Ana içeriğe atla

ABD’li havayolları 737 Max simülatörünü güvenilir hale getirmek için acele ediyorlar 10 Ocak 20200

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  ABD’li havayolları 737 Max simülatörünü güvenilir hale getirmek için acele ediyorlar

ABD’li havayolları 737 Max simülatörünü güvenilir hale getirmek için acele ediyorlar

0

Boeing’in sonra pilotların MAX ile uçmadan önce simülatör eğitimine ihtiyaç duyduklarını söylemesi bu konuda darboğaz beklentisine sebep oldu.

Boeing’in sonra pilotların MAX ile uçmadan önce simülatör eğitimine ihtiyaç duyduklarını söylemesi bu konuda darboğaz beklentisine sebep oldu.

Southwest Airlines, FAA sertifikasını bekleyen üç 737 Max simülatörüne sahip olduğunu ve bu yılın sonunda teslimatı gerçekleşecek üç simülatör daha kurulacağını söyledi.

ABD havayolları Boeing’den sonra 737 Max için uçuş simülatörlerini güvence altına almak için mücadele ediyorlar, uçak tekrar hizmete girmeden önce pilotlar için ekstra eğitime ihtiyaç olacağını söylediler.

Dünya çapında Max için sadece 34 simülatör var, havayollarının binlerce pilot için eğitim süresini planlamak ve havacılık düzenleyicilerinin uçakların uçuşunun açılmasından sonra bile hizmete dönüşünde daha fazla gecikmeye neden olabilecek potansiyel bir darboğaz oluşturuyor.

İki ölümlü kaza sonrasında Mart ayından bu yana uçuşu durdurulan Max’in uçurulabilmesi için, Boeing aylarca pilotların sadece bir bilgisayarda antrenman yapmaları gerektiğini söylemişti.

Southwest Airlines’ın elinde 3 Max simülatörü bulunmakta ayrıca teslimatı beklenen 3 siparişleri daha mevcut. Şirket sözcüsü, daha önce gerekli olmamasına rağmen, simülatörlerin MAX modeli için eğitim verilebilmesi için sipariş edildiğini belirtti. Bir Boeing 737 Max simülatörünün maliyeti yaklaşık 6-8 milyon dolar tutmaktadır.

United Airlines, zaten bir çalışan simülatöre sahip olduğunu ve üç tane daha Mart’a kadar teslim edileceğini söyledi. American Airlines “yeniden sertifikalandırma süreci boyunca FAA ve Boeing ile çalışmaya devam edildiğini” belirtti, ancak bir şirket sözcüsü pilotları için simülatör eğitimi hakkında hiçbir ayrıntı sunulmadığını ilave etti.

Boeing’in havayollarına orijinal satış sözleşmesinde, Max’in simülatör eğitimi gerektirmeyeceği bilgisine yer verilmişti. Boeing’in tamamen yeni bir uçak tasarlamak yerine 737’yi güncelleme kararında bir faktördü, bu da daha ağır motorların kullanılmasına ve daha sonra etkilerine karşı koymak için bir uçuş kontrol sistemine yol açtı. Bu sistem daha sonra 346 kişinin yaşamını yitirdiği Endonezya ve Etiyopya’daki kazalarına neden oldu.

FAA ve diğer düzenleyiciler, Boeing’in bu uçuş kontrol sisteminde ve Max’in emniyetli olarak onaylanmasından ve uçuşa verilmesinden önce gerekli olacak pilot eğitimde önerilen değişiklikleri henüz onaylamamıştır.

İran’da Ukrayna Havayollarının Boeing 737-800 ( Max’ten farklı bir model) uçağının Çarşamba günü meydana gelen kazasında 176 kişiyi yaşamını yitirdi ve Boeing’in daha önceki Max kazalarına verdiği yanıttan dolayı eleştirilen sorunları tekrar gündeme taşıdı.

Amerikalı Kaza araştırmacısı ve emekli havayolu pilotu John Cox, Boeing’in müşterilerinin ve yolcularının Max’e olan güvenini yeniden oluşturmak istediğini ve muhtemelen şirketin simülatör eğitimin alınması kararını etkilediğini söyledi.

Konuyu bilen bir kişi, Boeing’in yeniden sertifikalandırma sürecine katılan pilotların uygun kokpit prosedürlerini ve kontrol listelerini takip edemediklerini tespit ettikten sonra simülatör eğitimini önermeye karar verdiğini söyledi.

Simülatörlerin her biri 6-8 milyon dolar arasında olup, saatlik işgücü ve bakım maliyetlerinin 400 ila 500 dolar arasında değiştiği belirtilmiştir.

Şirketin halkla ilişkiler başkan yardımcısı Hélène Gagnon, uçuş simülatörleri dünya pazarının yüzde 80’ini tedarik eden Kanadalı bir şirket olan CAE’nin Kasım ayından bu yana Max simülatörleri için müşteri talebinde artış beklediğini söyledi.

Süreç devamında detaylar ortaya çıkmaktadır. Kazanın kök nedenine bağlı olarak Max için Simülatör eğitim gerekliliği belli olmuştu ve son günlerdeki Boeing açıklamalarından Eğitim programında simülatör eğitiminin önerileceği bilgisi paylaşılmıştı. Dolayısı ile kendi eğitim birimlerine sahip havayollarının bünyelerindeki Max simülatör sayısında artışa gideceği açıkça görülmektedir.

Emniyetli bir uçuş operasyonu için eksiksiz bir eğitim sisteminin çalışır olması bir gerekliliktir. Bu gereklilik sağlanamadığı takdirde bedelinin sadece parasal kayıplarla değil aynı zamanda yerine asla tekrar konamayacak canların yitirilmesi ve ciddi imaj kayıpları ile ödeneceği asla unutulmamalıdır.

Emniyetli Uçuşlar dileriz

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot (E)

Kaza Araştırma Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...