Ana içeriğe atla

İniş Sonrası Pist Sonundan Toprağa Çıkma

İniş Sonrası Pist Sonundan Toprağa Çıkma



21 Eylül günü AJet’e ait B737-800 yolcu uçağının Yüksekova’daki Selahaddin Eyyubi Havalimanı’nda pistten çıkmasının ardından yapılan açıklamada, Esenboğa Havalimanı’ndan saat 11.20’de kalkan VF4316 uçuş kodlu B737-800 uçağının Hakkâri Yüksekova Havaalanı’na saat 13.15’te inişi sırasında pistte duramayarak pist sonundan toprak zemine çıkarak ön tekerleği çamura saplanmıştır.

İniş esnasında hava durumu aşağıdaki şekilde olup 29 pisti için Medium/poor olarak belirtilen bir pist için yaklaşık 2700m ‘de uçağın durabilmesi gerekmektedir. Chart’a göre pist uzunluğu 3200 m olup orta/ zayıf bir pist için kurallara uygun bir yaklaşma ve inişle sorunsuz olarak tamamlanmalıydı.

Elimizde FDM verileri olmadığı için bu konuda yorum yapmamız yanlış olur. Bu kısıtlı bilgilerle şöyle diyebiliriz;

B737-800 el kitaplarına göre yoğun yağış ve orta/zayıf bir pistte Outobrake 3 olarak set edilmesi ve kurallara göre gerekli uygulamalar ile iniş sorunsuz olarak gerçekleştirilebilirdi. Ne/ neler olmuş olabilir ki uçak pist dışına çıktı?

Uçağın piste temas noktası neresi?

İniş sonrasında speedbrake açılmış mı ?

Trustreverserlar uygun şekilde kullanılmış mı?

A/B kaç olarak set edilmişti ve hangi mesafeye kadar kullanılmıştır?

Bu soruların cevapları FDM’den tespit edilebilir olup raporun oluşumuna yardımcı olacaktır. Olay insan faktörü açısından derinliğine incelenerek sebepleri iyileştirici önlemler alınmalıdır. Aksi halde bu olay bir son olmayıp daha büyük bir kazanın ÖNCÜLÜ olarak arşivlerde yerini alacaktır.

İniş öncesi hava durumu aşağıda sunulmuştur

LTCW 210950Z 25009KT 210V280 9999 FEW020CB SCT030 BKN070 14/08 Q1020

Olaya ilişkin rapor yayınlanması halinde sizlerle yorumlarımızla paylaşılacaktır.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...