Ana içeriğe atla

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor

 

Pilotlara Göre, Uykulu Pilotlar Sektörde 1 numaralı Emniyet Sorunu Olarak Ciddiyetini Koruyor


Uyuklayan bir uçuş ekibinin uçurduğu bir uçakta olmak ister misiniz?

Southwest ve Delta Havayolları pilotları, kokpit ekipleri personel sıkıntısı ve uzun uçuş saatleri ile boğuşurken hava yolcularının karşılaştığı 1 numaralı emniyet sorununun pilot yorgunluğu olduğunu söylüyorlar.

Southwest Airlines Pilotlar Derneği(SWAPA), işletmeye yazdığı bir mektupta, “Hem akut hem de kümülatif yorgunluğun, Southwest Airlines’ın bir numaralı emniyet tehdidi” haline geldiğini vurguladı.

Pilotlar dövülmüş gibi hissettiklerini, stresli olduklarını ve genellikle uçuş iptalleri ve artan hava yolculuğu talebi nedeniyle tükendiklerini söylemekteler.

CNN, Ulaştırma İstatistikleri Bürosu’ndan alınan verilere atıfta bulunarak, en iyi havayollarının bile pandemi öncesindeki personel seviyesinden yaklaşık 3.000 eksik çalışan ile operasyonu sürdürdüklerini bilgisini paylaşmıştır. Bu durum, kısmen, zorunlu yaş sınırları nedeniyle ya da her şeyden bıktıkları için emekli olan binlerce pilottan kaynaklanıyor.

SWAPA Başkanı Casey Murray CNN’e verdiği demeçte, çok dinamik bir ortamda çalışıldığından uçuş programlarının değişkenliği ve bunlara uçak ve pilotların planlanmasının en önemli sorun olarak ortaya çıktığını söylemektedir.

Federal kurallar, pilotların haftada 30 saat uçabileceklerini ve ardışık görev süreleri arasında en az dokuz saat dinlenmeleri gerektiğini söylemektedir. Ancak pilotlar, personel sorunları, iptaller ve kötü hava koşulları nedeniyle uçuş görevlerinin daha stresli hale geldiğini söylüyor.

Tüm havayollarının pilotları, geçen yıl federal Havacılık Emniyeti Raporlama Sistemine bitkinlik nedeniyle yaşanılan olumsuzlukları ve olayları içeren düzinelerce rapor gönderdiler.

Bir kaptan Kasım ayında gönderdiği raporda, 6 saatin hemen üzerinde süren uçuşun yarısında ”ikimiz de esniyorduk ve gözlerimizi ovuşturuyorduk” diye yazmıştı. Fiziksel olarak çok zorlandığını belirtmişti.

Yerden binlerce fit yüksekte seyreden yaklaşık onlarca tonluk uçağı emniyetle uçurmaktan sorumlu kişiler için bu durumun kabul edilebilir olmadığı konusunda hemen herkes hemfikir olabilir. Ayrıca havayolunu kullanan milyonlarca yolcu her şartta ve her zaman emniyetle yolculuk yapacaklarını ummaktadırlar ve bu onların hakkıdır.

30 Ocak 2022 günü yayınlanan yazımda bir havayolu işletmesi pilotlarının bitkinlik nedeniyle yaşadıkları sorunlar yer almıştı. Yukarıda paylaştığım sorunlar sadece birkaç havayolu işletmesinin değil tüm havacılık sektörünün genel sorunu olup “bitkinliği” önleyecek önlemlerin alınmaması halinde ciddi olay ve kazalar kaçınılmaz olacaktır.

Pandemi döneminde uçucu personel sayısını azaltan işletmelerin gecikmeksizin bitkinliği önleyecek miktarda pilot alımı yapmaları gerekmektedir. Yazılı otorite kurallarının asgari şartları karşıladığı asla unutulmamalıdır. Her işletmenin uçuş rotalarına özgü kendi tecrübeleri ile oluşturdukları bitkinlik önleyici tedbirleri uygulamaya koymaları “sürdürülebilir emniyetli uçuş operasyonu” için olmazsa olmaz olarak kabul edilmelidir.

Asla unutulmamalıdır ki “yaşanabilecek ölümlü bir kaza” için hiçbir mazeret kabul edilemez.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...