Ana içeriğe atla

Boeing ve Alaska Havayolları, tapa kapının patlaması nedeniyle açılan Davada sorumluluğu reddetti

 Boeing ve Alaska Havayolları, tapa kapının patlaması nedeniyle açılan davada sorumluluğu reddetti

19 Mart 2024

Boeing ve Alaska Air tarafından paylaşılan bilgilendirmelerde, 5 Ocak olayının ardından açılan davalara karşı şirketlerin verdiği ilk resmi yanıtlar yer almıştır.

Boeing ve Alaska Havayolları, Ocak ayındaki bir uçuş sırasında 737-Max 9 uçağının tapa kapısının patlaması sonucu düzinelerce yolcunun yaralanmasına neden olduğu iddia edilen yaralanmalarla ilgili her türlü hukuki sorumluluğu ayrı ayrı reddettiler.

Boeing, bu hafta düzinelerce Alaska Havayolları Uçuş 1282 yolcusu tarafından açılan toplu davaya verdiği resmi yanıtlarda, Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu’nun kapı fişinin yanlış takıldığını belirleyen ön bulgularını genel olarak kabul etti. Şirket ayrıca, CNBC ile yaptığı röportajda Boeing CEO’su Dave Calhoun’un olayı kamuoyuna “bizim hatamız” olarak tanımladığını da kabul etti.

Ancak Boeing, yolcuların iddia ettiği herhangi bir zarara ilişkin sorumluluğu reddetti ve davanın reddedilmesi gerektiğini söyledi. Şirket ayrıca, ürünlerinin “uygun olmayan şekilde bakımının yapılması veya Boeing dışındaki kişiler ve/veya kuruluşlar tarafından kötüye kullanılması” nedeniyle ortaya çıkabilecek herhangi bir yaralanmadan da sorumlu tutulamayacağını belirtti.

Benzer şekilde Alaska Havayolları, tapa kapının patlamasından kaynaklanan yaralanmaların “Davalı Boeing Company ve/veya Spirit AeroSystems dahil olmak üzere Alaska Havayolları’nın üzerinde hiçbir kontrolü olmayan kişi veya kuruluşların hatasından kaynaklandığını” iddia ederek sorumluluğu reddetti.

Alaska Havayolları ayrıca, kapı olayından önceki gün de dahil olmak üzere önceki ay içinde uçağın kabin basıncı uyarı ışığının üç kez etkinleşmesinin uçağın emniyetli olmadığı anlamına gelmesini veya bağlantılı olduğu iddiasını reddetti.

Toplu davaya katılan yolcuları temsil eden avukat Daniel Laurence, Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Boeing ve Alaska Havayollarının “sorumluluğu kabul edip bu davayı arkalarında bırakmak istememelerine” şaşırdığını açıklamıştır. Laurence ayrıca olayın birkaç dakika sonra meydana gelmesi halinde herkesin hayatını kaybettiği bir kaza olabileceğini vurguladı.

Olay, 171 yolcu ve altı uçuş ekibi üyesini taşıyan Boeing ürünü uçağın, Kaliforniya’nın San Bernardino İlçesindeki Ontario Uluslararası Havalimanı’na gitmek üzere Portland Uluslararası Havalimanı’ndan havalanmasından kısa bir süre sonra meydana geldi. Yaklaşık 16.000 feet yüksekliğe ulaştıktan sonra tapa kapı patlayarak uçağın gövdesinde büyük bir delik meydana geldi ve uçak Portland’a geri dönmek zorunda kalarak emniyetle inişini tamamladı.

Boeing ve sorunlu 737 Max uçaklarına yeni bir inceleme getiren olayın ardından Federal Havacılık İdaresi, uçağın bazı modellerini geçici olarak yere indirdi. NTSB soruşturması, ilk olarak fişi sabitlemek için hiçbir cıvatanın takılmadığını ortaya çıkardı.

FAA, Boeing ve tedarikçisi Spirit AeroSystems üzerinde ayrı ayrı bir denetim başlattı ve “şirketlerin üretim kalite kontrol gerekliliklerine uymadığı iddia edilen çok sayıda örnek” tespit etti. İsmi açıklanmayan bir kaynağa göre Adalet Bakanlığı, yaşanan olayla ilgili ayrı bir cezai soruşturma başlattı.

MAX uçaklarının tasarım ve üretiminde yaşanan problemler, bunların şeffaf bir şekilde çözümü yerine saklanarak 346 kişinin yaşamının sonlandığı kazalara yol açması başlı başına yanlış giden birşeyler olduğunu ortaya koymuştu. Devam eden süreçte MCAS sorunu giderilmesine rağmen daha küçük ama sıkıntı yaratan problemler devam etti.

Önceki yaşananlardan açıkça görüldüğü gibi olayın sadece teknik süreçleri değil aynı zamanda hukuki süreçleri de söz konusu olmaktadır. Bu durum Boeing’e ek maliyetlere ve havacılık sektöründe imaj ve güven kaybına yol açmaktadır. Boeing yönetiminin halen hataların giderilmesine yönelik süreçlere ek olarak tüm süreçleri masaya yatırarak tekrar gözden geçirmesinin emniyetin arttırılmasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir. Sektörün en önemli uçak üreticilerinden biri olan Boeing’in ürünlerinin sorunsuz olması sadece Boeing’in değil tüm havacılık sektörünün sürdürülebilir emniyetle operasyon yapmasını sağlayacaktır. En kısa sürede başka sorunların yaşanmayacağı MAX uçaklarının gökyüzünde yerini almasını ümit ediyoruz.

 

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı “kaplan filo”lar her yıl farklı bir ülkenigeliyorlar. 2015 yılında ev sahipliği sırası Türk...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...