Ana içeriğe atla

737 MAX’ın Tüm Çinli Operatörleri Uçağı Uçurmaya Devam Ediyor

 

737 MAX’ın Tüm Çinli Operatörleri Uçağı Uçurmaya Devam Ediyor


Çin, bilindiği gibi İkinci Max kazasından sonra uçuşları durduran ilk ülke olmasının yanısıra, yaklaşık dört yıl aradan sonra 737 MAX ile düzenli uçuşlara devam eden son ülke oldu.

18 Nisan Salı günü yatırımcılara konuşan Boeing Başkanı ve CEO’su David Calhoun, üreticinin geçen yılki performansı ve son gelişmeler hakkında yorum yaptı. Yöneticinin üzerinde durduğu konulardan biri de, 737 MAX’ın Çin’de modeli satın alan tüm havayolları ile düzenli uçuşlarının geri dönüşüydü.

Calhoun, Çin’de teslim edilen 95 737 MAX jetinden 45’inin 2018 ve 2019’da modelle meydana gelen iki ölümcül kazanın sonunda uzun bir yerde kalma süresinin ardından yeniden hizmete girdiğini belirterek, bu ay itibarıyla Çin’deki tüm MAX operatörlerinin uçaklarını operasyona sunduklarını söyledi.

Çin, Aralık 2021’de 737 MAX’ın iadesini yapan son ülke oldu. Yetkilendirmeye rağmen Çinli şirketler bu karara hemen uymadı, fiilen ancak bu yılın başından itibaren Max uçakları ile operasyonlara başladılar. Dolayısıyla dünya genelinde modelin uçuştan alınması yaklaşık 2 yıl sürerken, Çin pazarında Boeing uçağının uçuştan ayrı kalması yaklaşık dört yıl sürdü.

Yeni sipariş yok

Çinli havayolları, uçaklarını uçurmalarına rağmen, 737 MAX’ın yenilerini teslim almak için ne zaman geri döneceklerini henüz belirlemediler. Netlik olmamasına rağmen Boeing’in CEO’su, yatırımcılara şirketin amiral gemisi olan Max uçakları için Çin pazarına ilişkin iyimserliğini dile getirdi.

Calhoun gelecekteki teslimatlarla ilgili olarak, yakın zamanda Çin Sivil Havacılık İdaresi’nin bu süreçte önemli bir adım olan 737 Uçak Değerlendirme Raporunu yayınlamasıyla cesaret verici bir ilerleme yaşandığının görüldüğünü ve nihayetinde, uçaklarını teslim almaya hazır oldukları zamanı müşterilerin belirleyeceğini, o gün Boeing’in onları desteklemek için orada olacağını söyledi..

Çin, 737 MAX için ana pazarlardan birisidir. Ülkede Boeing’in tek koridorlu jeti şimdiye kadar 11 havayolu tarafından seçildi ve Çin Kalkınma Bankası tarafından da sipariş edildi. Toplamda, Çinli şirketlerin Amerika Birleşik Devletleri’nde üretilen yaklaşık 300 uçak siparişi var.

Buna rağmen, ABD ve Çin hükümetleri arasındaki son diplomatik çatışmalar yeni anlaşmaların yapılmasını engelledi. Örneğin Airbus, A320neo ailesi için bir montaj hattının bulunduğu Çinde yatırımlarını genişletmenin yanı sıra son aylarda birkaç ciddi sipariş duyurmuştu.

Çin örneğinde de görüldüğü gibi ülkeler arasındaki siyasi ilişkiler ticari kararları ciddi şekilde etkilemektedir. Son zamanlarda ABD ile Çin arasındaki siyasi sorunlar havacılık sektöründe ibrenin Airbus’a kaymasına yol açmıştır.

Tüm okuyucularımızın Ramazan bayramını kutlar Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak