Ana içeriğe atla

Egypt Air MS804 A320 Kazası

 

Egypt Air MS804 A320 Kazası


Yunan Askeri Radar Verilerine göre, Egypt Air MS804 Mısır hava sahasına(FIR) girdikten kısa bir süre sonra rotadan saptı. 370 Uçuş seviyesinde uçarken önce 90 derecelik bir sola dönüş, ardından 360 derecelik sağa dönüş yaptıktan sonra dikey bir şekilde alçalmaya başladı. Radar teması yaklaşık 10.000 ft (3.000 m) yükseklikte kayboldu.

Kısa bir süre sonra, Fransız hükümeti Paris Charles de Gaulle Havaalanında bir güvenlik ihlali olup olmadığını araştırmaya başladı. Araştırma sonucuna göre herhangi bir terörist faaliyetinin söz konusu olmadığı bilgisi verildi.

ACARS (Uçak iletişimi ve raporlama sistemi ) Mesajlarına göre 02:26 ve 02:29 yerel saati arasında 7 mesaj alınmıştır. Bu mesajların içinde duman dedektörlerinin ikaz verdiği bilgisi de yer almaktaydı. Son mesajdan dört dakika sonra 02.33 yerel saatte temas kayboldu.

02:36’da yani son ACARS mesajından yedi dakika sonra, Uçağın Acil Durum Bulucu Vericisinin (ELT) ikaz bildirimi Uluslararası Cospas-Sarsat sistemi tarafından alındı.

22 Mayıs’ta, M6 Fransız Televizyon İstasyonu , Pilotlar’dan birinin, Cairo hava trafik kontrolüne kabinde duman oluşması nedeniyle acil iniş yapmaya karar verdiğini bildirdiğine dair bir haber verdi. Aynı gün daha sonra, Mısır Sivil Havacılık Bakanlığı tarafından verilen bilgi yalanlandığı için haber geri çekildi. Devam eden soruşturmada , Mısırlı yetkililer 29 Haziran’da uçağın otomatik olarak aktardığı mesajlar ve uçuş veri kaydedicisinden elde edilen verilerin yanı sıra uçaktan gelen enkaza göre, uçakta duman meydana geldiğinin tespit edildiğini belirtti. Ayrıca, veriler uçuş veri kaydedicisinin, deniz seviyesinden 37.000 ft (11.300 m) yükseklikte kaydetmeyi bıraktığını göstermiştir.

16 Temmuz’da Soruşturma Komitesi Kokpit ses kayıtlarından “bir alevin varlığının” belirlendiğini doğruladı. 22 Temmuz’da, uzmanlar uçağın havada parçalanmış olabileceğini bildirdi. 6 Temmuz 2018’de, Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) en muhtemel hipotezin, kokpitte hızla yayılan bir alev olduğunu belirtti.

Olayla ilgili Fransa’da süren davada, geçen ay (Nisan 2022) Paris’teki mahkemeye sunulan bir uzman raporu geçtiğimiz hafta İtalyan Corriere della Sera gazetesinde yayımlandı. Fransız uzmanların 134 sayfalık raporunda, altı yıl içinde elde edilen bulgular kağıda döküldü ve uçağın düşmesine neden olan faktör ve olasılıklar sıralandı. Yangının, acil durum(emergency) konumundaki bir oksijen maskesinden sızan oksijenin kokpitte yakılan sigaradan tutuştuğu bilgisi yer aldı. Kokpitte sigara içmek o dönemde henüz yasaklanmamıştı.

Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) uçağın her iki kara kutusunu(FDR ve CVR) analiz ettiler, ancak hükümetler arası anlaşmalar, Fransız makamlarınca herhangi bir bilginin açıklanmasını engellemektedir. Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesine (ICAO) göre, soruşturmanın sorumlusu olan ülke, olayı takibeden 12 ay içinde halka açık bir rapor sunması gerekmektedir. Bu yapılamadığı takdirde, kazanın her yıldönümünde geçici bir rapor yayınlamalıdır. Buna karşın Mısır yetkilileri bulgularını hiç paylaşmadı, Fransız makamları, 15 Fransız vatandaşının kazada ölmesine rağmen, herhangi bir bilgiyi açıklayamadı. Kokpitte çıkan yangının hızlı bir şekilde yayılmasının, uçağın kontrolünün kaybedilmesine yol açtığı bilgisi basında yer aldı.

Kazanın üzerinden 6 yıl geçmesine rağmen yaşamını yitirenlerin aileleri raporun yayınlanmaması nedeniyle kazanın sebebini bilmediklerini, bir an önce raporun yayınlanmasını Corriere della sera’ya açıkladılar.

İlgili otorite tarafından resmi kaza raporu yayınlanmadığı için çeşitli kurum/kuruluşlar tarafından paylaşılan bilgiler maalesef hala doğruluğu onaylanmamış bilgilerden öteye gitmemektedir. Dolayısıyla en kısa sürede resmi raporun yayınlanması beklenmekte olup aynı zamanda gereklidir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...