Ana içeriğe atla

PANDEMİ SONRASI HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİ BEKLEYEN TEHDİTLER

PANDEMİ SONRASI HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİ BEKLEYEN TEHDİTLER


Pandemi sonrası havacılık sektöründe yaşananlar değerlendirildiğinde, yolcu hava taşımacılığının başlamasından bu yana havacılık sektöründe 2020 yılı başında başlayan COVID-19 salgınına kadar böylesine büyük bir kriz yaşanmadığı görülmektedir. Geçmişte yaşanan bölgeseler savaşlar, salgın hastalıklar ve zaman zaman oluşan uzun süreli ağır meteorolojik koşullar ve yanardağ patlamaları gibi durumlar havayollarınca bazı hatlarda seferlerin azaltılması, rotaların değiştirilmesi ve hatta bazı hatların kapatılması gibi tedbirlerin alınmasına yol açmıştı.

Fakat bu sefer Covid-19 Pandemisi tüm havacılık sektöründe uçuşların hemen hemen tamamının durmasına yol açtı. Temmuz ayı itibari ile kısıtlı da olsa uçuşların başlaması bir takım tedbirlerin dikkate alınması gereğini ortaya çıkardı.

Şimdi bunlara kısaca göz atalım;

1. Uçakların yaklaşık üç aydır uçmaması nedeniyle, detaylı teknik kontrolden geçirilmesi gereksinimi

2. Büyük çoğunluğu yaklaşık üç aydır uçmayan pilotların ve kabin memurlarının bilgilerini tazelemesi ve uçuşla ilgili bilhassa acil durum uygulamalarının gözden geçirilmesi için eğitim programı yapılması, uçuş ekiplerinin psikolojik durumlarının ve motivasyonlarının gözden geçirilmesi

3. Pandeminin devam etmesinden dolayı uçuş ekiplerinin hastalığa yakalanmaması için ciddi koruma önlemlerinin alınması

Yukarıda saydığımız gerekliliklerin Havacılık Sektörü içinde yer alan tüm taraflarca bilindiğine inanıyorum. Buna rağmen bu bilinirlik bir risk değerlendirmesi yapılarak sonuçları ortaya konmadığı takdirde hafife alınabilir ve hatta gözden kaçırılabilir. Bu tedbirler alınmadığı taktirde Pandemi öncesinden çok daha riskli bir dönem başlayacak demektir.

Öncelikle kokpit ekibinden başlayacak olursak, genelde yanlış bir kanı vardır, “uçak kullanmak da bisiklet kullanmak gibi kısa sürede hatırlanabilecek refleksiv bir uygulamadır”. Bisiklet kullanmanın çok basit kuralları olmasına rağmen uçağı kullanmanın çok karmaşık ve detaylı eğitim gerektiren uygulamaları vardır ve bunlar içerisinde refleks çok küçük yer tutar. Esas olan uçağı ve uçuşla ilgili bilmesi gereken nazari konuların tekrar hatırlanması ve simülatör eğitimlerinde acil durumlara ait konuların uçularak tekrar hatırlanması gerekecektir. Bu eğitimler ciddi bir şekilde planlanıp yapılmadığı taktirde önümüzdeki dönemde hiç istenmeyen olay ve kazalar söz konusu olabilecektir. Kabin ekibi içinde buna benzer şeyleri söyleyebiliriz. Onların da nazari konuları ve acil durum uygulamalarını tekrarlamaları gerekmektedir.

Geride kalan aylarda uçuş ekiplerinin bazı konularda ciddi travma ile karşı karşıya kaldıkları gerçeğinden dolayı yönetimler tarafından konunun uzmanlarınca bilimsel metotlarla değerlendirilmesi gerekmektedir. bu yapılmadığı takdirde yaşanacak olay veya kazalarda bu durumun etkin rol oynadığı maalesef ortaya çıkacaktır.

Ekiplerinin ve diğer şirket çalışanlarının Covid-19’dan etkilenmemeleri için çok ciddi ve detaylı tedbirlerin alınması gerekmekte olup bunlar ulusal ve uluslararası kurallarla devamlı olarak güncellenmektedir. Burada şirketlere düşen görev gerekliliklerin eksiksiz olarak yerine getirilmesidir.

Bilindiği gibi Pandemi tüm sektörlerde olduğu gibi havacılık sektöründe de çok ciddi finansal problemler yaratmıştır. Dolayısı ile uçuşların başlamasıyla tüm sektörde zararın minimize edilmesi için çaba sarf edilecektir. Bunu yaparken yukarda sayılan tehdit ve bunların riskleri ilgili birimler tarafından değerlendirilmeli ve düzeltici işlemler tespit edilerek gereği eksiksiz yapılmalıdır. Bu doğru bir şekilde yapılmadığı takdirde çok üzücü olay ve kazalar sektörümüz için ciddi tehditler olarak bir yerlerde bekliyor olacaktır.

Yeni dönemde havacılık sektörümüze sağlıkla, Emniyetli Uçuşlar dileriz.

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E )

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...