Ana içeriğe atla

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı

 

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı


Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu(SEC) yaptığı açıklamada, Boeing’in ABD menkul kıymetler yasalarının “dolandırıcılıkla mücadele hükümlerini ihmalkar bir şekilde ihlal ettiği” suçlamalarını ve cezayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing’in eski CEO’su Dennis Muilenburg da hukuk davasında aynı suçlamalar için 1 milyon dolar ödemeyi kabul etti.

Anlaşma, Ekim 2018’de Endonezya’daki Lion Air ve Mart 2019’da Etiyopya’daki Etiyopya Havayolları’nın kazasında toplam 348 kişinin ölümüne neden olmasının ardından Boeing’e MAX üzerinden yapılan en son darbeyi işaret ediyor.

İlk kazadan bir ay sonra, Muilenburg tarafından onaylanan bir Boeing basın açıklaması, pilot hatası ve kötü uçak bakımının kazaya katkıda bulunduğunu ima ederek belirli gerçekleri saklama yoluna gitti.

Basın açıklaması ayrıca, Boeing’in önemli bir uçuş kontrol sistemi olan Manevra Karakteristiklerini Artırma Sisteminin (MCAS), emniyet sorunları oluşturduğunu ve yeniden tasarlandığını bilmesine rağmen açıklamayarak uçağın emniyetli olduğunu vurguladı.

SEC, ikinci kazadan sonra, Boeing ve Muilenburg, halka, aksi bilgilerin farkında olmalarına rağmen, MAX’ın federal sertifikasyonunda “sürpriz veya boşluk” olmadığına dair güvence verdi.

Boeing ‘başarısız’

SEC Başkanı Gary Gensler bir basın açıklamasında, “Kriz ve trajedi zamanlarında, halka açık şirketlerin ve yöneticilerin piyasalara tam, adil ve doğru açıklamalar yapması özellikle önemlidir.”

“Ayrıca Boeing Şirketi ve eski CEO’su Dennis Muilenburg, bu en temel yükümlülüğünde başarısız oldular. Ciddi emniyet endişelerini bilmelerine rağmen, 737 MAX’ın emniyeti konusunda güvenceler vererek yatırımcıları yanılttılar.” dedi.

SEC, hem Boeing hem de Muilenburg’un cezaları ödemeyi kabul ederek ajansın bulgularını kabul ettiğini veya reddetmediğini söyledi.

Boeing’in bir şirket sözcüsü yapılan anlaşmanın, SEC soruşturmasını “tamamen çözdüğünü” ve şirketin 737 MAX kazalarıyla ilgili olağanüstü yasal sorunları hissedarların, çalışanların ve diğer paydaşların çıkarlarına en iyi şekilde hizmet edecek ve sorumlu bir şekilde çözme çabasının bir parçası olduğunu söyledi.

Lion Air Flight 610 ve Etiyopya Havayolları Flight 302’de kaybedilenlerin asla unutulmayqcağı ve bu kazaların tekrarlanmaması için şirkette geniş ve derin değişiklikler yapıldığı vurgulandı.

ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing’in 737 MAX uçaklarını, kazaların ardından 20 aylık bir süre sonunda Kasım 2020’de uçuşlarına devam etmesine izin vermişti.

İki kazanın ana nedeni, uçakta ilk kez uygulanan MCAS sisteminin hataları ve bilinmezliği olarak tanımlandı. Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in kusuru gidermesi için bu sistemin iyileştirilmesini istedi.

Ocak 2021’de Boeing, şirket yetkililerinin 737 MAX’ı denetleyen birimleri dolandırdığı iddiaları üzerine ABD cezai uygulaması için 2,5 milyar dolar ödemeyi kabul etmişti.

Boeing işletmesinin kuruluşundan bugüne yaşadığı en ciddi olumsuzluk olan MAX kazalarının bedeli hem maddi hem de manevi çok yüksek oldu. Kabul etmek gerekirki kaybedilen hava aracı yerine konabilir amma yitirilen canlar asla geri getirilmeyecektir. Dolayısıyla Boeing en önemli rakibine karşı ciddi imaj kaybına uğramıştır. Zaman içinde umarız karşılıklı rekabet tekrar kabul edilebilir seviyeye gelecektir. Emniyeti ilgilendiren konularda açık olmak, hataları görmek, bedeli ne olursa olsun onları düzeltmek için çaba sarf etmek tüm havacılık sektörü paydaşlarının önceliği olmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...