Ana içeriğe atla

Jeju Air B737-800’un Muan Havalimanı’ndaki Kazasına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

 







Jeju Air B737-800’un Muan Havalimanı’ndaki Kazasına İlişkin Ön Rapor Yayımlandı

29 Aralık 2024 günü, Jeju Air’e ait B737-800 uçağı 7C2216 sefer sayılı Bangkong-Muan uçuşu için 6 mürettebat 175 yolcu ile 04:30’da (yerel saatle) Bangkong Suvarnabhumi Uluslararası Havalimanı’ndan (VTBS) kalkış yapar. 08:54:43’te Muan Uluslararası Havalimanı’nın hava trafik kontrol kulesiyle iniş için temas eder. Kule, 01 pistine inişe serbest kılar. Kule 08:57:50’de uçağa kuş tehditine karşı dikkatli olunması gerektiğini bildirdi. CVR ve FDR kayıtlarının bir dakika sonra yani 08:58:50’de durmuş olduğu tespit edildi.

*

Birkaç saniye sonra, 08:58:56’da kuş çarpması olduğuna dair acil durum bildirilmiş, 01pistine paralel olarak sol üst tarafta uçarken aniden sağa dönüşle 19 pistine yaklaşarak iniş yapıldı.

Pist sonunda localiser anten ve yaklaşma ışıklarının yer aldığı sete çarptıktan sonra patlamayla birlikte uçak yanmaya başlar. Patlamayla birlikte parçalanan gövdenin ön bölümünün setten 20-200 m uzağa kadar dağıldığı, motorların setin etrafındaki toprağa gömüldüğü, kuyruk kısmının da setin hemen ötesine geçtiği ve yangının devam ettiği belirtildi.

Kara Kutular

Uçakta bulunan uçuş veri kaydedici (FDR) ve kokpit ses kaydedici (CVR)’ın bulunduğu, ancak her iki kayıtın da 29 Aralık 2024 08:58:50’de durduğu, Uçağın 09:02:57’de sete çarptığı dolayısıyla son 4 dakika 7 saniye için kayıt yapılmadığının tespit edildiği bildirildi. Uçak Kayıt cihazları durduğunda uçağın 498feet’te, hava hızının ise 161 kt olduğu belirtildi.

Kuş Çarpması

Pilotlar 01 pistine yaklaşırken bir kuş grubu tespit ettiler ve bir güvenlik kamerası HL8088’in kalkış sırasında bir kuş grubuna yaklaştığını kaydetti. Her iki motor da incelendi ve her birinde tüyler ve kuş kanı lekeleri bulundu. Örnekler DNA analizi için özel kuruluşlara gönderildi ve yerel bir kuruluş bunların göçmen Baykal ördeklerine ait olduğunu tespit etti.

Kaza İnceleme Süreci Planı

Güney Kore Havacılık ve Demiryolu Kazaları İnceleme Kurulu (ARAIB) motorları sökerek, bileşenler derinlemesine incelenecek, CVR/FDR ve ATC verileri analiz edilerek uçağın çarptığı set, alçalma ışıkları ve antenlerin yerleşimi ve kuş çarpması kanıtlarını araştırılacak. Bu kapsamlı inceleme faaliyetlerinin, kazanın kesin nedenini belirlemeyi amaçladığı belirtildi. Ayrıca, emniyet veya diğer iyileştirmeler için gerekli görülen konuların gözden geçirilerek acil emniyet önerilerinin paylaşılacağı belirtildi.

Kaza inceleme ve araştırması, Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB_ABD), Sivil Havacılık Emniyet Bürosu (Fransa) yardımıyla Güney Kore Havacılık ve Demiryolu Kazaları İnceleme Kurulu tarafından sürdürülmekte. Gerekirse yurtdışı yetkililerle ortak çalışma yapılabileceği bilgisi verildi.

Kokpit Ekibi

Kaptan Pilot’un 6823 saat toplam uçuşu, 6059 saat B737 uçuşu olup bunun 2559 saati Kaptan uçuşudur. İkinci pilotun ise toplam uçuşu 1650 saat, 1339 saati B737 uçuşudur.

Uçağın Muan Havalimanına yaklaşması esnasında hava durumu aşağıda verilmiş olup kazaya negatif etkisi söz konusu değildir.

RKJB 290000Z 11002KT 9000 FEW045 02/M00 Q1028 NOSIG,

Yayımlanan ön raporda* kaza sonrasında paylaşılan bilgilerden daha fazla veri maalesef olmadığı için detaylı yorum yapmak söz konusu değildir. Bununla birlikte her iki motorda da kuş tüy ve parçaları bulunduğu bilgisi kuş sürüsünün her iki motora da girdiğini göstermektedir.

Kayıt cihazlarının her ikisinin de aynı anda kaydı durdurmalarının sebebi uçakta tam elektrik kaybı olduğuna işaret etmektedir. Motorlara kuş girmesi motorları ani olarak susturmuş olduğunu göstermektedir. Bu durum daha önce görülmüş bir durum değildir. Dolayısıyla en önemli soru motorların tam olarak sustuğu durumun FDR’dan kontrol edilerek ortaya konmasıdır. Motorlar hiçbir kumanda vermeden kendiliğinden mi susmuştur yoksa kumanda verilerek mi susturulmuştur. Bu ayrıntının Son Kaza Raporunda yer alacağını umut ediyoruz.

Güney Kore Tarafından yapılacak resmi açıklamaları sizlerle paylaşmaya devam edeceğiz.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...