Ana içeriğe atla

737 MAX’ın Tüm Çinli Operatörleri Uçağı Uçurmaya Devam Ediyor

 

737 MAX’ın Tüm Çinli Operatörleri Uçağı Uçurmaya Devam Ediyor


Çin, bilindiği gibi İkinci Max kazasından sonra uçuşları durduran ilk ülke olmasının yanısıra, yaklaşık dört yıl aradan sonra 737 MAX ile düzenli uçuşlara devam eden son ülke oldu.

18 Nisan Salı günü yatırımcılara konuşan Boeing Başkanı ve CEO’su David Calhoun, üreticinin geçen yılki performansı ve son gelişmeler hakkında yorum yaptı. Yöneticinin üzerinde durduğu konulardan biri de, 737 MAX’ın Çin’de modeli satın alan tüm havayolları ile düzenli uçuşlarının geri dönüşüydü.

Calhoun, Çin’de teslim edilen 95 737 MAX jetinden 45’inin 2018 ve 2019’da modelle meydana gelen iki ölümcül kazanın sonunda uzun bir yerde kalma süresinin ardından yeniden hizmete girdiğini belirterek, bu ay itibarıyla Çin’deki tüm MAX operatörlerinin uçaklarını operasyona sunduklarını söyledi.

Çin, Aralık 2021’de 737 MAX’ın iadesini yapan son ülke oldu. Yetkilendirmeye rağmen Çinli şirketler bu karara hemen uymadı, fiilen ancak bu yılın başından itibaren Max uçakları ile operasyonlara başladılar. Dolayısıyla dünya genelinde modelin uçuştan alınması yaklaşık 2 yıl sürerken, Çin pazarında Boeing uçağının uçuştan ayrı kalması yaklaşık dört yıl sürdü.

Yeni sipariş yok

Çinli havayolları, uçaklarını uçurmalarına rağmen, 737 MAX’ın yenilerini teslim almak için ne zaman geri döneceklerini henüz belirlemediler. Netlik olmamasına rağmen Boeing’in CEO’su, yatırımcılara şirketin amiral gemisi olan Max uçakları için Çin pazarına ilişkin iyimserliğini dile getirdi.

Calhoun gelecekteki teslimatlarla ilgili olarak, yakın zamanda Çin Sivil Havacılık İdaresi’nin bu süreçte önemli bir adım olan 737 Uçak Değerlendirme Raporunu yayınlamasıyla cesaret verici bir ilerleme yaşandığının görüldüğünü ve nihayetinde, uçaklarını teslim almaya hazır oldukları zamanı müşterilerin belirleyeceğini, o gün Boeing’in onları desteklemek için orada olacağını söyledi..

Çin, 737 MAX için ana pazarlardan birisidir. Ülkede Boeing’in tek koridorlu jeti şimdiye kadar 11 havayolu tarafından seçildi ve Çin Kalkınma Bankası tarafından da sipariş edildi. Toplamda, Çinli şirketlerin Amerika Birleşik Devletleri’nde üretilen yaklaşık 300 uçak siparişi var.

Buna rağmen, ABD ve Çin hükümetleri arasındaki son diplomatik çatışmalar yeni anlaşmaların yapılmasını engelledi. Örneğin Airbus, A320neo ailesi için bir montaj hattının bulunduğu Çinde yatırımlarını genişletmenin yanı sıra son aylarda birkaç ciddi sipariş duyurmuştu.

Çin örneğinde de görüldüğü gibi ülkeler arasındaki siyasi ilişkiler ticari kararları ciddi şekilde etkilemektedir. Son zamanlarda ABD ile Çin arasındaki siyasi sorunlar havacılık sektöründe ibrenin Airbus’a kaymasına yol açmıştır.

Tüm okuyucularımızın Ramazan bayramını kutlar Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...