Ana içeriğe atla

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor

 

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor




Temsili Görsel

Reuters’in haberine göre, Qatar pilotları, devlete ait havayolunun çalışma saatlerini olduğundan az göstererek, bitkinlik şikayetlerini de görmezden geldiğini söylüyorlar. Bu durum aynı zamanda personel sağlığına zarar veren ve yolcuların hayatını riske atan bir emniyet ihlalidir.

Qatar Airways (QA) mürettebatın istirahat süresini en aza indirmeye çalışırken, çalışan istismarının Körfez ülkesinin yüksek vasıflı endüstrilerine bile nasıl yayıldığını gösteriyor.

İş ve İnsan Hakları Kaynak Merkezi’nden Isobel Archer, “Bu, açıkça pilotların kendileri ve uçtukları insanlar için büyük bir sağlık ve emniyet sorunudur” dedi.

Katar’ın lider sponsor olarak futbolun tercih edilen taşıyıcısı olmayı ümit eden QA ile ilk Dünya Kupası’na ev sahipliği yapmasından aylar önce bu açıklamalar ortaya çıktı. Ancak pilotlar, ultra uzun uçuşların artık yetersiz personel ve bitkin ekipler tarafından yapıldığını söyleyerek futbolseverlerin karşılaşabileceği risklerden endişe ediyorlar, bu baskı pandemi döneminde durumu daha da kötüleştirdi.

Erik, uçağın Doha üssüne emniyetli bir şekilde indiği 20 saatlik bir uçuşu hatırlatarak, “Uçakta 400 yolcu vardı ve iniş sırasında uyuyakaldım” dedi.

İkinci Pilot Reuters’a bir takma ad kullanarak “Hiçbir şey yapamazsınız. Vücudunuz sadece dinlenmek için çığlık atıyor. Göğsünüzün içindeki acıyı hissediyorsunuz ve gözlerinizi açık tutamıyorsunuz” dedi. Emniyetsizliği adeta haykırıyordu.

Erik ve diğer altı uçuş ekibi üyesi, havayolunun çalışma saatlerinin kendilerini yorgunluğa sürüklediğini ve yöneticilerin onların yeterince dinlenme taleplerini reddettiğini söyledi.

Birçoğu, pandemi sırasında binlerce çalışanı işten çıkaran bir havayolunun ek incelemesinden korkarak bitkinlik raporu bile dolduramadı. Diğerleri, raporlarının göz ardı edildiğini veya verilen uçuş programına uyması için baskı yapıldığını söyledi.

Erik, “Fazla çalıştık ve yorulduk ama asla bir bitkinlik raporu dolduramadım çünkü hedefte olmak istemiyordum” dedi.

Bitkinlik, çeşitli çalışmalara göre, ticari havayolu pilotları içinde oldukça yaygındır. Havayolu şirketleri pilotların çok uzun mesafeli uçuş yapmasını sağlamak için genellikle bitkinlik risk yönetimi (FRM) sistemlerini kullanırlar ve ana üste yeterli dinlenmenin sağlanması amaçlanır.

Uzun uçuşlar genelde 3 veya 4 pilottan oluşan kokpit ekibiyle gerçekleştirilir. Kurallar bu arttırılmış ekiple uçuş mesafesini uzatabilmektedir. Ama gerçekte uçakta istirahat eden ekip ne kadar dinlenebilmektedir? Bilimsel metotlarla bu durum çözümlenmeye çalışılmaktadır ama şu gerçek asla unutulmamalıdır, hareket eden, belli bir gürültü seviyesinin hüküm sürdüğü ve hatta zaman zaman türbülans nedeniyle sarsılan bir ortamda pilotların uyuyabildiklerini ve dinlenebildiklerini söylemek çok kolay olmamalıdır.

FRM sistemleri matematiksel bir takım verileri değerlendirerek limitleri ortaya koymaktadır ama ne kadar gerçeği yansıttığı tartışılmalıdır. Sistemin bu uçuş bitkinliğe yol açmaz dediği bir görev sonunda ekip aşırı derecede yorulduklarını söylüyorsa ilgili yöneticiler bunu mutlaka dikkate almalıdır. Havayolu işletmelerinin karar verici yöneticilerinin pilotların şikayetçi oldukları rotalarda yolcu olarak katılmalarını ve uçuş sonrasında kendilerini nasıl hissettiklerini ve konuyu değerlendirmelerini tavsiye ederim.

Hiç unutulmamalıdır, BİTKİNLİK/TÜKENMİŞLİK(FATIQUE), YORGUNLUK değildir. Onun çok ötesidir ve kişilerin doğruyu yapmak isterken yapamaması, doğruyu bilmesine rağmen yanlış karar vermesidir. Bunu önlemenin yolu kişilerin yorgunluğunu sonlandıracak dinlenme süresinin sağlanarak uçuş operasyonunun planlanmasıdır. Tabii ki bu durum işletme maliyetlerini arttıracaktır ve havayolu işletmeciliğinin doğasında vardır. Ama unutulmamalıdır ki bitkinliğe bağlı yaşanacak bir kaza o işletmenin sonu bile olabilir. Dolayısıyla EMNİYETLİ OPERASYON için artı maliyet göze alınmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı