Ana içeriğe atla

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor

 

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor


Amerika Birleşik Devletleri, son yılların en kötü pilot sıkıntısıyla karşı karşıya. Başta Southwest ve Delta havayolları olmak üzere diğer havayolları da, pilot yetersizliği nedeniyle yüzlerce hatta binlerce uçuşu iptal etmek zorunda kalıyorlar.

Önde gelen havacılık uzmanlarının ortak görüşü yaşam tercihleri havayollarının bu konuda atacakları adımlara bağlı olmaktadır. İptal edilen uçuşlar nedeniyle planladığınız bir iş görüşmesine veya tatile bu nedenlerle gidemeyebilirsiniz. Dolayısıyla planlamalarınızı havayollarının uçuş programlarına göre yapma zorunluğu ortaya çıkıyor. Bu durum sektör için ‘istenmeyen fırtına` olarak nitelendiriliyor.

Krizin kök nedeni pandemi sırasında başladı. Havayolları binlerce pilota ve diğer çalışanlara erken emeklilik yolunu teşvik etti ve gerçekleştirdi. Bugün ise pilotların eğitilmesi ve işe alım süreçlerinde çaresiz durumdalar.

Bu durum tüm havacılık sektörünü az veya çok etkilemiş durumda. Dolayısıyla yaşanan sorun ciddi emniyetsiz durumlar için tehdit oluşturmaktadır. Havayollarının uçuş programlarını kısıtlamadan sürdürebilmek için uçuş ekiplerinin uçuş görev sürelerini arttırması emniyetsizliğe yol açacaktır.

Bu konuda sorun yaşayan büyük havayolu taşıyıcıları çözüm için, ABD hükümetinden uçuş eğitim saatlerini 1500 saatten 750 saate yarıya indirmesi için başvuru yaptı. Genel görüş Federal Havacılık İdaresi’nden(FAA) onay almak pek mümkün olmayacağı ve hatta gerçekleşmesinin ciddi tehdit oluşturacağıdır.

Sivil havacılık sektörünün karşı karşıya kaldığı bu sorun asla bölgesel olmayıp tüm kıtalarda ciddi olarak hissedilmektedir. Çözüm bulabilmek için tedbirler alınmaya çalışılmaktadır ama unutulmaması gereken en önemli konu yetersiz uçak üretiminin üretim bandında yapılacak iyileştirmelerle üretilen uçak sayısını arttırabilirsiniz, amma asla pilot eğitimini iki seneden bir seneye azaltamazsınız. Bunun için çaba sarf ederseniz, karşılığı önlenemez olay ve kazalar olacaktır.

Enflasyon ve artan yakıt maliyetleri pilot eğitimini aşırı derecede yükselttiği için kişisel pilot eğitimi almak neredeyse imkansız hale geldi. Bugün dünyanın her tarafında havayolu pilotu olabilmek için minimum 100-150bin USD harcamak gerekmektedir. Dolayısıyla havayolları pilot ihtiyaçlarını karşılayabilmek için bugünden gerekli tedbirleri almalıdır. Eğitim masraflarının büyük bölümünün işletmelerce karşılanması ve bunun karşılığında pilotlara kabul edilebilir bir süre mecburi hizmet şartı getirmesi belki de en akılcı çözüm olabilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...