Ana içeriğe atla

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı

 

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı


10 Mart 2019 günü ET302 seferi için Addis Ababa Havalimanından kalkış sonrası araziye düşen B737-8 MAX uçağına ait kaza raporu 23 Aralık 2022 günü itibarı ile tamamlanarak ilgililerle paylaşılmış ve kısa süre önce medyada yer almıştır.

Bu konuda sitemizde 27 Aralık 2022 ve 8 Ocak 2023 günleri ilk açıklamalara bağlı olarak yayınlanan Nihai Kaza Raporu ve rapor için ABD Kaza Araştırma Birimi NTSB ve Fransız Kaza Araştırma Birim BAE’nin eksikliklere yönelik görüşlerini paylaşmıştım. İkinci yazımda henüz raporun aslına ulaşamadığım için detaylı değerlendirmeyi daha sonra yapabileceğimi yazmıştım. Nihayet rapora ulaşabildim ve konuya ilişkin özet değerlendirmemi ve ET302 Nihai Kaza Raporuna erişim adresini aşağıda bulacaksınız.

Nihai Kaza Raporu Etiyopya Kaza Araştırma Birimi(EAIB) tarafından Annex 13 gereklerine göre hazırlanmış oluphemen hemen tüm detayları içermektedir. Kaza esas sebebi tartışmasız eksiksiz olarak yer almıştır. Bununla beraber EAIB tarafından raporun hazırlanması esnasında girdi ve önerilerine baş vurdukları NTSB ve BAE birimlerince, rapora yönelik çekince ve önerileri olduğu bilgisi kısa süre önce medya ile paylaşıldı.

Her iki birimin üzerinde durdukları çekinceler örtüşmektedir. 29 Ekim günü Lion Air kazası sonrası yapılan araştırmada elde edilen bulgular neticesinde Boeing ve FAA tarafından yayınlanan bültenlerle MAX uçaklarında ilk kez uygulanan MCAS sisteminde hatalı tasarımının uygulamada kazaya yol açtığı ve bunu önlemek için yapılması gerekenler ilgili otorite ve havayolu işletmeleri ile paylaşılmıştı.

Atılan bu adım nedeniyle ET302 kazası sonrasında uçuş ekibinin bültenlerde önerilen uygulamaları yerine getirmesi halinde kazanın önlenebilmesinin mümkün olabileceği değerlendirilmektedir. Herşeye rağmen yayınlanan bültenlere rağmen hala bilinmezler söz konusuydu ve MCAS’ın hatalı kumanda vermesi halinde yapılacak uygulama net değildi ve eğitim içermiyordu. Ne zamanki ikinci kaza oldu işte o zaman tüm MAX kullanıcı havayolları ve ilgili otoriteler kaza sonrasında 3 gün içinde uçuşları durdurdular. Boeing tarafından hataların düzeltilmesi ve iyileştirme süreci 20 ay 6 gün yani 619 gün sürdü.

ET302 kazası ön raporunda yer alan bulgu ve önerilere ilave olarak geçen süre içinde Boeing ve ilgili otoriteler tarafından bültenlerle sistemde yapılan iyileştirmeler ve acil durumda yapılması gerekenler dokümanlara yerleştirilerek taraflarla paylaşıldı. Uçuş Ekipleri için MAX uçağına geçiş için simülatör eğitimi zorunlu hale getirildi.

Raporda ET302 uçuş ekibinin karşılaştıkları anormal durum ile ilgili bilmesi gerekenleri niçin uygulayamadıkları konusuna EAIB tarafından yer verilmemesi bir eksiklik olarak kabul edilebilir ama bu kazanın esas sebebini ortadan kaldırmayacaktır. Yaşanan olay esnasında ikazlar karşısında pilotların ne yapması gerektiği ve buna karşın ne yapıkları ve bunların nedenleri detaylı olarak yer almalıydı.

29 Ekim 2018 günü ilk B737 MAX kazası hemen sonrasında hiçbir dokümanda yer almayan MCAS’ın bilinmezliğinin ortaya konulabilmesi için, Boeing ve FAA tarafından MAX uçaklarının uçuşlarının için durdurulmadığı sorgulanılmalıdır. Bu yapılmadığı takdirde gelecekte de benzer başka problemler ve kazalar yaşanabilecektir. Önlenemeyen organizasyon hatalarının sonuçlarının ölümcül olabileceği asla unutulmamalıdır

İlgi duyanlar için ET302 Nihai Kaza raporu erişim adresi aşağıda sunulmuştur.

Nihai Kaza Raporu için; TIKLAYINIZ

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...