Ana içeriğe atla

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı

 

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı


Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu(SEC) yaptığı açıklamada, Boeing’in ABD menkul kıymetler yasalarının “dolandırıcılıkla mücadele hükümlerini ihmalkar bir şekilde ihlal ettiği” suçlamalarını ve cezayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing’in eski CEO’su Dennis Muilenburg da hukuk davasında aynı suçlamalar için 1 milyon dolar ödemeyi kabul etti.

Anlaşma, Ekim 2018’de Endonezya’daki Lion Air ve Mart 2019’da Etiyopya’daki Etiyopya Havayolları’nın kazasında toplam 348 kişinin ölümüne neden olmasının ardından Boeing’e MAX üzerinden yapılan en son darbeyi işaret ediyor.

İlk kazadan bir ay sonra, Muilenburg tarafından onaylanan bir Boeing basın açıklaması, pilot hatası ve kötü uçak bakımının kazaya katkıda bulunduğunu ima ederek belirli gerçekleri saklama yoluna gitti.

Basın açıklaması ayrıca, Boeing’in önemli bir uçuş kontrol sistemi olan Manevra Karakteristiklerini Artırma Sisteminin (MCAS), emniyet sorunları oluşturduğunu ve yeniden tasarlandığını bilmesine rağmen açıklamayarak uçağın emniyetli olduğunu vurguladı.

SEC, ikinci kazadan sonra, Boeing ve Muilenburg, halka, aksi bilgilerin farkında olmalarına rağmen, MAX’ın federal sertifikasyonunda “sürpriz veya boşluk” olmadığına dair güvence verdi.

Boeing ‘başarısız’

SEC Başkanı Gary Gensler bir basın açıklamasında, “Kriz ve trajedi zamanlarında, halka açık şirketlerin ve yöneticilerin piyasalara tam, adil ve doğru açıklamalar yapması özellikle önemlidir.”

“Ayrıca Boeing Şirketi ve eski CEO’su Dennis Muilenburg, bu en temel yükümlülüğünde başarısız oldular. Ciddi emniyet endişelerini bilmelerine rağmen, 737 MAX’ın emniyeti konusunda güvenceler vererek yatırımcıları yanılttılar.” dedi.

SEC, hem Boeing hem de Muilenburg’un cezaları ödemeyi kabul ederek ajansın bulgularını kabul ettiğini veya reddetmediğini söyledi.

Boeing’in bir şirket sözcüsü yapılan anlaşmanın, SEC soruşturmasını “tamamen çözdüğünü” ve şirketin 737 MAX kazalarıyla ilgili olağanüstü yasal sorunları hissedarların, çalışanların ve diğer paydaşların çıkarlarına en iyi şekilde hizmet edecek ve sorumlu bir şekilde çözme çabasının bir parçası olduğunu söyledi.

Lion Air Flight 610 ve Etiyopya Havayolları Flight 302’de kaybedilenlerin asla unutulmayqcağı ve bu kazaların tekrarlanmaması için şirkette geniş ve derin değişiklikler yapıldığı vurgulandı.

ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing’in 737 MAX uçaklarını, kazaların ardından 20 aylık bir süre sonunda Kasım 2020’de uçuşlarına devam etmesine izin vermişti.

İki kazanın ana nedeni, uçakta ilk kez uygulanan MCAS sisteminin hataları ve bilinmezliği olarak tanımlandı. Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in kusuru gidermesi için bu sistemin iyileştirilmesini istedi.

Ocak 2021’de Boeing, şirket yetkililerinin 737 MAX’ı denetleyen birimleri dolandırdığı iddiaları üzerine ABD cezai uygulaması için 2,5 milyar dolar ödemeyi kabul etmişti.

Boeing işletmesinin kuruluşundan bugüne yaşadığı en ciddi olumsuzluk olan MAX kazalarının bedeli hem maddi hem de manevi çok yüksek oldu. Kabul etmek gerekirki kaybedilen hava aracı yerine konabilir amma yitirilen canlar asla geri getirilmeyecektir. Dolayısıyla Boeing en önemli rakibine karşı ciddi imaj kaybına uğramıştır. Zaman içinde umarız karşılıklı rekabet tekrar kabul edilebilir seviyeye gelecektir. Emniyeti ilgilendiren konularda açık olmak, hataları görmek, bedeli ne olursa olsun onları düzeltmek için çaba sarf etmek tüm havacılık sektörü paydaşlarının önceliği olmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...