Ana içeriğe atla

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı

 

Etiyopya Havayolları ET302 MAX Kaza Raporu Yayınlandı


10 Mart 2019 günü ET302 seferi için Addis Ababa Havalimanından kalkış sonrası araziye düşen B737-8 MAX uçağına ait kaza raporu 23 Aralık 2022 günü itibarı ile tamamlanarak ilgililerle paylaşılmış ve kısa süre önce medyada yer almıştır.

Bu konuda sitemizde 27 Aralık 2022 ve 8 Ocak 2023 günleri ilk açıklamalara bağlı olarak yayınlanan Nihai Kaza Raporu ve rapor için ABD Kaza Araştırma Birimi NTSB ve Fransız Kaza Araştırma Birim BAE’nin eksikliklere yönelik görüşlerini paylaşmıştım. İkinci yazımda henüz raporun aslına ulaşamadığım için detaylı değerlendirmeyi daha sonra yapabileceğimi yazmıştım. Nihayet rapora ulaşabildim ve konuya ilişkin özet değerlendirmemi ve ET302 Nihai Kaza Raporuna erişim adresini aşağıda bulacaksınız.

Nihai Kaza Raporu Etiyopya Kaza Araştırma Birimi(EAIB) tarafından Annex 13 gereklerine göre hazırlanmış oluphemen hemen tüm detayları içermektedir. Kaza esas sebebi tartışmasız eksiksiz olarak yer almıştır. Bununla beraber EAIB tarafından raporun hazırlanması esnasında girdi ve önerilerine baş vurdukları NTSB ve BAE birimlerince, rapora yönelik çekince ve önerileri olduğu bilgisi kısa süre önce medya ile paylaşıldı.

Her iki birimin üzerinde durdukları çekinceler örtüşmektedir. 29 Ekim günü Lion Air kazası sonrası yapılan araştırmada elde edilen bulgular neticesinde Boeing ve FAA tarafından yayınlanan bültenlerle MAX uçaklarında ilk kez uygulanan MCAS sisteminde hatalı tasarımının uygulamada kazaya yol açtığı ve bunu önlemek için yapılması gerekenler ilgili otorite ve havayolu işletmeleri ile paylaşılmıştı.

Atılan bu adım nedeniyle ET302 kazası sonrasında uçuş ekibinin bültenlerde önerilen uygulamaları yerine getirmesi halinde kazanın önlenebilmesinin mümkün olabileceği değerlendirilmektedir. Herşeye rağmen yayınlanan bültenlere rağmen hala bilinmezler söz konusuydu ve MCAS’ın hatalı kumanda vermesi halinde yapılacak uygulama net değildi ve eğitim içermiyordu. Ne zamanki ikinci kaza oldu işte o zaman tüm MAX kullanıcı havayolları ve ilgili otoriteler kaza sonrasında 3 gün içinde uçuşları durdurdular. Boeing tarafından hataların düzeltilmesi ve iyileştirme süreci 20 ay 6 gün yani 619 gün sürdü.

ET302 kazası ön raporunda yer alan bulgu ve önerilere ilave olarak geçen süre içinde Boeing ve ilgili otoriteler tarafından bültenlerle sistemde yapılan iyileştirmeler ve acil durumda yapılması gerekenler dokümanlara yerleştirilerek taraflarla paylaşıldı. Uçuş Ekipleri için MAX uçağına geçiş için simülatör eğitimi zorunlu hale getirildi.

Raporda ET302 uçuş ekibinin karşılaştıkları anormal durum ile ilgili bilmesi gerekenleri niçin uygulayamadıkları konusuna EAIB tarafından yer verilmemesi bir eksiklik olarak kabul edilebilir ama bu kazanın esas sebebini ortadan kaldırmayacaktır. Yaşanan olay esnasında ikazlar karşısında pilotların ne yapması gerektiği ve buna karşın ne yapıkları ve bunların nedenleri detaylı olarak yer almalıydı.

29 Ekim 2018 günü ilk B737 MAX kazası hemen sonrasında hiçbir dokümanda yer almayan MCAS’ın bilinmezliğinin ortaya konulabilmesi için, Boeing ve FAA tarafından MAX uçaklarının uçuşlarının için durdurulmadığı sorgulanılmalıdır. Bu yapılmadığı takdirde gelecekte de benzer başka problemler ve kazalar yaşanabilecektir. Önlenemeyen organizasyon hatalarının sonuçlarının ölümcül olabileceği asla unutulmamalıdır

İlgi duyanlar için ET302 Nihai Kaza raporu erişim adresi aşağıda sunulmuştur.

Nihai Kaza Raporu için; TIKLAYINIZ

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı