Ana içeriğe atla

Boeing, 737 Max Kazaları Nedeniyle Sorumlu Olduğunu Kabul Etti

 Boeing, 737 Max Kazaları Nedeniyle Sorumlu Olduğunu Kabul Etti



Adalet Bakanlığı mahkemesine Pazar günü geç saatlerde yapılan başvuruya göre Boeing, Endonezya ve Etiyopya’daki iki ölümlü 737 Max kazasıyla bağlantılı olarak hatalar nedeniyle kazanın sorumluluğunu kabul etti.

Teksas’taki ABD Bölge Mahkemesinde suçu kabul etme anlaşmasının bir parçası olarak Boeing, uyumluluk ve emniyet programlarını desteklemek için 487,2 milyon dolar ceza ve üç yıl içinde en az 455 milyon dolar ödeyecek.

Washington Post’un belirttiğine göre, 2018 yılında Endonezya’da ve ertesi yıl Etiyopya’da toplam 346 kişinin ölümüne yol açan bir kazadan kaynaklanan davada ailelerin avukatı olan Paul Cassell, kısa bir süre sonra itirazda bulunarak yanıt verdi.

New York Times’a göre aileler, “Boeing ile yapılan savunma anlaşmasının Boeing’e, diğer suçlu sanıklara asla alamayacakları tavizler verildiğini ve Boeing’i kazalarda ölenlerden sorumlu tutma konusunda başarısız olduğunu iddia etmeyi amaçlamaktadırlar”.

NYT’ye göre Cassell, bu yanlı anlaşma ile, Boeing’in hataları nedeniyle 346 kişinin öldüğünün göz ardı edildiğini ve Boeing’in hatalarının ölümcül sonuçlarının gizlenmeye çalışıldığını söyledi.

Pazartesi günü erken saatlerde yapılan Boeing açıklamasına göre, belirli şartların kabul edilmesi ve onaylanması şartıyla, Adalet Bakanlığı ile prensipte bir anlaşmaya varıldığı ifade edildi.

Etiyopya Havayolları’nın 2019’daki kazasının ardından Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in 737 MAX serisi uçaklarını yaklaşık 20 ay süreyle uçuşunu durdurmuştu.

Boeing, bu süreçte uçakların yazılım ve eğitim prosedürlerinde önemli iyileştirmeler yapıldığını ve sorunların giderildiğini ortaya koyarak 737 Max uçaklarının emniyet sertifikalarını yeniden kazanarak uçuşlara dönmelerini sağladı.

Boeing, Boeing 737 MAX uçağına yönelik soruşturmasıyla bağlantılı olarak FAA’yı kandırmaya yönelik bir komployla ilgili cezai suçlamaları çözmek için 2021’de 2,5 milyar dolardan fazla para ödedi.

Ancak Adalet Bakanlığı, bu yılın mayıs ayında Boeing’in, uçak üreticisinin cezai kovuşturmadan kaçınmasına olanak tanıyan 2021 anlaşmasının şartlarını ihlal ettiğini iddia etti.

Boeing, Ocak ayında Alaska Havayolları uçuşu sırasında bir 737 MAX 9 uçağının tapa kapısının havada kopması nedeniyle emniyet endişelerini yeniden alevlendirmesinin ardından bu yıl daha fazla federal soruşturmayla karşı karşıya kaldı.

Haberden de anlaşılacağı üzere Max uçaklarında teknik problemler çözümlense bile sonrasında yaşanan diğer olaylar ve hukuki süreç nedeniyle Boeing’in sorunlarının bir süre daha devam edeceği öngörülebilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...