Ana içeriğe atla

MAX 7’yi onaylamak için ‘özel bir takvimi’ yok

 

FAA’nın Boeing 737

MAX 7’yi onaylamak için ‘özel bir takvimi’ yok



Federal Havacılık İdaresi’nin bir üst düzey yetkilisi Salı günü Reuters’e verdiği demeçte, Federal Havacılık İdaresi’nin Boeing 737 MAX 7’yi sertifikalandırmak için “belirli bir zaman çizelgesi” olmadığını, bununla birlikte uçak üreticisinin sertifikasyonun bu yılın sonuna kadar gerçekleşmesini ümit ettiği bilgisini verdi.

FAA Yöneticisi Michael Whitaker, ajansın en çok satan MAX’ın en küçük versiyonununun gereken tüm veriler elde edinildiğinde ve emniyetli olduğundan emin olunduğunda onaylanacağını söyledi.

Whitaker ayrıca, MAX 7 ve diğer projeler hakkında durumları hakkında, bu süreçte ortaya çıkan sorunları anlayabilecek şekilde bilgilendirildiğinden emin oldukları bilgisini verdi. Karşılaşılan sorunlar üzerinde çalışıldığını ve bunun devam edeceğini vurguladı.

Boeing, program sürecinin zamanlama tahminlerinin değişip değişmediği konusunda yorum yapmaktan kaçındı.Şirket, sertifika süreci boyunca çalışılırken FAA’nın liderliğinin takip edileceğini, tüm sertifika gerekliliklerinin ne zaman karşılandığı bilgisinin FAA tarafından bildirileceğini belirtti.

Şirket yöneticileri Ekim ayında programın değişmediğini, ayrıca daha büyük versiyon 737 MAX 10’un sertifikasyonunun da beklendiğini bildirmişlerdi. MAX 7’nin en büyük müşterisi olan Southwest Airlines, geçen ay FAA’nın uçağı Nisan ayına kadar onaylamasını beklediklerini söylemişlerdi.

Boeing şu anda, hizmetteki MAX 8 motorlarının yapısı ile aynı olan MAX 7’nin motor kaportası hava alığı ve motor buzlanma önleme sistemi ile ilgili olarak, belirli düzenlemeler için muafiyet sağlamaya çalışmaktadır.

31 Mayıs 2026’ya kadar geçerli olacak olan muafiyet, MAX 7 sertifikasyonuna izin verirken, Boeing aynı zamanda motor kaportasında yapısal hasara neden olabilecek motor buzlanma önleme sisteminin aşırı ısınmasını içeren sorunları düzeltmek için gerekli olan her iki sistem için de tasarım değişikliklerinin onayını içermektedir. FAA, önerilen muafiyete ilişkin öneri ve yorumları 26 Aralık’a kadar kabul edecektir.

FAA geçen ay yaptığı açıklamada, 2018 ve 2019’daki iki ölümcül MAX kazasına sebep olan sistem gibi önemli uçuş kontrol tasarımı değişikliklerinin “büyük değişiklikler” olarak değerlendirilmesi gerektiğini söyledi.

2020’nin sonlarında Kongre, üreticilerin doğrudan pilot girişi veya komutları olmadan uçuş kontrollerini manipüle eden sistemler hakkındaki bilgiler gibi emniyet açısından kritik bazı bilgilerin açıklanmasını zorunlu kılmak da dahil olmak üzere, FAA’nın yeni uçakları nasıl sertifikalandıracağı konusunda reform yapan kapsamlı bir yasayı kabul etmişti. Kongre’nin 2020 tarihli bir raporunda “Boeing’in, MAX tasarımında ve geliştirilmesinde başarısız olduğu ayrıca FAA’nin de, Boeing’i denetlemede ve uçağın sertifikasyonunda başarısız olduğu bilgisine yer verilmişti.

Whitaker, FAA’nın süreci sürekli olarak iyileştirmesinin, sertifikasyonla ilgili sorunlar ortaya çıktıkça görünürlüğünü artırmak için başka yollar araması gerektiğini söyledi. FAA’nın aynı zamanda yeni teknolojileri de düşünmesi gerektiğini ve bunların emniyetli olduğunun doğrulanması gerektiğini söyledi. Whitaker ayrıca MAX kazalarının FAA’nın daha yüksek düzeyde dikkatli olması gerektiği gerçeğini vurguladı.

Havacılık sektöründe uçak üretiminde bilhassa Boeing ve Airbus arasında ciddi bir rekabet olduğu gerçeği apaçık ortadadır. Dolayısıyla bilhassa yeni model üretimlerde ve büyük değişimlerde rakiple arayı açıp öne geçebilmek için bazı risklerin göze alındığının söz konusu olduğu gerçeği MAX projesinde 2 kaza ile ortaya çıkmıştı. Üretici bir takım nedenlerle hata yapabilir ama iyi bir denetim sistemi bu hataları görüp gerekli düzeltmelerin yapılmasını sağlayabilmelidir. Maalesef MAX kazaları sonrasında Kongre araştırma/soruşturmalarında Üretici hataları, nedenleri ve denetim sürecindeki hatalar tespit edilmişti. Sonrasındaki süreç herkesçe bilinen sonuçları ortaya çıkarmıştı. Bu süreç yaklaşık 2 sene sürmüş ve tekrar emniyetli uçuşlar başlayabilmişti.

Türkçemizde bu tip olaylar için özlü sözlerimiz vardır şöyleki; “Bir musibet bin nasihatten iyidir” görünen o ki MAX 8 projesinde “bir an evvel ve sorunsuz” hizmete verilebilmesi için göz ardı edilen sorunlar 2 musibet KAZA sonrasında çözülebilmişti.

Havacılık sektöründe süreçlerin her birindeki tehditler öngörülebilmeli ve gerekli tedbirler önceden alınmalıdır. Bu sayede sürdürülebilir emniyetli operasyon sağlanabilecektir.

 

Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma UzmanıK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı