Ana içeriğe atla

PIA A320 Uçağı 17 Ocak 2025 günü Lahor’da yanlış piste indi

 







PIA A320 Uçağı 17 Ocak 2025 günü Lahor’da yanlış piste indi





  • PIA Pakistan International Airlines Airbus A320-200 uçağı tescil numarası AP-BON, Dammam’dan (Suudi Arabistan) Multan’a (Pakistan) PK-150 seferini gerçekleştirirken, Multan’daki hava koşulları nedeniyle Lahor’a yönlendirildi. Lahore Allama Iqbal Havalimanına yaklaşma yapan uçağa daha sonra Lahor’un 36R pistine inmesi için izin verildi ancak 07:34L’de (02:34z) ışıkları kapalı olan 36L pistine indi ve başka bir olay yaşanmadan pisti terk etti.





PIA yönetimi hem kaptan pilotun hem de ikinci pilotun soruşturma süresince uçuştan alındıklarını bildirdi. Olay sırasında 36L pistinin ışıkları kapalıydı.

Aşağıdaki Metar raporları incelendiğinde Varış meydanı Multan’ a iniş mümkün değildir. Lahore meydanında ise düşük görüş şartları mevcut olup meydanda bulunan iki pistten 36R pisti özellikleri nedeniyle inişe müsaittir.

Her nedense uçuş ekibi inişe müsait olan 36R yerine 36L pistine inişe karar vermişler ve inmişlerdir. Metar raporuna göre 36L pisti inişe müsait olmadığı için yanlış iniş kalkışı önlemek amacıyla ışıkları kapatılmıştır.

FDR, CVR ve ATC verileri olaya ışık tutarak niçin böylesi bir hata yapıldığını ortaya koyacaktır. Uçuş boyunca sadece PF (Uçan Pilot) değil ayni seviyede PM (Gözlemci Pilot) da uçuşun doğru yapıldığından sorumludur. Konuya ilişkin rapor yayımlanması halinde hatalar öğrenilecek ve tekrarının önlenebilmesi için tedbirler alınabilecektir.

Metars Multan:

OPMT 180300Z 00000KT 0100 FG VV/// 10/09 Q1019 NOSIG=

OPMT 180200Z 00000KT 0050 FG VV/// 10/10 Q1018 TEMPO 0100=

Metars Lahore

OPLA 180255Z 29004KT 0500 R36/0750U R18/1300N FG SCT050 SCT100 08/07 Q1020 NOSIG RMK RMID/0800D QFE994 A30.12=

OPLA 180225Z 27003KT 0600 R36/065D R18/1300D FG SCT050 SCT100 08/06 Q1019 NOSIG RMK RMID/0900D QFE993 A30.10=

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...