Ana içeriğe atla

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması

 

Flydubai B738 MAX Uçağının Belgrad Nikola Tesla (LYBE) Havalimanında, Yanlış Kalkış Planlaması






18 Şubat 2022 günü Belgrad LYBE Havalimanından Dubai OMDB havalimanına FZ-1746 uçuşunu gerçekleştiren A6-FML tescilli Flydubai Boeing 737-8 MAX uçağı , LYBE 30 pistine D taksi yolundan girerek 13:49LT kalkış yapar. Ancak birkaç fit yükseklikte pist ucunu geçer ve oldukça yavaş tırmanışı başlatır. Uçak daha sonra hem süratini hem de tırmanışı oranını arttırır ve başka bir olay olmadan Dubai’ye uçuşa devam eder.

Yerde uçuşu takip eden bir gözlemci, uçağın pist ucuna yaklaşık 300 metre mesafede uçağın burnunu kalkış pozisyonuna getirmeye başladığını ancak bu manevranın çok yavaş gerçekleştirilerek yerden kesildiğini, ve pist ucunun sadece birkaç fit yukarısında katedildiğini bildirdi, kalkışta tek motora kalınması halinde (One engine inoperative -OEI) kalkış imkansız olurdu. Uçuş Ekibi havalandıktan yaklaşık 2 dakika sonra kule ile temas ederek kalkışın E taksi yolundan mı (TORA 3000 metre/9800 fit) yoksa D taksi yolundan mı (TORA 2085 metre/6800 fit) başlatıldığını sordu. Kule kontrolörü D taksi yolundan başlattıklarını bildirdi. Uçuş ekibinin kalkış için taksi öncesinde veya sırasında taksi yolu D veya E ile kesişme noktasından kalkış yapmayı talep edip etmediği belirtilmedi.

ADS-B verileri, uçağın pist ucunu 156kts sürat ve 30 feet Yükseklikte geçtiğini, yerden 80 feet yüksekliğe pist ucundan 400m ötede erişildiği ve süratin168 knot sürate eriştiğini göstermektedir. Sonrasında normal tırmanış profili tesis edildiği görülmektedir. Kalkış esnasında hava durumunun performansı pozitif yönde etkilediği görülmektedir.(baş rüzgarı)

METAR

LYBE 181300Z 26007KT 230V290 CAVOK 14/M00 Q1018 NOSIG=

LYBE 181230Z 24007KT 180V270 CAVOK 14/00 Q1018 NOSIG=

ADSB verileri ve ilgili birimlerin açıklamalarının ışığında kalkışın 30 pistinden E taksi yolundan girerek tüm pistin kullanılması şeklinde planlandığı açıkça görülmektedir. Detaylı bilgi olmadığı için uçuş ekibinin D taksi yolundan giriş kalkış yapma nedeni bilinmemektedir. Uçuş ekibinin bu konuda CRM eksikliği açıkça görülmektedir. Ayrıca Hava trafik kontrolörünün kendisinden D taksi yolunu takiben kalkış talebi olmamasına rağmen uçağın niçin takip edilmediğinin nedenleri bilinmemektedir. Kalkış safhasında yanlış pistten, taksi yolundan veya burdakine benzer şekilde olağan dışı bir uygulama halinde Hava trafik kontrolörü düzeltici son bariyer olmaktadır. Maalesef burada gereği yapılamamıştır.

Herhangi bir nedenle yüksek süratte kalkıştan vazgeçme veya tek motora kalınması halinde muhtemel bir kaza kaçınılmaz olabilirdi. Uçuşun her safhasında kendine özgü tehditler olduğu asla unutulmamalı kesintisiz ekip işbirliği içinde kontrol listesi maddeleri atlanmadan yerine getirilmelidir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...