Ana içeriğe atla

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor

 

Qatar Havayollarında Pilotlar Gizli Bitkinlik İçin Alarm Veriyor




Temsili Görsel

Reuters’in haberine göre, Qatar pilotları, devlete ait havayolunun çalışma saatlerini olduğundan az göstererek, bitkinlik şikayetlerini de görmezden geldiğini söylüyorlar. Bu durum aynı zamanda personel sağlığına zarar veren ve yolcuların hayatını riske atan bir emniyet ihlalidir.

Qatar Airways (QA) mürettebatın istirahat süresini en aza indirmeye çalışırken, çalışan istismarının Körfez ülkesinin yüksek vasıflı endüstrilerine bile nasıl yayıldığını gösteriyor.

İş ve İnsan Hakları Kaynak Merkezi’nden Isobel Archer, “Bu, açıkça pilotların kendileri ve uçtukları insanlar için büyük bir sağlık ve emniyet sorunudur” dedi.

Katar’ın lider sponsor olarak futbolun tercih edilen taşıyıcısı olmayı ümit eden QA ile ilk Dünya Kupası’na ev sahipliği yapmasından aylar önce bu açıklamalar ortaya çıktı. Ancak pilotlar, ultra uzun uçuşların artık yetersiz personel ve bitkin ekipler tarafından yapıldığını söyleyerek futbolseverlerin karşılaşabileceği risklerden endişe ediyorlar, bu baskı pandemi döneminde durumu daha da kötüleştirdi.

Erik, uçağın Doha üssüne emniyetli bir şekilde indiği 20 saatlik bir uçuşu hatırlatarak, “Uçakta 400 yolcu vardı ve iniş sırasında uyuyakaldım” dedi.

İkinci Pilot Reuters’a bir takma ad kullanarak “Hiçbir şey yapamazsınız. Vücudunuz sadece dinlenmek için çığlık atıyor. Göğsünüzün içindeki acıyı hissediyorsunuz ve gözlerinizi açık tutamıyorsunuz” dedi. Emniyetsizliği adeta haykırıyordu.

Erik ve diğer altı uçuş ekibi üyesi, havayolunun çalışma saatlerinin kendilerini yorgunluğa sürüklediğini ve yöneticilerin onların yeterince dinlenme taleplerini reddettiğini söyledi.

Birçoğu, pandemi sırasında binlerce çalışanı işten çıkaran bir havayolunun ek incelemesinden korkarak bitkinlik raporu bile dolduramadı. Diğerleri, raporlarının göz ardı edildiğini veya verilen uçuş programına uyması için baskı yapıldığını söyledi.

Erik, “Fazla çalıştık ve yorulduk ama asla bir bitkinlik raporu dolduramadım çünkü hedefte olmak istemiyordum” dedi.

Bitkinlik, çeşitli çalışmalara göre, ticari havayolu pilotları içinde oldukça yaygındır. Havayolu şirketleri pilotların çok uzun mesafeli uçuş yapmasını sağlamak için genellikle bitkinlik risk yönetimi (FRM) sistemlerini kullanırlar ve ana üste yeterli dinlenmenin sağlanması amaçlanır.

Uzun uçuşlar genelde 3 veya 4 pilottan oluşan kokpit ekibiyle gerçekleştirilir. Kurallar bu arttırılmış ekiple uçuş mesafesini uzatabilmektedir. Ama gerçekte uçakta istirahat eden ekip ne kadar dinlenebilmektedir? Bilimsel metotlarla bu durum çözümlenmeye çalışılmaktadır ama şu gerçek asla unutulmamalıdır, hareket eden, belli bir gürültü seviyesinin hüküm sürdüğü ve hatta zaman zaman türbülans nedeniyle sarsılan bir ortamda pilotların uyuyabildiklerini ve dinlenebildiklerini söylemek çok kolay olmamalıdır.

FRM sistemleri matematiksel bir takım verileri değerlendirerek limitleri ortaya koymaktadır ama ne kadar gerçeği yansıttığı tartışılmalıdır. Sistemin bu uçuş bitkinliğe yol açmaz dediği bir görev sonunda ekip aşırı derecede yorulduklarını söylüyorsa ilgili yöneticiler bunu mutlaka dikkate almalıdır. Havayolu işletmelerinin karar verici yöneticilerinin pilotların şikayetçi oldukları rotalarda yolcu olarak katılmalarını ve uçuş sonrasında kendilerini nasıl hissettiklerini ve konuyu değerlendirmelerini tavsiye ederim.

Hiç unutulmamalıdır, BİTKİNLİK/TÜKENMİŞLİK(FATIQUE), YORGUNLUK değildir. Onun çok ötesidir ve kişilerin doğruyu yapmak isterken yapamaması, doğruyu bilmesine rağmen yanlış karar vermesidir. Bunu önlemenin yolu kişilerin yorgunluğunu sonlandıracak dinlenme süresinin sağlanarak uçuş operasyonunun planlanmasıdır. Tabii ki bu durum işletme maliyetlerini arttıracaktır ve havayolu işletmeciliğinin doğasında vardır. Ama unutulmamalıdır ki bitkinliğe bağlı yaşanacak bir kaza o işletmenin sonu bile olabilir. Dolayısıyla EMNİYETLİ OPERASYON için artı maliyet göze alınmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...