Ana içeriğe atla

MAX 7’yi onaylamak için ‘özel bir takvimi’ yok

 

FAA’nın Boeing 737

MAX 7’yi onaylamak için ‘özel bir takvimi’ yok



Federal Havacılık İdaresi’nin bir üst düzey yetkilisi Salı günü Reuters’e verdiği demeçte, Federal Havacılık İdaresi’nin Boeing 737 MAX 7’yi sertifikalandırmak için “belirli bir zaman çizelgesi” olmadığını, bununla birlikte uçak üreticisinin sertifikasyonun bu yılın sonuna kadar gerçekleşmesini ümit ettiği bilgisini verdi.

FAA Yöneticisi Michael Whitaker, ajansın en çok satan MAX’ın en küçük versiyonununun gereken tüm veriler elde edinildiğinde ve emniyetli olduğundan emin olunduğunda onaylanacağını söyledi.

Whitaker ayrıca, MAX 7 ve diğer projeler hakkında durumları hakkında, bu süreçte ortaya çıkan sorunları anlayabilecek şekilde bilgilendirildiğinden emin oldukları bilgisini verdi. Karşılaşılan sorunlar üzerinde çalışıldığını ve bunun devam edeceğini vurguladı.

Boeing, program sürecinin zamanlama tahminlerinin değişip değişmediği konusunda yorum yapmaktan kaçındı.Şirket, sertifika süreci boyunca çalışılırken FAA’nın liderliğinin takip edileceğini, tüm sertifika gerekliliklerinin ne zaman karşılandığı bilgisinin FAA tarafından bildirileceğini belirtti.

Şirket yöneticileri Ekim ayında programın değişmediğini, ayrıca daha büyük versiyon 737 MAX 10’un sertifikasyonunun da beklendiğini bildirmişlerdi. MAX 7’nin en büyük müşterisi olan Southwest Airlines, geçen ay FAA’nın uçağı Nisan ayına kadar onaylamasını beklediklerini söylemişlerdi.

Boeing şu anda, hizmetteki MAX 8 motorlarının yapısı ile aynı olan MAX 7’nin motor kaportası hava alığı ve motor buzlanma önleme sistemi ile ilgili olarak, belirli düzenlemeler için muafiyet sağlamaya çalışmaktadır.

31 Mayıs 2026’ya kadar geçerli olacak olan muafiyet, MAX 7 sertifikasyonuna izin verirken, Boeing aynı zamanda motor kaportasında yapısal hasara neden olabilecek motor buzlanma önleme sisteminin aşırı ısınmasını içeren sorunları düzeltmek için gerekli olan her iki sistem için de tasarım değişikliklerinin onayını içermektedir. FAA, önerilen muafiyete ilişkin öneri ve yorumları 26 Aralık’a kadar kabul edecektir.

FAA geçen ay yaptığı açıklamada, 2018 ve 2019’daki iki ölümcül MAX kazasına sebep olan sistem gibi önemli uçuş kontrol tasarımı değişikliklerinin “büyük değişiklikler” olarak değerlendirilmesi gerektiğini söyledi.

2020’nin sonlarında Kongre, üreticilerin doğrudan pilot girişi veya komutları olmadan uçuş kontrollerini manipüle eden sistemler hakkındaki bilgiler gibi emniyet açısından kritik bazı bilgilerin açıklanmasını zorunlu kılmak da dahil olmak üzere, FAA’nın yeni uçakları nasıl sertifikalandıracağı konusunda reform yapan kapsamlı bir yasayı kabul etmişti. Kongre’nin 2020 tarihli bir raporunda “Boeing’in, MAX tasarımında ve geliştirilmesinde başarısız olduğu ayrıca FAA’nin de, Boeing’i denetlemede ve uçağın sertifikasyonunda başarısız olduğu bilgisine yer verilmişti.

Whitaker, FAA’nın süreci sürekli olarak iyileştirmesinin, sertifikasyonla ilgili sorunlar ortaya çıktıkça görünürlüğünü artırmak için başka yollar araması gerektiğini söyledi. FAA’nın aynı zamanda yeni teknolojileri de düşünmesi gerektiğini ve bunların emniyetli olduğunun doğrulanması gerektiğini söyledi. Whitaker ayrıca MAX kazalarının FAA’nın daha yüksek düzeyde dikkatli olması gerektiği gerçeğini vurguladı.

Havacılık sektöründe uçak üretiminde bilhassa Boeing ve Airbus arasında ciddi bir rekabet olduğu gerçeği apaçık ortadadır. Dolayısıyla bilhassa yeni model üretimlerde ve büyük değişimlerde rakiple arayı açıp öne geçebilmek için bazı risklerin göze alındığının söz konusu olduğu gerçeği MAX projesinde 2 kaza ile ortaya çıkmıştı. Üretici bir takım nedenlerle hata yapabilir ama iyi bir denetim sistemi bu hataları görüp gerekli düzeltmelerin yapılmasını sağlayabilmelidir. Maalesef MAX kazaları sonrasında Kongre araştırma/soruşturmalarında Üretici hataları, nedenleri ve denetim sürecindeki hatalar tespit edilmişti. Sonrasındaki süreç herkesçe bilinen sonuçları ortaya çıkarmıştı. Bu süreç yaklaşık 2 sene sürmüş ve tekrar emniyetli uçuşlar başlayabilmişti.

Türkçemizde bu tip olaylar için özlü sözlerimiz vardır şöyleki; “Bir musibet bin nasihatten iyidir” görünen o ki MAX 8 projesinde “bir an evvel ve sorunsuz” hizmete verilebilmesi için göz ardı edilen sorunlar 2 musibet KAZA sonrasında çözülebilmişti.

Havacılık sektöründe süreçlerin her birindeki tehditler öngörülebilmeli ve gerekli tedbirler önceden alınmalıdır. Bu sayede sürdürülebilir emniyetli operasyon sağlanabilecektir.

 

Emniyetli uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma UzmanıK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...