Ana içeriğe atla

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

 

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

0
Jetblue A320 uçağının kalkışta kuyruk teması anı

JetBlue havayollarına ait bir Airbus A320, Ocak 2022’de pilotların yaklaşmakta olan küçük bir uçakla çarpışmayı önlemek için çok erken kalkışı başlatmasıyla kuyruk sürtmesi ve sonrasında da yakın geçme olayı yaşanmıştı.

Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu’na (NTSB) göre pilotlar “beklenti önyargısı” yaşadıkları için çelişkili bilgilere rağmen küçük uçağın karşı yönden yaklaştığını varsaydılar. Her iki uçak da emniyetle inişlerini tamamladılar. Ancak olay, ABD ticari uçaklarının dahil olduğu yakın zamanda gerçekleşen bir dizi yakın geçme olaylarından birisi olarak kayıtlara geçti.

Yakın geçme olayının FDR bilgileri ile gösterimi

 

NTSB’nin 13 Aralık’ta yayınlanan nihai raporuna göre bir havaalanı güvenlik kamerası tarafından A320 uçağının olay anına ait görüntülerin kaydedildiği bilgisine yer verildi. Kaptan kalkış esnasında istikamette yaklaşan uçağı fark ettiğinde çarpışmayı önleyebilmek için bir an önce kalkışı yapmak için yunuslamayı arttırınca kuyruk piste temas eder.

22 Ocak 2022’deki olay, JetBlue’nun Hayden, Colorado’daki Yampa Valley havaalanından Fort Lauderdale’e giden 1748 sefer sayılı uçuşunda meydana geldi. Yampa Valley havaalanında kontrol kulesi bulunmadığından, meydana uçuş yapan pilotlar Denver bölgesi kontrolörlerinden talimatları alıyorlardı. Ayrıca ortak bir radyo frekansını kullanarak birbirleriyle iletişim kuruyorlardı.

Yerel saatle 11:50 civarında, JetBlue pilotları Yampa’nın 10 pistine taksi için hazırlanırken, meydana yaklaşan Beechcraft B300 King Air’in pilotları ortak frekansta “dokuz dakika uzakta” olduklarını ve 10 pistine yaklaşacaklarını bildirdiler.

King Air pilotları daha sonra değişiklik yaptıklarını ve 28 pistine ineceklerini söylediler. Hemen sonrasında birkaç kez 28 pistine doğrudan yaklaşacaklarını bildirdiler.

Bu arada JetBlue pilotları, 10 pistinden kalkış için Denver kontrolden 11.55’te talimat talep ettiler. Ancak Denver kontrolörü iki dakika beklemelerini bildirdi.

NTSB, JetBlue mürettebatının King Air’in 10 pistine ineceklerini varsaydıkları ve bu yanlış anlamanın bir sonucu olarak JetBlue pilotlarının trafiğin önünde kalabilmek için kalkışlarını hızlandırmaları gerektiğini düşündükleri sonucuna vardı.

Mürettebatın King Air’in 10 pistine ineceğine dair beklentisinin, King Air’in 28 pistine inmeyi planladıklarına dair telsiz çağrılarının göz ardı edildiği bilgisine raporda yer verildi. JetBlue pilotlarının, pistte kalkış koşusuna başladıklarında Beechcraf’ın nerede olduğu konusunda konuştukları ve İkinci pilotun kaptana diğer uçağın gerçekten pistte olup olmadığını sorduğu tespiti vardı.

NTSB, Jetblue’nin kaptanın hatanın farkına vararak yaklaşan King Air’den kaçınmak için uçağı yerden ayrılma hızından(Vr) 24kts önce manevrayı başlattığı ve hemen sonrasında sağa dönüş yaptıklarını belirtti. JetBlue 10 pistinden ayrıldıktan sonra sağa dönüşe başladığında, yaklaşan King Air ile arasında 2,27 nm’lik bir ayrım bulunduğu saptandı.

Yaklaşık 20.000 feet irtifaya gelindiğinde JetBlue pilotları, kuyruk sürtmesinden şüphelendiklerini bildirmek için bakım departmanlarıyla temas ederler.. Baka bir olay yaşanamadan Denver’a yönlendirilir ve emniyetle iniş tamamlanır.

NTSB, olayı 1996 yılında Quincy, Illinois’de United Express Beechcraft 1900C ile King Air arasında meydana gelen çarpışmaya benzer olarak tanımlamıştır. NTSB, 14 kişinin ölümüne yol açan bu kazayı, King Air pilotlarının ortak radyo frekansını etkili bir şekilde izleyememesine bağlamıştı.

22 Ocak 2022’de JetBlue A320’nin 1748 sefer sayılı uçuşunda oluşan hasar

Amerika’da bir çok uzaktan kontrolle işlevini sürdüren meydan olup bu emniyetli uçuş operasyonu için oluşturulan kuralların pilotlarca eksiksiz olarak uygulanması gerekmektedir. Ülkemizde bu şekilde çalışan bir meydan olmadığı için böylesi tehlike söz konusu değildir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Facebook ile Yorum Yapın

CEVAP VER 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...