Ana içeriğe atla

Radyo Altimetre Kullanımına 5G Tehdidi

 



Radyo Altimetre Kullanımına 5G Tehdidi




BCA Digest’da yayınlanan makaleye göre, FAA ve Federal İletişim Komisyonu (Federal Communication Comission-FCC), bazı radyo frekansı spektrumlarının kullanımı konusunda bürokratik bir tartışma yaşıyor. FCC, bu aydan itibaren yeni 5G yayını için Verizon ve AT&T gibi şirketlere 3.7-3.98 GHz aralığında C-bandını kullanma haklarını sattı. FAA, havaalanlarının yakınındaki 5G sinyallerinin, 4,2-4,4 GHz aralığında çalışan uçaklardaki radyo altimetrelerine müdahale edebileceğini düşünmektedir. Her iki kurumun da görüşlerini destekleyen uzmanları var ve tabii ki telekom şirketlerinin yönetimlerinde de bu işten çok para kazanan lobiciler bulunmaktadır.

Radyo altimetreler, yolcu uçaklarında, iş jetlerinde, helikopterlerde ve genel havacılık işletmelerinde uçan daha küçük uçaklarda da oldukça yaygın olarak kullanılmaktadır. FAA bu konuda o kadar endişeli ki, büyük havaalanlarına aletli yaklaşmalar da dahil olmak üzere birçok uçuş operasyonunu yasaklayan veya kısıtlayan çok ciddi NOTAM’lar yayınlamaya başladı.

FAA’nın 23 Aralık 2021’de yayınlanan Operatörler için Emniyet Uyarısı (SAFO) 21007’de , “radyo altimetrede parazit yaşanması durumunda amaçlanan işlevin yerine getirilmesine güvenilemeyeceği” açıklanmakta ve bu nedenle 5G iletimlerine yakın uçak operasyonları için uçuşa elverişlilik direktifleri (AD’ler) yayınlanmaktadır.

Radyo altimetre verisinin gerçeği yansıtmadığı durumlarda gerçek bir kaza veya ciddi olay tehdidinin ne olduğu araştırıldığında, NTSB veritabanında “radyo altimetre” veya “radar altimetre” terimlerini içeren tüm olası neden ifadeleri için yapılan çalışmada aşağıda sunulan olaylar göze çarpmaktadır.

1. 1989’da bir Sikorsky SK-70 polis helikopteri bir gece görevi sırasında okyanusa indi. Radyo altimetre göstergesi çalışmıyordu. Bir kişi yaşamını kaybetti.

2. 2002’de bir MD-11, yanlış GPWS (yere yakınlık uyarı sistemi) mesajı nedeniyle ani burun yukarı manevrası gerçekleştirdi. GPWS, her iki radyo altimetresinin de yoğun yağıştan sinyal geri dönüşleri olduğu için hatalı ikaz vermişti. Uçakta hasar meydana geldi ancak yaralanan olmadı.

3. 2005 yılında, bir Eurocopter EC135 (Airbus H135) ambulans helikopteri gece uçuşunda Potomac Nehri’ne düştü ve iki kişi yaşamını kaybetti, bir kişi de ciddi şekilde yaralandı. Radar altimetresi çalışmıyordu. Bir başka OH-58 helikopteri, 2014’te gece görüş mesafesinin düşük olduğu bir yere inmeye çalışırken hasar gördü. Radar altimetresi çalışmasına rağmen pilotun bunu dikkate almaması nedeniyle kazanın meydana geldiği tespiti yapıldı.

4. 2018’de Airbus A321’deki radyo altimetre, uçağın su üzerinde uçması esnasında bir nedenle düzgün çalışmaması nedeniyle Los Angeles’a (KLAX) yaklaşırken bir “GPWS Arızası” mesajı alınması üzerine mürettebat GPWS’yi kapatarak otomatik irtifa bilgilerini devre dışı bıraktı. Uçak, sert bir iniş ve sekmeden sonra iniş sırasında kuyruk çarpması yaşadı. Araştırma esnasında Uçan pilot, sesli uyarıları duymayı beklediğini söyledi. Uçakta hasar meydana geldi ancak yaralanan olmadı.

5. Türk Hava Yolları Boeing 737-800 uçağı, sol radyo altimetre arızalanması nedeniyle oto pilot sisteminin gazı kestiğinin fark edilmemesi nedeniyle, 2009 yılında Amsterdam Schiphol Havalimanı’na yaklaşırken düştü. Üç pilot, bir kabin memuru dahil olmak üzere 9 kişi yaşamını kaybetti .

Bu kazaların araştırması tamamlandığında hemen hepsinde teknik problem olmasına rağmen uçuş ekiplerinin yanlış karar, eksik muhakeme ve uyanıklıklarının etkili olduğu görülmektedir. Maalesef gelişen otomasyon ve bu sistemlere duyulan güvenin, pilotların uçuşu izlemede yeterli dikkati sarfetmelerini önlediği tespiti söz konusudur .

En kötü senaryoda, yaklaşma esnasında radyo altimetre düşük irtifada arızalanırsa, gözlemci pilot gerekli uyarıları yaparak uçuşun emniyetle devamını sağlayacak şekilde yardımcı olmalı ve hatta pas geçmeyi başlatmalıdır. Pilotlar eğitilirken bu ve buna benzer eğitimleri zaten almaktadır. Otoritelerin uçuşları tamamen durdurmak yerine olası problemleri ve buna karşın alınması gereken düzeltici işlemleri içeren NOTAM‘lar yayınlaması mantıklı olur?

Bazı radyo altimetre anormalliklerinde bile, pilotların sorun hakkında yeterli bilgileri varsa operasyonu emniyetli şekilde tamamlayabileceklerdir.

Otomasyon ne kadar mükemmel olursa olsun pilotlar uçuşun her anında anormal giden bir şey olup olmadığını veya diğer bir deyişle HER ŞEYİN OLMASI GEREKTİĞİ ŞEKİLDE DOĞRU GİTTİĞİNİ izlemek durumundadırlar. Bu tüm uçuş yaşamı boyunca böyle olmalıdır.

Hiç unutulmamalıdır ki mükemmel yaratılan, muhakeme kabiliyetine sahip insan bir çok eğitimle donanmasına rağmen çeşitli etkile nedeniyle hata yapabilmektedir. Dolayısıyla yapay zekaya rağmen sistemlerin de her an hata yapabileceği ASLA UNUTULMAMALI ve UYANIK olunmalıdır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...