Ana içeriğe atla

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor

 

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor


Uyuklayan bir uçuş ekibinin uçurduğu bir uçakta olmak ister misiniz?

Southwest ve Delta Havayolları pilotları, kokpit ekipleri personel sıkıntısı ve uzun uçuş saatleri ile boğuşurken hava yolcularının karşılaştığı 1 numaralı emniyet sorununun pilot yorgunluğu olduğunu söylüyorlar.

Southwest Airlines Pilotlar Derneği(SWAPA), işletmeye yazdığı bir mektupta, “Hem akut hem de kümülatif yorgunluğun, Southwest Airlines’ın bir numaralı emniyet tehdidi” haline geldiğini vurguladı.

Pilotlar dövülmüş gibi hissettiklerini, stresli olduklarını ve genellikle uçuş iptalleri ve artan hava yolculuğu talebi nedeniyle tükendiklerini söylemekteler.

CNN, Ulaştırma İstatistikleri Bürosu’ndan alınan verilere atıfta bulunarak, en iyi havayollarının bile pandemi öncesindeki personel seviyesinden yaklaşık 3.000 eksik çalışan ile operasyonu sürdürdüklerini bilgisini paylaşmıştır. Bu durum, kısmen, zorunlu yaş sınırları nedeniyle ya da her şeyden bıktıkları için emekli olan binlerce pilottan kaynaklanıyor.

SWAPA Başkanı Casey Murray CNN’e verdiği demeçte, çok dinamik bir ortamda çalışıldığından uçuş programlarının değişkenliği ve bunlara uçak ve pilotların planlanmasının en önemli sorun olarak ortaya çıktığını söylemektedir.

Federal kurallar, pilotların haftada 30 saat uçabileceklerini ve ardışık görev süreleri arasında en az dokuz saat dinlenmeleri gerektiğini söylemektedir. Ancak pilotlar, personel sorunları, iptaller ve kötü hava koşulları nedeniyle uçuş görevlerinin daha stresli hale geldiğini söylüyor.

Tüm havayollarının pilotları, geçen yıl federal Havacılık Emniyeti Raporlama Sistemine bitkinlik nedeniyle yaşanılan olumsuzlukları ve olayları içeren düzinelerce rapor gönderdiler.

Bir kaptan Kasım ayında gönderdiği raporda, 6 saatin hemen üzerinde süren uçuşun yarısında ”ikimiz de esniyorduk ve gözlerimizi ovuşturuyorduk” diye yazmıştı. Fiziksel olarak çok zorlandığını belirtmişti.

Yerden binlerce fit yüksekte seyreden yaklaşık onlarca tonluk uçağı emniyetle uçurmaktan sorumlu kişiler için bu durumun kabul edilebilir olmadığı konusunda hemen herkes hemfikir olabilir. Ayrıca havayolunu kullanan milyonlarca yolcu her şartta ve her zaman emniyetle yolculuk yapacaklarını ummaktadırlar ve bu onların hakkıdır.

30 Ocak 2022 günü yayınlanan yazımda bir havayolu işletmesi pilotlarının bitkinlik nedeniyle yaşadıkları sorunlar yer almıştı. Yukarıda paylaştığım sorunlar sadece birkaç havayolu işletmesinin değil tüm havacılık sektörünün genel sorunu olup “bitkinliği” önleyecek önlemlerin alınmaması halinde ciddi olay ve kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Pandemi döneminde uçucu personel sayısını azaltan işletmelerin gecikmeksizin bitkinliği önleyecek miktarda pilot alımı yapmaları gerekmektedir. Yazılı otorite kurallarının asgari şartları karşıladığı asla unutulmamalıdır. Her işletmenin uçuş rotalarına özgü kendi tecrübeleri ile oluşturdukları bitkinlik önleyici tedbirleri uygulamaya koymaları “sürdürülebilir emniyetli uçuş operasyonu” için olmazsa olmaz olarak kabul edilmelidir.

Asla unutulmamalıdır ki “yaşanabilecek ölümlü bir kaza” için hiçbir mazeret kabul edilemez.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...