Ana içeriğe atla

Bell 206 Long Ranger Helikopteri Havada Ana Rotorun Kopması Sonucu Hudson Nehrine Düştü

 







Bell 206 Long Ranger Helikopteri Havada Ana Rotorun Kopması Sonucu Hudson Nehrine Düştü

10 Nisan Perşembe günü yerel saat ile 15:00 de turistlere şehri gezdiren bir helikopter havada hasarlanarak New York Şehrinin Manhattan adasını anakaradan ayıran Hudson nehrine düştü.

Siemens’in İspanya CEO’su Agustin Escobar ve ailesi ile onları gezdiren helikopter pilotu, Bell 206L-4 LongRanger IV modeli helikopterinin henüz bilinmeyen bir nedenle havada kuyruğunun ve ana rotoru kopması sonrasında, Hudson nehrine düşmesi sonucu helikopterde bulunan Siemens’in İspanya CEO’su Agustin Escobar, karısı, 4, 5 ve 11 yaşındaki üç çocuğundan oluşan beş kişilik ailesi ve 34 yaşındaki pilot kazada yaşamlarını kaybettiler. Kazaya “Mast Çarpması” adı verilen ve ana rotorun helikopterin kuyruğuna çarparak hasarlaması denilen bir durumun neden olması ihtimali üzerinde durulmaktadır.

Bell-206 Long Ranger helikopteri standart Bell 206 helikopterin uzun modeli olup 7 kişiye kadar yolcu taşıyabilmektedir. Kazada uçakta 3 yetişkin, 3 çocuk olması nedeniyle ağrlık sorununun söz konusu olmadığı değerlendirilmektedir. Bell 206 modeli helikopterler yaklaşık 60 yılın üzerinde hizmette olup askeri ve sivil maksatlı yoğun olarak hala kullanılmakta olup 2017 yılında üretimine son verildi.

Helikopterlerde “mast kesmesi” (mast bumping), özellikle tek rotorlu ve semi-rigid rotor sistemine sahip helikopterlerde (örneğin Robinson R22, R44 gibi modellerde) görülebilen tehlikeli bir olaydır. Bu durum, ana rotor milinin (mast) aşırı hareketi nedeniyle rotor başlığıyla temas edip zarar görmesi veya kopmasıyla sonuçlanabilir.

Mast Kesmesinin Başlıca Sebepleri:

1. Düşük G-Hareketleri (Low-G Koşulları):

– Helikopterin ani alçalma, türbülans veya pilotaj hatası nedeniyle yerçekimi kuvvetinin (G kuvveti) azaldığı durumlarda, rotor diskine yeterli yük binmez.

– Rotor palleri aşırı konum değiştirerek mast ile temas edebilir.

2. Aşırı ve sert kumanda verilmesi:

– Özellikle yüksek hızda ani manevralar yapıldığında, rotor başlığı aşırı eğilerek mastı kesebilir.

– Bu durum, semi-rigid olarak adlandırılan rotor sistemine sahip helikopterlerde daha yaygındır.

3. Türbülans veya Düzensiz Hava Koşulları:

– Şiddetli rüzgar veya türbülans, rotor sisteminde kontrolsüz salınımlara yol açabilir.

4. Pilotaj Hataları:

– Yetersiz eğitim veya aşırı agresif manevralar, mast kesmesine zemin hazırlar.

– Özellikle low-G durumunda yapılan ani ve sert kumanda verilmesi riski artırır.

Yukarıda belirtilen durumlarda, Rotor sisteminin tamamen kopması ve helikopterin kontrolden çıkmasıyla pilotun yapabileceği hiçbir şey olmayıp ölümcül kazalar meydana gelir.

Böylesi istenmeyen bir durumun önlenmesi için;

– Low-G durumundan kaçınmak (ani pitch aşağı hareketlerden sakınmak).

– Tüm uçuş boyunca yumuşak ve kontrollü manevralar yapmak.

– Türbülanslı havalarda hızı düşürmek.

Bilhassa uzun masta sahip Robinson R22, R44 ve bunlara benzer hafif helikopterlerde kuyruk bumunu kesme ve mast kopması olaylarıyla nadir de olsa karşılaşılmaktadır. Kısa mastlı ve rigid rotor sistemli helikopterler bu konuda çok daha emniyetlidir. (Sikorsky 76, Black Hawk, Puma vb modeller)

Kaza sonrası NTSB tarafından kaza araştırması başlatılmış olup kurtarma çalışmaları tamamlanmıştır. Helikopterde kayıt cihazlarından (eğer varsa) bilgilerin alınması ve enkaz üzerinde yapılacak detaylı araştırma sonucu kazanın oluş nedenleri açıklanacaktır.

Helikopterler kumanda konusunda sabit kanatlı uçaklara nazaran çok daha hassas olup Helikopter pilotlarının bu fenomeni çok iyi bilip, uçuş tekniklerini buna göre ayarlaması ve ani, aşırı ve sert kumandalardan kesinlikle kaçınmaları gerekmektedir.

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...