Ana içeriğe atla

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor

 

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor


Amerika Birleşik Devletleri, son yılların en kötü pilot sıkıntısıyla karşı karşıya. Başta Southwest ve Delta havayolları olmak üzere diğer havayolları da, pilot yetersizliği nedeniyle yüzlerce hatta binlerce uçuşu iptal etmek zorunda kalıyorlar.

Önde gelen havacılık uzmanlarının ortak görüşü yaşam tercihleri havayollarının bu konuda atacakları adımlara bağlı olmaktadır. İptal edilen uçuşlar nedeniyle planladığınız bir iş görüşmesine veya tatile bu nedenlerle gidemeyebilirsiniz. Dolayısıyla planlamalarınızı havayollarının uçuş programlarına göre yapma zorunluğu ortaya çıkıyor. Bu durum sektör için ‘istenmeyen fırtına` olarak nitelendiriliyor.

Krizin kök nedeni pandemi sırasında başladı. Havayolları binlerce pilota ve diğer çalışanlara erken emeklilik yolunu teşvik etti ve gerçekleştirdi. Bugün ise pilotların eğitilmesi ve işe alım süreçlerinde çaresiz durumdalar.

Bu durum tüm havacılık sektörünü az veya çok etkilemiş durumda. Dolayısıyla yaşanan sorun ciddi emniyetsiz durumlar için tehdit oluşturmaktadır. Havayollarının uçuş programlarını kısıtlamadan sürdürebilmek için uçuş ekiplerinin uçuş görev sürelerini arttırması emniyetsizliğe yol açacaktır.

Bu konuda sorun yaşayan büyük havayolu taşıyıcıları çözüm için, ABD hükümetinden uçuş eğitim saatlerini 1500 saatten 750 saate yarıya indirmesi için başvuru yaptı. Genel görüş Federal Havacılık İdaresi’nden(FAA) onay almak pek mümkün olmayacağı ve hatta gerçekleşmesinin ciddi tehdit oluşturacağıdır.

Sivil havacılık sektörünün karşı karşıya kaldığı bu sorun asla bölgesel olmayıp tüm kıtalarda ciddi olarak hissedilmektedir. Çözüm bulabilmek için tedbirler alınmaya çalışılmaktadır ama unutulmaması gereken en önemli konu yetersiz uçak üretiminin üretim bandında yapılacak iyileştirmelerle üretilen uçak sayısını arttırabilirsiniz, amma asla pilot eğitimini iki seneden bir seneye azaltamazsınız. Bunun için çaba sarf ederseniz, karşılığı önlenemez olay ve kazalar olacaktır.

Enflasyon ve artan yakıt maliyetleri pilot eğitimini aşırı derecede yükselttiği için kişisel pilot eğitimi almak neredeyse imkansız hale geldi. Bugün dünyanın her tarafında havayolu pilotu olabilmek için minimum 100-150bin USD harcamak gerekmektedir. Dolayısıyla havayolları pilot ihtiyaçlarını karşılayabilmek için bugünden gerekli tedbirleri almalıdır. Eğitim masraflarının büyük bölümünün işletmelerce karşılanması ve bunun karşılığında pilotlara kabul edilebilir bir süre mecburi hizmet şartı getirmesi belki de en akılcı çözüm olabilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı