Ana içeriğe atla

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

 

Nepal’de Meydana Gelen YETİ Havayolları ATR72 Kazasına Ait Kaza Raporu yayınlandı

0

15 Ocak 2023’te, Yeti Havayollarına ait bir ATR72-212A uçağı Tribhuvan Uluslararası(VNKT) Havaalanından Pokhara Uluslararası Havaalanına(VNPR) yaptığı tarifeli bir uçuş gerçekleştiriyordu. Uçakta 68 yolcu ve 4 mürettebat bulunuyordu. Pokhara Uluslararası Havaalanı’nın 12 pistine son yaklaşma safhasında kontrolden çıkarak eski Pokhara İç Hatlar ile yeni Pokhara Uluslararası Havaalanı arasında bölgeye düşmüş ve Uçakta bulunan 72 kişi yaşamını kaybetmişti.

Aynı uçuş ekibi sabahın erken saatlerinde VNKT’den VNPR’ye ve VNPR’den VNKT’ye iki sektör uçuş yapmıştı. Kaza, VNPR’ye 3’üncü sektör uçuşta 12 pistine görerek yaklaşma esnasında meydana geldi.

ICAO Annex 13 uyarınca soruşturma Nepal Havacılık Kazaları Araştırma Kurulu tarafından gerçekleştirilmiş olup Fransız, Amerikalı, Kanadalı ve Singapurlu kaza araştırma uzmanları sürece katkıda bulunmuşlardır. Kurul tarafından araştırmanın SHELL modeli kullanılarak yapıldığı bilgisi not edilmiştir.

Kazanın Esas Olası Sebebi

Kazanın en olası sebebinin, uçuş esnasında pervane pallerinin açısal konumunu ayarlamakta kullanılan kumanda kollarına verilen istemsiz kumanda sonucu, her iki pervanenin de pallerinin hava akımı doğrultusunda hizalanarak (feathering/feathered), itki kaybına bağlı taşıma kaybı sonucunda yere çarpma olduğu tespit edilmiştir.

Kazaya katkıda bulunan diğer faktörler aşağıda sıralanmıştır:

1. Etrafı engebeli bir arazi yapısına sahip yeni bir havalimanına uçuş nedeniyle pilotların çevreye fazlaca yönelmesi sonucu kokpit göstergeleri ve her iki pervanenin de feathered olduğuna dair motor verilerinin gözden kaçırılması,

2. Yüksek iş yükü ve stres gibi insan faktörü sorunlarının, pervanelerin feathered konuma alınmasında etken olması,

3. Engebeli arazinin yakınlığı, 12 pistine iniş için dar bir yaklaşma paterni gerektirmesi, bu dar yaklaşma paterninin olağan görerek yaklaşma için uygun olmaması dolayısıyla yüksek iş yükünün artmasına katkıda bulunması. Bu dar paternin aynı zamanda istikrarlı görerek yaklaşma kriterlerinin sağlanmasını etkilemesi.

4. Nepal Sivil Havacılık Otoritesi(CAAN)’nin Emniyet Risk Yönetimi(SRM) ekibi tarafından vurgulanan tehditlere yönelik herhangi bir değerlendirme, doğrulama ve çözüm olmaksızın ve uçuş prosedürlerinin operatör tarafından hazırlanıp otoriteye onaylattırmadan kullanılması.

5. Mürettebat için uygun teknik ve beceriye dayalı eğitimin (simülatör dahil) eksikliği ve yeni havaalanında 12 pistine görerek yaklaşma için uçuşun emniyetli bir şekilde gerçekleştirilmesine yönelik uygun sınıf brifinglerinin (o uçuş için) olmaması.

6. Standart Harekat Usullerine(SOP) uyulmaması, etkisiz CRM ve steril kokpit disiplininin olmayışı.

Raporun tavsiyeler bölümünde YETİ Airlines, Nepal Sivil Havacılık Otoritesi ve Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na emniyetli uçuş operasyonunun sürdürülebilmesi için önerilerde bulunmuştur. Bilhassa Nepal Hükümeti, Kültür Turizm ve Sivil Havacılık Bakanlığı’na önerisi dikkat çekici olup aşağıda verilmiştir.

“Nepal Hükümeti, Chicago Sözleşmesinin Ek 13’ü uyarınca uluslararası yükümlülüğü yerine getirmek için yeterli mali, insani ve teknik kaynaklara sahip kalıcı bir araştırma birimi kurmalıdır”

76 sayfalık Kaza Raporu* detaylı bilgi edinmek isteyen okuyucularımız için ekte sunulmuştur. Kazaların nedenlerinin ortaya çıkarılarak gelecekte tekrarını önleme reaktif bir yöntem olmasına rağmen mutlaka en doğru şekilde yerine getirilmelidir. Bu rapordan da açıkça görülebileceği gibi Organizasyon yeni meydan için prosedürleri tam olarak yerine getirebilmiş olsaydı bu kaza olmayabilirdi. Genel kabul görmüş bir saptama ile yazımı sonlandırmak isterim. Her kazada organizasyon hataları söz konusu olup bu, “ organizasyon kazası” olarak ifade edilmektedir.

2023’ün son gününe gelmişken tüm uçucularımıza sağlıklı emniyetli mutlu güzel bir yıl dileriz.

Emniyetli Uçuşlar

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

*KAZA RAPORU : 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...