Ana içeriğe atla

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor

 

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor




Temsili Görsel

Reuters’in haberine göre, Qatar pilotları, devlete ait havayolunun çalışma saatlerini olduğundan az göstererek, bitkinlik şikayetlerini de görmezden geldiğini söylüyorlar. Bu durum aynı zamanda personel sağlığına zarar veren ve yolcuların hayatını riske atan bir emniyet ihlalidir.

Qatar Airways (QA) mürettebatın istirahat süresini en aza indirmeye çalışırken, çalışan istismarının Körfez ülkesinin yüksek vasıflı endüstrilerine bile nasıl yayıldığını gösteriyor.

İş ve İnsan Hakları Kaynak Merkezi’nden Isobel Archer, “Bu, açıkça pilotların kendileri ve uçtukları insanlar için büyük bir sağlık ve emniyet sorunudur” dedi.

Katar’ın lider sponsor olarak futbolun tercih edilen taşıyıcısı olmayı ümit eden QA ile ilk Dünya Kupası’na ev sahipliği yapmasından aylar önce bu açıklamalar ortaya çıktı. Ancak pilotlar, ultra uzun uçuşların artık yetersiz personel ve bitkin ekipler tarafından yapıldığını söyleyerek futbolseverlerin karşılaşabileceği risklerden endişe ediyorlar, bu baskı pandemi döneminde durumu daha da kötüleştirdi.

Erik, uçağın Doha üssüne emniyetli bir şekilde indiği 20 saatlik bir uçuşu hatırlatarak, “Uçakta 400 yolcu vardı ve iniş sırasında uyuyakaldım” dedi.

İkinci Pilot Reuters’a bir takma ad kullanarak “Hiçbir şey yapamazsınız. Vücudunuz sadece dinlenmek için çığlık atıyor. Göğsünüzün içindeki acıyı hissediyorsunuz ve gözlerinizi açık tutamıyorsunuz” dedi. Emniyetsizliği adeta haykırıyordu.

Erik ve diğer altı uçuş ekibi üyesi, havayolunun çalışma saatlerinin kendilerini yorgunluğa sürüklediğini ve yöneticilerin onların yeterince dinlenme taleplerini reddettiğini söyledi.

Birçoğu, pandemi sırasında binlerce çalışanı işten çıkaran bir havayolunun ek incelemesinden korkarak bitkinlik raporu bile dolduramadı. Diğerleri, raporlarının göz ardı edildiğini veya verilen uçuş programına uyması için baskı yapıldığını söyledi.

Erik, “Fazla çalıştık ve yorulduk ama asla bir bitkinlik raporu dolduramadım çünkü hedefte olmak istemiyordum” dedi.

Bitkinlik, çeşitli çalışmalara göre, ticari havayolu pilotları içinde oldukça yaygındır. Havayolu şirketleri pilotların çok uzun mesafeli uçuş yapmasını sağlamak için genellikle bitkinlik risk yönetimi (FRM) sistemlerini kullanırlar ve ana üste yeterli dinlenmenin sağlanması amaçlanır.

Uzun uçuşlar genelde 3 veya 4 pilottan oluşan kokpit ekibiyle gerçekleştirilir. Kurallar bu arttırılmış ekiple uçuş mesafesini uzatabilmektedir. Ama gerçekte uçakta istirahat eden ekip ne kadar dinlenebilmektedir? Bilimsel metotlarla bu durum çözümlenmeye çalışılmaktadır ama şu gerçek asla unutulmamalıdır, hareket eden, belli bir gürültü seviyesinin hüküm sürdüğü ve hatta zaman zaman türbülans nedeniyle sarsılan bir ortamda pilotların uyuyabildiklerini ve dinlenebildiklerini söylemek çok kolay olmamalıdır.

FRM sistemleri matematiksel bir takım verileri değerlendirerek limitleri ortaya koymaktadır ama ne kadar gerçeği yansıttığı tartışılmalıdır. Sistemin bu uçuş bitkinliğe yol açmaz dediği bir görev sonunda ekip aşırı derecede yorulduklarını söylüyorsa ilgili yöneticiler bunu mutlaka dikkate almalıdır. Havayolu işletmelerinin karar verici yöneticilerinin pilotların şikayetçi oldukları rotalarda yolcu olarak katılmalarını ve uçuş sonrasında kendilerini nasıl hissettiklerini ve konuyu değerlendirmelerini tavsiye ederim.

Hiç unutulmamalıdır, BİTKİNLİK/TÜKENMİŞLİK(FATIQUE), YORGUNLUK değildir. Onun çok ötesidir ve kişilerin doğruyu yapmak isterken yapamaması, doğruyu bilmesine rağmen yanlış karar vermesidir. Bunu önlemenin yolu kişilerin yorgunluğunu sonlandıracak dinlenme süresinin sağlanarak uçuş operasyonunun planlanmasıdır. Tabii ki bu durum işletme maliyetlerini arttıracaktır ve havayolu işletmeciliğinin doğasında vardır. Ama unutulmamalıdır ki bitkinliğe bağlı yaşanacak bir kaza o işletmenin sonu bile olabilir. Dolayısıyla EMNİYETLİ OPERASYON için artı maliyet göze alınmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...