Ana içeriğe atla

FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR

 FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR



FAA Başkanı Michael Whitaker Cuma günü Reuters'e yaptığı açıklamada MAX 9 sorunlarının tasarım sorunu olarak değil, üretim sorunu olarak değerlendirildiğini söyledi. Boeing'de yıllardır yaşanan üretim sorunlarına dikkat çekerek, yaşananların sorunu çözmede yetersiz kaldığını ve kapsamlı bir inceleme gerektirdiğinin anlaşıldığını, dolayısıyla üretim sürecine odaklanıldığını ekledi.

Son yaşanan Alaska Airlines Flight 1282 Boeing 737-9 MAX'ın tapa-kapının alanı
gövdeden ayrılması olayından sonra FAA’nın bu sorunların kaynağının nerede olabileceğini görmek istediğini, sistemde yeterli kalite kontrolleri olup olmadığı, üretim ve montaj sürecinde yaşanan sorunların ortaya çıkarılmasına gayret gösterileceği belirtildi.

Boeing Cuma günü günü yaptığı açıklamada FAA ile tam ve şeffaf bir şekilde işbirliği yapma sözü vererek kaliteyi ve emniyeti güçlendiren tüm eylemleri destekleyerek ve üretim sisteminin genelinde eylemler gerçekleştirileceğini belirtti.

Boeing tedarikçisi Spirit AeroSystems’da Cuma günü yaptığı açıklamada, FAA'nın üretim ve üretim süreçleri denetimini desteklemeye kararlı olduklarını söyledi.

Whitaker, FAA'nın bazı kritik emniyetle ilişkili görevlerini Boeing'e devretmesi konusunda uzun süredir devam eden uygulamayı yeniden gözden geçireceklerini vurguladı.

Alaska ve United Havayolları, ön kontrollerde yerde duran birden fazla uçakta gevşek parçalar bulunduğu bilgisi verdi.

American Airlines'taki 15.000 pilotu temsil eden Müttefik Pilotlar Birliği'nin başkanı Kaptan Ed Sicher, Boeing'in sorunları göz önüne alındığında FAA'nın daha sıkı kontrolünün "kaçınılmaz" olduğunu söyledi. 

Çarşamba günü Boeing CEO'su Dave Calhoun, CNBC'de MAX 9'un tapa-kapının gövdeden ayrılmasına neden olan sorunla uçmasına izin vermenin "kalite" sorunu olduğunu kabul etti.

Ölümlü iki MAX kazası sonrasında uzmanlar, FAA'daki kısıtlı bütçelerin, otoritenin uçak üreticisine çok fazla sorumluluk devretmesine yol açtığını söyledi. FAA, 2019'dan bu yana uygulamayı azalttı. Geleceğe yönelik FAA’in uzun vadede gözetimi artıracak personele sahip olup olmadığı soruluyor. Mart ayında FAA, Boeing'in düzenleyici gözetimini sağlayan personel sayısının 82'den 107'ye arttırıldığı bilgisini paylaştı. 

Boeing, 2015 emniyet anlaşmasına uymaması nedeniyle 2021 yılında 6,6 milyon dolar ceza ödemeyi kabul etti. FAA ayrıca Ocak 2023'te Boeing'in emniyet kültürüne ilişkin dışarıdan bir inceleme başlatmıştı.

ABD Sivil havacılık otoritesi FAA’in aldığı insiyatif gerekli ama gecikmiş bir durumdur. Bu inisiyatif 2017 öncesinde alınmış olsaydı, denetim görevleri Boeing’e bırakılmayıp kendileri tarafından yapılsaydı belkide 346 insan yaşıyor olacaklardı. 

Umuyoruz bu yaşananlar sadece ABD bölgesinde değil tüm havacılık sektörüne unutulmaması gereken bir ders olur ve bir kez daha böylesi kazalar yaşanmaz.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...