Ana içeriğe atla

FAA ve Boeing Yeniden Sertifikalandırma Sürecinde 737 Max Testlerini Yönlendirdi

 

FAA ve Boeing Yeniden Sertifikalandırma Sürecinde 737 Max Testlerini Yönlendirdi




FAA Başkanı Steve Dickson Boeing 737 MAX Test Uçuşunda

Yeni bir Senato raporuna göre, Boeing ve Federal Havacılık İdaresi (FAA), 2018 ve 2019’daki iki ölümlü kazanın ardından 737 Max’ın yeniden sertifikalandırma testlerini yönlendirmek için birlikte çalıştı. Boeing, yeniden sertifikalandırma testleri sırasında istenen sonuca ulaşmak için bazı FAA test pilotlarına “uygunsuz bir şekilde destekte bulundu” ve hatta bazı testler, kazalarla aynı koşulları yeniden yaratmak için tam olarak donatılmamış simülatörler üzerinde gerçekleştirildi.

Senato raporunu yazanlar, bunun sebebi olarak “FAA ve Boeing, 737 MAX trajedilerine katkıda bulunmuş olabilecek önemli bilgileri örtmeye çalışıyordu” dediler.

FAA AYRICA MUHBİRLERE KARŞI MİSİLLEME YAPMAKLA SUÇLANIYOR

FAA ayrıca ihbarcılara misilleme yapmakla, muhtemelen Genel İnceleme Ofisinin kazalarla ilgili soruşturmasını engellemek, üst düzey yöneticileri sorumlu tutmamak ve Southwest Havayollarının düzinelerce uygunsuz sertifikalı uçağı kullanmasına izin vermekle suçlanıyor.

Cuma günü yayınlanan 102 sayfalık rapor, Senato Ticaret, Bilim ve Ulaşım Komitesi tarafından hazırlandı ve 50 ihbarcıdan, FAA personeliyle yapılan görüşmelerden ve 15.000 sayfadan fazla belgeden alınan bilgiler sonrasında oluşturuldu. Bu rapor FAA’nın 737 Max’i uçuşa geri döndürmesinden bir ay sonra ve dünyanın dört bir yanındaki havayolları uçağı filolarına yeniden sokmaya başlarken geldi.

Boeing’in 737 Max kazalarına yol açan kendi başarısızlıkları kapsamlı bir şekilde araştırılmış ve iyi belgelenmiş olsa da, yeni Senato raporu, şirketi kontrol altında tutması beklenen düzenleyici kurum(FAA) içindeki sorunlara en samimi bakışlardan biridir.

Komiteye başkanlık eden Senatör Roger Wicker yaptığı açıklamada, “Bulgularımız rahatsız edici” dedi. “Rapor, havacılık emniyeti gözetimindeki bazı önemli hatalar ve FAA’daki başarısız liderlik örneklerini detaylandırıyor. Ajansın, uçak yolculuğunu seçen halkı koruma çalışmalarının tam ve doğru bir şekilde yürütülmesini sağlamak için tutarlı bir gözetim gerektirdiği açıktır. ”

FAA yaptığı açıklamada, “Komitenin bir dizi asılsız iddia içeren belgeyi dikkatlice gözden geçiriyor” dedi.

FAA’nın açıklamasında, “Diğer uluslararası düzenleyicilerle yakın işbirliği içinde çalışan FAA, 737 MAX’ın kapsamlı ve kasıtlı bir incelemesini gerçekleştirdi” şeklinde devam etti. “Lion Air Flight 610 ve Ethiopian Airlines Flight 302’yi içeren trajik kazalarda rol oynayan emniyet sorunlarının, gerekli tasarım değişiklikleri yoluyla ele alındığından ve FAA ve ortakları tarafından bağımsız olarak onaylandığından eminiz.”

Boeing hazırladığı bir açıklamada “Komitenin bulgularını ciddiye aldığını ve raporu tam olarak incelemeye devam edeceğini” söyledi.

Şirket, “Boeing kendini havacılık emniyetini iyileştirmeye, emniyet kültürümüzü güçlendirmeye ve müşterilerimiz, düzenleyiciler ve uçan halkla yeniden güven inşa etmeye adamıştır” diye yazdı.

Southwest Airlines sözcüsü yaptığı açıklamada, “Komite raporunun farkındayız ve bu geçmiş referansların çoğunu uygulamalarımızı ve denetimimizi geliştirmek için kullandık” dedi.

Southwest’in açıklaması, “Geçerli tüm uçaklar görsel incelemelere tabi tutuldu ve Southwest, Ocak 2020’ye kadar ikinci el uçakların her birinde burundan kuyruğa fiziksel muayeneleri tamamladı – FAA taleplerini tam olarak karşıladı,” diye devam etti. “Eylemlerimiz, uçakla ilgili herhangi bir şüpheli Emniyet endişesinden kaynaklanmadı, ancak kayıtları ve önceki onarımları uzlaştırma ve doğrulama çabasıydı.” Şirketin, 737 Max’i gelecek yılın ilk çeyreğinde hizmete sokma planlarında “hiçbir değişiklik” yok.

AIRBUS İLE REKABET EDEBİLMEK İÇİN 737 MAX GELİŞTİRİLDİ

2011’de yakıt tasarrufu yüksek bir uçağı sürpriz bir şekilde duyuran rakibi Airbus’a ayak uydurabilmek için, Boeing sıfırdan yeni bir uçak geliştirmek yerine, 737 NG’yi daha büyük ve yakıt tasarruflu motorla teçhiz etti.

Bu motorların yerleştirilmesi, uçağı belirli kalkış durumlarında stall olmaya açık hale getirdi, bu nedenle Boeing, uçağın stall olmasını önlemek için otomatik olarak burnu aşağı indirecek bir yazılım ile donattı. Boeing, maliyetli uçuş eğitimini azaltmak için düzenleyicilere veya müşterilere yazılımdan bahsetmedi. Bu durum, 2018’de Lion Air Flight 610 ve 2019’da Ethiopian Airlines Flight 302 pilotlarının ne olduğunu bilmedikleri bir probleme karşı verdikleri mücadeleyi kaybetmelerine neden oldu.

Manevra Karakteristiğini Artırma Sistemi (MCAS) olarak bilinen bu yazılım, özellikle kaza koşullarını yeniden yaratmayı amaçlayan simülatörlerde, iki kazanın ardından yeniden sertifikalandırma testlerinin ana odak noktasıydı.

Ticaret Komitesinin bulduğu genel sorun, bu test sürecinin kendi sorunlarıyla dolu olmasıydı. Bazı FAA araştırmacıları testleri erken bıraktı, diğerleri ise 737 Max uçuşlarının durmasına yol açan aynı yazılımla donatılmamış simülatörlerde yapıldı, bu da sonuçların anlamsız olduğu anlamına geliyordu.

Bir muhbir, doğru simülatörde gerçekleştirilen FAA testinde, Boeing yetkililerinin hazır olduğunu ve test pilotlarına MCAS’ı devre dışı bırakacak anahtara ne zaman basmaları gerektiğini söylediğini belirtti.

Rapora göre, bu eylemler muhbirler tarafından bildirildiğinde, genellikle görmezden geliniyor veya karşı konuyordu.

Teknik olarak bir çok iyileştirme ve gereklilikler yerine getirilmesine rağmen MAX uçağının ilk sertifikasyon sürecinde olduğu gibi bazı bilgilerin ve testlerin uygun şekilde yerine getirilmediği Senato’da oluşturulan komite araştırmasında ortaya çıkarıldığı görülmektedir. Senato’nun insan yaşamının önemini her şeyin üzerinde tutarak araştırmayı yürüttüğü gerçeğini kabul etmek lazım.

ABD’de bundan böyle bilhassa Boeing uçaklarının sertifikasyon süreçlerinin kamuoyu önünde açık bir şekilde ve titizlikle yapılacağı değerlendirilmektedir. Sistem aynı hataların tekrarlanmasına müsaade etmeyecektir. Görünen o ki MAX uçakları ticari uçuşlara başlasa bile ABD’de idari ve yasal soruşturma kamuoyunu tatmin edinceye devam edecektir.

Sağlıkla Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...