Ana içeriğe atla

Egypt Air MS804 A320 Kazası

 

Egypt Air MS804 A320 Kazası


Yunan Askeri Radar Verilerine göre, Egypt Air MS804 Mısır hava sahasına(FIR) girdikten kısa bir süre sonra rotadan saptı. 370 Uçuş seviyesinde uçarken önce 90 derecelik bir sola dönüş, ardından 360 derecelik sağa dönüş yaptıktan sonra dikey bir şekilde alçalmaya başladı. Radar teması yaklaşık 10.000 ft (3.000 m) yükseklikte kayboldu.

Kısa bir süre sonra, Fransız hükümeti Paris Charles de Gaulle Havaalanında bir güvenlik ihlali olup olmadığını araştırmaya başladı. Araştırma sonucuna göre herhangi bir terörist faaliyetinin söz konusu olmadığı bilgisi verildi.

ACARS (Uçak iletişimi ve raporlama sistemi ) Mesajlarına göre 02:26 ve 02:29 yerel saati arasında 7 mesaj alınmıştır. Bu mesajların içinde duman dedektörlerinin ikaz verdiği bilgisi de yer almaktaydı. Son mesajdan dört dakika sonra 02.33 yerel saatte temas kayboldu.

02:36’da yani son ACARS mesajından yedi dakika sonra, Uçağın Acil Durum Bulucu Vericisinin (ELT) ikaz bildirimi Uluslararası Cospas-Sarsat sistemi tarafından alındı.

22 Mayıs’ta, M6 Fransız Televizyon İstasyonu , Pilotlar’dan birinin, Cairo hava trafik kontrolüne kabinde duman oluşması nedeniyle acil iniş yapmaya karar verdiğini bildirdiğine dair bir haber verdi. Aynı gün daha sonra, Mısır Sivil Havacılık Bakanlığı tarafından verilen bilgi yalanlandığı için haber geri çekildi. Devam eden soruşturmada , Mısırlı yetkililer 29 Haziran’da uçağın otomatik olarak aktardığı mesajlar ve uçuş veri kaydedicisinden elde edilen verilerin yanı sıra uçaktan gelen enkaza göre, uçakta duman meydana geldiğinin tespit edildiğini belirtti. Ayrıca, veriler uçuş veri kaydedicisinin, deniz seviyesinden 37.000 ft (11.300 m) yükseklikte kaydetmeyi bıraktığını göstermiştir.

16 Temmuz’da Soruşturma Komitesi Kokpit ses kayıtlarından “bir alevin varlığının” belirlendiğini doğruladı. 22 Temmuz’da, uzmanlar uçağın havada parçalanmış olabileceğini bildirdi. 6 Temmuz 2018’de, Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) en muhtemel hipotezin, kokpitte hızla yayılan bir alev olduğunu belirtti.

Olayla ilgili Fransa’da süren davada, geçen ay (Nisan 2022) Paris’teki mahkemeye sunulan bir uzman raporu geçtiğimiz hafta İtalyan Corriere della Sera gazetesinde yayımlandı. Fransız uzmanların 134 sayfalık raporunda, altı yıl içinde elde edilen bulgular kağıda döküldü ve uçağın düşmesine neden olan faktör ve olasılıklar sıralandı. Yangının, acil durum(emergency) konumundaki bir oksijen maskesinden sızan oksijenin kokpitte yakılan sigaradan tutuştuğu bilgisi yer aldı. Kokpitte sigara içmek o dönemde henüz yasaklanmamıştı.

Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) uçağın her iki kara kutusunu(FDR ve CVR) analiz ettiler, ancak hükümetler arası anlaşmalar, Fransız makamlarınca herhangi bir bilginin açıklanmasını engellemektedir. Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesine (ICAO) göre, soruşturmanın sorumlusu olan ülke, olayı takibeden 12 ay içinde halka açık bir rapor sunması gerekmektedir. Bu yapılamadığı takdirde, kazanın her yıldönümünde geçici bir rapor yayınlamalıdır. Buna karşın Mısır yetkilileri bulgularını hiç paylaşmadı, Fransız makamları, 15 Fransız vatandaşının kazada ölmesine rağmen, herhangi bir bilgiyi açıklayamadı. Kokpitte çıkan yangının hızlı bir şekilde yayılmasının, uçağın kontrolünün kaybedilmesine yol açtığı bilgisi basında yer aldı.

Kazanın üzerinden 6 yıl geçmesine rağmen yaşamını yitirenlerin aileleri raporun yayınlanmaması nedeniyle kazanın sebebini bilmediklerini, bir an önce raporun yayınlanmasını Corriere della sera’ya açıkladılar.

İlgili otorite tarafından resmi kaza raporu yayınlanmadığı için çeşitli kurum/kuruluşlar tarafından paylaşılan bilgiler maalesef hala doğruluğu onaylanmamış bilgilerden öteye gitmemektedir. Dolayısıyla en kısa sürede resmi raporun yayınlanması beklenmekte olup aynı zamanda gereklidir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...