II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu
Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi Bölümü tarafından 29-30 Mayıs günleri gerçekleştirilen II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nda 1. Günü “Yorgunluk Yönetimi”, 2. Gününde ise Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka teması ele alındı.
Bilhassa Havayolu Taşımacıları, Genel Havacılık İşletmeleri, Talpa, Üniversitelerin Havacılık bölüm öğretim görevlilerinin katıldığı sempozyumda SHGM emekli GM Yrd. Sayın Haydar Yalçın ve THY Emekli Genel Müdürü Sayın Yusuf Bolayırlı katılım sağladılar. Çeşitli Üniversitelerde misafir öğretim üyesi olan konuşmacı kaptanlarımız konuya bilimsel yaklaşımın ne kadar önemli olduğunu paylaşımlarıyla ortaya koydular.
Yorgunluk yönetimi, bilhassa son 10-15 yıldır üzerinde durulan havacılık emniyeti için vazgeçilmez bir unsurdur. Konuşmacıların sunumları, yorgunluk yönetimindeki güncel gelişmeleri, uygulamaları ve karşılaşılan zorlukları detaylarıyla ele alarak yorgunluk yönetiminin farklı yönlerini katılımcılarla paylaştılar.
Sayın Haydar Yalçın SHGM’de geçirdiği uzun yıllara dayanan birikimi ve uluslararası havacılık sektöründeki deneyimi ile “yorgunluk yönetimi” ve “tek pilotlu uçuş operasyonu” konularında değerlendirmelerini paylaştı. Sonrasında Havacılık Tıbbının Duayen Kimliği Prof Dr. Sayın Muzaffer Çetingüç “Yorgunluk Fizyolojisi” başlıklı sunumu ile bilmediklerimizi öğretti, unuttuklarımızı hatırlattı. Diğer konuşmacılar da konuyla ilgili birbirini tamamlayacak şekilde yorgunluk yönetimi konusunda sunumlarını paylaştılar.
II.Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nun 2. Gününde, “Tek Pilotlu Ticari Uçuş” teması ele alındı. Tek Pilotlu Ticari Uçuş kavramı 2010 yılından bu yana havayolu işletmeleri ve uçak üreticileri tarafından devamlı gündemde tutulmakta ve bir an önce hayata geçirilmesi için çalışmalara devam etmektedirler.
Bu konuda yıllardır uluslararası havacılık sektöründe tartışmalar sürdürülmesine rağmen Ülkemizde ilk kez Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi bölümü tarafından bilimsel bir ortamda tartışmaya açıldı. Uluslararası platformda Türkiye Havayolları Pilotlar Birliği (TALPA) tarafından konu yakınen takip edilmektedir.
Sempozyumda TALPA ve Havayolu İşletmeleri temsilcileri ve Havacılık Sektöründe görev yapmış ve halen hizmet eden Uzmanlar tarafından Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zekanın Havacılıkta kullanılması konusunda birbirini tamamlayan, konunun olumlu ya da olumsuz yanlarını ortaya koyan değerlendirmeler paylaşıldı. Yapay Zeka konusunun bilimsel açıklamasını örneklerle ortaya koyan değerli Beyin Cerrahı Prof.Dr. Sayın Türker Kılıç “Bağlantısallık, Bütünsellik ve Yaşamdaşlık” konu başlıklı sunumuyla, sorulara verdiği cevaplarla biz katılımcıları başka bir dünyaya götürdü.
2. Günün sonunda konuyla ilişkili uzman kaptanların katılımıyla Prof Dr Vahap Önen’in moderatörlüğünde düzenlenen panelde “Ek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka” tartışıldı. Bugün gelinen noktada havayolu işletmeleri ve Uçak üreticileri yakın gelecekte ticari tek pilotlu uçuş operasyonu için gereklilikleri (teknolojik değişimlerin geliştirilmesi, regülasyon, eğitim, simülatör eğitimi, yer destek sistemleri, el kitaplarının yenilenmesi vb) yerine getirmek için çalışmalara hızlı bir şekilde devam etmektedirler.
Gün gelecek teknoloji bu operasyonun gerçekleşmesini sağlayacaktır. Bununla beraber ALPA, IFALPA, ECA, TALPA gibi pilotlar birlikleri ise bugün ve yakın gelecek için “Tek pilotlu uçuş operasyonu ve yapay zekanın kokpitte kullanımına “sürdürülebilir uçuş emniyetinin” sağlanamayacağını savunarak karşı çıkmaktadırlar.
“Uçuş operasyonun olmazsa olmazı EMNİYETLİ OPERASYONDUR. Bundan tasarruf etmeye kalkılırsa bedeli İNSAN HAYATI ve karşılanamayacak CİDDİ MALİYETLERİ olacaktır.
Dolayısıyla havacılık sektöründe Yapay Zeka ile KOKPİT Ekibinin tasarrufuna yönelik çalışmaların tüm paydaşların katılımıyla değerlendiriliyor olması çok önemli olup, ülkemizde bir ilk olan bu sempozyumun SÜRDÜRÜLEBİLİR EMNİYETLİ UÇUŞ OPERASYONU için yol gösterici olması dileğimizdir.
Umuyoruz yakın gelecekte bu sempozyumda yakılan ateşle konunun tüm paydaşları ve Üniversitelerin katılımıyla emniyetli yarınlar için çalıştaylar düzenlenir ve emniyetli uçuş operasyonu için doğru adımlar atılmaya devam eder.
Havacılık sektörünün emniyetli yarınları için konuyu bilimsel platforma taşıyan Topkapı Üniversitesi Yönetimine, Sivil Havacılık Yönetimi bölümü öğretim görevlilerine ve konunun takipçisi, yol göstericisi Bölüm Başkanı Prof Dr. Sayın Vahap Önen’e, paylaşımlarıyla ufuk açan tüm konuşmacılara çok teşekkür ederiz.
Emniyetli Uçuşlar Dileriz
Eyup Turşucu
Kaptan Pilot (E)
Kaza Araştırma Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder