Ana içeriğe atla

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

 

NTSB, 2022 Yılında Yaşanan Kuyruk Sürtme ve Yakın Geçme Olayına İlişkin Raporunu Yayınladı

0
Jetblue A320 uçağının kalkışta kuyruk teması anı

JetBlue havayollarına ait bir Airbus A320, Ocak 2022’de pilotların yaklaşmakta olan küçük bir uçakla çarpışmayı önlemek için çok erken kalkışı başlatmasıyla kuyruk sürtmesi ve sonrasında da yakın geçme olayı yaşanmıştı.

Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu’na (NTSB) göre pilotlar “beklenti önyargısı” yaşadıkları için çelişkili bilgilere rağmen küçük uçağın karşı yönden yaklaştığını varsaydılar. Her iki uçak da emniyetle inişlerini tamamladılar. Ancak olay, ABD ticari uçaklarının dahil olduğu yakın zamanda gerçekleşen bir dizi yakın geçme olaylarından birisi olarak kayıtlara geçti.

Yakın geçme olayının FDR bilgileri ile gösterimi

 

NTSB’nin 13 Aralık’ta yayınlanan nihai raporuna göre bir havaalanı güvenlik kamerası tarafından A320 uçağının olay anına ait görüntülerin kaydedildiği bilgisine yer verildi. Kaptan kalkış esnasında istikamette yaklaşan uçağı fark ettiğinde çarpışmayı önleyebilmek için bir an önce kalkışı yapmak için yunuslamayı arttırınca kuyruk piste temas eder.

22 Ocak 2022’deki olay, JetBlue’nun Hayden, Colorado’daki Yampa Valley havaalanından Fort Lauderdale’e giden 1748 sefer sayılı uçuşunda meydana geldi. Yampa Valley havaalanında kontrol kulesi bulunmadığından, meydana uçuş yapan pilotlar Denver bölgesi kontrolörlerinden talimatları alıyorlardı. Ayrıca ortak bir radyo frekansını kullanarak birbirleriyle iletişim kuruyorlardı.

Yerel saatle 11:50 civarında, JetBlue pilotları Yampa’nın 10 pistine taksi için hazırlanırken, meydana yaklaşan Beechcraft B300 King Air’in pilotları ortak frekansta “dokuz dakika uzakta” olduklarını ve 10 pistine yaklaşacaklarını bildirdiler.

King Air pilotları daha sonra değişiklik yaptıklarını ve 28 pistine ineceklerini söylediler. Hemen sonrasında birkaç kez 28 pistine doğrudan yaklaşacaklarını bildirdiler.

Bu arada JetBlue pilotları, 10 pistinden kalkış için Denver kontrolden 11.55’te talimat talep ettiler. Ancak Denver kontrolörü iki dakika beklemelerini bildirdi.

NTSB, JetBlue mürettebatının King Air’in 10 pistine ineceklerini varsaydıkları ve bu yanlış anlamanın bir sonucu olarak JetBlue pilotlarının trafiğin önünde kalabilmek için kalkışlarını hızlandırmaları gerektiğini düşündükleri sonucuna vardı.

Mürettebatın King Air’in 10 pistine ineceğine dair beklentisinin, King Air’in 28 pistine inmeyi planladıklarına dair telsiz çağrılarının göz ardı edildiği bilgisine raporda yer verildi. JetBlue pilotlarının, pistte kalkış koşusuna başladıklarında Beechcraf’ın nerede olduğu konusunda konuştukları ve İkinci pilotun kaptana diğer uçağın gerçekten pistte olup olmadığını sorduğu tespiti vardı.

NTSB, Jetblue’nin kaptanın hatanın farkına vararak yaklaşan King Air’den kaçınmak için uçağı yerden ayrılma hızından(Vr) 24kts önce manevrayı başlattığı ve hemen sonrasında sağa dönüş yaptıklarını belirtti. JetBlue 10 pistinden ayrıldıktan sonra sağa dönüşe başladığında, yaklaşan King Air ile arasında 2,27 nm’lik bir ayrım bulunduğu saptandı.

Yaklaşık 20.000 feet irtifaya gelindiğinde JetBlue pilotları, kuyruk sürtmesinden şüphelendiklerini bildirmek için bakım departmanlarıyla temas ederler.. Baka bir olay yaşanamadan Denver’a yönlendirilir ve emniyetle iniş tamamlanır.

NTSB, olayı 1996 yılında Quincy, Illinois’de United Express Beechcraft 1900C ile King Air arasında meydana gelen çarpışmaya benzer olarak tanımlamıştır. NTSB, 14 kişinin ölümüne yol açan bu kazayı, King Air pilotlarının ortak radyo frekansını etkili bir şekilde izleyememesine bağlamıştı.

22 Ocak 2022’de JetBlue A320’nin 1748 sefer sayılı uçuşunda oluşan hasar

Amerika’da bir çok uzaktan kontrolle işlevini sürdüren meydan olup bu emniyetli uçuş operasyonu için oluşturulan kuralların pilotlarca eksiksiz olarak uygulanması gerekmektedir. Ülkemizde bu şekilde çalışan bir meydan olmadığı için böylesi tehlike söz konusu değildir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Facebook ile Yorum Yapın

CEVAP VER 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...