Ana içeriğe atla

II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu Bağımsız Havacılar

 









II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu

Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi Bölümü tarafından 29-30 Mayıs günleri gerçekleştirilen II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nda 1. Günü “Yorgunluk Yönetimi”, 2. Gününde ise Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka teması ele alındı.

Bilhassa Havayolu Taşımacıları, Genel Havacılık İşletmeleri, Talpa, Üniversitelerin Havacılık bölüm öğretim görevlilerinin katıldığı sempozyumda SHGM emekli GM Yrd. Sayın Haydar Yalçın ve THY Emekli Genel Müdürü Sayın Yusuf Bolayırlı katılım sağladılar. Çeşitli Üniversitelerde misafir öğretim üyesi olan konuşmacı kaptanlarımız konuya bilimsel yaklaşımın ne kadar önemli olduğunu paylaşımlarıyla ortaya koydular.

Yorgunluk yönetimi, bilhassa son 10-15 yıldır üzerinde durulan havacılık emniyeti için vazgeçilmez bir unsurdur. Konuşmacıların sunumları, yorgunluk yönetimindeki güncel gelişmeleri, uygulamaları ve karşılaşılan zorlukları detaylarıyla ele alarak yorgunluk yönetiminin farklı yönlerini katılımcılarla paylaştılar.

Sayın Haydar Yalçın SHGM’de geçirdiği uzun yıllara dayanan birikimi ve uluslararası havacılık sektöründeki deneyimi ile “yorgunluk yönetimi” ve “tek pilotlu uçuş operasyonu” konularında değerlendirmelerini paylaştı. Sonrasında Havacılık Tıbbının Duayen Kimliği Prof Dr. Sayın Muzaffer Çetingüç “Yorgunluk Fizyolojisi” başlıklı sunumu ile bilmediklerimizi öğretti, unuttuklarımızı hatırlattı. Diğer konuşmacılar da konuyla ilgili birbirini tamamlayacak şekilde yorgunluk yönetimi konusunda sunumlarını paylaştılar.

II.Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nun 2. Gününde, “Tek Pilotlu Ticari Uçuş” teması ele alındı. Tek Pilotlu Ticari Uçuş kavramı 2010 yılından bu yana havayolu işletmeleri ve uçak üreticileri tarafından devamlı gündemde tutulmakta ve bir an önce hayata geçirilmesi için çalışmalara devam etmektedirler.

Bu konuda yıllardır uluslararası havacılık sektöründe tartışmalar sürdürülmesine rağmen Ülkemizde ilk kez Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi bölümü tarafından bilimsel bir ortamda tartışmaya açıldı. Uluslararası platformda Türkiye Havayolları Pilotlar Birliği (TALPA) tarafından konu yakınen takip edilmektedir.

Sempozyumda TALPA ve Havayolu İşletmeleri temsilcileri ve Havacılık Sektöründe görev yapmış ve halen hizmet eden Uzmanlar tarafından Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zekanın Havacılıkta kullanılması konusunda birbirini tamamlayan, konunun olumlu ya da olumsuz yanlarını ortaya koyan değerlendirmeler paylaşıldı. Yapay Zeka konusunun bilimsel açıklamasını örneklerle ortaya koyan değerli Beyin Cerrahı Prof.Dr. Sayın Türker Kılıç “Bağlantısallık, Bütünsellik ve Yaşamdaşlık” konu başlıklı sunumuyla, sorulara verdiği cevaplarla biz katılımcıları başka bir dünyaya götürdü.

2. Günün sonunda konuyla ilişkili uzman kaptanların katılımıyla Prof Dr Vahap Önen’in moderatörlüğünde düzenlenen panelde “Ek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka” tartışıldı. Bugün gelinen noktada havayolu işletmeleri ve Uçak üreticileri yakın gelecekte ticari tek pilotlu uçuş operasyonu için gereklilikleri (teknolojik değişimlerin geliştirilmesi, regülasyon, eğitim, simülatör eğitimi, yer destek sistemleri, el kitaplarının yenilenmesi vb) yerine getirmek için çalışmalara hızlı bir şekilde devam etmektedirler.

Gün gelecek teknoloji bu operasyonun gerçekleşmesini sağlayacaktır. Bununla beraber ALPA, IFALPA, ECA, TALPA gibi pilotlar birlikleri ise bugün ve yakın gelecek için “Tek pilotlu uçuş operasyonu ve yapay zekanın kokpitte kullanımına “sürdürülebilir uçuş emniyetinin” sağlanamayacağını savunarak karşı çıkmaktadırlar.

“Uçuş operasyonun olmazsa olmazı EMNİYETLİ OPERASYONDUR. Bundan tasarruf etmeye kalkılırsa bedeli İNSAN HAYATI ve karşılanamayacak CİDDİ MALİYETLERİ olacaktır.

Dolayısıyla havacılık sektöründe Yapay Zeka ile KOKPİT Ekibinin tasarrufuna yönelik çalışmaların tüm paydaşların katılımıyla değerlendiriliyor olması çok önemli olup, ülkemizde bir ilk olan bu sempozyumun SÜRDÜRÜLEBİLİR EMNİYETLİ UÇUŞ OPERASYONU için yol gösterici olması dileğimizdir.

Umuyoruz yakın gelecekte bu sempozyumda yakılan ateşle konunun tüm paydaşları ve Üniversitelerin katılımıyla emniyetli yarınlar için çalıştaylar düzenlenir ve emniyetli uçuş operasyonu için doğru adımlar atılmaya devam eder.

Havacılık sektörünün emniyetli yarınları için konuyu bilimsel platforma taşıyan Topkapı Üniversitesi Yönetimine, Sivil Havacılık Yönetimi bölümü öğretim görevlilerine ve konunun takipçisi, yol göstericisi Bölüm Başkanı Prof Dr. Sayın Vahap Önen’e, paylaşımlarıyla ufuk açan tüm konuşmacılara çok teşekkür ederiz.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...