Ana içeriğe atla

Boeing, Etiyopya kazasında ölenlerin aileleriyle anlaşmayı kabul etti

 

Boeing, Etiyopya kazasında ölenlerin aileleriyle anlaşmayı kabul etti




Boeing, 10 Mart 2019’da Etiyopya Havayollarına ait 737 Max kazasında hayatını kaybeden 157 kişinin aileleriyle anlaşmaya vardı. Chicago’daki mahkeme belgelerine göre, uçak üreticisi ölümler için sorumluluğu kabul etmiştir. Buna karşılık, kurbanların aileleri şirketten cezai tazminat talep etmeyecekler.

Kurbanların ailelerinin avukatları, Boeing’in hala “tamamen sorumlu” tutulacağını ve anlaşmayı önemli bir kilometre taşı olarak memnuniyetle karşılayacaklarını belirttiler . Bu açıklamanın ardından Boeing hisseleri haberler üzerine %1 düşerek 218.50$’a geriledi.

Anlaşma, ABD dışındaki ailelerin (Etiyopya ve Kenya gibi ülkeler ve diğerleri) daha yüksek tazminat alabilecekleri kendi ülkelerinden ziyade ABD mahkemeleri aracılığıyla tazminat talep etmelerinin yolunu açmaktadır.

Oğlu Sam’i kazada kaybeden Birleşik Krallık’tan Mark Pegram şunları söyledi: “Bizim için en önemli olumlu şey, Boeing’in sorumluluğu kabul ederek suçu Etiyopya Havayolları’na veya pilotlara yönlendirmemesidir”

Kaza öncesinde 737 Max, Boeing’in en çok satan uçağıydı. Ancak beş ay içinde iki ölümlü kaza( Etiyopya Havayolları ve Lion Air) sonrasında uçakta ciddi arızalar olduğuna işaret edilerek uçaklar, soruşturmalar devam ederken 20 ay boyunca yerde kaldı, ancak firma yazılımlarında ve eğitimlerinde önemli değişiklikler yaptıktan sonra operasyonlara geri dönmelerine izin verildi.

Yapılan anlaşma havacılık devinin karşı karşıya olduğu yasal tehlikenin çoğunu ortadan kaldırmaktadır. Hukuk uzmanları, mevcut veya eski Boeing yöneticilerinin mahkemede ifade verme olasılığını çok daha düşük hale getirdiğini belirtmekteler. Buna karşılık şirket önemli bir taviz verdi ve tüm tazminat taleplerinin, diğer birçok ülkede uygulanabilecek olandan çok daha yüksek tazminat seviyeleri sağlayan ABD yasalarına göre yapılabileceği konusunda anlaşmaya varmıştır.

Bu konuda Boeing yaptığı açıklamada, “Boeing, kazalarda sevdiklerini kaybeden tüm ailelerin kayıplarının tam ve adil bir şekilde tazmin edilmesini sağlamaya kararlıdır.” dedi.

Bu anlaşma ile Boeing yasal süreci bir an önce sonlandırma yolunu açmıştır. Mağdurların tazminat talepleri karşılanarak cezai süreçlerden kurtulmuş olmak onlar için başarı olarak kabul edilmelidir.

Havacılık kazalarının sonrasında en önemli konu kazaya neden olan sebeplerin tamamen iyileştirilerek tekrarının önlenmesidir. İnanıyor ve umuyoruz MAX uçaklarının olası tüm sorunları çözülmüş olarak tekrar uçuyor olmasıdır. FAA ve diğer havacılık otoriteleri tarafından alınan inisiyatifler, Havacılık Emniyeti açısından geçmişte yapılan bürokratik hataların da tekrarını önleyecek tedbirlerin getirilmesini sağlayacaktır.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...