Ana içeriğe atla

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

 

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

0
Jetblue A320 uçağının kalkışta kuyruk teması anı

JetBlue havayollarına ait bir Airbus A320, Ocak 2022’de pilotların yaklaşmakta olan küçük bir uçakla çarpışmayı önlemek için çok erken kalkışı başlatmasıyla kuyruk sürtmesi ve sonrasında da yakın geçme olayı yaşanmıştı.

Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu’na (NTSB) göre pilotlar “beklenti önyargısı” yaşadıkları için çelişkili bilgilere rağmen küçük uçağın karşı yönden yaklaştığını varsaydılar. Her iki uçak da emniyetle inişlerini tamamladılar. Ancak olay, ABD ticari uçaklarının dahil olduğu yakın zamanda gerçekleşen bir dizi yakın geçme olaylarından birisi olarak kayıtlara geçti.

Yakın geçme olayının FDR bilgileri ile gösterimi

 

NTSB’nin 13 Aralık’ta yayınlanan nihai raporuna göre bir havaalanı güvenlik kamerası tarafından A320 uçağının olay anına ait görüntülerin kaydedildiği bilgisine yer verildi. Kaptan kalkış esnasında istikamette yaklaşan uçağı fark ettiğinde çarpışmayı önleyebilmek için bir an önce kalkışı yapmak için yunuslamayı arttırınca kuyruk piste temas eder.

22 Ocak 2022’deki olay, JetBlue’nun Hayden, Colorado’daki Yampa Valley havaalanından Fort Lauderdale’e giden 1748 sefer sayılı uçuşunda meydana geldi. Yampa Valley havaalanında kontrol kulesi bulunmadığından, meydana uçuş yapan pilotlar Denver bölgesi kontrolörlerinden talimatları alıyorlardı. Ayrıca ortak bir radyo frekansını kullanarak birbirleriyle iletişim kuruyorlardı.

Yerel saatle 11:50 civarında, JetBlue pilotları Yampa’nın 10 pistine taksi için hazırlanırken, meydana yaklaşan Beechcraft B300 King Air’in pilotları ortak frekansta “dokuz dakika uzakta” olduklarını ve 10 pistine yaklaşacaklarını bildirdiler.

King Air pilotları daha sonra değişiklik yaptıklarını ve 28 pistine ineceklerini söylediler. Hemen sonrasında birkaç kez 28 pistine doğrudan yaklaşacaklarını bildirdiler.

Bu arada JetBlue pilotları, 10 pistinden kalkış için Denver kontrolden 11.55’te talimat talep ettiler. Ancak Denver kontrolörü iki dakika beklemelerini bildirdi.

NTSB, JetBlue mürettebatının King Air’in 10 pistine ineceklerini varsaydıkları ve bu yanlış anlamanın bir sonucu olarak JetBlue pilotlarının trafiğin önünde kalabilmek için kalkışlarını hızlandırmaları gerektiğini düşündükleri sonucuna vardı.

Mürettebatın King Air’in 10 pistine ineceğine dair beklentisinin, King Air’in 28 pistine inmeyi planladıklarına dair telsiz çağrılarının göz ardı edildiği bilgisine raporda yer verildi. JetBlue pilotlarının, pistte kalkış koşusuna başladıklarında Beechcraf’ın nerede olduğu konusunda konuştukları ve İkinci pilotun kaptana diğer uçağın gerçekten pistte olup olmadığını sorduğu tespiti vardı.

NTSB, Jetblue’nin kaptanın hatanın farkına vararak yaklaşan King Air’den kaçınmak için uçağı yerden ayrılma hızından(Vr) 24kts önce manevrayı başlattığı ve hemen sonrasında sağa dönüş yaptıklarını belirtti. JetBlue 10 pistinden ayrıldıktan sonra sağa dönüşe başladığında, yaklaşan King Air ile arasında 2,27 nm’lik bir ayrım bulunduğu saptandı.

Yaklaşık 20.000 feet irtifaya gelindiğinde JetBlue pilotları, kuyruk sürtmesinden şüphelendiklerini bildirmek için bakım departmanlarıyla temas ederler.. Baka bir olay yaşanamadan Denver’a yönlendirilir ve emniyetle iniş tamamlanır.

NTSB, olayı 1996 yılında Quincy, Illinois’de United Express Beechcraft 1900C ile King Air arasında meydana gelen çarpışmaya benzer olarak tanımlamıştır. NTSB, 14 kişinin ölümüne yol açan bu kazayı, King Air pilotlarının ortak radyo frekansını etkili bir şekilde izleyememesine bağlamıştı.

22 Ocak 2022’de JetBlue A320’nin 1748 sefer sayılı uçuşunda oluşan hasar

Amerika’da bir çok uzaktan kontrolle işlevini sürdüren meydan olup bu emniyetli uçuş operasyonu için oluşturulan kuralların pilotlarca eksiksiz olarak uygulanması gerekmektedir. Ülkemizde bu şekilde çalışan bir meydan olmadığı için böylesi tehlike söz konusu değildir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Facebook ile Yorum Yapın

CEVAP VER 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı