Ana içeriğe atla

II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu Bağımsız Havacılar

 









II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu

Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi Bölümü tarafından 29-30 Mayıs günleri gerçekleştirilen II. Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nda 1. Günü “Yorgunluk Yönetimi”, 2. Gününde ise Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka teması ele alındı.

Bilhassa Havayolu Taşımacıları, Genel Havacılık İşletmeleri, Talpa, Üniversitelerin Havacılık bölüm öğretim görevlilerinin katıldığı sempozyumda SHGM emekli GM Yrd. Sayın Haydar Yalçın ve THY Emekli Genel Müdürü Sayın Yusuf Bolayırlı katılım sağladılar. Çeşitli Üniversitelerde misafir öğretim üyesi olan konuşmacı kaptanlarımız konuya bilimsel yaklaşımın ne kadar önemli olduğunu paylaşımlarıyla ortaya koydular.

Yorgunluk yönetimi, bilhassa son 10-15 yıldır üzerinde durulan havacılık emniyeti için vazgeçilmez bir unsurdur. Konuşmacıların sunumları, yorgunluk yönetimindeki güncel gelişmeleri, uygulamaları ve karşılaşılan zorlukları detaylarıyla ele alarak yorgunluk yönetiminin farklı yönlerini katılımcılarla paylaştılar.

Sayın Haydar Yalçın SHGM’de geçirdiği uzun yıllara dayanan birikimi ve uluslararası havacılık sektöründeki deneyimi ile “yorgunluk yönetimi” ve “tek pilotlu uçuş operasyonu” konularında değerlendirmelerini paylaştı. Sonrasında Havacılık Tıbbının Duayen Kimliği Prof Dr. Sayın Muzaffer Çetingüç “Yorgunluk Fizyolojisi” başlıklı sunumu ile bilmediklerimizi öğretti, unuttuklarımızı hatırlattı. Diğer konuşmacılar da konuyla ilgili birbirini tamamlayacak şekilde yorgunluk yönetimi konusunda sunumlarını paylaştılar.

II.Havacılıkta İnsan Faktörleri Sempozyumu’nun 2. Gününde, “Tek Pilotlu Ticari Uçuş” teması ele alındı. Tek Pilotlu Ticari Uçuş kavramı 2010 yılından bu yana havayolu işletmeleri ve uçak üreticileri tarafından devamlı gündemde tutulmakta ve bir an önce hayata geçirilmesi için çalışmalara devam etmektedirler.

Bu konuda yıllardır uluslararası havacılık sektöründe tartışmalar sürdürülmesine rağmen Ülkemizde ilk kez Topkapı Üniversitesi Sivil Havacılık Yönetimi bölümü tarafından bilimsel bir ortamda tartışmaya açıldı. Uluslararası platformda Türkiye Havayolları Pilotlar Birliği (TALPA) tarafından konu yakınen takip edilmektedir.

Sempozyumda TALPA ve Havayolu İşletmeleri temsilcileri ve Havacılık Sektöründe görev yapmış ve halen hizmet eden Uzmanlar tarafından Tek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zekanın Havacılıkta kullanılması konusunda birbirini tamamlayan, konunun olumlu ya da olumsuz yanlarını ortaya koyan değerlendirmeler paylaşıldı. Yapay Zeka konusunun bilimsel açıklamasını örneklerle ortaya koyan değerli Beyin Cerrahı Prof.Dr. Sayın Türker Kılıç “Bağlantısallık, Bütünsellik ve Yaşamdaşlık” konu başlıklı sunumuyla, sorulara verdiği cevaplarla biz katılımcıları başka bir dünyaya götürdü.

2. Günün sonunda konuyla ilişkili uzman kaptanların katılımıyla Prof Dr Vahap Önen’in moderatörlüğünde düzenlenen panelde “Ek Pilotlu Uçuş Operasyonu ve Yapay Zeka” tartışıldı. Bugün gelinen noktada havayolu işletmeleri ve Uçak üreticileri yakın gelecekte ticari tek pilotlu uçuş operasyonu için gereklilikleri (teknolojik değişimlerin geliştirilmesi, regülasyon, eğitim, simülatör eğitimi, yer destek sistemleri, el kitaplarının yenilenmesi vb) yerine getirmek için çalışmalara hızlı bir şekilde devam etmektedirler.

Gün gelecek teknoloji bu operasyonun gerçekleşmesini sağlayacaktır. Bununla beraber ALPA, IFALPA, ECA, TALPA gibi pilotlar birlikleri ise bugün ve yakın gelecek için “Tek pilotlu uçuş operasyonu ve yapay zekanın kokpitte kullanımına “sürdürülebilir uçuş emniyetinin” sağlanamayacağını savunarak karşı çıkmaktadırlar.

“Uçuş operasyonun olmazsa olmazı EMNİYETLİ OPERASYONDUR. Bundan tasarruf etmeye kalkılırsa bedeli İNSAN HAYATI ve karşılanamayacak CİDDİ MALİYETLERİ olacaktır.

Dolayısıyla havacılık sektöründe Yapay Zeka ile KOKPİT Ekibinin tasarrufuna yönelik çalışmaların tüm paydaşların katılımıyla değerlendiriliyor olması çok önemli olup, ülkemizde bir ilk olan bu sempozyumun SÜRDÜRÜLEBİLİR EMNİYETLİ UÇUŞ OPERASYONU için yol gösterici olması dileğimizdir.

Umuyoruz yakın gelecekte bu sempozyumda yakılan ateşle konunun tüm paydaşları ve Üniversitelerin katılımıyla emniyetli yarınlar için çalıştaylar düzenlenir ve emniyetli uçuş operasyonu için doğru adımlar atılmaya devam eder.

Havacılık sektörünün emniyetli yarınları için konuyu bilimsel platforma taşıyan Topkapı Üniversitesi Yönetimine, Sivil Havacılık Yönetimi bölümü öğretim görevlilerine ve konunun takipçisi, yol göstericisi Bölüm Başkanı Prof Dr. Sayın Vahap Önen’e, paylaşımlarıyla ufuk açan tüm konuşmacılara çok teşekkür ederiz.

 

Emniyetli Uçuşlar Dileriz

 

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı

  B737 MAX uçaklarının tekrar uçuşa dönebilmesi için SHGM tarafından Uçuşa Elverişlilik Direktifi (UED) yayınlandı 5 Nisan 2021 29 Ekim 2018 ve 11 Mart 2019 tarihlerinde yaşanan ölümlü iki B737 MAX kazasından sonra uçuşları durdurulan uçaklar için 20 aylık bir iyileştirme sürecinden sonra Kasım 2020’de önce FAA sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından gerekler yerine getirilerek bir çok ülkede MAX uçakları tekrar gökyüzüne geri döndü. 1 Nisan 2021 günü SHGM’lüğü tarafından UED 2021/0001 yayınlanarak MAX uçaklarının ülkemizde de uçuşlarının başlamasının olu açılmış oldu. Bu UED’ye göre MAX uçağı bulunduran Havayolu işletmeleri özetle aşağıdaki işlemleri UED’de tarif edilen şekilde yerine getirerek uçabileceklerdir. Otomatik Uçuş – Uçuş Kontrol Bilgisayarı Yazılım – Kurulumu Uçuş Kontrolleri – Yatay Stabilizatör Trim Kablo Demeti Yönlendirme-Modifikasyonu Levye Sarsıcı Sigortalarına (Stick Shaker Circuit Breaker) Renkli Başlıklı Buton – Kurulumu Enstrümantasyon – Operasyonel Pr...

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi

Jeju Air CEO’su, Uçakla İlgili Daha Önce Hiçbir Sorun Olmadığını Söyledi YAZARLAR EYUP TURŞUCU Bağımsız Havacılar Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, basın toplantısında yaptığı konuşmada, Muan kazasına karışan B737-800’ün uçuş öncesi incelemelerine göre uçakta herhangi bir sorun olmadığının belirlendiğini söyledi. Jeju Air CEO’su Kim Yi-bae, konferanstaki katılımcılara Boeing 737-800 uçağının “iniş takımlarında anormal bir şey görülmediğini” söyledi. Uçağın yaklaşma esnasında iniş takımlarının açılmamış olmasına dair sorular sorulmaya devam ediyor. Kaza, 31 Aralık 2024’te Güney Kore’deki Muan Uluslararası Havalimanı’nda meydana gelmiş, 181 yolcu ve mürettebat taşıyan Jeju Air Boeing 737-800 uçağı iniş takımları açılmamış olarak piste gövde üzerine inmiş ve pist uzantısındaki alçalma ışıklarının platformuna çarparak yanmasına ve 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden olmuştu. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Ulaştırma Emniyet Kurulu (NTSB) ve uçak üreticisi Boeing’den uzmanlar da dahil olma...

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı

Belgrad Havalimanından Kalkışta Alçalma Işıklarına Çarpan E195’in Kule konuşmaları Açıklandı 18 Şubat 2024 18 Şubat 2024 günü Belgrad Havalimanı 03L pistinden kalkış esnasında 12 ILS alçalma ışıklarına çarpıp geriye dönüşle emniyetle iniş yapan Air Serbia E195 uçağının kalkış esnasında kule ile konuşmaları medyada yer aldı ATC kayıtlarına göre, uçağa 30L pisti için D6 giriş noktasına taksi talimatı verildi. Ancak uçak D5 noktasından 30L pistine girdi. ATC mürettebatı ikaz ederek pist içinde geriye dönüşle D6 noktasına taksi müsadesi verdi, ancak mürettebat D5 noktasında 1273 metrede kalkış yapabileceklerini söyledi. Bunun üzerine uçağa kalkış izni verildi. Kalkıştan kısa bir süre sonra mürettebat kalkış sırasında bir şeye çarptıklarını ve hemen geri dönmeleri gerektiğini söyledi. Kule bunun üzerinde pistte bulunan bir uçağa pisti terk etmesini talimatını verdi. Ayrıca tüm trafiklere pozisyonlarını korumalarını ve telsiz konuşması yapmamaları talimatı verdi. E195 kalkışta maksimum iniş ...