Ana içeriğe atla

Boeing ve Alaska Havayolları, tapa kapının patlaması nedeniyle açılan Davada sorumluluğu reddetti

 Boeing ve Alaska Havayolları, tapa kapının patlaması nedeniyle açılan davada sorumluluğu reddetti

19 Mart 2024

Boeing ve Alaska Air tarafından paylaşılan bilgilendirmelerde, 5 Ocak olayının ardından açılan davalara karşı şirketlerin verdiği ilk resmi yanıtlar yer almıştır.

Boeing ve Alaska Havayolları, Ocak ayındaki bir uçuş sırasında 737-Max 9 uçağının tapa kapısının patlaması sonucu düzinelerce yolcunun yaralanmasına neden olduğu iddia edilen yaralanmalarla ilgili her türlü hukuki sorumluluğu ayrı ayrı reddettiler.

Boeing, bu hafta düzinelerce Alaska Havayolları Uçuş 1282 yolcusu tarafından açılan toplu davaya verdiği resmi yanıtlarda, Ulusal Ulaşım Emniyet Kurulu’nun kapı fişinin yanlış takıldığını belirleyen ön bulgularını genel olarak kabul etti. Şirket ayrıca, CNBC ile yaptığı röportajda Boeing CEO’su Dave Calhoun’un olayı kamuoyuna “bizim hatamız” olarak tanımladığını da kabul etti.

Ancak Boeing, yolcuların iddia ettiği herhangi bir zarara ilişkin sorumluluğu reddetti ve davanın reddedilmesi gerektiğini söyledi. Şirket ayrıca, ürünlerinin “uygun olmayan şekilde bakımının yapılması veya Boeing dışındaki kişiler ve/veya kuruluşlar tarafından kötüye kullanılması” nedeniyle ortaya çıkabilecek herhangi bir yaralanmadan da sorumlu tutulamayacağını belirtti.

Benzer şekilde Alaska Havayolları, tapa kapının patlamasından kaynaklanan yaralanmaların “Davalı Boeing Company ve/veya Spirit AeroSystems dahil olmak üzere Alaska Havayolları’nın üzerinde hiçbir kontrolü olmayan kişi veya kuruluşların hatasından kaynaklandığını” iddia ederek sorumluluğu reddetti.

Alaska Havayolları ayrıca, kapı olayından önceki gün de dahil olmak üzere önceki ay içinde uçağın kabin basıncı uyarı ışığının üç kez etkinleşmesinin uçağın emniyetli olmadığı anlamına gelmesini veya bağlantılı olduğu iddiasını reddetti.

Toplu davaya katılan yolcuları temsil eden avukat Daniel Laurence, Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Boeing ve Alaska Havayollarının “sorumluluğu kabul edip bu davayı arkalarında bırakmak istememelerine” şaşırdığını açıklamıştır. Laurence ayrıca olayın birkaç dakika sonra meydana gelmesi halinde herkesin hayatını kaybettiği bir kaza olabileceğini vurguladı.

Olay, 171 yolcu ve altı uçuş ekibi üyesini taşıyan Boeing ürünü uçağın, Kaliforniya’nın San Bernardino İlçesindeki Ontario Uluslararası Havalimanı’na gitmek üzere Portland Uluslararası Havalimanı’ndan havalanmasından kısa bir süre sonra meydana geldi. Yaklaşık 16.000 feet yüksekliğe ulaştıktan sonra tapa kapı patlayarak uçağın gövdesinde büyük bir delik meydana geldi ve uçak Portland’a geri dönmek zorunda kalarak emniyetle inişini tamamladı.

Boeing ve sorunlu 737 Max uçaklarına yeni bir inceleme getiren olayın ardından Federal Havacılık İdaresi, uçağın bazı modellerini geçici olarak yere indirdi. NTSB soruşturması, ilk olarak fişi sabitlemek için hiçbir cıvatanın takılmadığını ortaya çıkardı.

FAA, Boeing ve tedarikçisi Spirit AeroSystems üzerinde ayrı ayrı bir denetim başlattı ve “şirketlerin üretim kalite kontrol gerekliliklerine uymadığı iddia edilen çok sayıda örnek” tespit etti. İsmi açıklanmayan bir kaynağa göre Adalet Bakanlığı, yaşanan olayla ilgili ayrı bir cezai soruşturma başlattı.

MAX uçaklarının tasarım ve üretiminde yaşanan problemler, bunların şeffaf bir şekilde çözümü yerine saklanarak 346 kişinin yaşamının sonlandığı kazalara yol açması başlı başına yanlış giden birşeyler olduğunu ortaya koymuştu. Devam eden süreçte MCAS sorunu giderilmesine rağmen daha küçük ama sıkıntı yaratan problemler devam etti.

Önceki yaşananlardan açıkça görüldüğü gibi olayın sadece teknik süreçleri değil aynı zamanda hukuki süreçleri de söz konusu olmaktadır. Bu durum Boeing’e ek maliyetlere ve havacılık sektöründe imaj ve güven kaybına yol açmaktadır. Boeing yönetiminin halen hataların giderilmesine yönelik süreçlere ek olarak tüm süreçleri masaya yatırarak tekrar gözden geçirmesinin emniyetin arttırılmasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir. Sektörün en önemli uçak üreticilerinden biri olan Boeing’in ürünlerinin sorunsuz olması sadece Boeing’in değil tüm havacılık sektörünün sürdürülebilir emniyetle operasyon yapmasını sağlayacaktır. En kısa sürede başka sorunların yaşanmayacağı MAX uçaklarının gökyüzünde yerini almasını ümit ediyoruz.

 

Emniyetli Uçuşlar dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı “kaplan filo”lar her yıl farklı bir ülkenigeliyorlar. 2015 yılında ev sahipliği sırası Türk...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...

26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken

  26 Nisan Dünya Pilotlar Gününü Kutlarken Ülkemizde 1 numaralı pilot lisansına sahip olan Fesa Evrensev’in Türkiye semalarında ilk uçuşu yaptığı 26 Nisan günü, bu uçuştan tam 88 yıl sonra 2000 yılında “26 Nisan Türkiye Pilotlar Günü” olarak kutlanmasına karar verilmiş ve böylece bu kutlama geleneksel hale getirilmiştir. Önceleri sadece ülkemizde kutlanan pilotlar günü etkinliği, 2013 yılında Dublin’de yapılan Uluslararası Havayolu Pilot Birlikleri Federasyonu (IFALPA) Genel Kurulu’nda TALPA heyetinin yaptığı önerinin kabul edilmesiyle birlikte, 2014 yılından bu yana her yıl “26 Nisan Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaktadır. Havacılık sektörünün bu çok özel gününde havayolu ulaşımının daha emniyetli operasyon yapması gereğinden söz etmeden satırlarıma son vermek istemedim. Dünyada teknolojinin gelişimi ve yapay zekanın insanların bir çok işlevini üstlenmesi nedeniyle bilhassa uçak üreticisi ve işletmelerin kokpitte 1 pilottan tasarruf ederek işletme maliyetlerini azaltma kaygısı...

Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı

  Ural Havayolları’na ait A320 uçağı 159 Yolcusuyla Sibirya’daki Bir Tarlaya Acil İniş Yaptı 12 Eylül 2023 Yekaterinburg merkezli bir Rus havayolu şirketi olan Ural Havayollarına ait A320 uçağı Karadeniz kenarındaki Soçi havalimanından Sibirya’nın Omsk Havalimanına yaptığı uçuşta Novosibirsk yakınlarında bir tarlaya acil iniş gerçekleştirdi. Rus yetkililer, tüm yolcuların ve altı mürettebatın uçaktan yara almadan kurtulduğunu söyledi. Acil iniş yapmak zorunda kaldığında Karadeniz’deki Soçi kasabasından Sibirya’daki Omsk’a uçuyordu. Yetkililer, Karadeniz’deki Sochi kentinden Sibirya’nın Omsk kentine 167 kişiyle uçan Rus Airbus A320 yolcu uçağının Salı günü Sibirya’daki bir sahaya acil iniş yaptığını söyledi. Moskova havacılık ajansı Rosaviatsia yaptığı açıklamada, Moskova saatiyle 05.44’te(02.44Z) Soçi-Omsk seferini yapan Ural Havayolları’na ait A320 uçağının acil inişi başarıyla gerçekleştirdiğini belirtti. Açıklamada, inişin Sibirya’nın Novosibirsk bölgesindeki Kamenka köyü yakınl...