Ana içeriğe atla

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor

 

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor


İki havayolu pilotunun uçuşun sonuna doğru uyuyakaldığı, alçalmayı başlatmadığı ve sonrasında otopilot sisteminin devre dışı kalması nedeniyle sesli ikaz sisteminin devreye girmesiyle uyanarak 25 dakika gecikmeyle inişi tamamlaması haberi sadece havacılık sektörünün değil aynı zamanda tüm insanlığın COVID-19 dönemi sonrasında kokpit içinde yaşanan tehlikeye dikkatleri çekti.

Kaza araştırma uzmanları uçuş sırasında tam olarak ne olduğunu araştırırken, ortada artık açıkça bilinen bir şey ortaya çıktı. Dünyanın dört bir yanındaki havayolları, bitkinliğe yol açacak boyutlarda pilot ve diğer uçuş ekibi eksikliğiyle karşı karşıya.

Asla unutulmaması gereken bir gerçek var. Bir havayolunda pilot ve kabin memuru eksikliği söz konusu ise planlı seferlerin yapılabilmesi için tek yapılacak şey uçuş ekiplerinin uçuş operasyonları için limitlerde planlama yapılmasıdır.

Niçin bir anda küresel pilot açığı oluştu?

2020 ve 2021’de COVID-19 yayılırken, havayolu operasyonları neredeyse durma noktasına geldiğinde, taşıyıcılar maliyetleri düşürmek için binlerce pilota erken emeklilik teklif ettiler. Dolayısıyla belirtilen dönemde hala önlerinde uçabilecekleri yıllar olan birçok pilot emekli oldu.

Küresel salgın etkisi kaybolmaya başladığında pilot gereksinimi karşılanamayınca pilotlar daha yüksek ücretli havayollarına geçmeye başladılar, bu arada pilot eksikliği ciddi şekilde devam etmektedir.

Sektörde pilot eksikliğinin en büyük riski uçuş emniyetinin ciddi şekilde zaafiyete uğrayacağıdır. Havayolu işletmeleri mümkün olduğunca önceki uçuş noktalarına uçmaya devam etmek isteyeceklerdir. Eksikliği karşılayabilmek için uçuş noktalarına sefer frekanslarında azaltmaya gidilecektir. Belki de bazı barış noktalarından belli süre için vaz geçilecektir. Bu alınan tedbirlerinde istenmeyen geri dönüşleri olabilir. Şöyleki vazgeçilen uçuş noktaları için alınan müsaadeler uçuşlar durdurulacağı için iptal edilebilecektir ki bu da ticari bir risk oluşturacaktır. Tüm dünyada havayolu yolcu taşımacılığında her gün binlerce uçuş iptal edilmekte veya belli gecikmelerle gerçekleştirilebilmektedir.

Bir havayolu uçağında yardımcı pilot olarak uçabilmesi için eğitime başlanmasından itibaren yaklaşık 3 sene gerekmektedir. Bunu öne çekme, kısaltma gibi bir şansınız olamaz. Önemli olan çok sayıda kişiyi pilot eğitimi için özendirmektir. Bunun da yolu oldukça yüksek olan pilot eğitimi maliyetlerinin havayolu işletmelerince desteklenmesidir. Bu gerçekleşmezse sektörün pilot ihtiyacının kısa sürede( 3-4 sene) bitmesi beklenmemelidir. Bu konuda öncü şirketler zaman içinde kazananlar olacaktır. Tüm sektör olarak bu süreci izliyor olacağız.

Sadece havayolu işletmeleri değil aynı zamanda sivil havacılık otoriteleri, uçuş okulları ve hatta çeşitli finans sağlayıcılar PİLOT EKSİKLİĞİ konusunu ciddi bir problem olarak kabul edip ortak çözüm aramalıdır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı