Ana içeriğe atla

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

 

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

0
Global 8000

Yabancı basında yer alan ve bir ömrü (46 yıl) havacılık sektöründe geçiren beni bile heyecanlandıran bu haberi siz değerli havacılığa gönül vermiş okuyucularımla paylaşmayı arzu ettim.

Bombardier’in Global 8000 iş jeti test sırasında ses hızını aştı ve bu amaca yönelik en hızlı iş jeti olacağını ortaya koydu. Concorde’dan bu yana dünyanın en hızlı sivil uçağının 2025’te hizmete girmesi beklenmekte. Normal seyir hızı Mach 94 olmasına rağmen, Mayıs 2021’de yapılan testlere göre Bombardier Global 8000’in ses duvarını aştığı tespit edildi.

Bu inanılmaz derecede hızlı iş jeti, Bombardier’in yeni amiral gemisi ürünü ve üreticinin sunduğu en hızlı, en uzun menzilli ve en ergonomik kullanıma sahip uçağı olacak.

Ses hızının aşılması

Global 8000 devamlı olarak süpersonik hızlarda uçmayacak ama bu hızla uçabilecek yeteneğe sahip olacak. Bombardier, Mayıs 2021’de, üretimdeki Global 8000 için bir test platformu görevi gören modifiye edilmiş bir Global 7500 ile uçan test ekibi pilotlar, test sırasında uçağı burun aşağı konuma getirdiğinde ve ses hızı aşılarak Mach 1.015’in üzerinde hıza ulaşıldı.

Uçuşa elverişlilik sertifikasını alacak uçağın aynı zamanda ses hızını aşabileceğini varsayarsak, bu, Global 8000’i, Concorde’un 2003’te kullanımdan kaldırılmasından bu yana böyle bir yeteneğe sahip ilk sivil hava aracı yapacak. Durum büyük olasılıkla böyle görünüyor çünkü G8000 Süpersonik hale gelen değiştirilmiş G7500’e o kadar benzemektedir ki, bir servis bültenine göre Global 7500 sahipleri, yeni uçak hizmete girdiğinde uçaklarını Global 8000 modeline dönüştürme imkanına sahip olabileceklerdir.Global 8000, Concorde’dan bu yana ses duvarını aşan ilk sivil uçak ve şimdiye kadar yapılmış en hızlı iş jeti olmasının yanı sıra, aynı zamanda sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) ile süpersonik hızla uçan ilk hava taşımacılığı uçağı olacak.

Diğer özellikler

Global 8000, hızının yanı sıra diğer etkileyici performans rakamlarını da sergilemektedir.. 8.000 deniz mili menzili ile Dubai’den Houston’a veya Londra’dan Perth’e (Avusturalya) ultra uzun menzilli rotalarda yolcu taşımasını sağlayacaktır. Ayrıca 0.92 Mach’a varan seyir hızlarında kıtalararası rotalarda uçuş gerçekleştirebilmesi beklenmektedir.

Uçakta 18.920 lbf itme gücü üreten GE Passport motorları kullanılmıştır. 5760 fitte kalkış, 2.220 fitte iniş yapabilecek olması, uçağın dünyadaki birçok nispeten küçük havaalanlarını kullanmasına olanak tanıyacaktır. Global 8000’in maksimum uçuş irtifası 51.000 feet, ilk seyir irtifası ise 43.000 feet olacaktır.

Kabin Görünümü

Global 8000, 2.900 feet ile endüstrinin en düşük kabin basıncı yüksekliğine sahip dört bölgeli bir kabine sahip olacak. Bu özellik uçaktaki 19 kişiye kadar kişinin diğer birçok uçaktan daha düşük irtifada olduklarını hissetmelerine yardımcı olacaktır.Bombardier ayrıca kabin filtreleme sisteminin bakteriler, virüsler ve alerjenler de dahil olmak üzere partiküllerin %99,99’unu yakalayarak piyasadaki en temiz kabin havasını sağlayacağını iddia etmektedir. Kabinde ayrıca, yolcuların sirkadiyen ritmini jet lag ile mücadele etmek üzere ayarlamasına yardımcı olmak için benzetilmiş gün ışığı aydınlatması da bulunacak.

Dört bölgeli kabin, bir toplantı odası, eğlence odası, yatak odası ve duşlu özel tuvalet dahil olmak üzere çeşitli olanaklar ve özellikler içerecek şekilde yapılandırılabilecektir.

Sadece 1-2 sene içinde iş jetlerinde değişim sağlayacak bir uçağın gökyüzünde yer alması söz konusu olabilecektir. Süreç içinde gelişmeleri takip ediyor ve ilgi duyan okuyucularımızla paylaşıyor olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...