Ana içeriğe atla

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor

 

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor


Uyuklayan bir uçuş ekibinin uçurduğu bir uçakta olmak ister misiniz?

Southwest ve Delta Havayolları pilotları, kokpit ekipleri personel sıkıntısı ve uzun uçuş saatleri ile boğuşurken hava yolcularının karşılaştığı 1 numaralı emniyet sorununun pilot yorgunluğu olduğunu söylüyorlar.

Southwest Airlines Pilotlar Derneği(SWAPA), işletmeye yazdığı bir mektupta, “Hem akut hem de kümülatif yorgunluğun, Southwest Airlines’ın bir numaralı emniyet tehdidi” haline geldiğini vurguladı.

Pilotlar dövülmüş gibi hissettiklerini, stresli olduklarını ve genellikle uçuş iptalleri ve artan hava yolculuğu talebi nedeniyle tükendiklerini söylemekteler.

CNN, Ulaştırma İstatistikleri Bürosu’ndan alınan verilere atıfta bulunarak, en iyi havayollarının bile pandemi öncesindeki personel seviyesinden yaklaşık 3.000 eksik çalışan ile operasyonu sürdürdüklerini bilgisini paylaşmıştır. Bu durum, kısmen, zorunlu yaş sınırları nedeniyle ya da her şeyden bıktıkları için emekli olan binlerce pilottan kaynaklanıyor.

SWAPA Başkanı Casey Murray CNN’e verdiği demeçte, çok dinamik bir ortamda çalışıldığından uçuş programlarının değişkenliği ve bunlara uçak ve pilotların planlanmasının en önemli sorun olarak ortaya çıktığını söylemektedir.

Federal kurallar, pilotların haftada 30 saat uçabileceklerini ve ardışık görev süreleri arasında en az dokuz saat dinlenmeleri gerektiğini söylemektedir. Ancak pilotlar, personel sorunları, iptaller ve kötü hava koşulları nedeniyle uçuş görevlerinin daha stresli hale geldiğini söylüyor.

Tüm havayollarının pilotları, geçen yıl federal Havacılık Emniyeti Raporlama Sistemine bitkinlik nedeniyle yaşanılan olumsuzlukları ve olayları içeren düzinelerce rapor gönderdiler.

Bir kaptan Kasım ayında gönderdiği raporda, 6 saatin hemen üzerinde süren uçuşun yarısında ”ikimiz de esniyorduk ve gözlerimizi ovuşturuyorduk” diye yazmıştı. Fiziksel olarak çok zorlandığını belirtmişti.

Yerden binlerce fit yüksekte seyreden yaklaşık onlarca tonluk uçağı emniyetle uçurmaktan sorumlu kişiler için bu durumun kabul edilebilir olmadığı konusunda hemen herkes hemfikir olabilir. Ayrıca havayolunu kullanan milyonlarca yolcu her şartta ve her zaman emniyetle yolculuk yapacaklarını ummaktadırlar ve bu onların hakkıdır.

30 Ocak 2022 günü yayınlanan yazımda bir havayolu işletmesi pilotlarının bitkinlik nedeniyle yaşadıkları sorunlar yer almıştı. Yukarıda paylaştığım sorunlar sadece birkaç havayolu işletmesinin değil tüm havacılık sektörünün genel sorunu olup “bitkinliği” önleyecek önlemlerin alınmaması halinde ciddi olay ve kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Pandemi döneminde uçucu personel sayısını azaltan işletmelerin gecikmeksizin bitkinliği önleyecek miktarda pilot alımı yapmaları gerekmektedir. Yazılı otorite kurallarının asgari şartları karşıladığı asla unutulmamalıdır. Her işletmenin uçuş rotalarına özgü kendi tecrübeleri ile oluşturdukları bitkinlik önleyici tedbirleri uygulamaya koymaları “sürdürülebilir emniyetli uçuş operasyonu” için olmazsa olmaz olarak kabul edilmelidir.

Asla unutulmamalıdır ki “yaşanabilecek ölümlü bir kaza” için hiçbir mazeret kabul edilemez.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...