Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı

 

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı





ATW’nin haberine göre, ABD federal büyük jürisi, eski Boeing 737 MAX baş teknik pilotu Mark Forkner’ı, modelin sertifikasyonu sırasında FAA yetkililerinden uçuş kontrol yazılımı değişiklikleri hakkında önemli bilgileri kasten sakladığını ve yazılımla bağlantılı iki ölümlü kazaya zemin hazırlamaya yardımcı olduğunu iddia ederek suçladı.

ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) tarafından 14 Ekim’de açıklanan iddianame, Forkner’ı 2017’de American Airlines ve Southwest Airlines’a bilerek yanlış bilgi (737 MAX eğitim belgeleri) göndermekle suçladı.

Davanın baş müfettişleri, Federal Soruşturma Bürosu’nun Chicago saha ofisleri ve ABD Ulaştırma Bakanlığı Genel Müfettişlik Ofisi, iddianamelerini, Forkner’ın Boeing’in 737 MAX’a eklediği manevra özellikleri artırma sistemi (MCAS) yazılımı hakkındaki bilgileri nasıl ele aldığı etrafında oluşturdu.

Revizyon D geliştirilirken, Forkner, 737 pilotlarının maliyetli, zaman alıcı simülatör eğitimleri olmadan MAX uçaklarına geçiş yapabilmesini sağlamaya yönelik odaklanmış bir çabanın parçası olarak, pilot eğitim dökümanlarından MCAS’a ilişkin tüm referansların kaldırılması için baskı yapıyordu. Bu, 737 Yeni Nesil ve 737 MAX’ın mümkün olduğunca benzer tutulmasını gerektiriyordu. Bunu dikkate alan Boeing, MCAS’ı pilotlar için şeffaf olacak şekilde tasarlamaya çalıştı ve MCAS ile ilgili bir arızayı ortak bir “Runaway Stabilizer” sorunu olarak kabul edeceklerini düşündü.

FAA, 737 MAX 8’i 8 Mart 2017’de sertifikalandırdı. Sertifikayı desteklemek için yayınlanan son FSB(Uçuş Servis Bülteni)’de MCAS’a yer verilmedi.

Teksas Kuzey Bölgesi için ABD Vekili Chad E. Meacham, “Boeing parasını kurtarmak için Forkner’ın düzenleyicilerden kritik bilgileri sakladığı iddia edildi” dedi. “FAA’yı yanlış yönlendirmek konusundaki seçimi ve davranışı,FAA’nın uçan halkı koruma yeteneğini engelledi ve 737 MAX uçuş kontrolleri hakkında bilgi sahibi olmayan bazı pilotları çaresiz bıraktı.”

Pilotların ve FAA mühendislerinin sistem hakkındaki bilgi eksikliği de dahil olmak üzere MCAS’ın tasarımı ve onayı sırasında yapılan hatalı varsayımlar ve hatalar, araştırmacılar tarafından iki ölümlü 737 MAX 8 kazasına sebep olan faktör olarak belirtildi.

Müfettişler, FAA (Aircraft Evaluation Group )AEG’nin, Lion Air kazası sonrasına kadar genişletilmiş MCAS çalışma sistemi hakkında bilgi sahibi olmadığını belirledi.

Her iki uçaktaki 346 kişinin tamamının ölümüne neden olan kazalar, Mart 2019’da 387 uçaktan oluşan 737 MAX filosunun dünya çapında uçuşunun durdurulmasına yol açtı ve düzenleyicileri MCAS konusunda bilgilendirme ve pilot eğitiminde değişiklik talimatı vermeye yönlendirdi. Uçak, Aralık 2020’de hizmete geri döndü.

Kazalar ayrıca FAA’nın uçakları nasıl sertifikalandırdığına ve Boeing’in bunları nasıl geliştirdiğine ilişkin incelemeleri de mercek altına aldı. FAA, Aralık 2020’de yayınlanan yasa çerçevesinde zorunlu uygulamalar da dahil olmak üzere sertifikasyon sürecinde değişiklikleri uygulamaya dahil etti.

Boeing ve Adalet Bakanlığı(DOJ), Forkner dahil iki eski çalışana yönelik suçlamalar konusunda 2021’in başlarında bir anlaşmaya varmıştı.

10 Mart 2019’da yaşanan Etophian Air B737 MAX kazasından 3 gün sonra 13 Mart 2019’da Bağımsız havacılar sitesinde yayınlanan yazımda kazaların meydana gelmesinde en önemli etkenin “ MCAS’a ait bilgilendirmenin ve herhangi bir nedenle arıza yapması halinde takip edilecek Acil Durum Uygulamasının hiçbir B737 dökümanında ve Simülatör eğitimlerinde yer almaması olduğunu belirtmiştim.

İlgili yazımı aşağıdaki adresten okuyabilirsiniz.

Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

Tüm havacılık sektöründe yer alan işletmelerde zorunlu olan Emniyet Yönetim Sisteminin kapalı döngü içinde sitemi devamlı kontrol ediyor olması, yaşanan insan hatalarının ortaya çıkarılması ve gerekli düzeltici işlemlerinin yapılabilmesi açısından çok önemlidir.

Havacılık sektörümüz içinde yer alan işletmelerimizin de bu bilgiler ışığında kendi Emniyet Yönetim Sistemlerini günün koşullarına cevap verecek şekilde ve insan faktörünün sisteme etkilerini dikkate alarak gözden geçirmeleri, sürdürülebilir emniyetli operasyonu sağlamada yardımcı olacaktır.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...