Ana içeriğe atla

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması

 

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması






18 Şubat 2022 günü Belgrad LYBE Havalimanından Dubai OMDB havalimanına FZ-1746 uçuşunu gerçekleştiren A6-FML tescilli Flydubai Boeing 737-8 MAX uçağı , LYBE 30 pistine D taksi yolundan girerek 13:49LT kalkış yapar. Ancak birkaç fit yükseklikte pist ucunu geçer ve oldukça yavaş tırmanışı başlatır. Uçak daha sonra hem süratini hem de tırmanışı oranını arttırır ve başka bir olay olmadan Dubai’ye uçuşa devam eder.

Yerde uçuşu takip eden bir gözlemci, uçağın pist ucuna yaklaşık 300 metre mesafede uçağın burnunu kalkış pozisyonuna getirmeye başladığını ancak bu manevranın çok yavaş gerçekleştirilerek yerden kesildiğini, ve pist ucunun sadece birkaç fit yukarısında katedildiğini bildirdi, kalkışta tek motora kalınması halinde (One engine inoperative -OEI) kalkış imkansız olurdu. Uçuş Ekibi havalandıktan yaklaşık 2 dakika sonra kule ile temas ederek kalkışın E taksi yolundan mı (TORA 3000 metre/9800 fit) yoksa D taksi yolundan mı (TORA 2085 metre/6800 fit) başlatıldığını sordu. Kule kontrolörü D taksi yolundan başlattıklarını bildirdi. Uçuş ekibinin kalkış için taksi öncesinde veya sırasında taksi yolu D veya E ile kesişme noktasından kalkış yapmayı talep edip etmediği belirtilmedi.

ADS-B verileri, uçağın pist ucunu 156kts sürat ve 30 feet Yükseklikte geçtiğini, yerden 80 feet yüksekliğe pist ucundan 400m ötede erişildiği ve süratin168 knot sürate eriştiğini göstermektedir. Sonrasında normal tırmanış profili tesis edildiği görülmektedir. Kalkış esnasında hava durumunun performansı pozitif yönde etkilediği görülmektedir.(baş rüzgarı)

METAR

LYBE 181300Z 26007KT 230V290 CAVOK 14/M00 Q1018 NOSIG=

LYBE 181230Z 24007KT 180V270 CAVOK 14/00 Q1018 NOSIG=

ADSB verileri ve ilgili birimlerin açıklamalarının ışığında kalkışın 30 pistinden E taksi yolundan girerek tüm pistin kullanılması şeklinde planlandığı açıkça görülmektedir. Detaylı bilgi olmadığı için uçuş ekibinin D taksi yolundan giriş kalkış yapma nedeni bilinmemektedir. Uçuş ekibinin bu konuda CRM eksikliği açıkça görülmektedir. Ayrıca Hava trafik kontrolörünün kendisinden D taksi yolunu takiben kalkış talebi olmamasına rağmen uçağın niçin takip edilmediğinin nedenleri bilinmemektedir. Kalkış safhasında yanlış pistten, taksi yolundan veya burdakine benzer şekilde olağan dışı bir uygulama halinde Hava trafik kontrolörü düzeltici son bariyer olmaktadır. Maalesef burada gereği yapılamamıştır.

Herhangi bir nedenle yüksek süratte kalkıştan vazgeçme veya tek motora kalınması halinde muhtemel bir kaza kaçınılmaz olabilirdi. Uçuşun her safhasında kendine özgü tehditler olduğu asla unutulmamalı kesintisiz ekip işbirliği içinde kontrol listesi maddeleri atlanmadan yerine getirilmelidir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı