Ana içeriğe atla

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor

 

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor


Amerika Birleşik Devletleri, son yılların en kötü pilot sıkıntısıyla karşı karşıya. Başta Southwest ve Delta havayolları olmak üzere diğer havayolları da, pilot yetersizliği nedeniyle yüzlerce hatta binlerce uçuşu iptal etmek zorunda kalıyorlar.

Önde gelen havacılık uzmanlarının ortak görüşü yaşam tercihleri havayollarının bu konuda atacakları adımlara bağlı olmaktadır. İptal edilen uçuşlar nedeniyle planladığınız bir iş görüşmesine veya tatile bu nedenlerle gidemeyebilirsiniz. Dolayısıyla planlamalarınızı havayollarının uçuş programlarına göre yapma zorunluğu ortaya çıkıyor. Bu durum sektör için ‘istenmeyen fırtına` olarak nitelendiriliyor.

Krizin kök nedeni pandemi sırasında başladı. Havayolları binlerce pilota ve diğer çalışanlara erken emeklilik yolunu teşvik etti ve gerçekleştirdi. Bugün ise pilotların eğitilmesi ve işe alım süreçlerinde çaresiz durumdalar.

Bu durum tüm havacılık sektörünü az veya çok etkilemiş durumda. Dolayısıyla yaşanan sorun ciddi emniyetsiz durumlar için tehdit oluşturmaktadır. Havayollarının uçuş programlarını kısıtlamadan sürdürebilmek için uçuş ekiplerinin uçuş görev sürelerini arttırması emniyetsizliğe yol açacaktır.

Bu konuda sorun yaşayan büyük havayolu taşıyıcıları çözüm için, ABD hükümetinden uçuş eğitim saatlerini 1500 saatten 750 saate yarıya indirmesi için başvuru yaptı. Genel görüş Federal Havacılık İdaresi’nden(FAA) onay almak pek mümkün olmayacağı ve hatta gerçekleşmesinin ciddi tehdit oluşturacağıdır.

Sivil havacılık sektörünün karşı karşıya kaldığı bu sorun asla bölgesel olmayıp tüm kıtalarda ciddi olarak hissedilmektedir. Çözüm bulabilmek için tedbirler alınmaya çalışılmaktadır ama unutulmaması gereken en önemli konu yetersiz uçak üretiminin üretim bandında yapılacak iyileştirmelerle üretilen uçak sayısını arttırabilirsiniz, amma asla pilot eğitimini iki seneden bir seneye azaltamazsınız. Bunun için çaba sarf ederseniz, karşılığı önlenemez olay ve kazalar olacaktır.

Enflasyon ve artan yakıt maliyetleri pilot eğitimini aşırı derecede yükselttiği için kişisel pilot eğitimi almak neredeyse imkansız hale geldi. Bugün dünyanın her tarafında havayolu pilotu olabilmek için minimum 100-150bin USD harcamak gerekmektedir. Dolayısıyla havayolları pilot ihtiyaçlarını karşılayabilmek için bugünden gerekli tedbirleri almalıdır. Eğitim masraflarının büyük bölümünün işletmelerce karşılanması ve bunun karşılığında pilotlara kabul edilebilir bir süre mecburi hizmet şartı getirmesi belki de en akılcı çözüm olabilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...