Ana içeriğe atla

Boeing, 737 Max Kazaları Nedeniyle Sorumlu Olduğunu Kabul Etti

 Boeing, 737 Max Kazaları Nedeniyle Sorumlu Olduğunu Kabul Etti



Adalet Bakanlığı mahkemesine Pazar günü geç saatlerde yapılan başvuruya göre Boeing, Endonezya ve Etiyopya’daki iki ölümlü 737 Max kazasıyla bağlantılı olarak hatalar nedeniyle kazanın sorumluluğunu kabul etti.

Teksas’taki ABD Bölge Mahkemesinde suçu kabul etme anlaşmasının bir parçası olarak Boeing, uyumluluk ve emniyet programlarını desteklemek için 487,2 milyon dolar ceza ve üç yıl içinde en az 455 milyon dolar ödeyecek.

Washington Post’un belirttiğine göre, 2018 yılında Endonezya’da ve ertesi yıl Etiyopya’da toplam 346 kişinin ölümüne yol açan bir kazadan kaynaklanan davada ailelerin avukatı olan Paul Cassell, kısa bir süre sonra itirazda bulunarak yanıt verdi.

New York Times’a göre aileler, “Boeing ile yapılan savunma anlaşmasının Boeing’e, diğer suçlu sanıklara asla alamayacakları tavizler verildiğini ve Boeing’i kazalarda ölenlerden sorumlu tutma konusunda başarısız olduğunu iddia etmeyi amaçlamaktadırlar”.

NYT’ye göre Cassell, bu yanlı anlaşma ile, Boeing’in hataları nedeniyle 346 kişinin öldüğünün göz ardı edildiğini ve Boeing’in hatalarının ölümcül sonuçlarının gizlenmeye çalışıldığını söyledi.

Pazartesi günü erken saatlerde yapılan Boeing açıklamasına göre, belirli şartların kabul edilmesi ve onaylanması şartıyla, Adalet Bakanlığı ile prensipte bir anlaşmaya varıldığı ifade edildi.

Etiyopya Havayolları’nın 2019’daki kazasının ardından Federal Havacılık İdaresi, Boeing’in 737 MAX serisi uçaklarını yaklaşık 20 ay süreyle uçuşunu durdurmuştu.

Boeing, bu süreçte uçakların yazılım ve eğitim prosedürlerinde önemli iyileştirmeler yapıldığını ve sorunların giderildiğini ortaya koyarak 737 Max uçaklarının emniyet sertifikalarını yeniden kazanarak uçuşlara dönmelerini sağladı.

Boeing, Boeing 737 MAX uçağına yönelik soruşturmasıyla bağlantılı olarak FAA’yı kandırmaya yönelik bir komployla ilgili cezai suçlamaları çözmek için 2021’de 2,5 milyar dolardan fazla para ödedi.

Ancak Adalet Bakanlığı, bu yılın mayıs ayında Boeing’in, uçak üreticisinin cezai kovuşturmadan kaçınmasına olanak tanıyan 2021 anlaşmasının şartlarını ihlal ettiğini iddia etti.

Boeing, Ocak ayında Alaska Havayolları uçuşu sırasında bir 737 MAX 9 uçağının tapa kapısının havada kopması nedeniyle emniyet endişelerini yeniden alevlendirmesinin ardından bu yıl daha fazla federal soruşturmayla karşı karşıya kaldı.

Haberden de anlaşılacağı üzere Max uçaklarında teknik problemler çözümlense bile sonrasında yaşanan diğer olaylar ve hukuki süreç nedeniyle Boeing’in sorunlarının bir süre daha devam edeceği öngörülebilir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...