Ana içeriğe atla

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

 

Sesten Hızlı Uçan Bir İş Jeti: Bombardier Global 8000

0
Global 8000

Yabancı basında yer alan ve bir ömrü (46 yıl) havacılık sektöründe geçiren beni bile heyecanlandıran bu haberi siz değerli havacılığa gönül vermiş okuyucularımla paylaşmayı arzu ettim.

Bombardier’in Global 8000 iş jeti test sırasında ses hızını aştı ve bu amaca yönelik en hızlı iş jeti olacağını ortaya koydu. Concorde’dan bu yana dünyanın en hızlı sivil uçağının 2025’te hizmete girmesi beklenmekte. Normal seyir hızı Mach 94 olmasına rağmen, Mayıs 2021’de yapılan testlere göre Bombardier Global 8000’in ses duvarını aştığı tespit edildi.

Bu inanılmaz derecede hızlı iş jeti, Bombardier’in yeni amiral gemisi ürünü ve üreticinin sunduğu en hızlı, en uzun menzilli ve en ergonomik kullanıma sahip uçağı olacak.

Ses hızının aşılması

Global 8000 devamlı olarak süpersonik hızlarda uçmayacak ama bu hızla uçabilecek yeteneğe sahip olacak. Bombardier, Mayıs 2021’de, üretimdeki Global 8000 için bir test platformu görevi gören modifiye edilmiş bir Global 7500 ile uçan test ekibi pilotlar, test sırasında uçağı burun aşağı konuma getirdiğinde ve ses hızı aşılarak Mach 1.015’in üzerinde hıza ulaşıldı.

Uçuşa elverişlilik sertifikasını alacak uçağın aynı zamanda ses hızını aşabileceğini varsayarsak, bu, Global 8000’i, Concorde’un 2003’te kullanımdan kaldırılmasından bu yana böyle bir yeteneğe sahip ilk sivil hava aracı yapacak. Durum büyük olasılıkla böyle görünüyor çünkü G8000 Süpersonik hale gelen değiştirilmiş G7500’e o kadar benzemektedir ki, bir servis bültenine göre Global 7500 sahipleri, yeni uçak hizmete girdiğinde uçaklarını Global 8000 modeline dönüştürme imkanına sahip olabileceklerdir.Global 8000, Concorde’dan bu yana ses duvarını aşan ilk sivil uçak ve şimdiye kadar yapılmış en hızlı iş jeti olmasının yanı sıra, aynı zamanda sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) ile süpersonik hızla uçan ilk hava taşımacılığı uçağı olacak.

Diğer özellikler

Global 8000, hızının yanı sıra diğer etkileyici performans rakamlarını da sergilemektedir.. 8.000 deniz mili menzili ile Dubai’den Houston’a veya Londra’dan Perth’e (Avusturalya) ultra uzun menzilli rotalarda yolcu taşımasını sağlayacaktır. Ayrıca 0.92 Mach’a varan seyir hızlarında kıtalararası rotalarda uçuş gerçekleştirebilmesi beklenmektedir.

Uçakta 18.920 lbf itme gücü üreten GE Passport motorları kullanılmıştır. 5760 fitte kalkış, 2.220 fitte iniş yapabilecek olması, uçağın dünyadaki birçok nispeten küçük havaalanlarını kullanmasına olanak tanıyacaktır. Global 8000’in maksimum uçuş irtifası 51.000 feet, ilk seyir irtifası ise 43.000 feet olacaktır.

Kabin Görünümü

Global 8000, 2.900 feet ile endüstrinin en düşük kabin basıncı yüksekliğine sahip dört bölgeli bir kabine sahip olacak. Bu özellik uçaktaki 19 kişiye kadar kişinin diğer birçok uçaktan daha düşük irtifada olduklarını hissetmelerine yardımcı olacaktır.Bombardier ayrıca kabin filtreleme sisteminin bakteriler, virüsler ve alerjenler de dahil olmak üzere partiküllerin %99,99’unu yakalayarak piyasadaki en temiz kabin havasını sağlayacağını iddia etmektedir. Kabinde ayrıca, yolcuların sirkadiyen ritmini jet lag ile mücadele etmek üzere ayarlamasına yardımcı olmak için benzetilmiş gün ışığı aydınlatması da bulunacak.

Dört bölgeli kabin, bir toplantı odası, eğlence odası, yatak odası ve duşlu özel tuvalet dahil olmak üzere çeşitli olanaklar ve özellikler içerecek şekilde yapılandırılabilecektir.

Sadece 1-2 sene içinde iş jetlerinde değişim sağlayacak bir uçağın gökyüzünde yer alması söz konusu olabilecektir. Süreç içinde gelişmeleri takip ediyor ve ilgi duyan okuyucularımızla paylaşıyor olacağız.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı

Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu

  Sriwijaya 737-500 kazası, taşıyıcının 2008’den beri beşinci B737 kaybı oldu 12 Ocak 2021 Sriwijaya Air’in SJ182 sefer sayılı uçuşunda yaşanan kaza ile, 2008’den bu yana beş Boeing 737’yi kaybeden havayolunda sorunlu bir emniyet sicili olduğunu ve daha geniş kurumsal sorunları işaret etmektedir. Resmi soruşturma 737-500’ün (PK-CLC) Cakarta’dan kalktıktan dört dakika sonra Java denizine düşmesiyle 62 yolcu ve mürettebatın yaşamını kaybetmesine neyin sebep olduğunu ortaya çıkaracak olsa da, Sriwijaya’nın yıllar boyunca emniyet problemleri yaşadığı açıkça görülmektedir . Wikimedia Commons tarafından yayınlanan bilgilere göre; Cirium filo verilerine göre, en son yaşanan olayın öncesinde, işletmenin 2008, 2011, 2012 ve 2017’de 4 B737 kazası daha olup, SJ182’nin aksine, diğer dört kaza da iniş sırasında meydana gelmiştir. Kazalardan sadece birisinde can kaybı yaşandı, Ağustos 2008’de meydana kazada bir kişi öldü ve 14 kişi yaralandı. Sriwijaya B737-200 (PK-CJG) uçağı Jambi’ye inerken ıslak