Ana içeriğe atla

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı

 

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı


15 Ocak 2023 günü Katmandu-Pokhara iç hat seferinde YETI691 uçuşunda ATR-500 uçağı Pokhara havalimanına yaklaşma esnasında düşmesi sonucu uçakta bulunan 68 yolcu 4 mürettebatın tamamı yaşamını kaybetmişti.

İlk verilerde arıza olduğuna dair herhangi bir acil durum çağrısı yapıldığına dair bilgi yoktu. Dolayısıyla kaza araştırma sonuçları kazanın nedenlerini ortaya koyabilecekti. Nihayet kazanın üzerinden yaklaşık bir ay sonra Nepal Yetkili otoritesince Kaza Ön Raporu yayınlandı.

Kaza ön raporu* incelendiğinde kazaya ilişkin çok detay bilgi yer almamaktadır ve bu yüzden sadece 13 sayfadan oluşan raporda kazanın nedeni/nedenlerine ilişkin yeterli bilgi olmadığı gibi sadece Nepal Sivil Havacılık otoritesine öneride bulunmuştur.

Araştırmanın aşağıdaki konulara odaklanacığı vurgulanmıştır;

– Her iki pervanenin de hava akışına paralel duruma duruma geçtiği koşullar,

– İnsan faktörleri,

– Hem ulusal hem de uluslararası havaalanlarının aynı anda işletilmesi dahil olmak üzere Pokhara Uluslararası Havaalanına görerek yaklaşma prosedürleri.

Uçak Kazası Araştırma Komisyonu aşağıdaki geçici emniyet tavsiyesini açıklamıştır.

“Nepal Sivil Havacılık Otoritesi( Civil Aviation Authority of Nepal-CAAN) , VNPR’nin 12. Pisti için görerek yaklaşmaya devam etmeden önce, hem VNPK hem de VNPR havalimanlarındaki eş zamanlı operasyonları dikkate alarak, istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin karşılanmasına izin veren uygun uçuş yolunu belirlemek için kapsamlı bir çalışma yürütmelidir”

Verilen kısıtlı bilgilere dayanılarak kazanın nedeni konusunda sadece fikir yürütmek ve bilhassa bu tip kokpit dizaynına sahip uçaklarda uçan pilotlarımızı da beyin fırtınasına dahil edebilmek için bu konuda uzman Mühendis arkadaşımın da (Mühendis Ersan Yüksel’e teşekkür ederim) görüşleri doğrultusunda aşağıda paylaştığım uçağın “Control Standına” dikkatinizi çekmek isterim.

ATR 72 Control Stand

Raporda verilen bilgilerde PF’in Flap 30 talimatına karşılık PM’in de F30 doğrulaması olmasına rağmen FDR’da Flap hareketi olduğu kaydı yoktur. Pervanenin ise FTR pozisyonda olduğu FDR verilerinde kayıtlıdır.

Acaba, Flap kolu yerine Condition kolları hareket ettirilerek farkına varmadan pervaneler FTR (Feathered) konumuna alınmış olabilir mi? Uçuşta bilhassa belli tecrübeye sahip pilotlar için bazı hareketler artık reflekse dayalı hale gelmektedir. Yani o kumandayı vermek için ayrıca bir çaba sarf etmeye gerek yoktur. Her şeye rağmen hayati kumandalar mutlaka karşılıklı kontrolle gerçekleştirilmelidir ve uçuş dokümanlarında bu şekilde belirtilmektedir.

Bu senaryo kısıtlı bilgiler ama gerçek bilgilere dayanılarak üretilmiştir. Bunun ne kadar gerçeği yansıtacağı Kaza Nihai Raporu yayınlandığında ortaya çıkacaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

* Kaza Ön Raporu

https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/Yeti-Airlines-15-Jan-2023-Preliminary-Report.pdf



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...