Ana içeriğe atla

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı

 

Nepal’de Yaşanan YETI691 ATR72-500 Kazasının Kaza Ön Raporu Yayınlandı


15 Ocak 2023 günü Katmandu-Pokhara iç hat seferinde YETI691 uçuşunda ATR-500 uçağı Pokhara havalimanına yaklaşma esnasında düşmesi sonucu uçakta bulunan 68 yolcu 4 mürettebatın tamamı yaşamını kaybetmişti.

İlk verilerde arıza olduğuna dair herhangi bir acil durum çağrısı yapıldığına dair bilgi yoktu. Dolayısıyla kaza araştırma sonuçları kazanın nedenlerini ortaya koyabilecekti. Nihayet kazanın üzerinden yaklaşık bir ay sonra Nepal Yetkili otoritesince Kaza Ön Raporu yayınlandı.

Kaza ön raporu* incelendiğinde kazaya ilişkin çok detay bilgi yer almamaktadır ve bu yüzden sadece 13 sayfadan oluşan raporda kazanın nedeni/nedenlerine ilişkin yeterli bilgi olmadığı gibi sadece Nepal Sivil Havacılık otoritesine öneride bulunmuştur.

Araştırmanın aşağıdaki konulara odaklanacığı vurgulanmıştır;

– Her iki pervanenin de hava akışına paralel duruma duruma geçtiği koşullar,

– İnsan faktörleri,

– Hem ulusal hem de uluslararası havaalanlarının aynı anda işletilmesi dahil olmak üzere Pokhara Uluslararası Havaalanına görerek yaklaşma prosedürleri.

Uçak Kazası Araştırma Komisyonu aşağıdaki geçici emniyet tavsiyesini açıklamıştır.

“Nepal Sivil Havacılık Otoritesi( Civil Aviation Authority of Nepal-CAAN) , VNPR’nin 12. Pisti için görerek yaklaşmaya devam etmeden önce, hem VNPK hem de VNPR havalimanlarındaki eş zamanlı operasyonları dikkate alarak, istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin karşılanmasına izin veren uygun uçuş yolunu belirlemek için kapsamlı bir çalışma yürütmelidir”

Verilen kısıtlı bilgilere dayanılarak kazanın nedeni konusunda sadece fikir yürütmek ve bilhassa bu tip kokpit dizaynına sahip uçaklarda uçan pilotlarımızı da beyin fırtınasına dahil edebilmek için bu konuda uzman Mühendis arkadaşımın da (Mühendis Ersan Yüksel’e teşekkür ederim) görüşleri doğrultusunda aşağıda paylaştığım uçağın “Control Standına” dikkatinizi çekmek isterim.

ATR 72 Control Stand

Raporda verilen bilgilerde PF’in Flap 30 talimatına karşılık PM’in de F30 doğrulaması olmasına rağmen FDR’da Flap hareketi olduğu kaydı yoktur. Pervanenin ise FTR pozisyonda olduğu FDR verilerinde kayıtlıdır.

Acaba, Flap kolu yerine Condition kolları hareket ettirilerek farkına varmadan pervaneler FTR (Feathered) konumuna alınmış olabilir mi? Uçuşta bilhassa belli tecrübeye sahip pilotlar için bazı hareketler artık reflekse dayalı hale gelmektedir. Yani o kumandayı vermek için ayrıca bir çaba sarf etmeye gerek yoktur. Her şeye rağmen hayati kumandalar mutlaka karşılıklı kontrolle gerçekleştirilmelidir ve uçuş dokümanlarında bu şekilde belirtilmektedir.

Bu senaryo kısıtlı bilgiler ama gerçek bilgilere dayanılarak üretilmiştir. Bunun ne kadar gerçeği yansıtacağı Kaza Nihai Raporu yayınlandığında ortaya çıkacaktır.

 

Emniyetli Uçuşlar Dilerim

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

* Kaza Ön Raporu

https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/Yeti-Airlines-15-Jan-2023-Preliminary-Report.pdf



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...