Ana içeriğe atla

FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR

 FAA KÖK SEBEPLERİ ARAŞTIRIYOR



FAA Başkanı Michael Whitaker Cuma günü Reuters'e yaptığı açıklamada MAX 9 sorunlarının tasarım sorunu olarak değil, üretim sorunu olarak değerlendirildiğini söyledi. Boeing'de yıllardır yaşanan üretim sorunlarına dikkat çekerek, yaşananların sorunu çözmede yetersiz kaldığını ve kapsamlı bir inceleme gerektirdiğinin anlaşıldığını, dolayısıyla üretim sürecine odaklanıldığını ekledi.

Son yaşanan Alaska Airlines Flight 1282 Boeing 737-9 MAX'ın tapa-kapının alanı
gövdeden ayrılması olayından sonra FAA’nın bu sorunların kaynağının nerede olabileceğini görmek istediğini, sistemde yeterli kalite kontrolleri olup olmadığı, üretim ve montaj sürecinde yaşanan sorunların ortaya çıkarılmasına gayret gösterileceği belirtildi.

Boeing Cuma günü günü yaptığı açıklamada FAA ile tam ve şeffaf bir şekilde işbirliği yapma sözü vererek kaliteyi ve emniyeti güçlendiren tüm eylemleri destekleyerek ve üretim sisteminin genelinde eylemler gerçekleştirileceğini belirtti.

Boeing tedarikçisi Spirit AeroSystems’da Cuma günü yaptığı açıklamada, FAA'nın üretim ve üretim süreçleri denetimini desteklemeye kararlı olduklarını söyledi.

Whitaker, FAA'nın bazı kritik emniyetle ilişkili görevlerini Boeing'e devretmesi konusunda uzun süredir devam eden uygulamayı yeniden gözden geçireceklerini vurguladı.

Alaska ve United Havayolları, ön kontrollerde yerde duran birden fazla uçakta gevşek parçalar bulunduğu bilgisi verdi.

American Airlines'taki 15.000 pilotu temsil eden Müttefik Pilotlar Birliği'nin başkanı Kaptan Ed Sicher, Boeing'in sorunları göz önüne alındığında FAA'nın daha sıkı kontrolünün "kaçınılmaz" olduğunu söyledi. 

Çarşamba günü Boeing CEO'su Dave Calhoun, CNBC'de MAX 9'un tapa-kapının gövdeden ayrılmasına neden olan sorunla uçmasına izin vermenin "kalite" sorunu olduğunu kabul etti.

Ölümlü iki MAX kazası sonrasında uzmanlar, FAA'daki kısıtlı bütçelerin, otoritenin uçak üreticisine çok fazla sorumluluk devretmesine yol açtığını söyledi. FAA, 2019'dan bu yana uygulamayı azalttı. Geleceğe yönelik FAA’in uzun vadede gözetimi artıracak personele sahip olup olmadığı soruluyor. Mart ayında FAA, Boeing'in düzenleyici gözetimini sağlayan personel sayısının 82'den 107'ye arttırıldığı bilgisini paylaştı. 

Boeing, 2015 emniyet anlaşmasına uymaması nedeniyle 2021 yılında 6,6 milyon dolar ceza ödemeyi kabul etti. FAA ayrıca Ocak 2023'te Boeing'in emniyet kültürüne ilişkin dışarıdan bir inceleme başlatmıştı.

ABD Sivil havacılık otoritesi FAA’in aldığı insiyatif gerekli ama gecikmiş bir durumdur. Bu inisiyatif 2017 öncesinde alınmış olsaydı, denetim görevleri Boeing’e bırakılmayıp kendileri tarafından yapılsaydı belkide 346 insan yaşıyor olacaklardı. 

Umuyoruz bu yaşananlar sadece ABD bölgesinde değil tüm havacılık sektörüne unutulmaması gereken bir ders olur ve bir kez daha böylesi kazalar yaşanmaz.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi

Ana Sayfa     Yazarlar     Eyup Turşucu     IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son... Yazarlar Eyup Turşucu IATA 2019 EMNİYET RAPORU: ‘Havacılık Kazaları ve Can Kayıpları 2019 ve Son On Yıl’ Değerlendirmesi 10 Nisan 2020 0 Yıllık kaza oranları, hem toplam kaza sayısında hem de küresel kaza oranında 2019 yılında bir düşüş olduğunu göstermektedir. Tüm kazaları içeren 2019 yılı kaza oranı, 2018 yılına göre % 17 daha düşük olup, 2018’de ölümlü kaza sayısı da 11 kazadan 2019’da 8’e azaldı. 2019 yılında havacılık endüstrisinin güçlü ilerleme kaydettiğini söylemek doğru olur, 4.5 milyar yolcu 46.8 milyon uçuşta güvenli bir şekilde seyahat etti ve sadece 8 kazada 240 ölümle sonuçlandı. 2019’da sektörde 53 uçak kazası ve 240 can kaybı meydana geldi. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayolları ise üç ölümlü kaza geçirdi ve bu kazalarda 201 kişi yaşamını kaybetti. 2019 yılında IATA üyesi havayolları, beş sektör ortalamasına da yansıyan bir m

Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı’

  Air Serbia’na Ait E195 Uçağı Kalkış Esnasında Pist Sonundaki Antenlere Çarpmasını Takiben Geriye Dönerek Emniyetle İniş Yaptı ’ 18 Şubat 2024 günü Air Serbia’nın E195 uçağı JU324 sefer sayısıyla Belgrad-Düsseldorf uçuşu için Belgrad Havalimanı’nın 30L pistinde D5 Kavşağından piste giriş yaparak yerel saatle 17,38’de kalkışa başladı. D5 kavşağından pist sonuna (kalkış için uygun nokta) olan mesafe 1273 metredir. Ondan sonra pist özelliğinde 1100m daha sert zemin mevcuttur. 2273m pist boyunca kalkış için uygun konuma gelemediği için pistin sonunun bitiminde bulunan ILS Antenlerine çarpması sonrasında tırmanışa devam etmiş 4000 feet’te düz uçuşa geçen uçuş ekibi iniş için limit üstü ağırlık nedeniyle ağırlığı azaltabilmek için beklemeye girdiler. Uçak, kalkıştan 55 dakika sonra saat 18:36’da beklemeyi terk ederek başka bir olay yaşanmadan havalimanına emniyetle inişini gerçekleştirdi. Olayın ardından pistin ILS kategorisi, ekipmana verilen hasar nedeniyle Kategori III’ten Kategori I’e d

THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı

  THY B737-800 Uçağı PERM Havalimanında İniş Sonrasında Taksi Yolundan Dışarı Çıktı 22 Eylül 2023 Türk Hava Yolları’nın TK3694 Sefer sayılı Antalya – Perm Seferini yapan TC-JGV kuyruk tescilli Boeing 737- 800 tipi uçağı inişin ardından pist dışına çıktı. THY’dan yapılan açıklamada Ajet filosunda yer alan uçakta 1’i bebek olmak üzere 173 yolcunun ve 6 kişilik uçuş ekibinin yer aldığı, herhangi bir yaralanmanın olmadığı, olaya ilişkin araştırmanın başlatıldığı açıklandı. İniş saatinde hava durumu aşağıdaki gibi olup meydanda hafif yağış söz konusudur. THY tarafından konuya ilişkin detaylı bilgi açıklandığında paylaşılacaktır.   Emniyetli Uçuşlar Dileriz   Eyup Turşucu Kaptan Pilot(E) Kaza Araştırma Uzmanı