Ana içeriğe atla

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

 

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

0
Global 8000

Yabancı basında yer alan ve bir ömrü (46 yıl) havacılık sektöründe geçiren beni bile heyecanlandıran bu haberi siz değerli havacılığa gönül vermiş okuyucularımla paylaşmayı arzu ettim.

Bombardier’in Global 8000 iş jeti test sırasında ses hızını aştı ve bu amaca yönelik en hızlı iş jeti olacağını ortaya koydu. Concorde’dan bu yana dünyanın en hızlı sivil uçağının 2025’te hizmete girmesi beklenmekte. Normal seyir hızı Mach 94 olmasına rağmen, Mayıs 2021’de yapılan testlere göre Bombardier Global 8000’in ses duvarını aştığı tespit edildi.

Bu inanılmaz derecede hızlı iş jeti, Bombardier’in yeni amiral gemisi ürünü ve üreticinin sunduğu en hızlı, en uzun menzilli ve en ergonomik kullanıma sahip uçağı olacak.

Ses hızının aşılması

Global 8000 devamlı olarak süpersonik hızlarda uçmayacak ama bu hızla uçabilecek yeteneğe sahip olacak. Bombardier, Mayıs 2021’de, üretimdeki Global 8000 için bir test platformu görevi gören modifiye edilmiş bir Global 7500 ile uçan test ekibi pilotlar, test sırasında uçağı burun aşağı konuma getirdiğinde ve ses hızı aşılarak Mach 1.015’in üzerinde hıza ulaşıldı.

Uçuşa elverişlilik sertifikasını alacak uçağın aynı zamanda ses hızını aşabileceğini varsayarsak, bu, Global 8000’i, Concorde’un 2003’te kullanımdan kaldırılmasından bu yana böyle bir yeteneğe sahip ilk sivil hava aracı yapacak. Durum büyük olasılıkla böyle görünüyor çünkü G8000 Süpersonik hale gelen değiştirilmiş G7500’e o kadar benzemektedir ki, bir servis bültenine göre Global 7500 sahipleri, yeni uçak hizmete girdiğinde uçaklarını Global 8000 modeline dönüştürme imkanına sahip olabileceklerdir.Global 8000, Concorde’dan bu yana ses duvarını aşan ilk sivil uçak ve şimdiye kadar yapılmış en hızlı iş jeti olmasının yanı sıra, aynı zamanda sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) ile süpersonik hızla uçan ilk hava taşımacılığı uçağı olacak.

Diğer özellikler

Global 8000, hızının yanı sıra diğer etkileyici performans rakamlarını da sergilemektedir.. 8.000 deniz mili menzili ile Dubai’den Houston’a veya Londra’dan Perth’e (Avusturalya) ultra uzun menzilli rotalarda yolcu taşımasını sağlayacaktır. Ayrıca 0.92 Mach’a varan seyir hızlarında kıtalararası rotalarda uçuş gerçekleştirebilmesi beklenmektedir.

Uçakta 18.920 lbf itme gücü üreten GE Passport motorları kullanılmıştır. 5760 fitte kalkış, 2.220 fitte iniş yapabilecek olması, uçağın dünyadaki birçok nispeten küçük havaalanlarını kullanmasına olanak tanıyacaktır. Global 8000’in maksimum uçuş irtifası 51.000 feet, ilk seyir irtifası ise 43.000 feet olacaktır.

Kabin Görünümü

Global 8000, 2.900 feet ile endüstrinin en düşük kabin basıncı yüksekliğine sahip dört bölgeli bir kabine sahip olacak. Bu özellik uçaktaki 19 kişiye kadar kişinin diğer birçok uçaktan daha düşük irtifada olduklarını hissetmelerine yardımcı olacaktır.Bombardier ayrıca kabin filtreleme sisteminin bakteriler, virüsler ve alerjenler de dahil olmak üzere partiküllerin %99,99’unu yakalayarak piyasadaki en temiz kabin havasını sağlayacağını iddia etmektedir. Kabinde ayrıca, yolcuların sirkadiyen ritmini jet lag ile mücadele etmek üzere ayarlamasına yardımcı olmak için benzetilmiş gün ışığı aydınlatması da bulunacak.

Dört bölgeli kabin, bir toplantı odası, eğlence odası, yatak odası ve duşlu özel tuvalet dahil olmak üzere çeşitli olanaklar ve özellikler içerecek şekilde yapılandırılabilecektir.

Sadece 1-2 sene içinde iş jetlerinde değişim sağlayacak bir uçağın gökyüzünde yer alması söz konusu olabilecektir. Süreç içinde gelişmeleri takip ediyor ve ilgi duyan okuyucularımızla paylaşıyor olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...