Ana içeriğe atla

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı

 

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı


15 Ocak 2023 günü Katmandu-Pokhara iç hat seferinde YETI691 uçuşunda ATR-500 uçağı Pokhara havalimanına yaklaşma esnasında düşmesi sonucu uçakta bulunan 68 yolcu 4 mürettebatın tamamı yaşamını kaybetmişti.

İlk verilerde arıza olduğuna dair herhangi bir acil durum çağrısı yapıldığına dair bilgi yoktu. Dolayısıyla kaza araştırma sonuçları kazanın nedenlerini ortaya koyabilecekti. Nihayet kazanın üzerinden yaklaşık bir ay sonra Nepal Yetkili otoritesince Kaza Ön Raporu yayınlandı.

Kaza ön raporu* incelendiğinde kazaya ilişkin çok detay bilgi yer almamaktadır ve bu yüzden sadece 13 sayfadan oluşan raporda kazanın nedeni/nedenlerine ilişkin yeterli bilgi olmadığı gibi sadece Nepal Sivil Havacılık otoritesine öneride bulunmuştur.

Araştırmanın aşağıdaki konulara odaklanacığı vurgulanmıştır;

– Her iki pervanenin de hava akışına paralel duruma duruma geçtiği koşullar,

– İnsan faktörleri,

– Hem ulusal hem de uluslararası havaalanlarının aynı anda işletilmesi dahil olmak üzere Pokhara Uluslararası Havaalanına görerek yaklaşma prosedürleri.

Uçak Kazası Araştırma Komisyonu aşağıdaki geçici emniyet tavsiyesini açıklamıştır.

“Nepal Sivil Havacılık Otoritesi( Civil Aviation Authority of Nepal-CAAN) , VNPR’nin 12. Pisti için görerek yaklaşmaya devam etmeden önce, hem VNPK hem de VNPR havalimanlarındaki eş zamanlı operasyonları dikkate alarak, istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin karşılanmasına izin veren uygun uçuş yolunu belirlemek için kapsamlı bir çalışma yürütmelidir”

Verilen kısıtlı bilgilere dayanılarak kazanın nedeni konusunda sadece fikir yürütmek ve bilhassa bu tip kokpit dizaynına sahip uçaklarda uçan pilotlarımızı da beyin fırtınasına dahil edebilmek için bu konuda uzman Mühendis arkadaşımın da (Mühendis Ersan Yüksel’e teşekkür ederim) görüşleri doğrultusunda aşağıda paylaştığım uçağın “Control Standına” dikkatinizi çekmek isterim.

ATR 72 Control Stand

Raporda verilen bilgilerde PF’in Flap 30 talimatına karşılık PM’in de F30 doğrulaması olmasına rağmen FDR’da Flap hareketi olduğu kaydı yoktur. Pervanenin ise FTR pozisyonda olduğu FDR verilerinde kayıtlıdır.

Acaba, Flap kolu yerine Condition kolları hareket ettirilerek farkına varmadan pervaneler FTR (Feathered) konumuna alınmış olabilir mi? Uçuşta bilhassa belli tecrübeye sahip pilotlar için bazı hareketler artık reflekse dayalı hale gelmektedir. Yani o kumandayı vermek için ayrıca bir çaba sarf etmeye gerek yoktur. Her şeye rağmen hayati kumandalar mutlaka karşılıklı kontrolle gerçekleştirilmelidir ve uçuş dokümanlarında bu şekilde belirtilmektedir.

Bu senaryo kısıtlı bilgiler ama gerçek bilgilere dayanılarak üretilmiştir. Bunun ne kadar gerçeği yansıtacağı Kaza Nihai Raporu yayınlandığında ortaya çıkacaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

* Kaza Ön Raporu

https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/Yeti-Airlines-15-Jan-2023-Preliminary-Report.pdf



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı