Ana içeriğe atla

Etiyopya B787-8 Uçağı, 21 Aralık 2023’te Oslo’da, kalkışta Pistten Dışarı Çıktı

 

Etiyopya B787-8 Uçağı, 21 Aralık 2023’te Oslo’da, kalkışta Pistten Dışarı Çıktı


ET-ATH tescilli Etiyopya Havayollarına ait B787-8 uçağı Oslo’dan (Norveç) Stockholm’e (İsveç) ET-715 uçuşunu gerçekleştirmek için 20.20 lokal saatte Oslo Gardenmon havalimanı 01 L pistinde kalkış için hızlanmaya başlamış ve hemen sonrasında uçak sağa kayarak pistten ayrıldı ve kenar çizgisinden karla kaplı toprak sahaya çıkarak pist başından 190 m ilerde pist çizgisinden 27 metre sağda durdu. Olayda ciddi hasar ve yaralı kimse olmadığı belirtildi.

Kısa süre önce Kış Mevsimine girerken dikkat edilmesi gerekenler konusunda yazımı paylaşmıştım. Bilhassa karla/buzla kaplı pistlerden kalkış ve inişlerde azami dikkat sarfedilmeli bu şartlarda uygulama esaslarına uyulmalıdır. Olaya ilişkin resmi açıklama yapılmamasına rağmen bu tip olayların olası sebebi hakkında kısa bir bilgi vermenin yararlı olacağını düşünüyorum.



Metar

ENGM 211920Z 01018KT 3300 -SN BR FEW016 BKN025 M04/M05 Q0968 TEMPO 2500 -SN=

Boeing Operasyon El Kitaplarında kaygan pistlerde kalkış öncesi taksi süratinde ilerlerken, gaz kollarının her ikisi belli N1 değerlerine ulaşıncaya kadar açılır. Her iki değer eşitlendiğinde TOGA aktif edilerek kalkış başlatılır. N1 değerleri eşitlenmeden TOGA aktif edilmesi halinde bu farklılıktan dolayı düşük süratte kaygan pistte uçağı pist içinde tutmak mümkün olmadığında uçak pist dışında durabilecektir. Kalkış saati Metar verilerine göre rüzgar şiddetli fakat tam baş rüzgarı olduğu için olaya negatif katkısının olmadığı değerlendirilmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot(E)

Kaza Araştırma Uzmanı


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...