Ana içeriğe atla

Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

Ana Sayfa  Yazarlar  Eyup Turşucu  Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

Boeing 737 MAX 8 Kazalarına ilişkin Değerlendirme

0

Boeing 737 uçaklarında ilk servise verildikleri 1967 yılından bu yana teknolojinin gelişimine bağlı olarak çeşitli değişim ve iyileştirmeler yapılmıştır. 1997 yılından itibaren NG (New Generation-Yeni jenerasyon) olarak isimlendirilen B737-600/700/800 ve sonrasında B737-900 uçakları üretildi.

Daha az yakıt sarfeden ve daha iyi performansa sahip uçak üretimi hedeflenerek 2011 yılında başlatılan çalışma ile Daha verimli CFM International LEAP-1B Motorları, farklı ayrık uçlu kanat ucu dahil aerodinamik gelişmeler ile B737 Max uçakları üretilerek 2017 Mayıs ayından itibaren hizmete sunuldu. Bir yıl içinde 118 uçak müşterilere teslim edildi. Bu süre içinde yeni uçakların %15 daha verimli olduğu gözlendi.

Yukarıdaki belirtilen yeniliklerin yanısıra B737 Max uçaklarında ilk kez Manevra Karakteristiği Artırma Sistemi (Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) ilave edildi. Bu sistemin işlevi manuel uçuş esnasında ve flapların 0 konumunda iken herhangi bir nedenden dolayı süratin STOL ( stall speed- uçağın havada uçabileceği minimum sürat) süratinin altına düşmesi durumunda sistemin devreye girerek uçağı süratlendirecek şekilde kumanda vermesini sağlamaktır.

Yaşanabilecek bir olumsuzluk sonucu devreye girecek bu sisteme ait bilgilendirme ilgili B737 dökümanında (FCOM-Flight Crew Operation Manual) yer almamıştır. Ayrıca bir olumsuzluğu düzeltmesi için yerleştirilen sistemin hatalı kumanda vermesi halinde buna karşın yapılması gereken acil işlemlere de ilgili dökümanda (QRH- Quick Reference Handbook) yer verilmemiştir. Belirtilen MCAS sistemi Eğitim programlarına dahil edilmemiştir.

B737 MAX 8 uçaklarının uçuşa başlamasından bu yana 2 kaza yaşanmış olup, Ekim 2018’de Lion Air kazası ön raporunda bahsedilen sisteme yer verilmeden güvenilmez hava hızı (unreliable airspeed) arızası nedeniyle kazanın meydana geldiği bilgisine yer verilmiştir. Son Kaza raporu(Final Report) yayımlanmadığı için kazanın sebebi için varsayımda bulunmak yanlış olacaktır. İlk kaza sonrasında Üretici firma tarafından “uçakta istem dışı başaşağı kumanda verilmesi halinde yapılması gereken düzeltici işlemler konusunda“ bilgilendirmenin yer aldığı Acil durum Uçuşa elverişlilik (Emergency Airworthiness Directive) Bülteni yayımlanmıştır.

10 Mart 2019 günü yaşanan Etophian Air B737 MAX kazasına ait herhangi bir resmi rapor yayımlanmadığı için görüş belirtmek spekülasyondan öteye gitmeyecektir. Her şeye rağmen her iki kazanın da kalkışı takiben kısa süre sonra meydana gelmesi MCAS sisteminin güvenilirliğinin ve bilinirliğinin irdelenmesini gerekli kılmaktadır.

Bütün bu bilgilerin ışığında üretici firma tarafından konuya ilişkin tatmin edici bilgilendirme yapılıncaya kadar uçuşların durdurulması akıllıca bir seçenek olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca ilgili Sivil Havacılık otoritelerinin konuya ve kazanın oluşuna ait raporları sürecin devamında belirleyici olacaktır. Bu değerlendirmenin yapıldığı saatlerde EASA tarafından bir sonraki bilgilendirmeye kadar B737 MAX uçaklarının uçuşu durdurulmuştur. Muhtemel kazaların önlenmesi açısından olumlu bir karar olmuştur.

Tüm uçuculara Emniyetli Uçuşlar dileriz✈️

Eyup Turşucu

Kaptan Pilot -B737 (E)

Kaza İnceleme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021

  THY Boeing 737-8 MAX Uçağı Yolculu Uçuşa Hazır 10 Nisan 2021 2 ölümlü kaza sonrası 21 ay boyunca uçuştan alınan MAX uçaklarının geçen süre içerisinde tüm tarafların katkı ve önerileri ile Boeing tarafından gerekli iyileştirmelerin yerine getirilmesi ile Kasım 2020 de FAA, sonrasında EASA ve diğer otoriteler tarafından uçuşa elverişlilik sertifikasının onaylanmasıyla birçok ülkede MAX uçakları uçuşa başlamıştı. THY Genel Müdürü Sayın Bilal Ekşi’nin 9 Nisan günü paylaştığı mesaj ile ülkemizde MAX uçağına sahip iki işletmeden birisi olan THY’nın TC-LCE kuyruk isimli MAX uçağının prosedür gereği olan test uçuşunu başarıyla tamamladığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla başka bir sorun yaşanmazsa kısa süre içerisinde MAX uçaklarının gökyüzünde yolcularıyla emniyetle uçuşa başlayacağını söyleyebiliriz. Alınan bilgiye göre değişiklik olmazsa 12 Nisan günü ilk yolculu uçuş gerçekleşecektir. 20 yıl B737’de pilot olarak görev yapmış bir kişi olarak yolcu koltuğunda da olsa ilk uçuşuna katı...

Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor

  Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor Bağımsız Havacılar 7 Temmuz, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP Air India B787 kazasıyla ilgili ön raporun uluslararası havacılık standartlarına uygun olarak 11 Temmuz’da yayınlanması bekleniyor. Air India 12 Haziran günü Ahmedabat meydanından AI171 sefer sayılı uçak, Londra Gatwick için kalkıştan sadece 32 saniye sonra düşmüştü. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) Annex 13 kurallarına göre Hindistan otoritesi 30 gün içinde ön rapor sunmakla yükümlüdür. Kaza Ön Raporu 12 Haziran kazasına ilişkin olası kaza nedenleri de dahil olmak üzere ilk bilgileri sağlayacak. Raporda ayrıca kaza mahallinden elde edilen bulgular, devam eden süreçte atılacak adımlar yer alacak. Verilen bilgiye göre kaza son raporunun yaklaşık üç ay sonra, eylül ortası civarında yayınlanması bekleniyor. Resmi olmamasına rağmen medyada yer alan ön rapora ait olduğu vurgulanan taslak raporda; KAZANIN OLASI ANA NEDENİ Ai...

Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı

  Çoklu Pilotlu Ticari Hava Taşımacılığı Pilotlarında Yaş Sınırı 67’ye Çıkarılması Önerisi Yayınlandı Bağımsız Havacılar 5 Eylül, 2025   PAYLAŞ FACEBOOK TWİTTER WHATSAPP ICAO, 2006 yılında çok pilotlu uluslararası ticari hava taşımacılığı (CAT) operasyonları gerçekleştiren pilotlar için yaş sınırını 60’tan 65’e çıkarmak üzere Standartlar ve Önerilen Uygulamalar’ı (SARP’ler) uygulamaya koymuştur. ICAO’nun son 19 yılda Tıbbi Hükümler Çalışma Grubu aracılığıyla yaş sınırlarının uzatılması konusunda yaptığı çalışmalara dayanarak, bu makale ICAO’nun yaş sınırını 67’ye çıkarmayı değerlendirmesini önermektedir. Bu değişiklik, 2006 yılında başarıyla uygulanan ve ek emniyet güvence önlemleri çerçevesinde hayata geçirilen yaklaşıma benzer bir yaklaşımı izlemelidir. ICAO Ek 1 — Personel Lisanslandırma, Bölüm 1 – Lisanslarla İlgili Tanımlar ve Genel Kurallar, ticari pilotlar için üst yaş sınırları standardını sağlar. Tek pilotlu ticari uçuşlar için bu sınır 60, çok pilotlu ticari hava taş...