Ana içeriğe atla

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor

 

Havayollarındaki Küresel Pilot Krizi, Pilot BİTKİNLİĞİNE İlişkin Endişeleri Artırıyor


İki havayolu pilotunun uçuşun sonuna doğru uyuyakaldığı, alçalmayı başlatmadığı ve sonrasında otopilot sisteminin devre dışı kalması nedeniyle sesli ikaz sisteminin devreye girmesiyle uyanarak 25 dakika gecikmeyle inişi tamamlaması haberi sadece havacılık sektörünün değil aynı zamanda tüm insanlığın COVID-19 dönemi sonrasında kokpit içinde yaşanan tehlikeye dikkatleri çekti.

Kaza araştırma uzmanları uçuş sırasında tam olarak ne olduğunu araştırırken, ortada artık açıkça bilinen bir şey ortaya çıktı. Dünyanın dört bir yanındaki havayolları, bitkinliğe yol açacak boyutlarda pilot ve diğer uçuş ekibi eksikliğiyle karşı karşıya.

Asla unutulmaması gereken bir gerçek var. Bir havayolunda pilot ve kabin memuru eksikliği söz konusu ise planlı seferlerin yapılabilmesi için tek yapılacak şey uçuş ekiplerinin uçuş operasyonları için limitlerde planlama yapılmasıdır.

Niçin bir anda küresel pilot açığı oluştu?

2020 ve 2021’de COVID-19 yayılırken, havayolu operasyonları neredeyse durma noktasına geldiğinde, taşıyıcılar maliyetleri düşürmek için binlerce pilota erken emeklilik teklif ettiler. Dolayısıyla belirtilen dönemde hala önlerinde uçabilecekleri yıllar olan birçok pilot emekli oldu.

Küresel salgın etkisi kaybolmaya başladığında pilot gereksinimi karşılanamayınca pilotlar daha yüksek ücretli havayollarına geçmeye başladılar, bu arada pilot eksikliği ciddi şekilde devam etmektedir.

Sektörde pilot eksikliğinin en büyük riski uçuş emniyetinin ciddi şekilde zaafiyete uğrayacağıdır. Havayolu işletmeleri mümkün olduğunca önceki uçuş noktalarına uçmaya devam etmek isteyeceklerdir. Eksikliği karşılayabilmek için uçuş noktalarına sefer frekanslarında azaltmaya gidilecektir. Belki de bazı barış noktalarından belli süre için vaz geçilecektir. Bu alınan tedbirlerinde istenmeyen geri dönüşleri olabilir. Şöyleki vazgeçilen uçuş noktaları için alınan müsaadeler uçuşlar durdurulacağı için iptal edilebilecektir ki bu da ticari bir risk oluşturacaktır. Tüm dünyada havayolu yolcu taşımacılığında her gün binlerce uçuş iptal edilmekte veya belli gecikmelerle gerçekleştirilebilmektedir.

Bir havayolu uçağında yardımcı pilot olarak uçabilmesi için eğitime başlanmasından itibaren yaklaşık 3 sene gerekmektedir. Bunu öne çekme, kısaltma gibi bir şansınız olamaz. Önemli olan çok sayıda kişiyi pilot eğitimi için özendirmektir. Bunun da yolu oldukça yüksek olan pilot eğitimi maliyetlerinin havayolu işletmelerince desteklenmesidir. Bu gerçekleşmezse sektörün pilot ihtiyacının kısa sürede( 3-4 sene) bitmesi beklenmemelidir. Bu konuda öncü şirketler zaman içinde kazananlar olacaktır. Tüm sektör olarak bu süreci izliyor olacağız.

Sadece havayolu işletmeleri değil aynı zamanda sivil havacılık otoriteleri, uçuş okulları ve hatta çeşitli finans sağlayıcılar PİLOT EKSİKLİĞİ konusunu ciddi bir problem olarak kabul edip ortak çözüm aramalıdır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...