Ana içeriğe atla

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

 

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

0

15 Ocak 2023’te, Yeti Havayollarına ait bir ATR72-212A uçağı Tribhuvan Uluslararası(VNKT) Havaalanından Pokhara Uluslararası Havaalanına(VNPR) yaptığı tarifeli bir uçuş gerçekleştiriyordu. Uçakta 68 yolcu ve 4 mürettebat bulunuyordu. Pokhara Uluslararası Havaalanı’nın 12 pistine son yaklaşma safhasında kontrolden çıkarak eski Pokhara İç Hatlar ile yeni Pokhara Uluslararası Havaalanı arasında bölgeye düşmüş ve Uçakta bulunan 72 kişi yaşamını kaybetmişti.

Aynı uçuş ekibi sabahın erken saatlerinde VNKT’den VNPR’ye ve VNPR’den VNKT’ye iki sektör uçuş yapmıştı. Kaza, VNPR’ye 3’üncü sektör uçuşta 12 pistine görerek yaklaşma esnasında meydana geldi.

ICAO Annex 13 uyarınca soruşturma Nepal Havacılık Kazaları Araştırma Kurulu tarafından gerçekleştirilmiş olup Fransız, Amerikalı, Kanadalı ve Singapurlu kaza araştırma uzmanları sürece katkıda bulunmuşlardır. Kurul tarafından araştırmanın SHELL modeli kullanılarak yapıldığı bilgisi not edilmiştir.

Kazanın Esas Olası Sebebi

Kazanın en olası sebebinin, uçuş esnasında pervane pallerinin açısal konumunu ayarlamakta kullanılan kumanda kollarına verilen istemsiz kumanda sonucu, her iki pervanenin de pallerinin hava akımı doğrultusunda hizalanarak (feathering/feathered), itki kaybına bağlı taşıma kaybı sonucunda yere çarpma olduğu tespit edilmiştir.

Kazaya katkıda bulunan diğer faktörler aşağıda sıralanmıştır:

1. Etrafı engebeli bir arazi yapısına sahip yeni bir havalimanına uçuş nedeniyle pilotların çevreye fazlaca yönelmesi sonucu kokpit göstergeleri ve her iki pervanenin de feathered olduğuna dair motor verilerinin gözden kaçırılması,

2. Yüksek iş yükü ve stres gibi insan faktörü sorunlarının, pervanelerin feathered konuma alınmasında etken olması,

3. Engebeli arazinin yakınlığı, 12 pistine iniş için dar bir yaklaşma paterni gerektirmesi, bu dar yaklaşma paterninin olağan görerek yaklaşma için uygun olmaması dolayısıyla yüksek iş yükünün artmasına katkıda bulunması. Bu dar paternin aynı zamanda istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin sağlanmasını etkilemesi.

4. Nepal Sivil Havacılık Otoritesi(CAAN)’nin Emniyet Risk Yönetimi(SRM) ekibi tarafından vurgulanan tehditlere yönelik herhangi bir değerlendirme, doğrulama ve çözüm olmaksızın ve uçuş prosedürlerinin operatör tarafından hazırlanıp otoriteye onaylattırmadan kullanılması.

5. Mürettebat için uygun teknik ve beceriye dayalı eğitimin (simülatör dahil) eksikliği ve yeni havaalanında 12 pistine görerek yaklaşma için uçuşun emniyetli bir şekilde gerçekleştirilmesine yönelik uygun sınıf brifinglerinin (o uçuş için) olmaması.

6. Standart Harekat Usullerine(SOP) uyulmaması, etkisiz CRM ve steril kokpit disiplininin olmayışı.

Raporun tavsiyeler bölümünde YETİ Airlines, Nepal Sivil Havacılık Otoritesi ve Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na emniyetli uçuş operasyonunun sürdürülebilmesi için önerilerde bulunmuştur. Bilhassa Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na önerisi dikkat çekici olup aşağıda verilmiştir.

“Nepal Hükümeti, Chicago Sözleşmesinin Ek 13’ü uyarınca uluslararası yükümlülüğü yerine getirmek için yeterli mali, insani ve teknik kaynaklara sahip kalıcı bir araştırma birimi kurmalıdır”

76 sayfalık Kaza Raporu* detaylı bilgi edinmek isteyen okuyucularımız için ekte sunulmuştur. Kazaların nedenlerinin ortaya çıkarılarak gelecekte tekrarını önleme reaktif bir yöntem olmasına rağmen mutlaka en doğru şekilde yerine getirilmelidir. Bu rapordan da açıkça görülebileceği gibi Organizasyon yeni meydan için prosedürleri tam olarak yerine getirebilmiş olsaydı bu kaza olmayabilirdi. Genel kabul görmüş bir saptama ile yazımı sonlandırmak isterim. Her kazada organizasyon hataları söz konusu olup bu, “ organizasyon kazası” olarak ifade edilmektedir.

2023’ün son gününe gelmişken tüm uçucularımıza sağlıklı emniyetli mutlu güzel bir yıl dileriz.

Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

*KAZA RAPORU : 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı