İniş Sonrası Pist Sonundan Toprağa Çıkma
21 Eylül günü AJet’e ait B737-800 yolcu uçağının Yüksekova’daki Selahaddin Eyyubi Havalimanı’nda pistten çıkmasının ardından yapılan açıklamada, Esenboğa Havalimanı’ndan saat 11.20’de kalkan VF4316 uçuş kodlu B737-800 uçağının Hakkâri Yüksekova Havaalanı’na saat 13.15’te inişi sırasında pistte duramayarak pist sonundan toprak zemine çıkarak ön tekerleği çamura saplanmıştır.
İniş esnasında hava durumu aşağıdaki şekilde olup 29 pisti için Medium/poor olarak belirtilen bir pist için yaklaşık 2700m ‘de uçağın durabilmesi gerekmektedir. Chart’a göre pist uzunluğu 3200 m olup orta/ zayıf bir pist için kurallara uygun bir yaklaşma ve inişle sorunsuz olarak tamamlanmalıydı.
Elimizde FDM verileri olmadığı için bu konuda yorum yapmamız yanlış olur. Bu kısıtlı bilgilerle şöyle diyebiliriz;
B737-800 el kitaplarına göre yoğun yağış ve orta/zayıf bir pistte Outobrake 3 olarak set edilmesi ve kurallara göre gerekli uygulamalar ile iniş sorunsuz olarak gerçekleştirilebilirdi. Ne/ neler olmuş olabilir ki uçak pist dışına çıktı?
Uçağın piste temas noktası neresi?
İniş sonrasında speedbrake açılmış mı ?
Trustreverserlar uygun şekilde kullanılmış mı?
A/B kaç olarak set edilmişti ve hangi mesafeye kadar kullanılmıştır?
Bu soruların cevapları FDM’den tespit edilebilir olup raporun oluşumuna yardımcı olacaktır. Olay insan faktörü açısından derinliğine incelenerek sebepleri iyileştirici önlemler alınmalıdır. Aksi halde bu olay bir son olmayıp daha büyük bir kazanın ÖNCÜLÜ olarak arşivlerde yerini alacaktır.
İniş öncesi hava durumu aşağıda sunulmuştur
LTCW 210950Z 25009KT 210V280 9999 FEW020CB SCT030 BKN070 14/08 Q1020
Olaya ilişkin rapor yayınlanması halinde sizlerle yorumlarımızla paylaşılacaktır.
Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot(E)
Kaza Araştırma Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder