Ana içeriğe atla

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor

 

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor


İki havayolu pilotunun uçuşun sonuna doğru uyuyakaldığı, alçalmayı başlatmadığı ve sonrasında otopilot sisteminin devre dışı kalması nedeniyle sesli ikaz sisteminin devreye girmesiyle uyanarak 25 dakika gecikmeyle inişi tamamlaması haberi sadece havacılık sektörünün değil aynı zamanda tüm insanlığın COVID-19 dönemi sonrasında kokpit içinde yaşanan tehlikeye dikkatleri çekti.

Kaza araştırma uzmanları uçuş sırasında tam olarak ne olduğunu araştırırken, ortada artık açıkça bilinen bir şey ortaya çıktı. Dünyanın dört bir yanındaki havayolları, bitkinliğe yol açacak boyutlarda pilot ve diğer uçuş ekibi eksikliğiyle karşı karşıya.

Asla unutulmaması gereken bir gerçek var. Bir havayolunda pilot ve kabin memuru eksikliği söz konusu ise planlı seferlerin yapılabilmesi için tek yapılacak şey uçuş ekiplerinin uçuş operasyonları için limitlerde planlama yapılmasıdır.

Niçin bir anda küresel pilot açığı oluştu?

2020 ve 2021’de COVID-19 yayılırken, havayolu operasyonları neredeyse durma noktasına geldiğinde, taşıyıcılar maliyetleri düşürmek için binlerce pilota erken emeklilik teklif ettiler. Dolayısıyla belirtilen dönemde hala önlerinde uçabilecekleri yıllar olan birçok pilot emekli oldu.

Küresel salgın etkisi kaybolmaya başladığında pilot gereksinimi karşılanamayınca pilotlar daha yüksek ücretli havayollarına geçmeye başladılar, bu arada pilot eksikliği ciddi şekilde devam etmektedir.

Sektörde pilot eksikliğinin en büyük riski uçuş emniyetinin ciddi şekilde zaafiyete uğrayacağıdır. Havayolu işletmeleri mümkün olduğunca önceki uçuş noktalarına uçmaya devam etmek isteyeceklerdir. Eksikliği karşılayabilmek için uçuş noktalarına sefer frekanslarında azaltmaya gidilecektir. Belki de bazı barış noktalarından belli süre için vaz geçilecektir. Bu alınan tedbirlerinde istenmeyen geri dönüşleri olabilir. Şöyleki vazgeçilen uçuş noktaları için alınan müsaadeler uçuşlar durdurulacağı için iptal edilebilecektir ki bu da ticari bir risk oluşturacaktır. Tüm dünyada havayolu yolcu taşımacılığında her gün binlerce uçuş iptal edilmekte veya belli gecikmelerle gerçekleştirilebilmektedir.

Bir havayolu uçağında yardımcı pilot olarak uçabilmesi için eğitime başlanmasından itibaren yaklaşık 3 sene gerekmektedir. Bunu öne çekme, kısaltma gibi bir şansınız olamaz. Önemli olan çok sayıda kişiyi pilot eğitimi için özendirmektir. Bunun da yolu oldukça yüksek olan pilot eğitimi maliyetlerinin havayolu işletmelerince desteklenmesidir. Bu gerçekleşmezse sektörün pilot ihtiyacının kısa sürede( 3-4 sene) bitmesi beklenmemelidir. Bu konuda öncü şirketler zaman içinde kazananlar olacaktır. Tüm sektör olarak bu süreci izliyor olacağız.

Sadece havayolu işletmeleri değil aynı zamanda sivil havacılık otoriteleri, uçuş okulları ve hatta çeşitli finans sağlayıcılar PİLOT EKSİKLİĞİ konusunu ciddi bir problem olarak kabul edip ortak çözüm aramalıdır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...