere MCAS’ın tasarımı ve onayı sırasında yapılan hatalı varsayımlar ve hatalar, araştırmacılar tarafından iki ölümlü 737 MAX 8 kazasına sebep olan faktör olarak belirtildi.

Müfettişler, FAA (Aircraft Evaluation Group )AEG’nin, Lion Air kazası sonrasına kadar genişletilmiş MCAS çalışma sistemi hakkında bilgi sahibi olmadığını belirledi.

Her iki uçaktaki 346 kişinin tamamının ölümüne neden olan kazalar, Mart 2019’da 387 uçaktan oluşan 737 MAX filosunun dünya çapında uçuşunun durdurulmasına yol açtı ve düzenleyicileri MCAS konusunda bilgilendirme ve pilot eğitiminde değişiklik talimatı vermeye yönlendirdi. Uçak, Aralık 2020’de hizmete geri döndü.

Kazalar ayrıca FAA’nın uçakları nasıl sertifikalandırdığına ve Boeing’in bunları nasıl geliştirdiğine ilişkin incelemeleri de mercek altına aldı. FAA, Aralık 2020’de yayınlanan yasa çerçevesinde zorunlu uygulamalar da dahil olmak üzere sertifikasyon sürecinde değişiklikleri uygulamaya dahil etti.

Boeing ve Adalet Bakanlığı(DOJ), Forkner dahil iki eski çalışana yönelik suçlamalar konusunda 2021’in başlarında bir anlaşmaya varmıştı.

10 Mart 2019’da yaşanan Etophian Air B737 MAX kazasından 3 gün sonra 13 Mart 2019’da Bağımsız havacılar sitesinde yayınlanan yazımda kazaların meydana gelmesinde en önemli etkenin “ MCAS’a ait bilgilendirmenin ve herhangi bir nedenle arıza yapması halinde takip edilecek Acil Durum Uygulamasının hiçbir B737 dökümanında ve Simülatör eğitimlerinde yer almaması olduğunu belirtmiştim.

İlgili yazımı aşağıdaki adresten okuyabilirsiniz.

Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

Tüm havacılık sektöründe yer alan işletmelerde zorunlu olan Emniyet Yönetim Sisteminin kapalı döngü içinde sitemi devamlı kontrol ediyor olması, yaşanan insan hatalarının ortaya çıkarılması ve gerekli düzeltici işlemlerinin yapılabilmesi açısından çok önemlidir.

Havacılık sektörümüz içinde yer alan işletmelerimizin de bu bilgiler ışığında kendi Emniyet Yönetim Sistemlerini günün koşullarına cevap verecek şekilde ve insan faktörünün sisteme etkilerini dikkate alarak gözden geçirmeleri, sürdürülebilir emniyetli operasyonu sağlamada yardımcı olacaktır.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı