Ana içeriğe atla

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

 

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

0

15 Ocak 2023’te, Yeti Havayollarına ait bir ATR72-212A uçağı Tribhuvan Uluslararası(VNKT) Havaalanından Pokhara Uluslararası Havaalanına(VNPR) yaptığı tarifeli bir uçuş gerçekleştiriyordu. Uçakta 68 yolcu ve 4 mürettebat bulunuyordu. Pokhara Uluslararası Havaalanı’nın 12 pistine son yaklaşma safhasında kontrolden çıkarak eski Pokhara İç Hatlar ile yeni Pokhara Uluslararası Havaalanı arasında bölgeye düşmüş ve Uçakta bulunan 72 kişi yaşamını kaybetmişti.

Aynı uçuş ekibi sabahın erken saatlerinde VNKT’den VNPR’ye ve VNPR’den VNKT’ye iki sektör uçuş yapmıştı. Kaza, VNPR’ye 3’üncü sektör uçuşta 12 pistine görerek yaklaşma esnasında meydana geldi.

ICAO Annex 13 uyarınca soruşturma Nepal Havacılık Kazaları Araştırma Kurulu tarafından gerçekleştirilmiş olup Fransız, Amerikalı, Kanadalı ve Singapurlu kaza araştırma uzmanları sürece katkıda bulunmuşlardır. Kurul tarafından araştırmanın SHELL modeli kullanılarak yapıldığı bilgisi not edilmiştir.

Kazanın Esas Olası Sebebi

Kazanın en olası sebebinin, uçuş esnasında pervane pallerinin açısal konumunu ayarlamakta kullanılan kumanda kollarına verilen istemsiz kumanda sonucu, her iki pervanenin de pallerinin hava akımı doğrultusunda hizalanarak (feathering/feathered), itki kaybına bağlı taşıma kaybı sonucunda yere çarpma olduğu tespit edilmiştir.

Kazaya katkıda bulunan diğer faktörler aşağıda sıralanmıştır:

1. Etrafı engebeli bir arazi yapısına sahip yeni bir havalimanına uçuş nedeniyle pilotların çevreye fazlaca yönelmesi sonucu kokpit göstergeleri ve her iki pervanenin de feathered olduğuna dair motor verilerinin gözden kaçırılması,

2. Yüksek iş yükü ve stres gibi insan faktörü sorunlarının, pervanelerin feathered konuma alınmasında etken olması,

3. Engebeli arazinin yakınlığı, 12 pistine iniş için dar bir yaklaşma paterni gerektirmesi, bu dar yaklaşma paterninin olağan görerek yaklaşma için uygun olmaması dolayısıyla yüksek iş yükünün artmasına katkıda bulunması. Bu dar paternin aynı zamanda istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin sağlanmasını etkilemesi.

4. Nepal Sivil Havacılık Otoritesi(CAAN)’nin Emniyet Risk Yönetimi(SRM) ekibi tarafından vurgulanan tehditlere yönelik herhangi bir değerlendirme, doğrulama ve çözüm olmaksızın ve uçuş prosedürlerinin operatör tarafından hazırlanıp otoriteye onaylattırmadan kullanılması.

5. Mürettebat için uygun teknik ve beceriye dayalı eğitimin (simülatör dahil) eksikliği ve yeni havaalanında 12 pistine görerek yaklaşma için uçuşun emniyetli bir şekilde gerçekleştirilmesine yönelik uygun sınıf brifinglerinin (o uçuş için) olmaması.

6. Standart Harekat Usullerine(SOP) uyulmaması, etkisiz CRM ve steril kokpit disiplininin olmayışı.

Raporun tavsiyeler bölümünde YETİ Airlines, Nepal Sivil Havacılık Otoritesi ve Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na emniyetli uçuş operasyonunun sürdürülebilmesi için önerilerde bulunmuştur. Bilhassa Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na önerisi dikkat çekici olup aşağıda verilmiştir.

“Nepal Hükümeti, Chicago Sözleşmesinin Ek 13’ü uyarınca uluslararası yükümlülüğü yerine getirmek için yeterli mali, insani ve teknik kaynaklara sahip kalıcı bir araştırma birimi kurmalıdır”

76 sayfalık Kaza Raporu* detaylı bilgi edinmek isteyen okuyucularımız için ekte sunulmuştur. Kazaların nedenlerinin ortaya çıkarılarak gelecekte tekrarını önleme reaktif bir yöntem olmasına rağmen mutlaka en doğru şekilde yerine getirilmelidir. Bu rapordan da açıkça görülebileceği gibi Organizasyon yeni meydan için prosedürleri tam olarak yerine getirebilmiş olsaydı bu kaza olmayabilirdi. Genel kabul görmüş bir saptama ile yazımı sonlandırmak isterim. Her kazada organizasyon hataları söz konusu olup bu, “ organizasyon kazası” olarak ifade edilmektedir.

2023’ün son gününe gelmişken tüm uçucularımıza sağlıklı emniyetli mutlu güzel bir yıl dileriz.

Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

*KAZA RAPORU : 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...