Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı

 

Boeing 737 MAX eski Baş Teknik Pilotu tasarım değişikliklerini gizlemekle suçlandı





ATW’nin haberine göre, ABD federal büyük jürisi, eski Boeing 737 MAX baş teknik pilotu Mark Forkner’ı, modelin sertifikasyonu sırasında FAA yetkililerinden uçuş kontrol yazılımı değişiklikleri hakkında önemli bilgileri kasten sakladığını ve yazılımla bağlantılı iki ölümlü kazaya zemin hazırlamaya yardımcı olduğunu iddia ederek suçladı.

ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) tarafından 14 Ekim’de açıklanan iddianame, Forkner’ı 2017’de American Airlines ve Southwest Airlines’a bilerek yanlış bilgi (737 MAX eğitim belgeleri) göndermekle suçladı.

Davanın baş müfettişleri, Federal Soruşturma Bürosu’nun Chicago saha ofisleri ve ABD Ulaştırma Bakanlığı Genel Müfettişlik Ofisi, iddianamelerini, Forkner’ın Boeing’in 737 MAX’a eklediği manevra özellikleri artırma sistemi (MCAS) yazılımı hakkındaki bilgileri nasıl ele aldığı etrafında oluşturdu.

Revizyon D geliştirilirken, Forkner, 737 pilotlarının maliyetli, zaman alıcı simülatör eğitimleri olmadan MAX uçaklarına geçiş yapabilmesini sağlamaya yönelik odaklanmış bir çabanın parçası olarak, pilot eğitim dökümanlarından MCAS’a ilişkin tüm referansların kaldırılması için baskı yapıyordu. Bu, 737 Yeni Nesil ve 737 MAX’ın mümkün olduğunca benzer tutulmasını gerektiriyordu. Bunu dikkate alan Boeing, MCAS’ı pilotlar için şeffaf olacak şekilde tasarlamaya çalıştı ve MCAS ile ilgili bir arızayı ortak bir “Runaway Stabilizer” sorunu olarak kabul edeceklerini düşündü.

FAA, 737 MAX 8’i 8 Mart 2017’de sertifikalandırdı. Sertifikayı desteklemek için yayınlanan son FSB(Uçuş Servis Bülteni)’de MCAS’a yer verilmedi.

Teksas Kuzey Bölgesi için ABD Vekili Chad E. Meacham, “Boeing parasını kurtarmak için Forkner’ın düzenleyicilerden kritik bilgileri sakladığı iddia edildi” dedi. “FAA’yı yanlış yönlendirmek konusundaki seçimi ve davranışı,FAA’nın uçan halkı koruma yeteneğini engelledi ve 737 MAX uçuş kontrolleri hakkında bilgi sahibi olmayan bazı pilotları çaresiz bıraktı.”

Pilotların ve FAA mühendislerinin sistem hakkındaki bilgi eksikliği de dahil olmak üzere MCAS’ın tasarımı ve onayı sırasında yapılan hatalı varsayımlar ve hatalar, araştırmacılar tarafından iki ölümlü 737 MAX 8 kazasına sebep olan faktör olarak belirtildi.

Müfettişler, FAA (Aircraft Evaluation Group )AEG’nin, Lion Air kazası sonrasına kadar genişletilmiş MCAS çalışma sistemi hakkında bilgi sahibi olmadığını belirledi.

Her iki uçaktaki 346 kişinin tamamının ölümüne neden olan kazalar, Mart 2019’da 387 uçaktan oluşan 737 MAX filosunun dünya çapında uçuşunun durdurulmasına yol açtı ve düzenleyicileri MCAS konusunda bilgilendirme ve pilot eğitiminde değişiklik talimatı vermeye yönlendirdi. Uçak, Aralık 2020’de hizmete geri döndü.

Kazalar ayrıca FAA’nın uçakları nasıl sertifikalandırdığına ve Boeing’in bunları nasıl geliştirdiğine ilişkin incelemeleri de mercek altına aldı. FAA, Aralık 2020’de yayınlanan yasa çerçevesinde zorunlu uygulamalar da dahil olmak üzere sertifikasyon sürecinde değişiklikleri uygulamaya dahil etti.

Boeing ve Adalet Bakanlığı(DOJ), Forkner dahil iki eski çalışana yönelik suçlamalar konusunda 2021’in başlarında bir anlaşmaya varmıştı.

10 Mart 2019’da yaşanan Etophian Air B737 MAX kazasından 3 gün sonra 13 Mart 2019’da Bağımsız havacılar sitesinde yayınlanan yazımda kazaların meydana gelmesinde en önemli etkenin “ MCAS’a ait bilgilendirmenin ve herhangi bir nedenle arıza yapması halinde takip edilecek Acil Durum Uygulamasının hiçbir B737 dökümanında ve Simülatör eğitimlerinde yer almaması olduğunu belirtmiştim.

İlgili yazımı aşağıdaki adresten okuyabilirsiniz.

Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

Tüm havacılık sektöründe yer alan işletmelerde zorunlu olan Emniyet Yönetim Sisteminin kapalı döngü içinde sitemi devamlı kontrol ediyor olması, yaşanan insan hatalarının ortaya çıkarılması ve gerekli düzeltici işlemlerinin yapılabilmesi açısından çok önemlidir.

Havacılık sektörümüz içinde yer alan işletmelerimizin de bu bilgiler ışığında kendi Emniyet Yönetim Sistemlerini günün koşullarına cevap verecek şekilde ve insan faktörünün sisteme etkilerini dikkate alarak gözden geçirmeleri, sürdürülebilir emniyetli operasyonu sağlamada yardımcı olacaktır.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...