Ana içeriğe atla

Boeing’de 2020 yarıyıl hedefini geciktirmeyecek yeni MAX sorunları

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing’de 2020 yarıyıl hedefini geciktirmeyecek yeni MAX sorunları

Boeing’de 2020 yarıyıl hedefini geciktirmeyecek yeni MAX sorunları

0

Boeing, güncellenmiş 737 MAX Uçuş Kontrol Bilgisayarı (FCC) yazılımını ve önerilen simülatör eğitimini geliştirmeye devam ediyor, test ve pilot değerlendirmelerinde ortaya çıkan yeni sorunları ele alıyor ve değişiklikler gerektirebilecek bir kablolama sorununun risklerini analiz etmeye devam ediyor.

En son konular arasında: yatay stabiliser trim sistemine bağlı bir kokpit gösterge ışığının uygunsuz bir şekilde ışık vermesi. Sorun, FCC’ler arasındaki veri-giriş anlaşmazlığından kaynaklanmıştır. Boeing’in MAX üzerindeki değişiklikleri, her bir FCC’den gelen verileri mukayese ederek güvenilir bilgi üretecek yazılımı gerektiren FCC bağlantı tasarımını içerir.

Uçak otopilot’ta uçarken ortaya çıkan sorun ise uçuş testi sırasında tespit edildi. Şirket, “Boeing, 20 Ocak haftasında Federal Havacılık İdaresi’ne bunu bildirdi ve konuyla ilgili teknik altyapıyı ve planlanan yazılım güncellemesini paylaştı” ve “ Havayolu müşterilerimize de bildirdirdiğini” duyurdu.

Yazılımın düzeltilmesi Boeing’in hizmete geri dönüş (RTS) çabalarına yeni bir iş ekleyecektir, ancak şirketin FAA’dan 2020 ortası onayına ilişkin en son projeksiyonu beklenmedik sorunların çözülmesi için gereken süreyi de içermektedir.

Boeing açıklamasında “Mevcut program değerlendirmemiz, bu değişikliğin mevcut 2020 ortası hizmete dönüş tahminini etkilemeyeceğini gösteriyor,” ifadeleri yer aldı.

Bu arada, Boeing birbirine çok yakın olabilecek bazı kablo demetlerinin emniyet riskini değerlendirmeye devam ediyor. İlk olarak Ocak ayında New York Times tarafından bildirilen sorun, kısa devreye karşı korumak için bazı kablo demetlerinin fiziksel olarak yer değiştirilmesi gerektirebileceği belirtilmişti. Sorun, FCC’de yapılan değişikliklerle veya modelin Mart 2019’da uçuşların durdurulmasına yol açan iki ölümlü MAX kazasına bağlı manevra özellikleri güçlendirme sisteminde (MCAS) ilgili değil.

Düzenleyiciler paketlerin değiştirilmesi gerektiğini belirlerse, MAX hizmete döndükten sonra belirli bir süre içinde düzeltmeyi zorunlu kılabilir veya düzeltme RTS değişikliklerinin bir kısmını yapabilir. Kablolama sorununun, FAA’nın ticari uçuşunu sürdürmek için MAX’ı onaylamadan önce tamamlanması ve doğrulanması gereken FCC ile ilgili düzeltmelerin testini geciktirmesi beklenmemektedir.

Boeing, “Laboratuvar” testlerini, filo veri değerlendirmesi ve üçüncü taraf incelemeleri de dahil olmak üzere uygun analizi yapmaya devam ediyoruz. “Bu analizin herhangi bir tasarım değişikliğine yol açıp açmayacağı konusunda spekülasyon yapmak erken olurdu. Teknik ekibe bu analizi tamamlamak için ihtiyaç duydukları zamanı ve kaynakları veriyoruz. Verilerimiz ve analizlerimiz değerlendirme yapabilmeleri için FAA’ya sunulacak” vurgusunda bulundu.

Boeing ayrıca tüm MAX pilotlarının eğitimine dahil edilmesini önereceği simülatör modüllerini geliştirmek için çalışıyor. Modül içeriğinin taslaklarını gören bir pilot sendika kaynağı dört senaryo geliştirildiğini söyledi. Bunlardan biri, çalışmak üzere tasarlandığından otomatik stabiliser ayar fonksiyonu olan MCAS’ı göstermektedir. İkincisi, MCAS ile ilgili acil durum senaryoları boyunca, Lion Air Flight 610 ve Mart 2019 Ethiopian Airlines Flight 302 kazalarına benzer profiller de dahil olmak üzere acil durum senaryolarını içermekte. Üçüncüsü manuel düzeltme senaryolarına odaklanıyor. Son modül ise kokpit uyarıları ve mürettebatı ikaz etmek için MAX’a eklenen çift FCC’den gelen verilerin mukayese edilerek sisteme gönderilmesi mantığına bağlı diğer değişiklikleri ele almaktadır.

Boeing açıklamaları süreçte ilk altı ay sonunda Max uçaklarının uçuşa geri dönebileceği konusunda güvence vermektedir. Bu süreçte tüm sorunlar halledilmiş gibi görünmemekle beraber belirtilen süre içinde sonuçlandırılacağı belirtilmektedir. Sona yaklaşırken umarız hesaplanamayan yeni sorunlarla karşılaşmazlar.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...