Ana içeriğe atla

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı

 

ABD, Boeing’i 737 MAX emniyeti konusunda yatırımcıları yanılttığı için suçlayarak, 200 milyon dolar para cezası uyguladı


Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu(SEC) yaptığı açıklamada, Boeing’in ABD menkul kıymetler yasalarının “dolandırıcılıkla mücadele hükümlerini ihmalkar bir şekilde ihlal ettiği” suçlamalarını ve cezayı kabul ettiğini söyledi.

Boeing’in eski CEO’su Dennis Muilenburg da hukuk davasında aynı suçlamalar için 1 milyon dolar ödemeyi kabul etti.

Anlaşma, Ekim 2018’de Endonezya’daki Lion Air ve Mart 2019’da Etiyopya’daki Etiyopya Havayolları’nın kazasında toplam 348 kişinin ölümüne neden olmasının ardından Boeing’e MAX üzerinden yapılan en son darbeyi işaret ediyor.

İlk kazadan bir ay sonra, Muilenburg tarafından onaylanan bir Boeing basın açıklaması, pilot hatası ve kötü uçak bakımının kazaya katkıda bulunduğunu ima ederek belirli gerçekleri saklama yoluna gitti.

Basın açıklaması ayrıca, Boeing’in önemli bir uçuş kontrol sistemi olan Manevra Karakteristiklerini Artırma Sisteminin (MCAS), emniyet sorunları oluşturduğunu ve yeniden tasarlandığını bilmesine rağmen açıklamayarak uçağın emniyetli olduğunu vurguladı.

SEC, ikinci kazadan sonra, Boeing ve Muilenburg, halka, aksi bilgilerin farkında olmalarına rağmen, MAX’ın federal sertifikasyonunda “sürpriz veya boşluk” olmadığına dair güvence verdi.

Boeing ‘başarısız’

SEC Başkanı Gary Gensler bir basın açıklamasında, “Kriz ve trajedi zamanlarında, halka açık şirketlerin ve yöneticilerin piyasalara tam, adil ve doğru açıklamalar yapması özellikle önemlidir.”

“Ayrıca Boeing Şirketi ve eski CEO’su Dennis Muilenburg, bu en temel yükümlülüğünde başarısız oldular. Ciddi emniyet endişelerini bilmelerine rağmen, 737 MAX’ın emniyeti konusunda güvenceler vererek yatırımcıları yanılttılar.” dedi.

SEC, hem Boeing hem de Muilenburg’un cezaları ödemeyi kabul ederek ajansın bulgularını kabul ettiğini veya reddetmediğini söyledi.

Boeing’in bir şirket sözcüsü yapılan anlaşmanın, SEC soruşturmasını “tamamen çözdüğünü” ve şirketin 737 MAX kazalarıyla ilgili olağanüstü yasal sorunları hissedarların, çalışanların ve diğer paydaşların çıkarlarına en iyi şekilde hizmet edecek ve sorumlu bir şekilde çözme çabasının bir parçası olduğunu söyledi.

Lion Air Flight 610 ve Etiyopya Havayolları Flight 302’de kaybedilenlerin asla unutulmayqcağı ve bu kazaların tekrarlanmaması için şirkette geniş ve derin değişiklikler yapıldığı vurgulandı.

ABD havacılık emniyeti yetkilileri, Boeing’in 737 MAX uçaklarını, kazaların ardından 20 aylık bir süre sonunda Kasım 2020’de uçuşlarına devam etmesine izin vermişti.

İki kazanın ana nedeni, uçakta ilk kez uygulanan MCAS sisteminin hataları ve bilinmezliği olarak tanımlandı. Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in kusuru gidermesi için bu sistemin iyileştirilmesini istedi.

Ocak 2021’de Boeing, şirket yetkililerinin 737 MAX’ı denetleyen birimleri dolandırdığı iddiaları üzerine ABD cezai uygulaması için 2,5 milyar dolar ödemeyi kabul etmişti.

Boeing işletmesinin kuruluşundan bugüne yaşadığı en ciddi olumsuzluk olan MAX kazalarının bedeli hem maddi hem de manevi çok yüksek oldu. Kabul etmek gerekirki kaybedilen hava aracı yerine konabilir amma yitirilen canlar asla geri getirilmeyecektir. Dolayısıyla Boeing en önemli rakibine karşı ciddi imaj kaybına uğramıştır. Zaman içinde umarız karşılıklı rekabet tekrar kabul edilebilir seviyeye gelecektir. Emniyeti ilgilendiren konularda açık olmak, hataları görmek, bedeli ne olursa olsun onları düzeltmek için çaba sarf etmek tüm havacılık sektörü paydaşlarının önceliği olmalıdır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı