Ana içeriğe atla

FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR

 FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR



FAA Başkanı Michael Whitaker Cuma günü Reuters'e yaptığı açıklamada MAX 9 sorunlarının tasarım sorunu olarak değil, üretim sorunu olarak değerlendirildiğini söyledi. Boeing'de yıllardır yaşanan üretim sorunlarına dikkat çekerek, yaşananların sorunu çözmede yetersiz kaldığını ve kapsamlı bir inceleme gerektirdiğinin anlaşıldığını, dolayısıyla üretim sürecine odaklanıldığını ekledi.

Son yaşanan Alaska Airlines Flight 1282 Boeing 737-9 MAX'ın tapa-kapının alanı
gövdeden ayrılması olayından sonra FAA’nın bu sorunların kaynağının nerede olabileceğini görmek istediğini, sistemde yeterli kalite kontrolleri olup olmadığı, üretim ve montaj sürecinde yaşanan sorunların ortaya çıkarılmasına gayret gösterileceği belirtildi.

Boeing Cuma günü günü yaptığı açıklamada FAA ile tam ve şeffaf bir şekilde işbirliği yapma sözü vererek kaliteyi ve emniyeti güçlendiren tüm eylemleri destekleyerek ve üretim sisteminin genelinde eylemler gerçekleştirileceğini belirtti.

Boeing tedarikçisi Spirit AeroSystems’da Cuma günü yaptığı açıklamada, FAA'nın üretim ve üretim süreçleri denetimini desteklemeye kararlı olduklarını söyledi.

Whitaker, FAA'nın bazı kritik emniyetle ilişkili görevlerini Boeing'e devretmesi konusunda uzun süredir devam eden uygulamayı yeniden gözden geçireceklerini vurguladı.

Alaska ve United Havayolları, ön kontrollerde yerde duran birden fazla uçakta gevşek parçalar bulunduğu bilgisi verdi.

American Airlines'taki 15.000 pilotu temsil eden Müttefik Pilotlar Birliği'nin başkanı Kaptan Ed Sicher, Boeing'in sorunları göz önüne alındığında FAA'nın daha sıkı kontrolünün "kaçınılmaz" olduğunu söyledi. 

Çarşamba günü Boeing CEO'su Dave Calhoun, CNBC'de MAX 9'un tapa-kapının gövdeden ayrılmasına neden olan sorunla uçmasına izin vermenin "kalite" sorunu olduğunu kabul etti.

Ölümlü iki MAX kazası sonrasında uzmanlar, FAA'daki kısıtlı bütçelerin, otoritenin uçak üreticisine çok fazla sorumluluk devretmesine yol açtığını söyledi. FAA, 2019'dan bu yana uygulamayı azalttı. Geleceğe yönelik FAA’in uzun vadede gözetimi artıracak personele sahip olup olmadığı soruluyor. Mart ayında FAA, Boeing'in düzenleyici gözetimini sağlayan personel sayısının 82'den 107'ye arttırıldığı bilgisini paylaştı. 

Boeing, 2015 emniyet anlaşmasına uymaması nedeniyle 2021 yılında 6,6 milyon dolar ceza ödemeyi kabul etti. FAA ayrıca Ocak 2023'te Boeing'in emniyet kültürüne ilişkin dışarıdan bir inceleme başlatmıştı.

ABD Sivil havacılık otoritesi FAA’in aldığı insiyatif gerekli ama gecikmiş bir durumdur. Bu inisiyatif 2017 öncesinde alınmış olsaydı, denetim görevleri Boeing’e bırakılmayıp kendileri tarafından yapılsaydı belkide 346 insan yaşıyor olacaklardı. 

Umuyoruz bu yaşananlar sadece ABD bölgesinde değil tüm havacılık sektörüne unutulmaması gereken bir ders olur ve bir kez daha böylesi kazalar yaşanmaz.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...