Ana içeriğe atla

Egypt Air MS804 A320 Kazası

 

Egypt Air MS804 A320 Kazası


Yunan Askeri Radar Verilerine göre, Egypt Air MS804 Mısır hava sahasına(FIR) girdikten kısa bir süre sonra rotadan saptı. 370 Uçuş seviyesinde uçarken önce 90 derecelik bir sola dönüş, ardından 360 derecelik sağa dönüş yaptıktan sonra dikey bir şekilde alçalmaya başladı. Radar teması yaklaşık 10.000 ft (3.000 m) yükseklikte kayboldu.

Kısa bir süre sonra, Fransız hükümeti Paris Charles de Gaulle Havaalanında bir güvenlik ihlali olup olmadığını araştırmaya başladı. Araştırma sonucuna göre herhangi bir terörist faaliyetinin söz konusu olmadığı bilgisi verildi.

ACARS (Uçak iletişimi ve raporlama sistemi ) Mesajlarına göre 02:26 ve 02:29 yerel saati arasında 7 mesaj alınmıştır. Bu mesajların içinde duman dedektörlerinin ikaz verdiği bilgisi de yer almaktaydı. Son mesajdan dört dakika sonra 02.33 yerel saatte temas kayboldu.

02:36’da yani son ACARS mesajından yedi dakika sonra, Uçağın Acil Durum Bulucu Vericisinin (ELT) ikaz bildirimi Uluslararası Cospas-Sarsat sistemi tarafından alındı.

22 Mayıs’ta, M6 Fransız Televizyon İstasyonu , Pilotlar’dan birinin, Cairo hava trafik kontrolüne kabinde duman oluşması nedeniyle acil iniş yapmaya karar verdiğini bildirdiğine dair bir haber verdi. Aynı gün daha sonra, Mısır Sivil Havacılık Bakanlığı tarafından verilen bilgi yalanlandığı için haber geri çekildi. Devam eden soruşturmada , Mısırlı yetkililer 29 Haziran’da uçağın otomatik olarak aktardığı mesajlar ve uçuş veri kaydedicisinden elde edilen verilerin yanı sıra uçaktan gelen enkaza göre, uçakta duman meydana geldiğinin tespit edildiğini belirtti. Ayrıca, veriler uçuş veri kaydedicisinin, deniz seviyesinden 37.000 ft (11.300 m) yükseklikte kaydetmeyi bıraktığını göstermiştir.

16 Temmuz’da Soruşturma Komitesi Kokpit ses kayıtlarından “bir alevin varlığının” belirlendiğini doğruladı. 22 Temmuz’da, uzmanlar uçağın havada parçalanmış olabileceğini bildirdi. 6 Temmuz 2018’de, Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) en muhtemel hipotezin, kokpitte hızla yayılan bir alev olduğunu belirtti.

Olayla ilgili Fransa’da süren davada, geçen ay (Nisan 2022) Paris’teki mahkemeye sunulan bir uzman raporu geçtiğimiz hafta İtalyan Corriere della Sera gazetesinde yayımlandı. Fransız uzmanların 134 sayfalık raporunda, altı yıl içinde elde edilen bulgular kağıda döküldü ve uçağın düşmesine neden olan faktör ve olasılıklar sıralandı. Yangının, acil durum(emergency) konumundaki bir oksijen maskesinden sızan oksijenin kokpitte yakılan sigaradan tutuştuğu bilgisi yer aldı. Kokpitte sigara içmek o dönemde henüz yasaklanmamıştı.

Fransa Kaza Araştırma ve Analiz Bürosu (BEA) uçağın her iki kara kutusunu(FDR ve CVR) analiz ettiler, ancak hükümetler arası anlaşmalar, Fransız makamlarınca herhangi bir bilginin açıklanmasını engellemektedir. Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesine (ICAO) göre, soruşturmanın sorumlusu olan ülke, olayı takibeden 12 ay içinde halka açık bir rapor sunması gerekmektedir. Bu yapılamadığı takdirde, kazanın her yıldönümünde geçici bir rapor yayınlamalıdır. Buna karşın Mısır yetkilileri bulgularını hiç paylaşmadı, Fransız makamları, 15 Fransız vatandaşının kazada ölmesine rağmen, herhangi bir bilgiyi açıklayamadı. Kokpitte çıkan yangının hızlı bir şekilde yayılmasının, uçağın kontrolünün kaybedilmesine yol açtığı bilgisi basında yer aldı.

Kazanın üzerinden 6 yıl geçmesine rağmen yaşamını yitirenlerin aileleri raporun yayınlanmaması nedeniyle kazanın sebebini bilmediklerini, bir an önce raporun yayınlanmasını Corriere della sera’ya açıkladılar.

İlgili otorite tarafından resmi kaza raporu yayınlanmadığı için çeşitli kurum/kuruluşlar tarafından paylaşılan bilgiler maalesef hala doğruluğu onaylanmamış bilgilerden öteye gitmemektedir. Dolayısıyla en kısa sürede resmi raporun yayınlanması beklenmekte olup aynı zamanda gereklidir.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...