Ana içeriğe atla

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor

 

Uzun Yıllardan Sonra Yaşanan En Kötü Pilot Sıkıntısı Havayolu Taşımacılığında Soruna Neden Oluyor


Amerika Birleşik Devletleri, son yılların en kötü pilot sıkıntısıyla karşı karşıya. Başta Southwest ve Delta havayolları olmak üzere diğer havayolları da, pilot yetersizliği nedeniyle yüzlerce hatta binlerce uçuşu iptal etmek zorunda kalıyorlar.

Önde gelen havacılık uzmanlarının ortak görüşü yaşam tercihleri havayollarının bu konuda atacakları adımlara bağlı olmaktadır. İptal edilen uçuşlar nedeniyle planladığınız bir iş görüşmesine veya tatile bu nedenlerle gidemeyebilirsiniz. Dolayısıyla planlamalarınızı havayollarının uçuş programlarına göre yapma zorunluğu ortaya çıkıyor. Bu durum sektör için ‘istenmeyen fırtına` olarak nitelendiriliyor.

Krizin kök nedeni pandemi sırasında başladı. Havayolları binlerce pilota ve diğer çalışanlara erken emeklilik yolunu teşvik etti ve gerçekleştirdi. Bugün ise pilotların eğitilmesi ve işe alım süreçlerinde çaresiz durumdalar.

Bu durum tüm havacılık sektörünü az veya çok etkilemiş durumda. Dolayısıyla yaşanan sorun ciddi emniyetsiz durumlar için tehdit oluşturmaktadır. Havayollarının uçuş programlarını kısıtlamadan sürdürebilmek için uçuş ekiplerinin uçuş görev sürelerini arttırması emniyetsizliğe yol açacaktır.

Bu konuda sorun yaşayan büyük havayolu taşıyıcıları çözüm için, ABD hükümetinden uçuş eğitim saatlerini 1500 saatten 750 saate yarıya indirmesi için başvuru yaptı. Genel görüş Federal Havacılık İdaresi’nden(FAA) onay almak pek mümkün olmayacağı ve hatta gerçekleşmesinin ciddi tehdit oluşturacağıdır.

Sivil havacılık sektörünün karşı karşıya kaldığı bu sorun asla bölgesel olmayıp tüm kıtalarda ciddi olarak hissedilmektedir. Çözüm bulabilmek için tedbirler alınmaya çalışılmaktadır ama unutulmaması gereken en önemli konu yetersiz uçak üretiminin üretim bandında yapılacak iyileştirmelerle üretilen uçak sayısını arttırabilirsiniz, amma asla pilot eğitimini iki seneden bir seneye azaltamazsınız. Bunun için çaba sarf ederseniz, karşılığı önlenemez olay ve kazalar olacaktır.

Enflasyon ve artan yakıt maliyetleri pilot eğitimini aşırı derecede yükselttiği için kişisel pilot eğitimi almak neredeyse imkansız hale geldi. Bugün dünyanın her tarafında havayolu pilotu olabilmek için minimum 100-150bin USD harcamak gerekmektedir. Dolayısıyla havayolları pilot ihtiyaçlarını karşılayabilmek için bugünden gerekli tedbirleri almalıdır. Eğitim masraflarının büyük bölümünün işletmelerce karşılanması ve bunun karşılığında pilotlara kabul edilebilir bir süre mecburi hizmet şartı getirmesi belki de en akılcı çözüm olabilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...