Ana içeriğe atla

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması

 

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması






18 Şubat 2022 günü Belgrad LYBE Havalimanından Dubai OMDB havalimanına FZ-1746 uçuşunu gerçekleştiren A6-FML tescilli Flydubai Boeing 737-8 MAX uçağı , LYBE 30 pistine D taksi yolundan girerek 13:49LT kalkış yapar. Ancak birkaç fit yükseklikte pist ucunu geçer ve oldukça yavaş tırmanışı başlatır. Uçak daha sonra hem süratini hem de tırmanışı oranını arttırır ve başka bir olay olmadan Dubai’ye uçuşa devam eder.

Yerde uçuşu takip eden bir gözlemci, uçağın pist ucuna yaklaşık 300 metre mesafede uçağın burnunu kalkış pozisyonuna getirmeye başladığını ancak bu manevranın çok yavaş gerçekleştirilerek yerden kesildiğini, ve pist ucunun sadece birkaç fit yukarısında katedildiğini bildirdi, kalkışta tek motora kalınması halinde (One engine inoperative -OEI) kalkış imkansız olurdu. Uçuş Ekibi havalandıktan yaklaşık 2 dakika sonra kule ile temas ederek kalkışın E taksi yolundan mı (TORA 3000 metre/9800 fit) yoksa D taksi yolundan mı (TORA 2085 metre/6800 fit) başlatıldığını sordu. Kule kontrolörü D taksi yolundan başlattıklarını bildirdi. Uçuş ekibinin kalkış için taksi öncesinde veya sırasında taksi yolu D veya E ile kesişme noktasından kalkış yapmayı talep edip etmediği belirtilmedi.

ADS-B verileri, uçağın pist ucunu 156kts sürat ve 30 feet Yükseklikte geçtiğini, yerden 80 feet yüksekliğe pist ucundan 400m ötede erişildiği ve süratin168 knot sürate eriştiğini göstermektedir. Sonrasında normal tırmanış profili tesis edildiği görülmektedir. Kalkış esnasında hava durumunun performansı pozitif yönde etkilediği görülmektedir.(baş rüzgarı)

METAR

LYBE 181300Z 26007KT 230V290 CAVOK 14/M00 Q1018 NOSIG=

LYBE 181230Z 24007KT 180V270 CAVOK 14/00 Q1018 NOSIG=

ADSB verileri ve ilgili birimlerin açıklamalarının ışığında kalkışın 30 pistinden E taksi yolundan girerek tüm pistin kullanılması şeklinde planlandığı açıkça görülmektedir. Detaylı bilgi olmadığı için uçuş ekibinin D taksi yolundan giriş kalkış yapma nedeni bilinmemektedir. Uçuş ekibinin bu konuda CRM eksikliği açıkça görülmektedir. Ayrıca Hava trafik kontrolörünün kendisinden D taksi yolunu takiben kalkış talebi olmamasına rağmen uçağın niçin takip edilmediğinin nedenleri bilinmemektedir. Kalkış safhasında yanlış pistten, taksi yolundan veya burdakine benzer şekilde olağan dışı bir uygulama halinde Hava trafik kontrolörü düzeltici son bariyer olmaktadır. Maalesef burada gereği yapılamamıştır.

Herhangi bir nedenle yüksek süratte kalkıştan vazgeçme veya tek motora kalınması halinde muhtemel bir kaza kaçınılmaz olabilirdi. Uçuşun her safhasında kendine özgü tehditler olduğu asla unutulmamalı kesintisiz ekip işbirliği içinde kontrol listesi maddeleri atlanmadan yerine getirilmelidir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...