Ana içeriğe atla

Kore Havayollarının A330 Uçağı Cebu’da İniş Sonrasında Pist Dışına Çıktı

 

Kore Havayollarının A330 Uçağı Cebu’da İniş Sonrasında Pist Dışına Çıktı


23 Ekim 2022 günü Seul’den (Güney Kore) Cebu Şehri’ne (Filipinler) KE-631 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştiren HL7525 tescilli Airbus A330-300 uçağı, Cebu Havalimanı 22 pistine yaklaşmayı takiben iki kez alçak irtifada pas geçmiş, 5000 feet irtifaya tırmanmıştır, Cebu’nun 22. pistine 23:07L’de (15:07Z) ilk pas geçişten yaklaşık 55 dakika sonra iniş yapar. İniş sonrası uçak, pist ucunu yaklaşık 80 knot hızla geçti ve pist ucundan yaklaşık 360 metre/1200 feet ötesinde, havaalanı çevre çitine yakın bir yerde durdu.

Kazada herhangi bir yaralanma bildirilmemiştir; uçak Localizer antenini kırarak burun iniş takımının çökmesi ile uçağın burun kısmında ve kokpitte önemli hasar meydana gelmiştir.

Yaklaşma ve iniş esnasında meydan hava durumu aşağıdaki gibidir.

RPVM 231600z 21005KT 8000 -TV090 25/201090 25009kt 81400z vrb03kt 814 -T090 27/25 Q1010 RMK A2983 Rmk A2983 CB OHD=

Meydan civarında yoğun yağış ve CB aktivitesi mevcuttur. Rüzgar baştan olup olayın meydana gelişinde katkısı olmadığı değerlendirilmiştir. ADSB verilerinden teker koyma noktası tespit edilememiştir. Kaza ön raporunda piste teker koyma noktası, hydroplaning olup olmadığı ve hızın azaltılmasına ilişkin uygulamalara ait bilgiler kazaya neden olan etkenleri ortaya koyacaktır.

Bu vesile ile bir uçuş operasyonunda pas geçme ve/veya başka bir meydana yönelmenin emniyetli sahada kalma açısından pozitif değerlendirilmesi gerektiğini vurgulamak isterim.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyüp Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...