Ana içeriğe atla

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı

 

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı


10 Mart 2019 günü ET302 seferi için Addis Ababa Havalimanından kalkış sonrası araziye düşen B737-8 MAX uçağına ait kaza raporu 23 Aralık 2022 günü itibarı ile tamamlanarak ilgililerle paylaşılmış ve kısa süre önce medyada yer almıştır.

Bu konuda sitemizde 27 Aralık 2022 ve 8 Ocak 2023 günleri ilk açıklamalara bağlı olarak yayınlanan Nihai Kaza Raporu ve rapor için ABD Kaza Araştırma Birimi NTSB ve Fransız Kaza Araştırma Birim BAE’nin eksikliklere yönelik görüşlerini paylaşmıştım. İkinci yazımda henüz raporun aslına ulaşamadığım için detaylı değerlendirmeyi daha sonra yapabileceğimi yazmıştım. Nihayet rapora ulaşabildim ve konuya ilişkin özet değerlendirmemi ve ET302 Nihai Kaza Raporuna erişim adresini aşağıda bulacaksınız.

Nihai Kaza Raporu Etiyopya Kaza Araştırma Birimi(EAIB) tarafından Annex 13 gereklerine göre hazırlanmış oluphemen hemen tüm detayları içermektedir. Kaza esas sebebi tartışmasız eksiksiz olarak yer almıştır. Bununla beraber EAIB tarafından raporun hazırlanması esnasında girdi ve önerilerine baş vurdukları NTSB ve BAE birimlerince, rapora yönelik çekince ve önerileri olduğu bilgisi kısa süre önce medya ile paylaşıldı.

Her iki birimin üzerinde durdukları çekinceler örtüşmektedir. 29 Ekim günü Lion Air kazası sonrası yapılan araştırmada elde edilen bulgular neticesinde Boeing ve FAA tarafından yayınlanan bültenlerle MAX uçaklarında ilk kez uygulanan MCAS sisteminde hatalı tasarımının uygulamada kazaya yol açtığı ve bunu önlemek için yapılması gerekenler ilgili otorite ve havayolu işletmeleri ile paylaşılmıştı.

Atılan bu adım nedeniyle ET302 kazası sonrasında uçuş ekibinin bültenlerde önerilen uygulamaları yerine getirmesi halinde kazanın önlenebilmesinin mümkün olabileceği değerlendirilmektedir. Herşeye rağmen yayınlanan bültenlere rağmen hala bilinmezler söz konusuydu ve MCAS’ın hatalı kumanda vermesi halinde yapılacak uygulama net değildi ve eğitim içermiyordu. Ne zamanki ikinci kaza oldu işte o zaman tüm MAX kullanıcı havayolları ve ilgili otoriteler kaza sonrasında 3 gün içinde uçuşları durdurdular. Boeing tarafından hataların düzeltilmesi ve iyileştirme süreci 20 ay 6 gün yani 619 gün sürdü.

ET302 kazası ön raporunda yer alan bulgu ve önerilere ilave olarak geçen süre içinde Boeing ve ilgili otoriteler tarafından bültenlerle sistemde yapılan iyileştirmeler ve acil durumda yapılması gerekenler dokümanlara yerleştirilerek taraflarla paylaşıldı. Uçuş Ekipleri için MAX uçağına geçiş için simülatör eğitimi zorunlu hale getirildi.

Raporda ET302 uçuş ekibinin karşılaştıkları anormal durum ile ilgili bilmesi gerekenleri niçin uygulayamadıkları konusuna EAIB tarafından yer verilmemesi bir eksiklik olarak kabul edilebilir ama bu kazanın esas sebebini ortadan kaldırmayacaktır. Yaşanan olay esnasında ikazlar karşısında pilotların ne yapması gerektiği ve buna karşın ne yapıkları ve bunların nedenleri detaylı olarak yer almalıydı.

29 Ekim 2018 günü ilk B737 MAX kazası hemen sonrasında hiçbir dokümanda yer almayan MCAS’ın bilinmezliğinin ortaya konulabilmesi için, Boeing ve FAA tarafından MAX uçaklarının uçuşlarının için durdurulmadığı sorgulanılmalıdır. Bu yapılmadığı takdirde gelecekte de benzer başka problemler ve kazalar yaşanabilecektir. Önlenemeyen organizasyon hatalarının sonuçlarının ölümcül olabileceği asla unutulmamalıdır

İlgi duyanlar için ET302 Nihai Kaza raporu erişim adresi aşağıda sunulmuştur.

Nihai Kaza Raporu için; TIKLAYINIZ

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...